Gyakorlatok a földtudományi képzésben, soproni tapasztalatok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2007. március 22.DE TEK TTK Földtudományi BSc - szakirányválasztás Március óra I. terem Szakirány választás rendje a Földtudományi BSc szakon.
Advertisements

Földtani ismeretek 9. témakör: Földtani állapotfelmérés Előadó: Dr. Cserny Tibor egyetemi docens.
Földtani alapismeretek III.
Bányatisztképző Iskola Selmecbánya Bányatisztképző Akadémia Selmecbánya 1808 – Erdészeti Tanintézet Selmecbánya 1846 – Bányászati és Erdészeti.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A Szénhidrogén Kutatás Menedzsmentje
Ecological assessment of the Szamos/Somes River to determine its influance on the ecological state of the Tisza River Dr. Csipkés József Felső-Tisza-vidéki.
Készítette:Lengyel Tamás
Bodó Zalán – MFKI Félvezető Kutatás MTA MFA, 2005 december.
ELTE BOLYGÓTUDOMÁNYI NAP Az ELTE Planetológiai Műhely bemutatása Sik András ELTE Természetföldrajzi Tanszék A program az ELTE jubileumi rendezvény-sorozatának.
Nagy Patrik Ásványok és kőzetek Ásvány és Kőzettanhoz kapcsolódik.
Kedvenc tantárgyam Ásványtan.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖRNYEZETTUDOMÁNYI KÉPZÉSEI A képzések szakmai felelőse: a Környezettudományi Intézet Fő feladata a tudomány területek közötti.
Földtani alapismeretek III.
Ásványok és kőzetek.
1904 – M. Kir. Bányászati és Erdészeti Főiskola
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Közoktatás – pedagógusképzés - neveléstudomány
A Miskolci Egyetem története
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Állattudományi és Állattenyésztéstani Tanszék
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Környezettan alapszak (BSc)
Magyarország – Dunántúli hegység Általános jellemzők ÉK-DNY irányban kb. 200km hosszban A Velencei-hegység kivételével középidei üledékes vonulatok.
Bemutatkozik a Georgikon
Kommunikáció az egyetemen
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
1956 eseményei 56 térképen és képeken Történelmi atlasz
Nyugat-Magyarországi Egyetem Központi Könyvtára és a közös katalogizálás ISIS-Voyager-Corvina Kiss Danuta könyvtári szakinformátor
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
A terepi gyakorlat munkanaplószerű összefoglalása Gál Brigitta, III. éves környezetkutató hallgató Környezetföldtani gyakorlat 2004.
A balatoni negyedidőszaki üledékek kutatási eredményei
Erdőmérnöki Kar QUO VADIS ERDÉSZETI OKTATÁS? Mészáros Károly dékán.
1 Miskolci Egyetem. 2 Matematikai Intézet – Analízis Tsz., Számítástechnika Tsz., Számítóközpont – Analízis Tsz., Alkalmazott Matematikai.
Perjésiné Hámori Ildikó
Az ősi tudomány Geodézia Készítette: Jakab Csaba Lóránd.
Szent István Egyetem. Az egyetem létrejötte Az évi LII. Törvény alapján, január 1-i hatállyal, a jogelőd intézményeiket is figyelembe véve,
2005 a fizika éve 2004 december-2006 február Jelentés az ELFT elnöksége számára.
Erdőművelés Tanszék Selmecbánya – Sopron
Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon - Konferencia a kutatási kiválóság jövőjéről ELTE, június 22. Prof. Dr. Patkó Gyula rektor MISKOLCI EGYETEM.
Maczali Márk Zoltán IVP6PS. Az egyetem  Egyetem jelenlegi rektora: Prof. Dr. Torma András  A Miskolci Egyetem nagy múlttal rendelkezik ben Selmecbányán.
Kutatási eredményeinkKiadványaink A tanszék bemutatása A Debreceni Egyetem Ásvány- és Földtani Tanszéke (korábban Intézet) Karunk legrégebbi egységei közé.
A Földtudományi kutatás-fejlesztési alprogram
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
DEBRECENI EGYETEM Természettudományi és Technológiai Kar Földtudományi Intézet Természetföldrajzi és Geoinformatikai Tanszék AZ EMBER DOMBORZATRA GYAKOROLT.
Ásvány - és kőzettan alapjai
Készítette: Oláh Péter meteorológus
A környezettudományi képzés az ELTE-n, együttműködési lehetőségek
Innovációs programok a Szent István Egyetemen Regionalitás és együttműködés Figler Kálmán, kancellár Dr. Szabó István, külkapcsolati igazgató, dékán.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Környezettudomány mesterszak (MSc) Analitikai, Környezettudományi és Limnológiai Intézet Pannon Egyetem, Mérnöki Kar.
Gyakorlatorientált emberi erőforrás tanácsadó MA képzés – a szakmai gyakorlat szerepe az NYME-AK képzésében VI. Országos Tanácsadói Konferencia BKIK székház.
Környezetmérnök mesterképzés A legjobb választás, ha a Földnek is jót akarsz!
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI TANSZÉK Biztosítás és kockázatkezelés (oktatás – kutatás) dr. Farkas Szilveszter.
Bemutatkozik az EKF Természettudományi Kara Pénzesné Dr. Kónya Erika dékán.
Gondolatok a táplálkozás- és élelmiszertudomány oktatásáról
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Ásványi anyagok felhasználási lehetőségei a mezőgazdaságban
Név TERPLÁN Zénó Program 2016/2017 Fekete Tamás egyetemi tanársegéd
Műszaki Földtudományi Kar, Kőolaj és Földgáz Intézet
Én miért választottam a BME Villamosmérnöki szakát?!
6. A KŐZETEK.
Gondolatok a táplálkozás- és élelmiszertudomány oktatásáról
NGB_AJ040_1 Forgácsolás és szerszámai
Történelmi áttekintés 1
Történelmi áttekintés 1
Előadás másolata:

Gyakorlatok a földtudományi képzésben, soproni tapasztalatok Felsőoktatási Környezettani Képzési Ankét Szombathely, 2004. november 5-6. Gyakorlatok a földtudományi képzésben, soproni tapasztalatok Cserny Tibor, docens NYME, Erdőmérnöki Kar, Földtudományi Intézet, Sopron

Előadásvázlat A NYME Földtudományi Intézetről Gyakorlatok a nappali képzésben Általános földtani gyakorlat Földtudományi mérési gyakorlat Víz- és környezetföldtani gyakorlat Nyári gyakorlatok Geofizikai mérési gyakorlat Vulkanológiai gyakorlat

Rövid történelmi visszatekintés 1735. Selmecbánya, Bányászati és Kohászati Iskola 1763. Selmecbánya, Bányászati Akadémia 1809. Selmecbánya, + erdészet 1919. az akadémia Sopronba kerül, főiskolai rangot kap, Vitális István 1930-as években a Budapesti József nádor Műegyetem vidéki karaként egyetemi rangra emelkedik (1923-1959 Vendel Miklós) 1947-1949. megalakul a Miskolci Egyetem (Szádeczky-Kardoss Elemér első rektor), Sopronból fokozatosan áttelepül, először a kohászat, majd a Bányászat 1959-től Sopronban csak az erdészet marad

Rövid történelmi visszatekintés 1993. az MTA GGKI-ban megalakul a Földtudományi Tanszék (vezetője: Bencze Pál, tanítanak: Ádám A., Verő J., Dudich E., Alföldi L., ….) 2000. létrejön a Nyugat-Magyarországi Egyetem, ezen belül a Földtudományi Intézet (vezetője: Szarka László), mely 2003-tól a Környezetkutató Szak oktatásának felelőse

Földtudományi tárgyak oktatása Környezet kutatók, környezetmérnök, erdőmérnök és természetvédelmi mérnök hallgatók részére Oktatók: elsősorban a GGKI és a MÁFI kutatói, továbbá az Egyetem Termőhelyismeret Tanszéke, ELTE, Szombathely, …

