VASÚTI PÁLYADIAGNOSZTIKA SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements


Kamarai prezentáció sablon
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Szervezetfejlesztési Program
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Vízbázisvédelem fázisai
Humánkineziológia szak
INFRASTRUKTÚRA MENEDZSMENT
Mellár János 5. óra Március 12. v
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Elektromos mennyiségek mérése
Koordináta transzformációk
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Mérés és adatgyűjtés Szenzorok II. Mingesz Róbert
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
VASÚTI PÁLYADIAGNOSZTIKA SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
szakmérnök hallgatók számára
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Mechanikai Laboratórium
Az LPQI rész a Partner Az LPQI-VES társfinanszírozója: Dr. Dán András Az MTA doktora, BME VET Meddőenergia kompenzálás elmélete és alkalmazása.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
7. Házi feladat megoldása
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
IV. Terjeszkedés.
IV. Terjeszkedés 2..
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Szélessávú tervek és akciók
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Sub-VI és grafikonok 1 Mingesz Róbert V
Kvantitatív módszerek
SLA (Service Level Aggrement) alapon történő szolgáltatás fejlesztés a Gazdasági Főigazgatóságon
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A termelés költségei.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Előadás másolata:

VASÚTI PÁLYADIAGNOSZTIKA SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MSC KÉPZÉS 2010. TAVASZI FÉLÉV    VASÚTI PÁLYADIAGNOSZTIKA 12. téma SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Dr. Horvát Ferenc főiskolai tanár

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE - a gyalogbejárási adatgyűjtés és - az UH vizsgálatok eredményei segítségével végezhető el. A gyalogbejárási adatgyűjtés eszköze: PSION WOREKABOUT 60/1

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE - az egyes szerkezeti elemek (sín, alj, kapcsolószer, ágyazat) állapotát jellemző szerkezeti mérőszámok, - mérőszámokból képzett szerkezeti minősítőszám (MAD). Minősítési hossz: 100  500 m A mérőszámok gyakorlatilag az adott szerkezeti elem elhasználódottsági fokát, tartalékának kimerülését fejezik ki %-os formában. Adatfeldolgozás: irodai rendszerben. 60/2

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE A sín szerkezeti mérőszáma (R) A sín állapotát, a forgalmi igénybevétel miatti elhasználódottságát hivatott kifejezni. Képzése az alábbi adatokkal történik: - a sín felületi kopása - a sín fáradása - az UH mérés által feltárt belső sínhibák - a gyalogbejáráson észlelt külső sínhibák. (%) A sín kopását jellemző tag: (%) mk = a sín tényleges kiegyenlített magassági kopása (mm), mk,eng = megengedett kiegyenlített magassági kopás (mm). 60/3

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE A sín fáradását jellemző tag: (%) TÁT = ténylegesen átgördült terhelés (millió elegytonna), FHT = fáradási határterhelés (millió elegytonna). Az UH sínhiba tag: U = 10 x fajlagos UH hibaérték/km A külső sínhibákat jellemző tag: D = 0,5 x síncsere m-ben + 1/8 x hegesztési hibák darabszáma 60/4

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE A keresztalj szerkezeti mérőszáma (%) a = az aljak száma 100 m hosszon (db), d = a 100 m hosszon cserélendő aljak száma (db). A kapcsolószerek szerkezeti mérőszáma (%) kcs = a 100 m hosszon cserélendő kapcsolószerek száma (db), f = az aljankénti kapcsolóelemek száma (db), a = az aljak száma 100 m-en (db). Az ágyazat szerkezeti mérőszáma B100 = 0,2a + 0,7b + 0,1c (%) a = a felületi szennyezettség mértéke, b = az elsárosodás mértéke, c = a gazosság mértéke. 60/5

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE A felépítményszerkezeti minősítőszám 60/6

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Szerkezeti elemek ablak 60/7

