A területfejlesztés eszközrendszere Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Innováció II. Rákóczi Ferenc Szakközép –és Szakiskola Kisvárda.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Lendületben az ország! Nemzeti Területfejlesztési Hivatal Közelebb az emberekhez november 2.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Jász-Nagykun-Szolnok megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A regionális politika 1996 után Magyarországon
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Regionális gazdaságtan 6.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határmenti programok aktuális állása
Európai Uniós ismeretek Magyarország és az Európai Unió.
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
Az Előcsatlakozási Alapok és a Közösségi Kezdeményezések rendszere
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

A területfejlesztés eszközrendszere Magyarországon Regionális politika

Előcsatlakozási alapok PHARE ISPA SAPARD

PHARE (Poland and Hungary Assistance for the Reconstruction of the Economy) Indítás: 1989. dec. – jogszabályok elfogadása és keretmegállapodás aláírása: 1990. szept. Módosítás: 1998. – csatlakozást közvetlen segítő projektek finanszírozására Csatlakozási Partnerség – feladatok rangsorolása (Uniós dokumentum) Nemzeti Program – magyar kormány

Phare felosztása Országprogramok: országok joga a prioritások eldöntése Határ menti együttműködési programok:országok joga Közösségű Kezdeményezésű programok: SPP program, Large-Scale Infrastructure Facility (LSIF), SME-Facility, Erasmus, Socrates, Leonardo: Közösség dolgozza ki a prioritásokat

Phare támogatási keretei (1990-1998) 1990-1998: 96 millio ECU/év, Támogatási keret: 864 millio Ecu (86 ECU/fő) Szerződésekkel lekötött összeg: 586,6 millio Euro, Lekötött összeg: 68%, kifizetett: 65,6%

PHARE 1998 után – új orientáció Integrációt segítő programok előnye nagyobb rutin a felhasználásban decentralizáció Cél: integráció feltételeinek megteremtése 30%: demokratikus intézményrendszer fejlesztés 70% beruházási projektek

Phare segélyek megoszlása szektoronként (1990-1999) Közig. reform: 48 mill Euro Államháztartás, pénzügyi reform: 75,7 Jogharmonizáció: 68,3 Környezetvédelem: 98,9 Infrastruktúra: 115.6 Területfejlesztés: 310,3 Humán ágazatok: 169,7 Agrárium: 105,5 Egyéb: 4,4

Területfejlesztési PHARE programok 1993 – első ter.fejl. program: területfejlesztési törvény kidolgozása, és a területfejlesztési alap korszerűsítése 1996-99: második ter.fejl. program: gazdasági struktúra átalakítás – helyi vállalkozások kedvező gazdasági környezetének kilakítása 2000-től: három legfejletlenebb régió támogatása (PHARE 2000)

PHARE CBC programok Határ menti megyék támogatása: 140 millio Euro Magyarország-Ausztria: 82 milió Mo-Ausztria-Szlovénia: 3 millió Mo-Ausztria-Szlovákia: 3 millió Mo-Románia: 34 millió Mo-Szlovákia: 10 millió Mo-Szlovénia: 8 millió

PHARE CBC programok célkitűzései műszaki infrastruktúra környezetvédelem gazdaságfejlesztés humán erőforrások fejlesztése mikroprojektek

ISPA (Instrument for Structural Policies for Pre-Accession 2000-2006: 7 milliárd Euro – összes csatlakozó országnak Célkitűzés: közlekedés, környezetvédelem Elosztás kritériuma: ország terület, lakosságszám, egy lakosra jutó GDP. 616 millió Euro/ Mo.

