Szállodagazdálkodás és vezetés I Dr. L. Juhasz PhD
Szállodák ismerete a gazdálkodáshoz Szállodai gazdálkodás és vezetés Szállodák ismerete a gazdálkodáshoz tulajdonosi konstrukciók üzemeltetési formák szállodaipar szereplői befektetések jogi formák Dr. L. Juhasz PhD
Tulajdonosi konstrukciók Szállodai gazdálkodás és vezetés Tulajdonosi konstrukciók Szerves fejlődés egyszerű szervezet nővekedés stabílitás profizmus komplexitás válság Funkciónális bürokrácia Szakmai bürokrácia nővekedés devirzifikáció kor Diviziónális szervezet Adhocrácia szervezet innováció devirzifikáció Dr. L. Juhasz PhD
Tulajdonosi konstrukciók Szállodai gazdálkodás és vezetés Tulajdonosi konstrukciók Szerves fejlődés egyszerű szervezet nővekedés stabílitás Funkciónális bürokrácia vagyon tulajdon nővekedés devirzifikáció tudás márkanév Diviziónális szervezet üzemeltetés Dr. L. Juhasz PhD
Tulajdonosi konstrukciók Szállodai gazdálkodás és vezetés Tulajdonosi konstrukciók Szerves fejlődés egyszerű szervezet Önálló szálloda nővekedés stabílitás Funkciónális bürokrácia Szállodalánc nővekedés devirzifikáció Diviziónális szervezet Szállodacsoport innováció devirzifikáció Dr. L. Juhasz PhD
Tulajdonosi konstrukciók Önálló szálloda Szállodaláncok Szállodai gazdálkodás és vezetés Tulajdonosi konstrukciók Önálló szálloda Szállodaláncok Szálloda csoport Egyedi Kis méret Verseny (1 csoport) Családias service egy adott márkájú szállodákból áll egységes irányítás szinvonal standard üzemeltetés technikai arculat Több különböző márkájú szállodákból áll közös vezetéssel Vezetés = tulajdon Szinvonal eltérő tipus eltérő helyszin eltérő Szálloda tulajdonlása Szállodák tulajdonlása Tulajdonrész 15 - 25% Franchise 5 – 25 % Management 15–55 % Bérlés 25 – 55 % Szinvonal azonos tipus azonos helyszin eltérő Tulajdonrész 5 – 15 % Franchise 15 – 95 % Management 1 - 5 % Bérlés 1 – 15 % Dr. L. Juhasz PhD
Tulajdonosi konstrukciók Szállodai gazdálkodás és vezetés Tulajdonosi konstrukciók Önálló szálloda Szállodaláncok Szálloda csoport előny rugalmas független előny marketing beszerés személyügy információ pénzügyi előny piaci lefedés szezonalítás földrajz + hátrány marketing beszerzés személyügy információ hátrány centralizáció döntés halasztás hátrány bürokratikus standard + vezetés tulajdonos egyszerű szervezet vezetés résztulajdon divizionális márkanevek vezetés résztulajdon bürokratikus stratégia stratégiai társulás klaszter stratégia piaci differenciált márkanév stratégia piaci differenciált Dr. L. Juhasz PhD
Tulajdonosi konstrukciók Önálló szálloda Szállodaláncok Szállodai gazdálkodás és vezetés Tulajdonosi konstrukciók Önálló szálloda Szállodaláncok Szálloda csoport Előny tőkésített tudás több száz - vagy több ezer szálloda információi piaci - innováció - üzemeltetés - technika - fejlesztés Hátrány globalizáció visszaélés versenyelőny munkaerő piac viselkedés - kultúra képviselői vezetés Dr. L. Juhasz PhD
Üzemeltetési rendszerek Szállodai gazdálkodás és vezetés Üzemeltetési rendszerek Szerves fejlődés egyszerű szervezet nővekedés stabílitás Tulajodonosi üzemeltetés Bérleti szerződés Lizing szerződés Funkciónális bürokrácia vagyon Időmegosztási szerződés nővekedés devirzifikáció Névhasználati (Franchise) szerződés Üzemeltetési (Management) szerződés Diviziónális szervezet tudás Dr. L. Juhasz PhD
Üzemeltetési rendszerek Szállodai gazdálkodás és vezetés Üzemeltetési rendszerek Tulajdonosok befektetők Tulajdonjog gyakorlás Tulajdonosi konstrukciók Üzemeltetési rendszerek szállodaláncok szállodacsoport magánszemély állam önkormámyzat társaság intézmény bank alapok Tulajdonosi jog alapján Önálló szálloda Tulajdonosi jog alapján Bérleti szerződés Szállodalánc Névhasználati szerződés Lizing szerződés Üzemeltetési szerződés Szállodacsoport Timesharing szerződés Bérleti szerződés Visszlizing szerződés Tulajdonos – tulajdonjog gyakorlás – tulajdonosi szervezetek - üzemeltetés Dr. L. Juhasz PhD