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Hibák ablak: sín 60/8

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Jellemzők ablak: sín 60/9

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Hibák ablak: kitérő 60/10

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Hibák ablak: útátjáró 60/11

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Jellemzők ablak: útátjáró 60/12

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Mennyiségek a MAD szám képzéséhez Szöveg a leírásban Szerkezeti elem Hiba Hiba jellemző keresztalj szerkezeti mérőszáma   kapcsolószer szerkezeti mérőszáma ágyazat szerkezeti mérőszáma aljakra vonatkozó tömeges javítási mutató aljakra vonatkozó tömeges csere mutató kapcsolószerekre vonatkozó tömeges csere/utánhúzás mutató 60/13

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Munkáltatási igény meghatározása Mezőnév Jelentése kszelv a hiba kezdőszelvénye m-ben sinszal a hibás sínszál (B, J) hossz a cserélendő hossz m-ben nagys a hiba nagysága mm-ben csok a csere oka (K = kiköszörülés, L = lapulás, V = lemezes leválás, H = hegesztés kivölgyelődés 60/14

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK 1. ÁLTALÁBAN A DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZEREKRŐL A döntéssegítő rendszer (DSR) az adatok feldolgozásával, elemzésével és a kimeneti változókkal kapcsolatos információk szolgáltatásával segíti a mérnök döntését. Nem parancs-jellegű rendszer, tehát kimeneti adatai nem kötelezőek, a döntés mindig a felelős mérnök kezében marad. A DSR fő részei: - az infrastruktúra elemeinek azonosítása, információk, - állapot adatok, történeti és használati adatok, - a problémakör ábrázolása, - az igények becslésének eljárása, - a megoldási variációk értékelése, - munkaprogram és költségvetés készítés, - ellenőrzési és értékelési menetrend készítése. A központilag ellenőrzött rendszer előnyei: - adatfelesleg csökkentése azáltal, hogy minden adat csak egy helyen kerül tárolásra, - ugyanazon adatok különböző felhasználások számára is hozzáférhetők (jogosultság, felül- írhatóság), - az adatok csoportosításába, elnevezésébe, dokumentálásba szabályosság vihető, - biztonsággal ellenőrizhetők az adatáramlások és kontrollálható az adatok naprakészsége, - megteremthető a szervezet és az azon belüli csoportok adatfelhasználási érdeke közötti összhang. 60/15

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Döntéssegítő Rendszer (DSR) vasúti karbantartási és felújítási munkák tervezésére A Döntéssegítő Rendszer feladatai 1) Törzsadatbázis kialakítása segítségével a vasúti vonalak műszaki jellemzőire, a pályageometriára, a szerkezeti kialakításra és a pályához kapcsolódó egyes létesítményekre vonatkozó adatok tárolása, gyors elérése. 2) A vasúti pálya pillanatnyi állapotának jellemzése, egyrészt a felépítmény geometriai állapotának, másrészt pedig a felépítmény szerkezeti állapotának minősítőszámokkal való leírásával. 3) A vasúti pálya romlási folyamatának követése oly módon, hogy az lehetővé tegye a romlás időben való előrebecslését is. 4) A szükséges felújítási és karbantartási munkák helyének, mennyiségének és idejének meghatározása. 5) Választási lehetőség teremtése azáltal, hogy jellemezni lehet az egyes elhalasztott fenntartási tevékenységek pályaállapotra gyakorolt hatását (összefüggés a romlási folyamattal), illetve a biztonságos közlekedésre illetve a futáskényelemre gyakorolt hatását (összefüggés a pályára megengedhető sebesség és tengelyteher nagyságával). 6) Az elvégzett tevékenységek minőségi ellenőrzése. 7) Különféle nyilvántartások, elszámolások megkönnyítése. 8) A költségtervezés megvalósítása. 60/16

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK A Döntéssegítő Rendszer modellje 60/17

