TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon Képek az egyéni összefüggő tanítási gyakorlatról Approximáció Jáki Gábor igazgatóhelyettes Szinyei Merse Pál Gimnázium (az ELTE partneriskolája)
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon „Mondd el, és elfelejtem, taníts meg, és emlékszem rá, vonjál be, és megtanulom.”
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon A téma történeti megközelítése: 60 órás, külső gyakorlat, igazgatóhelyettesi tapasztalataim. Egy sajátos szempontsor: az összefüggő egyéni tanítási gyakorlatot teljesítő hallgatók, tanárjelöltek megjelenésének hatása az iskola mentortanáraira, tantestületére, diákjaira.
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon Igazolólap a Külső iskolai gyakorlat követelményeinek teljesítéséről „a foglalkozás meghatározása (jellege, tárgya, helye, …)”, ezt a hallgató töltötte ki adatrögzítés, aktív részvétel, bábkészítés, büféfelügyelet, fénymásolás, lampionkészítés gyertyagyújtás, hajszárítás, öltöztetés, lányok öltöztetése, nyakkendő megkötése, ijesztgetés, pénzszedés, pedagógiai programok összehasonlítása, stb.
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon Együttműködés a felső- és középszintű képzés között -tanárképzés /elmélet/, -a szakos tanítási gyakorlat /gyakorlatok/, -az összefüggő egyéni szakmai gyakorlat, -az ezt kísérő egyetemi szeminárium, -a gyakorlat során készült portfólió, -tanári mesterszakos szakdolgozat -a tanári képesítővizsga, - gyakornoki évek.
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon Vezetőtanár Jellemzően individuális kapcsolat… „vezetés” Mentrotanár Egy egész tantestület kollektív „mintája” „támogatás”
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon „Pillanatképek” a gyakorlat területeiről Az iskola életét szabályozó, determináló dokumentumok Az iskola szervezeti felépítése Információáramlás az iskola keretei között Oktatástechnikai kelléktár és használata A szülőkkel való kapcsolattartás helyi rendszere Az ügyeleti rendszer Az iskolai ünnepélyek és emléknapok Az „alma mater” Az osztályfőnöki tevékenység A pedagógiai értekezletek helyi rendszere Az iskola és gazdálkodása A szakmai munkaközösségek Az érettségi rendszer A helyi vizsgarendszer Felkészülés rendkívüli iskolai helyzetek kezelésére „Kimozdulás” az iskolából
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon Hallgatók, tanárjelöltek, tanári mesterszakosok az iskola világában
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon
Szivák Judit : A kezdő pedagógus Iskolakultúra 1999/4. „Az egyénnek annyiban lehet határozott elképzelése önmagáról (önmeghatározás), amennyiben azt bizonyos adekvát szerepekben, szituációkban, kapcsolatokban megéli, kipróbálja.”