ISPA Környezetvédelem, közlekedés Támogatás elnyerésének feltételei: 1. létrejövő beruházásnak valamennyi EU előírást teljesíteni kell 2. közlekedési projekt esetén: transzeurópai folyosók prioritása 3. minimálisan 5 mill Euro 4. nagy létszámú lakosságot érintsen 5. környezetvédelmi stratégia létezzen 6. ISPA támogatás: 55-85%, 25-45% költségvetési pénz

ISPA Környezetvédelem, közlekedés Megítélt támogatások: Hegyeshalom – Budapest modernizálása Zalalövő – Boba új vasútvonal Bp. – Szolnok – Újszász: korszerűsítés

Special Action Programme for Pre-Accession Aid for Agricultural and Rural Development SAPARD Cél: mezőgazdaság és a vidék fejlesztése közösségi jogszabályok átvételének segítése, EMOGA felkészítés fenntartható és versenyképes agrárágazat kialakítása, vidéki életképesség növelése mg. tevékenységből származó káros környezeti hatások csökkentése vidéki térségek adaptációs képességének elősegítése

SAPARD Források elosztásának kritériumai: - mg. tevékenységgel foglalkozó lakosok aránya - mezőgazdaságilag művelt területek aránya - egy főre eső GDP - sajátos területi körülmények

SAPARD Finanszírozás: 50% önrész – 50% közpénz, melyből 75% uniós segély, 25% költségvetési forrás utófinanszírozás tagjelölt országokban kezelik

SAPARD A segély elérésének feltételei: 1. Agrár és vidékfejlesztési tervet kell készíteni a jelölt országoknak 2. prioritások, intézkedések, hatások bemutatása 3. A terv a Bizottság által való elfogadása 4. a program működését szolgáló intézményrendszer létrehozása és elfogadása (akkreditálás) 5. pénzügyi megállapodás megkötése a tagország és Brüsszel között

SAPARD 1268/1999/EK Rendelet 15 intézkedés: Mezőgazdasági üzemek beruházásai Mg és halászati termékek feldolgozásának és marketingjének javítása Állat- és növényegészségügyi ellenőrzések szerkezetének, minőségének javítása A környezet védelmét és a táj megőrzését célzó mg. termelési módok elterjesztése Alternatív jövedelemszerzést biztosító gazd. tev. fejlesztése – diverzifikáció Gazdasági menedzsmentet szolgáló intézkedések termelői csoportok szervezése A falvak felújítása és fejlesztése, a vidék örökségének védelme, megőrzése Melioráció, tagosítás és birtokrendezés Földnyilvántartások kialakítása és korszerűsítése Szakképzés javítása Vidéki infrastruktúra fejlesztése Mg. vízkészlet gazdálkodás Erdőgazdálkodás, beleértve a mg. területek újraerdősítését Szaktanácsadás

SAPARD Magyarország: 38 millió Euro/év Elhúzódó akkreditáció: 2002 ősz SAPARD Hivatal és regionális irodái: 2002. nov. Első pályázatok: 2002 szept. - 1160 pályázat – 43% támogatott Első támogatási szerződés: 2003. márc. Első eredmények: 2004.

A területfejlesztés eszközrendszere Kormányzati programok Pénzügyi eszközök Közvetett eszközök

Kormányzati programok Ter. fejl. törvény előtt Gazdasági válsághelyzet kényszerítette ki. Egyedi beavatkozás a kormány részéről – Alföld program, speciális helyzetű kistérségek

Pénzügyi eszközök Terfejl: többszereplős, sokcsatornás Terfejl. szereplői: Állami szervek Önkormányzatok Terfejl által létrehozott szervek Érdekvédelmi és egyéb testületek Piaci, vállalkozói, üzleti szféra Nemzetközi résztvevők Háztartások

Pénzügyi eszközök Területfejlesztés közvetlen eszközei Területfejlesztés közvetett eszközei Egyéb pénzügyi eszközök

Területfejlesztés közvetlen eszközei Területfejlesztési célelőirányzat (TFC) Célja: az életkörülményekben és az eltérő gazdasági, infrastrukturális feltételekben megnyilvánuló esélyegyenlőségek mérséklése nemzetközi pénzügyi források, illetve a vállalkozói és befektetői tőke bevonásának elősegítése az EU strukturális alapjainak fogadására való felkészítés

Területfejlesztés közvetlen eszközei Területfejlesztési célelőirányzat Területi kiegyenlítő támogatások Céljellegű decentralizált előirányzat Területi és település felzárkóztatási célelőirányzat Kistérségi Támogatási Alap Vállalkozási Övezet