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK A Döntéssegítő Rendszer megalkotási folyamata FELADAT - indokoltság - megfogalmazás KIINDULÁSI ALAPOK - hazai és külföldi pályadiagnosztikai eredmények - érvényes szabályzatok és szabályozások A DSR ELVI MEGALKOTÁSA - célok - korlátok és lehetőségek - eszközrendszer - szerkezeti modell - fejlesztési lépések megtervezése 60/18

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK A DSR GYAKORLATI MEGVALÓSÍTÁSA - fejlesztés térben és időben - alrendszerek és modulok - logikai kapcsolatok - rendszerterv és folyamatábrák - programozás A DSR PRÓBAMŰKÖDTETÉSE - kísérleti szakaszok - részprogramok - eredmények elemzése - visszacsatolások A DSR ÜZEMSZERŰ BEVEZETÉSE - részleges - teljes 60/19

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK A pályadiagnosztika és a döntéssegítő rendszer kapcsolata Jellemző Pályadiagnosztika Döntéssegítő rendszer Méréstechnika Értékeléstechnika Feladatok meghatározása és elkülönítése Adatfelvétel és -gyűjtés Statisztikai összeg-zés, statisztikai jellemzők képzése Adatok rendszerezése, feldolgozása és elem-zése Mérlegelés Döntési javaslat Eszköz Mérőkocsis regisztrálás (vágánygeometria) Fedélzeti számító-gép Számítógép(hálózat) Adatbank Szakember Gyalogbejárás (szerkezet) Kézi számítógép Szolgáltatás Mérési jel, grafikon a geometriáról Mérési jegyzőkönyv Mérőszámok Minősítőszámok Mérő- és minősítőszá-mok eloszlásgörbéi Munkáltatások helyé-nek, idejének, mennyi-ségének meghatározá-sa Hiány és hibaadatok a szerkezetről 60/20

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK A pályadiagnosztika és a döntéssegítő rendszer kapcsolata (folytatás) Jellemző Pályadiagnosztika Döntéssegítő rendszer Méréstechnika Értékeléstechnika Határok típusa Fix határok egyedi jelekhez Fix határok túllépé-sének kiszűrése Rugalmas határok a pil-lanatnyi helyzet alapján Vonatkoztatási hossz Méter 100-500 méter Vonal(szakasz), hálózat Parancsok alapja Fix határok, statisztikai feldolgozások, jegy-zőkönyvek A hálózati állapothoz való viszonyítás 60/21

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Az állapot értékelése Lépései: - mintaszakaszok (adatgyűjtő szakaszok) kiválasztása, - állapot monitoring mérések, egyéb adatfelvétel által, - adatfeldolgozás és értékelés. Használó vonatkozású értékelés: Megfelelőség, eljutási idő, kényelem, egészség, biztonság, esztétikai vonatkozások, szolgáltatási színvonal alapján. Sokszor szubjektív megítélés, amely csak szemrevételezésen is alapulhat. Funkcionális értékelés: Biztonság, méretmegfelelőség, hatékonyság, kapacitás alapján. A mérésen alapuló értékeléseket kell előnyben részesíteni. Szerkezeti értékelés Teherviselő képességi (megfelelő anyagból, minőséggel és mérettel), szerkezet-folytonossági, biztonsági és tűz-, földrengésveszélyességi megítélés. 60/22

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Állapot monitoring technológiák Szemrevételezés: a legszélesebb körben használható módszer. Automatizált adatgyűjtés: pl. időjárási adatok. Fotografikus módszerek (fénykép, video): különböző pozíciókban, kis- és nagysebességgel készíthetők. Geometriai adatok automatizált gyűjtése: főleg utak, vasutak, csővezetétek esetén. Roncsolásmentes szerkezeti vizsgálatok: - hullámterjedésen alapuló eljárás, - vibrációs eljárás, - akusztikus és ultraszonikus eljárás (pl. sín UH vizsgálata), - röntgensugaras eljárás, - elektromágneses eljárás, - elektromos ellenálláson alapuló eljárás, - radar (pl. georadar), - infratermográfia, - lézer. Roncsolásos technológia: helyenként és alkalmanként szükséges a szerkezet, építmény egy részének eltávolításával élni (a hiányt pótolva). Főleg útburkolatok, töltések, földalatti tartályok és csővezetékek esetén használatos eljárás. 60/23

