A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
A tömegkommunikáció Általános kommunikációs forma Bármiről, bárkinek Tömeg értelmezése Nagyszámú embercsoport (akikhez szól) Tömegcikk jellegű az üzenet, hír
Korszakai Őskor Ókor XV. Század XIX. Század XX. Század Barlangrajzok, barlangfestmények Ókor Színházi előadások, népgyűlések XV. Század Gutenberg – könyvnyomtatás, kódexek XIX. Század Ipari forradalom, tömegtermelés, tömegtársadalom, urbanizáció ( =>írástudás elterjedése, közös nyelv és kultúra elsajátítása), újságok, rádió XX. Század Számítógép, internet, körlevelek, csevegő programok, televízió Gutenberg-galaxis a XV. század közepétől napjainkig terjedő időszak, ami az emberiség írásba foglalt kulturális örökségét jelenti
A tömegkommunikáció fajtái Írott könyv, újság, stb. Vizuális képeslap, plakát, stb. Auditív rádió Audiovizuális hangosfilm, TV
A tömegkommunikáció funkciói Szocializáció (pl. különböző társadalmi csoportokra jellemző szerepek elsajátításának elősegítése) Integrálás (biztosítani, hogy minden nemzet, réteg, társadalmi csoport megismerhesse a másikat, valamint biztosítani a hozzájutást az egymástól eltérő nézetek, életkörülmények helyes megítélésére).
Motiválás (egyéni és társadalmi célok , a személyes és közösségi törekvések, döntések ösztönzése és szinkronba hozása Konszenzusteremtés ( pl. hozzájárulás az eltérő álláspontok megismeréséhez, a közérdekű kérdésekben az információcsere biztosítása, a nemzeti ügyek iránti érdeklődés felkeltése és ébrentartása stb.) Oktatás, kutatás (új ismeretek feltárása, régi tapasztalat átadása, személyiségformálás stb.) Kulturális csere (pl. nemzeti kultúra értékeinek őrzése és továbbadása, kulturális termékek terjesztése, alkotókészség ösztönzése stb.)
Hatása a nyelvre a nyelvben is változások következnek be lecsupaszított közlések, a magyartalan fordítások, stílustalanságok, humorizáló társalgásmód egyre lazább szövegszerkesztési, elmosódó nyelvtani határok írott-beszélt nyelv (internetes csevegés, SMS) élőszóbeli megnyilvánulások szlenges írásmód rövidítések
Hatása a gondolkodásra gondolkodásra sosem ad időt egy leegyszerűsített világképet sugall összemosódik a valóság és az álomvilág tudatosan megszerkesztett, megtévesztő reklámszövegek