Területfejlesztési célelőirányzat (TFC) Támogatási forma: vissza nem téríthető visszatérítendő fejlesztési hitelekhez nyújtható kamattámogatás A támogatási formák együttesen is alkalamzhatók

Területfejlesztési célelőirányzat (TFC) Támogatható célok: A központi pályázati rendszerben: területfejlesztési stratégia megvalósítása gazdaságtalan szénbányák felszámolásából adódó társadalmi problémák kezelése 100 fő feletti munkahelyteremtő és működő tőke bevonásával összefüggő beruházások

Területfejlesztési célelőirányzat (TFC) Támogatható célok: A megyei pályázati rendszerben: munkahelyteremtő és megőrző beruházások és fejlesztések ipari területek, innovációs központok és inkubátor házak építése térségi fejlesztési és helyi társadalom szerveződését segítő programok megyei fejlesztési tanács határozatában foglalt fejlesztések

Területi kiegyenlítő támogatások (TEKI) Célja: a helyi önkormányzatok részére nyújt segítséget a települések közötti fejlettségbeli különbségek mérséklésére Pályázati formában vehető igénybe, vissza nem térítendő tőkejuttatásként Költségek fedezése: 60-100% Rendelkezésre álló összeg: az adott megye GDP-jétől függ

Céljellegű decentralizált előirányzat (CÉDE) önkormányzatok által működtetett oktatási, kulturális, egészségügyi, és más intézmények fejlesztésére, felújítására, korszerűsítésére Valamennyi önkormányzat igénybe veheti Elsősorban nagyobb beruházásokat támogat

Területi- és település felzárkóztatási célelőirányzat (TTF) zsáktelepülések elérhetőségének javítása hátrányos helyzetű területek tőkevonzó képességének javítása hátrányos helyzetű térségek termelő és humán infrastruktúrájának fejlesztése EU strukturális alapjainak felkészülése

Területi- és település felzárkóztatási célelőirányzat (TTF) 80% - reg. fejl. tanácsok 20% - Nemzeti Területfejlesztési Hivatal Támogatható: 94 hátrányos helyzetű kistérségben megvalósuló beruházások

Területi- és település felzárkóztatási célelőirányzat (TTF) Regionális keretből: önkormányzatok, önkormányzati társulások non-profit szervezetek költségvetési szervek vállalkozók

Területi- és település felzárkóztatási célelőirányzat (TTF) Központi keretből: leromlott állapotú városrészek helyi- és helyközi tömegközlekedés helyi közigazgatási képzési program turizmus fejlesztés, piaci alkalmazkodó képesség javítása

Kistérségi Támogatási Alap (KTA) Cél: hátrányos helyzetű önkormányzatok forráshiányának mérséklése 2003-tól: megvalósíthatósági tanulmányok, tervek elkészítése, 42 leghátrányosabb kistérségben projektgeneráló szerep erősítése

Vállalkozási Övezet Speciális jellegű támogatás – főleg valamilyen adókedvezmények Ipari parkok 11 vállalkozási övezet Támogatásra jogosult: önkormányzatok Támogatási cél: - gazd. fejlesztést szolg. infrastruktúra fejlesztés - vállalkozók, vállalkozások beruházása - övezeten belüli szolgáltatás - működési költségekhez való hozzájárulás

Területfejlesztés közvetett eszközei térségi adókedvezmények ágazati politikák keretében nyújtott speciális támogatás ágazati célelőirányzatok területi preferenciái a hét hátrányos helyzetű megye többlettámogatása többlettámogatások biztosítása a hátrányos kistérségekben

Területfejlesztés egyéb eszközei területfejlesztési célú hitelek gazdálkodó szervezetek, érdekvédelmi szervezetek és gazdasági kamarák önkéntes hozzájárulásai kockázati tőketársaságok által finanszírozott programok

A területfejlesztési eszközök decentralizálása 200-250 milliárd Ft/év átlagosan Megyei területfejlesztési tanácsok 1996-tól Regionális területfejlesztési tanácsok – 2001-től Felosztás elveiről: Országgyűlés dönt Felhasználás szabályairól: Kormány dönt