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Az állapotadatok felhasználása Összegzett adatok Műszaki döntések Hálózati összesítés Költség- vetési juttatás Szakaszonként képzett állapotindex Műszaki válogatás, projektek, fenntartási tevékenység Állapotadatok, tulajdonságok, szerkezeti kapacitás adatai Műszaki döntések a projekt értékelésére, tervezéshez, fenntartáshoz ADATSZINT DÖNTÉS FAJTÁJA Egyedi adatok Műszaki döntések 60/24

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK 2. A MÁV RT. PÁLYAKARBANTARTÁSI ÉS FELÚJÍTÁSI MUNKÁKAT TERVEZŐ RENDSZERE --- A PATER RENDSZER Kiindulási alapok 1. A vasúti pályák fenntartása (felügyelet + pályadiagnosztika + karbantartás) során szerzett korábbi tapasztalatok és az ezek segítségével megfogalmazott reális fejlesztési elvárások. 2. Pályadiagnosztikai alapok - méréstechnikai eszközök (mérőkocsik és mérőeszközök) - állapotértékelési eljárások (geometriai és szerkezeti minősítés) 3. Érvényes szabályzatok és szabályozások pl. mérethatár rendszer 4. Elméleti háttér Meg kellett fogalmazni és számítógépes feldolgozásra alkalmassá kellett tenni: - a vágány geometriai és szerkezeti állapotának és az állapotváltozásnak leírását, az egyes munkavégzések szükségességének, helyének és idejének meghatározását, - a pálya állapota és a biztonságos sebesség viszonyának vizsgálatát, - a pálya romlási folyamatának meghatározását, - a pályakarbantartási és felújítási tevékenységek szükségességének megállapítását. 5. Fenntartási stratégia: az elvárt szolgáltatási színvonal, a közlekedés biztonsága és az erőforrások adta lehetőségek műszaki és gazdasági összehangolása. 6. A döntési szintek közötti feladatelhatárolás - irányító (döntéshozó) szint, - végrehajtó (operatív) szint. 60/25

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK A PATER rendszer blokksémája --- távlati állapot 60/26

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK A PATER rendszer blokksémája --- jelenlegi fejlesztés 60/27

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK 3. WINPATER 2.0.1. RENDSZER 60/28

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK WINPATER Modulok 60/29

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Az adatbázis funkciói és adattábláinak menürendszere 60/30

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Vasútvonalak adatai 60/31

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Vasútvonalak infrastrukturális sebesség adatai 60/32

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Vasútvonalak felépítményének adatai 60/33

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Kitérők és egyéb szerkezetek adatai 60/34

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Vasúti létesítmények adatai 60/35

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Mérések és vizsgálatok adatai 60/36

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Adatok az elvégzett pályamunkákról 60/37

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK UH sínhibák és síntörések adatai 60/38

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Szűrő A – Szűrőfeltételeket tartalmazó mezőnevek Itt választhatók ki legördülő menük segítségével azok a mezők, amelyek alapján a kilistázott adatokat szűrni szeretnénk. 60/39

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Törzsadatok megjelenítése 60/40

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Korábbi munkáltatási adatok megjelenítése 60/41

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK A WINPATER döntéssegítő rendszer és az FMK-004 mérőkocsi kapcsolata 60/42

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Geometriai mérés eredményeinek képernyője 60/43

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Idő alapú grafikus megjelenítés 60/44

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Lokális hibák grafikus megjelenítése 60/45

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Az egyes pályakarbantartási munkák szükségességének megállapítása A legfontosabb karbantartási munkanemek: - kopási (ív)síncsere, - UH síncsere, - aljcsere, - kapcsolószercsere, - nyomtávszabályozás, - síncsiszolás, - FKG szabályozás, - ágyazattisztítás. Alap: döntési algoritmusok. 60/46

