Szociálpszichológia Attitűd Dr

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Fogyasztói magatartás
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A deviancia összetett fogalma
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A pozitív pszichológia
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
HÁLÓZATSZERŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A KOMPLEX SEGÍTSÉGNYÚJTÁSBAN
Szűk tartományú elméletek
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A személyiség pszichikus struktúrája
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Az érvelés.
A társas viselkedés pszichológiája
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Fogalma Szerkezete Az attitűdszerveződés elméletei Mérése
A szociálpszichológia tudományos alapjai
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A SZOCIALIZÁCIÓ.
A szervezeti problémák kezelése
Együtt egymásért és magunkért
„Nagyító alatt” A GrafoKom - projektek során használt írásvizsgálati metódusról.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
A meggyőző érvelés pszichológiája
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Ki az ember? Isten eltorzult képe Francis A. Schaeffer:
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Attitűdök – viselkedés – kognitív disszonancia Mikor kényszerülünk saját tetteink – attitűdjeink konzisztenciájának vizsgálatára?
Mi is az a társadalmi integráció?
Az emberi agresszió.
Autonómia és felelősségvállalás
Mindennapi veszteségeink
2. Döntéselméleti irányzatok
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A személyiség biológiai alapjai
SZERVEZETI MAGATARTÁS III.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
A szocializáció folyamata
A polgármesterség változásai Veresegyház október 15. Dr
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
ÖNISMERET.
Kakusziné Körtvélyesi Anikó
Szociálpszichológia-2 Attitűd
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Előadás másolata:

Szociálpszichológia Attitűd Dr Szociálpszichológia Attitűd Dr. Pais Ella Regina tanszékvezető, pszichológus ella@ped.pmmik.pte.hu PTE Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Kar

Attitűd „A XIX. század legfontosabb felfedezése: Ha megváltoztatod a beállítottságodat, meg fognak változni az életkörülményeid is.” William James

Mit látsz?

Mit látsz?

Mit látsz?

Mit látsz?

Attitűd fogalma: Viselkedési beállítódás, érzelmileg erősen szinezett elvárás és vélemény, amely bizonyos élményeket vár el és készenlétet jelent valamilyen viselkedésre alak, szobor, festmény, színész Angol: vélemény, nézet Német: einstellung – beállítódás haltung – magatartás bewusseinlange – tudathelyzet Orosz: usztanovka – tudat integráló működés Magyar: feladatra történő beállítódás készenlét /Hunyady Gy. 1960/

Az attitűd szerkezete Érvényes, objektív ismeretek, nézetek, amelyek értékekhez kapcsolódnak TUDÁS 2. Jó – rossz, szép – csúnya, igen – nem … ÉRZELMI elemek 3. Társas összefüggésben érvényes VISELKEDÉS

Pszichológiai elméletek és attitűdök Pszichoanalízis tudattalan vágy, szenvedély, gyűlölet melynek nem tudjuk az okát Pl.: „Elejétől kezdve azt kívánta, hogy Franko győzzön, de ez nem valami makacs ésszerű megfontolás volt, hanem szívós, mély érzelem … Ez a meggyőződés a semmiből született.” tudattalan Behaviorizmus: tanulás útján alakul, melynél kulcs a jutalmazás, büntetés Gestalt, alaklélektan: a világ ingereinek egységes szerkezetbe rendezése a harmónia megteremtésének céljából.

Az attitüd funkciói A társadalmi környezetben való alkalmazkodás Pszichológiai önvédelem attitűd feladása, önértékelés leszállítása megingás bűnbak keresés nacionalizáció kivetítés Értékkifejezés Tudásfunkció viselkedés szabályozása, sémák kialakítása Instrumentális hasznossági okokból fenntartott előnyszerzés, jutalom reménye Szociális ingadozás

Befolyásolás Pszichológiai cél …azt akarom, hogy ő is azt akarja amit én! attitűdváltás

Attitűd és disszonancia /Festinger/ Disszonancia választáskor lép fel. Valami ellen valami mellett, de nem lehet biztos a DÖNTÉSBEN Vonzó, nem vonzó alternatívák közül lehet választani Vonzó alternatíváknál DISSZONANCIA fokozódás feszültség nő minél vonzóbb az elvetett alternatíva minél nagyobb a lehetőségek halmaza minél különbözőbbek az elvetett alternatívák minél frissebb a választás minél nagyobb a tét

Nem vonzó alternatíváknál DISSZONANCIA fokozódás minél rosszabb a választott alternatíva minél kevesebb a választási lehetőség minél jobban hasonlítanak az elvetett alternatívák minél későbbi a választás DEPRESSZIÓ minél nagyobb a tét

Disszonancia felszámolása saját választási szabadság lebecsülése, kényszerre, szükségszerűségre hivatkozás nem választott alternatíva felértékelése, negatív következmények lebecsülése új konszonáns elemek hozzáadása disszonáns elemek átalakítása disszonáns elemek elfojtása

Attitűd mérés Polaritás skála /Osgood/ ellentétek mérlegelése -3 -2 -1 0 +1 +2 +3 tanító rideg hűvös vibráló idegen zavaros távol zárkózott vonzó komfortos meleg nyugodt baráti tiszta közeli nyitott

Likert skála – ítéletek súlyozása nagyon helyteleníti helyteleníti határozatlan helyesli nagyon helyesli

Csoportfeladat Az attitűd élveboncolása I. Az elemzésre kiválasztott attitűd: 1. Honnan származik ez az attitűd? (A vezetéstől, a csoport-normákból, az egyéntől, a családtól stb.) 2. Milyen mély, mennyire erős? (A, B, C, D szint) 3. Mekkora esélye van a megváltozásnak? II. Az egyéni válaszok leírása után a kiscsoport vitassa meg a véleményeket és alakítson ki közös álláspontot. 1. Honnan származik? 2. Milyen erős? 3. Mennyire változtatható?...% III. Válasszon a csoport egy szóvivőt, aki beszámol az eredményekről!