A BDF könyvtára fejlesztésének főbb állomásai, együttműködési lehetőségei Barki Katalin Szombathely, január 29.
Miért nyitottunk a város, a megye, a régió felé? 2000-től nyilvános könyvtári funkció felvállalása Gyűjtemények, szolgáltatások, elért eredmények közkinccsé tétele Elektronikus információszolgáltatás kiterjesztése (könyvtári labor) Együttműködés előtérbe kerülése
Könyvtári állomány Könyv: 211 ezer (40 ezer idegen nyelvű) Hangzó: 4609 Vizuális: 1743 Elektronikus: 465 Időszaki kiadvány: Kézirat: 15000
Könyvtári rendszer
Indulás Felsőfokú tanítóképzés – könyvtár kialakítása A könyvtár állománya: a kőszegi és a zalaegerszegi tanítóképző intézet gyűjteményéből Jelleg: korlátozottan nyilvános könyvtár Induló állomány: 3121 kötet Használat 1960-ban: 1657 kölcsönzés; 4652 kölcsönzött dokumentum
A képzési struktúra változásai 1959 – Felsőfokú tanítóképzés 1962 – népművelő-könyvtár szak 1971 – Pécsi Tanárképző Főisk., kihelyezett tagozata matematika – testnevelés, ének-zene, orosz, könyvtár 1974 – önállóság Szombathelyi Tanárképző Főiskola (B épület) 1984 – Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola természettudományi szakos képzés indulása – C épület
A könyvtár fejlesztése Az új képzési struktúrák hatása a könyvtárra –Állomány gyarapodása Valamennyi főiskolára bekerült dokumentum állományba vétele, feltárása a katalógusokban –Alapterület növekedése –Szolgáltatások bővülése Tasakos kölcsönzés bevezetése Folyóiratok peremlyukkártyás nyilvántartása –Személyi létszám emelkedése
Tanszéki/Letéti könyvtárak –Tanszéki könyvtárak létrehozása –Letéti könyvtárak (pedagógiai kabinet, kollégiumi könyvtár) kialakítása –Pedagógiai Múzeum 1977 –Médiatár kialakítása (Oktatástechnikai Központban)
Húsz év múlva … (1979) Alapterület: 300 m 2 Összes állomány: egység Olvasó: 1610 fő Kölcsönzések száma: 18420, kölcsönzött könyv: 41693, folyóirat: 4620 Könyvtárosok száma: 10 fő
Újabb tíz év – Mintaértékű SZMSZ készült (1980) Együttműködés a Burgenlandi Magyar Kultur Egyesület alsóőri könyvtárával - Állomány feldolgozása Szakdolgozatok katalógusa : népművelő-könyvtár szak, Szakdolgozatok feltárása fénylyukkártyán
Még mindig: Rekonstrukció a könyvtárban – A ép. OT alsó szint kialakítása: szépirodalom elhelyezése, gördülőállványos folyóirattár Alapterület növekedése: 300 m 2 -ről 450 m 2 –re Különgyűjtemények (Devecseri, Pungor Ernő) Könyvtári kölcsönző telepítése a főiskola C épületéhez csatlakoztatva (410 m 2 ) Szakmai közélet – Dr. Tóth Gyuláné elnök –Főiskolai Könyvtárvezetők Tanácsa (1983) –Magyar Könyvtárosok Egyesülete Vas Megyei Szervezete (1985) –MKE Iskolai Könyvtárosok Szekciója
És jön a dinamikus utolsó évtized A főiskola tulajdonába kerül a „D” épület (1990) Új (nyelvi) szakok indítása Jelentős hallgatói létszámnövekedés Idegen nyelvi könyvtár kialakítása a „D” épület II. emeletén 1990 Javaslat az önálló informatikai központ létrehozására X.25-ös végpont bekötése a főiskola könyvtárának olvasótermébe A médiatár átköltöztetése az „A” ép. III. emeletére (jelenlegi helyén) Bolyai Gyakorló iskola könyvtárának bővítése
Erőteljes állományfejlesztés Idegen nyelvi szakok könyvtári hátterének megteremtése (dr. Molnár Katalin – FEFA) Családi könyvtárak vásárlása (Radó György, Andrássyné Kövessi Magda, Kálmán Béla, Gulya János, Hadrovics László stb.) Regionális jelentőségű gyűjtemények (Osztrák Könyvtár, Angoltanári Módszertani Központ és Könyvtár stb.)