$ ? Üzemeltetési rendszerek tartalma Szállodai gazdálkodás és vezetés díjak Üzemeltetési rendszerek vagyon Reservation fee var + fix Marketing fee var + fix Franchise fee 1- 3 % Szálloda épület berendezés ? Tulajdonosi jog alapján Management fee bevétel 1 - 3 % GOP 3 - 6 % Névhasználati szerződés Márkanév marketing foglalás minőség arculat Üzemeltetési szerződés Bérleti díj fix összeg / szoba 10 - 20 év Bérleti szerződés Lizing szerződés Üzemeltetés Márkanevet + HR adminisztráció folyamatot komplexen Lizing díj fix összeg 15 - 25 év Timesharing szerződés Résztulajdon használati díj Visszlizing szerződés Dr. L. Juhasz PhD
Stratégiai – tulajdonosi döntések Szállodagazdálkodás és vezetés I. Üzemeltetési rendszerek tartalma Stratégiai – tulajdonosi döntések jelen jövő Önálló szálloda Tulajdonosi jog alapján Önálló Szálloda Stratégiai partnerség Klaszter tagság beszerzés reklám Partneri szerződés Névhasználati szerződés Franchise Szálloda Foglalási rendszer Marketing rendszer Brosúra, reklám akciók, kártya Saját bankszámla Dolgozó alkalmazás Minőségi rendszer arculat, image Szálloda építés nyitás Rész- tulajdon Üzemeltetési Szerződés Management Szálloda Márkanév Franchise Bérlés Üzemeltető Bankszámla Dolgozó alkalmazás Komplex üzemeltetés Lizing Értékesítés – beszerzés – HR - könyvelés Timesharing Dr. L. Juhasz PhD
Üzemeltetési rendszerek tartalma Szállodagazdálkodás és vezetés I. Üzemeltetési rendszerek tartalma Befektetők tulajdonjog Használati üzemeltetési jog Tulajdonosi forma Szakmai Szállodai Tulajdonosi Önálló - családi szálloda Bérlés Lizing Vissz-lizing Résztulajdon Időmegosztás Szállodaüzemeltető Független szálloda Névhasználati szerződés Pénzügyi Ingatlan Egyéb nem szakmai Franchise Szálloda Üzemeltetési Szerződés Management Szálloda Szállodalánc Szállodalánc Szállodalánc Szállodacsoport Szállodacsoport Szállodacsoport Dr. L. Juhasz PhD
Szállodai gazdálkodás és vezetés Minőségi rendszer arculat, image Marketing rendszer Brosúra, reklám akciók, kártya Márkanév Franchise Üzemeltető Bankszámla Dolgozó alkalmazás Komplex üzemeltetés Értékesítés – beszerzés – HR - könyvelés beszerzés reklám jövő Dr. L. Juhasz PhD
Üzemeltetési formák tartalma Szállodai gazdálkodás és vezetés Üzemeltetési formák tartalma Vagyon Marketing Üzemeltetés Brosura, katalogus Ingatlan bérelhető, lizingelhető Forgó eszköz rendelkezésre Befektetett eszközök Épület - ingatlan Foglalási rendszer Central reservation office Call center Marketing – arculat kidolgozott Forgó eszközök Árú - pénz Global Distribution System Számitó gépes program rendszer Szállás – vendéglátás - Beszerzés Humán terület – Könyvelés Internet On Line Arculat márkanév Megjelenés Szigorú Ibis, Novotel Megjelenés Engedékeny Hilton, Radisson Megjelenés Laza Best Western Minőség Átadott rendszerek betanitása Dr. L. Juhasz PhD
Szállodaipar szereplői Szállodai gazdálkodás és vezetés Szállodaipar szereplői ingatlan tulajdonos befektető márkanév tulajdonos franchise adó Üzemeltetés tulajdonos management adó szállodalánc szállodacsoport szállodalánc szállodalánc szállodacsoport magánszemély állam önkormámyzat társaság intézmény bank franchise vevő management vevő Szállodavezetés Dr. L. Juhasz PhD
Szállodai befektetések Szállodai gazdálkodás és vezetés Szállodai befektetések Tulajdonosok befektetők Elönyők Hátrányok szállodaláncok szállodacsoport magánszemély állam önkormámyzat társaság intézmény bank biztos kereslet ingatlan befektetés biztositék jövedelem értéknővekedés kiemelt helyszin alacsony kockázat társult befektetés tőkeigény hosszútávú megtérülés alacsony hozam Dr. L. Juhasz PhD
Szállodai befektetések Szállodai gazdálkodás és vezetés Szállodai befektetések Parlament 4* 65 belváros megnyílt 2006 Best Western Danoube 4* 175 buda Dunapart megnyílt 2006 Novotel Madach Suit 4* 43 belváros megnyílt 2007 Qeen Court 4* 71 belváros megnyílt, apartman 2007 Zara 4* 74 belváros megnyílt 2007 Zara New York 5* 107 belváros 2007 Broscoloni Airport 3* 31 repülőtér 2008 Lanchid 4* 43 buda 2008 Regent 5 198 belváros Andrássy 2008 Hotusa 4* 180 belváros 2009 Boglioni 5* 61 tabán, rácz 2009 Ramada 5* 150 békásmegyer 2010 Klotild 5* 150 belváros 2010 Europem 4* 230 Blaha Lujza 2010 Opera 5* 205 balett 2010 Sziget 3-5* 5.000 hajógyár (25 db) 2012 ARR - Budapest 79 EU - Praga 106 EU - Varso 86 EU Dr. L. Juhasz PhD