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Az FKG-szabályozás szükségességének meghatározása Kiindulási alap: az FMK-004 kocsival végzett mérésekből előállított, vágányfajtánként (HN és HGY = hevederes), valamint sebességkategóriánként különböző SAD sztandard eloszlásgörbék 60/47

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK A határértékek megállapítása 100 % SAD Sebességi határ 85 % Rostálási határ 68 % FKG munkáltatási határ 50 % „Rendben” határ 15 % Ht Hm Hb Hs Százalék 60/48

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK A határértékek jelentése Ht = "Rendben" határ, amely érték alatti SAD számok esetén tilos FKG munkát végezni. Hm = FKG munkáltatási határ, amely felett az FKG munka szükségességének vizsgálata már indokolt. Hb = Rostálási határ, amikor az FKG-szabályozási munka hatékonyságának híján a rostálási munka szükségessége már felmerülhet. Hs = Sebességi határ, még elfogadható maximális érték. Azt a max. SAD értéket jelenti, amelyet egy adott kategóriájú, adott sebességre alkalmas pálya SAD értéke nem haladhat meg anélkül, hogy soron kívüli intézkedés - pl. sebességkorlátozás - ne válna szükségessé. 60/49

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Beavatkozási határok Sebesség (km/h)   Vágány- osztály HÉZAGNÉLKÜLI VÁGÁNY HAGYOMÁNYOS VÁGÁNY Hs Hb Hm Ht 85% 68% 50% 15% 40 8 322 267 224 158 460 375 320 235 50 7 285 229 195 141 392 328 287 211 60 252 206 179 130 353 304 268 200 70 6 226 185 160 120 310 242 183 80 208 172 151 114 279 228 170 90 5 193 140 108 265 217 166 100 181 133 104 249 223 203 161 110 4 169 145 123 159 139 119 94 3 131 115 91 143 125 112 87 150 2 137 107 85 116 82 1 126 111 101 79 180 122 98 78 60/50

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK FKG szükségességének vizsgálata --- 1. eset 60/51

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK A változást (az állapot romlását) a Qi-1Qi egyenes hajlása jellemzi, amelynek értéke így számítható: i – (i-1) = két mérés között eltelt idő hónapokban ESETEK: Qi < Ht esetben az FKG munkáltatás szigorúan tilos. . Ht  Qi < Hm esetben az FKG munkáltatás még nem ajánlott, de a romlás intenzitásának figyelembevételével megvizsgáljuk, hogy FKG munkáltatást mennyi időre előre szükséges tervezni. 60/52

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK FKG szükségességének vizsgálata --- 2. eset 60/53

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK FKG szükségességének vizsgálata --- 3. eset Hm  Qi < Hb esetben az FKG munkáltatás elvégzendő. Qi  Hb esetben az FKG munka mindenképpen esedékes, soron kívüli beütemezése indokolt. 60/54

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Egyes karbantartási munkák szükségességének grafikus megjelenítése 60/55

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Részletes munkáltatási program 500 méterenként 60/56

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Részletes munkáltatási program havi bontásban 60/57

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Részletes munkáltatási program naptári évre 60/58

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK Az FKG munka tervezésének elve az irányítói szinten Lehetőség (pl. pénzügyi oldalról): 339,4x0,5=169,7 km 60/59

2. DÖNTÉSSEGÍTŐ SZAKÉRTŐI RENDSZEREK vonal jele Az eloszlásgörbék ordinátái I alak-szám A vonal hossza (=igény) km Szabályozandó hosszúság SAD15 SAD50 SAD85 % 1 2 3 4 5 6 7 8 9 118 143 177 65 700 12,5 100 Többlet B 104 119 154 48 600 94,8 C 98 122 157 49 100 14,4 D 97 116 144 44 200 20,0 20 4,0 4,4 E 95 112 43 800 110,9 22,2 F 93 41 900 86,8 17,4 Összesen: 339,4 165,3 60/60