Jön a számítógép térhódítása és nincs megállás Előzmény: –Matematika szakos könyvtáros kollégák érdeklődése – X.25-ös vonal bekötése a könyvtár olvasótermébe Comodore-korszak átlépése ISIS – szemléletváltozás –PC Lib (egyfelhasználós program) bevezetése a könyvtár feldolgozó munkájába. Katalogizálás + OPAC –Feldolgozás: 1991-től a könyvtárba bekerült idegen nyelvű dokumentumok, illetve az 1992-től a teljes gyarapodás
egy új korszak: Aleph – Igény egy integrált könyvtári rendszerre –A könyvtári munka egésze automatizálható legyen –A rendszer saját igényeinkhez igazítható legyen, amelyet mi könyvtárosok is megtehetünk (ISIS tapasztalatok) –PC-LIB rekordjai konvertálhatók legyenek –Egyszeri adatbevitel – többszöri hasznosítás Választás: ALEPH Hardverfeltételek: Angol tanszék selejtezett laborgépei
Pályázatok és fejlesztések Infrastruktúra fejlesztési pályázatok – OMFB (Aleph könyvtári rendszer) – FEFA (SUN szerver beszerzése) – NKÖM (Aleph garfikus könyvtári szoftver - részlet) – TEMPUS UM-JET Internet alapú és multimédia könyvtári szolgáltatások fejlesztése (BME, KLTE, BDF közös projekt 12 db számítógép, 5 db nyomtató) –NKÖM – 2001 „Korszerű könyvtári rendszer, korszerű könyvtári környezet” (5 db számítógép) NIIF-OM könyvtári kabinet
Sikeres OM pályázat – 30 millió Ft Berzsenyi Dániel Főiskola Szombathely Károlyi Gáspár tér 4. KÖNYVTÁRFEJLESZTÉSI TERV november Szombathely
Mentőöv az Oktatási Minisztériumból
Teljessé vált a könyvtári munkafolyamatok automatizálása OPAC - online könyvtári katalógus Katalogizálás Szerzeményezés Folyóiratkezelés Kölcsönzés (bevezetés 2 hónap alatt) Közös rendszer használata Európai Dokumentációs Központ Könyvtár- és Információtudományi Tanszék
Adatbázisok a BDF katalógusában Könyvek Időszaki kiadványok Hangdokumentumok Vizuális dokumentumok Szakdolgozatok Oktatók publikációi BDF helyismeret
Együttműködés lehetőségei Intézményen belül Európai Dokumentációs Központ –Állománygyarapítás –Dokumentumfeldolgozás (Aleph500) Könyvtártudományi és Informatikai Tanszék –Számítógépes katalogizálás oktatása –Jegyzetkészítés (elektronikus dokumentum) –Együttműködés pályázatokban Tanszékekkel –Osztrák Könyvtár (rendezvények)
Együttműködés I. Berzsenyi Dániel Könyvtár –Projektek (Alsóőri Könyvtár katalógusa) –Vasi Digitális Könyvtár –Szakmai konzultációk –Rekordcsere
Együttműködés II. Magyarországi Aleph csoport –Továbbképzések –Rekordátvétel Projektek – BME-KLTE-BDF –Leonardo program –Adatbáziselőfizetés (GeoBase) –Tartalomszolgáltatás (Matarka)
Együttműködés III. Pedagógiai Intézet –Angoltanári Módszertani Központ és Könyvtár Igazgatói státus –Tankönyvcentrum Osztrák Kulturális Intézet Osztrák Könyvtárak Médiacentrumokká alakítása
Fejlesztési irányok I. Egységes könyvtári rendszer (új könyvtárépület) Gyűjtemények integrálása: –egységes beszerzés (dok.típustól függetlenül) –egységes feldolgozás (Gyakorló Iskola is) –tanszéki könyvtárak súlyának csökkentése –szolgáltatások integrálása (egységes nyilvántartási rendszer, azonos feltételek) –új hálózati technológiák alkalmazása
Fejlesztési irányok II. Információkultúra elsajátíttatása –Információkeresés, -gyűjtés, feldolgozás, értékelés, rendszerezés, hasznosítás Elektronikus információszolgáltatások népszerűsítése (EISZ, EBSCO adatbázisok stb.) Tanítási anyagok gyűjtése (digitalizálása) –Elérése online katalógusból Szakportálok kialakítása Esélyegyenlőtlenség enyhítése
Egyszeri feldolgozás – többszöri hasznosítás Rekordátvétel MOKKA Nektár KELLO Aleph könyvtári adatbázisok Alkalmazott technika Rekordok exportja – import Aleph kliens felületen – Z39.50 szerver
856-os mező29
856 kapcsolati mező használata
Köszönet Szalay László Dr. Iker János Prof. Dr. Pusztay János Dr. Gál László Prof. Dr. Gadányi Károly Dr. Tóth Gyuláné szeptember – október 31.