Kereskedelmi szálláshely cégek jogi formái Szállodai gazdálkodás és vezetés Kereskedelmi szálláshely cégek jogi formái Társas vállalkozás Egyéni Vállalkozás Részvénytársaság Rt. Korlátolt Felelőségű Társaság KFt. Betéti Társaság alapítás - alaptőke szervezeti jog 64 db – 2 % - 1 % Vendéglátás 22 db – 0.2 % - 0.01 % alapítás - alaptőke szervezeti jog 1.766 db – 65 % - 29 % Vendéglátás 5.899 db – 43 % - 17 % alapítás kültag – beltag 838 db – 31% - 14 % Vendéglátás 7.349 db – 54 % – 22 % Kis vállakozás jellemzői 3.321 db - 55 % Vendéglátás 20.344 db – 60 % Magyarországon működő vállalkozások száma 871.965 Szálláshely szolgáltatás társas 2.721 * egyéni 3.321* összesen 6.042 Vendéglátás szolgáltatás társas 13.685 * egyéni 20.344* összesen 34.029 Dr. L. Juhasz PhD
Szállodai gazdálkodás és vezetés Köszönöm 2007 Dr. L. Juhasz PhD
Europa szállodaláncai Magyarországon TOP 5 Szállodai gazdálkodás és vezetés Europa szállodaláncai Magyarországon TOP 5 Dr. L. Juhasz PhD
Europa szálloda láncai TOP 20 Szállodai gazdálkodás és vezetés Europa szálloda láncai TOP 20 Dr. L. Juhasz PhD
Europa szálloda láncai Szállodai gazdálkodás és vezetés Europa szálloda láncai Dr. L. Juhasz PhD
Europa szálloda láncai 2oo szobánál több átlagosan Szállodai gazdálkodás és vezetés Europa szálloda láncai 2oo szobánál több átlagosan Dr. L. Juhasz PhD
Magyarország 872.000 vállalkozás Szállodai gazdálkodás és vezetés Magyarország 872.000 vállalkozás Vendéglátó hely 56.294 2.700 társas 3.300 egyéni Kereskedelmi szállás hely 3.117 és 85 e szoba kereskedelmi 50.475 Utazási iroda szervező közvetítő 1.111 zárt 5.819 étterem 36.600 szálloda 836 és 49 e szoba Bár borozó 13.800 67 milliárd 159 milliárd 98 milliárd 567 milliárd 114 milliárd 14.000 társas 20.000 egyéni Magán szálláshely 42.881 és 107 e szoba Dr. L. Juhasz PhD
13. Hotel Dimension – Small Hotels Hotel Management 13. Hotel Dimension – Small Hotels Most of the hotels are small. Small-nits industry, modest capital entering, personal service, Size is not requirement of viabla (eletkeps, jarhato) hotel operation, provide more one product room, restaurant, bar, other, The different is a level of investment, small hotel and familiy owned hotel are different Products and Markets Iddependent owner managed 20-30 rooms, same small hotel has relatively high restaurant or bar revenue, more specialized market, few can accommodate an organized groups, tend to approach their market less formally and more intuitively based on guest contact, Ownership and Finance Tend to have a high proprtionown caital or contributed by other more indiviuals and low proportion loan capital by limited source open to them Dr. L. Juhasz PhD
13. Hotel Dimension – Small Hotels Hotel Management 13. Hotel Dimension – Small Hotels Organization and Staffing Whatever the legal from of ownership the the investment, financing of hotel, decides objectivies, policies or strategy he is responsible for planning, direction, organization, staffing, and control Owner – Manager – housekeeper, maids – head of recptionist, portiers – head of bar – head of restaurínt - Chef Accounting and Control Personnel mobil to be there control istand of accounting, Accounts and invoices are filed separetly and booked after it has been received or paid. Guest tabular ledger, Wage books Cost of sales data, stock level, The Future of Small Hotels Competation with a large firms, limited employees skill and carrier, advertised by a local or goverment tourist officies üzemeltetés Dr. L. Juhasz PhD
13. Hotel Dimension – Hotel Groups Hotel Management 13. Hotel Dimension – Hotel Groups Different location placing them under central management, Britan in 1988 year 5 % was group of market, They operating the hotel to own, to lease, to rent or to manage or finally franchise Advantages of Groups For the growth of hotel companies through groups. Finacial economies – csah flow from group Marketing economies – group image, standard of quality, Purchasing Management – employee traning mobilization Technical – Risk spreadind (szetterites), geographicaly, types Problems of Groups Problem from the large organization specialy communication and cost control Special extra costs of communication, control, Group produce higher profitability than individuals. The quality of group management extent of this problems three factors number of hotels, geographical dispersal of hotels, which various aspect of the group operation are centralized. Careful evaluation of the adventages by management of high quality or by decentralization. Dr. L. Juhasz PhD üzemeltetés