Földtudományi elméleti tárgyak Földtani: környezetünk a Föld, általános földtan, ásvány- kőzettan, geokémia, víz- és környezetföldtan, őslénytan, tektonika, geomorfológia, földtörténet, a Kárpát-medence földtana, planetológia Geofizikai: bevezetés a föld- és környezettudományba, geofizikai módszerek I., II, környezetgeofizika, Földfizika I. és II., űridőjárástan, méréstechnika, stb…

Földtudományi gyakorlati tárgyak Általános földtani gyakorlat: három 1 napos terepbejárás formájában Földtudományi (földtani és geofizikai) mérési gyakorlat: az egyetem Sümegi Oktatási Bázisán, 3-4 nap Víz- és környezetföldtani gyakorlat: munkahelyi és laboratóriumi látogatások, terepi mérések Gyöngyösorosziban, 4-5 nap

Általános földtani gyakorlat Sopron – Kőszegi hegység Metamorf kőzetek (gneisz, csillámpala, fillit, cáki konglomerátum, amfibolitpala) és szerkezeti formák Üledékes kőzetek (zátonymészkő) és üledékek (folyó delta kavics, homok és beltavi homok, aleurit, agyag) Sághegy – Tapolca – Szigliget – Rezi Vulkáni kőzetek (bazalt láva és piroklasztok) és morfológiai formák Karbonátos kőzetek és karszt jelenségek, környezeti szennyeződés nyitott karsztban

Általános földtani gyakorlat Tata – Gánt – Tihany Földtani természetvédelem Mezozoós karbonátos kőzetek: folyamatos triász – kréta szelvény, földtani múzeum, régészeti emlékek Bauxitföldtani tanösvény, mezozoós és kainozoós üledékes kőzetek Perm/triász határ - földtani alapszelvény program A Balaton-felvidék és a tó földtani kutatása

Földtudományi mérési gyakorlat Földtani mérési gyakorlat: sztereoszkópos légifénykép kiértékelés, GPS használata, a Sintérlapi kőfejtő tanösvényének megkeresése és bejárása, bányászkompasz használata, kőzet kézipéldányok kifaragása geológus kalapáccsal, kőzetek terepi vizsgálata Geofizikai mérések: a környezetgeofizikai mérések célja és eszközei (előadás), geoelektromos (Schlumberger) mérés, elektromágneses (VLF-R) mérés, szeizmikus műszer bemutatása

NyME – Sümegi Oktatási Bázis

Földtani mérési gyakorlat

Geofizikai mérések

Geofizikai mérések

Víz- és környezetföldtani gyakorlat Természetvédelmi tanösvény (Balaton-felvidék, Koloska-völgy) Környezetvédelmi labor látogatás (Elgoscar-2000 kft, Balatonfűzfő) Munkahelyi látogatás (Videoton, kármentesítés) Geofizikai mérés és üledékmintázás a Gy.o. Ipari víztározón Felszíni és felszínalatti vizek in situ mérése, mintázása a Toka-patak völgyében

Természetvédelmi tanösvény bejárása

Környezetvédelmi labor és kármentesítés megtekintése

Látogatás a Földtani Intézetben (OFGA)

Patakok, források vízhozam mérése

Terepi mérések

In situ mérések és mintavételezés

Szonár mérés és üledék mintázás

Esti közös vacsora

A gyakorlat kiértékelése

Nyári geofizikai mérési gyakorlat (2003) CELEBRATION 2000 Central European Lithospheric Experiment Based on RefrAc- TION

A GFZ Potsdam magnetotellurikus műszerparkja

Terepi mérés, nyers feldolgozás, oktatás

A diákok részvétele a munkában

Nemzetközi vulkanológiai gyakorlat (2003) A gyakorlat helyszíne: a Sümegi Oktató Bázis és környéke A gyakorlat célja: vulkáni szerkezetek, kőzetek térképezése és in situ mérések elvégzése A gyakorlat vezetői: Németh Károly (NyME-MÁFI) és Ulrike Martin (Freiberg) A gyakorlat résztvevői: négy freibergi, 2-2 soproni, miskolci és pécsi diák A gyakorlat időtartama: 6 nap

Nemzetközi vulkanológiai gyakorlat (2003)