13. Hotel Dimension – Hotel Groups Hotel Management 13. Hotel Dimension – Hotel Groups Scope for Centralization At its extrame this means the appointed local manager who manage the hotel individaly with a support. Centralizations are Accounting, finance Personnel service Purchasing Sales and Marketing Technical Services Concentrated Hotel Group Example 18 London hotels 3.500 rooms, 26 restaurant, 28 bars, 100 function rooms, 3.500 employees – centralized PR, Sales, Personnel and – Purchasing, Accounting, Estate (165 employyes) Dispersed (szetszort) Hotel Group Organized by geographical Divisions 3, accounting, Marketing, Personnel,Techncal are centralizes. 32 hotels from rooms 50 to 120, 2.000 employees, Regional controlers are specially üzemeltetés Dr. L. Juhasz PhD
13. Hotel Dimension – International Hotel Operation Hotel Management 13. Hotel Dimension – International Hotel Operation More than one hotel in at least two country. One is represented a national hotel company and operates hotel that country and outside. The Second type is established by airlines (2-3 or more) or hotel companies wich operates hotel in differente countries and head office location is not significance. Two or more country even continents the real adventage of finance, marketing, risk-spreading. Other case advanteges and disadvantages simular the group hotels (communication, cost, control. Revenue Composition 1985, room food baver FB minor rental Africa 39-50 25-31 10-13 35-44 12 5 Asia 49-53 26-31 10-14 36-45 8 3 Europe 46-54 25-30 11-19 36-49 6 2 America 53-59 25-26 10-14 35-51 4 3 Caribbean54-55 22-25 12-12 34-37 5 5 Not only international companies all the continent, regiojn, countries üzemeltetés Dr. L. Juhasz PhD
13. Hotel Dimension – International Hotel Operation Hotel Management 13. Hotel Dimension – International Hotel Operation Ownership and Finance Hotel companies operat hotel by owned, leased, rent, managemet, franchise therer is a wide variety of of ownership and financing agreements. Local company to signe contracts and operate Commercial bank and investment companies as owners partly or full Suppliers constraction companies participate equty, csah, suppling contract. Public and semi public institutions together or separetly with goverment Organization and General Approach Hotel Groups in one country has a chance to centralize International in more countries could difficult, language, legal problem, communication, Every International Hotel Management has a own structure and management method. Organization by geographically or by marks. Uniform System of Account for Hotels Therminology and deffinition by USAH latest edition and Horvat and Horvath International HHI report. üzemeltetés Dr. L. Juhasz PhD
Szállodai gazdálkodás és vezetés Dr. L. Juhasz PhD
Széles variáció nem egy tiszta típus Szállodai gazdálkodás és vezetés Szálloda típusok Széles variáció nem egy tiszta típus Fekvés város nagy, kisváros, hegy, víz, vidék Helyzet város bel és külterület, vízpart, főút mellett Közlekedés út, repülőtér, vasút állomás, hajókikötő, vitorlás kikötő Szállás célja üzleti, konferencia, spa, szabadidő, nyaraló Szállás ideje rövid, hosszú, átutazó, tartós Szolgáltatás helyieknek, csak szállóvendégnek, étterem, bár Nagyság kicsi, közepes, nagy, óriás Színvonal 1 - 5*, luxus, standard, gazdaságos Jogi helyzet tulajdonjog, névhasználat, üzemeltetés Jogi forma Rt 1%, Kft 29%, Bt 14%, Egyéni 55%, (kerszáll) Luxuslánc - Kiemelt Felsőkategóriás lánc - Felső kategóriás lánc Közép kategóriás lánc - étel és ital kínálattal Közép kategóriás lánc - étel és ital kínálat nélkül Gazdaságos lánc Független szálloda Dr. L. Juhasz PhD