LEAN Manufacturing alapok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Lean stratégia gyakorlati megvalósítása
Advertisements

Logisztika alapvetések.
Kaizen a logisztika területén
A.A. Stádium Kft. Péczely György
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2012/13 1. félév 4. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Készítették: Kerényi Éva Mogyorósi Mária Péterffy Réka
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
JIT és OPT rendszerek Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IV. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula K
Útban a lean menedzsment felé
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Költségszámítás az értékáram mentén (Value Stream.
Minőségmenedzsment alapelvek
A TPM a Csanyikvölgyi telephelyen Hatvani Zoltán
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Értékesítési csatornák
Költséghatékonyság házunk táján Mátyásföldi Imre LogControl Kft. Kontrolling a gyakorlatban.
Készítette: Unyatyinszki Csaba
Készítette / Author: Tuska Katalin
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségmenedzsment 6. előadás
Logisztika 6.előadás.
Minőségmenedzsment 7. előadás
A marketing és a logisztikai költségek közötti kölcsönhatások Lipák Mária BGF, KVIFK, 2009.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Audi Hungaria – a jövőorientált vállalat Motorgyártás, mechanikus megmunkálás.
JIDOKA A minőség beépítése a gyártási rendszerbe,
Vizuális Management, szabványosítás
Lean, kaizen november 23. JIT
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi adjunktus.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Just in Time.
E-beszerzés Bravo csoport.
infor:COM - Fitté tesszük!
III. A logisztika jövője
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
IT outsourcing előkészítése - ahogy egy tanácsadó látja Kontra József Igazgató
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Lean management ... egy kulcs a sikerhez
Hogyan valósíthatja meg a vállalat fő céljait a TPM segítségével? A.A. Stádium Kft. Péczely Csaba.
Kapacitás menedzsment
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
Az elemzés és tervezés módszertana
Somoskői Gábor Froweld kft.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Vinçotte Korszerű termelékenység- fejlesztési rendszerek
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban Működési terv.
Készítette: Szabó Attila
Készítette Kaponya Gergely 2014/2015 I félév Msc
Készletgazdálkodás és logisztika
ToyotaTermelési Rendszer (TPS)
Kaizen Japánul: 改善 Készítette: Kovácsics Krisztián.
Készítette: Májer Dávid
Avagy 10 perces szerszámcsere.  Manapság a fogyasztók elvárják, hogy a termékekhez megfelelő minőségben, mennyiségben, árban, időben jussanak hozzá.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Káoszból preferált beszállító Vevői elégedettség mindenek felett! (Minden mindennel összefügg)
LOGISZTIKA ÉS GLOBALIZÁCIÓ. Logisztika és globalizáció A piacok globalizálódásának következménye: - nemzeti piacok szükségletét lényegesen meghaladó termelési.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
8. tétel.
BPR – Business Process Reengeneering
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Ellátási lánc menedzsment
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Termelés és folyamatmenedzsment Msc
Kocsis Ernő Ügyvezető igazgató Roto Elzett Certa Kft.
Előadás másolata:

LEAN Manufacturing alapok Győr, 2008.04.09. Előadó: Stasztny Péter

A képzés célja A lean-filozófia módszereinek megismertetése a résztvevőkkel, valamint annak teljes körű megvalósítása a vállalatnál. Bemutatni, hogy miként szolgálja a TPS/LEAN/Kaizen szemlélet a hatékonyságnövelést, Megismertetni a fő veszteségforrásokat és a felszámolásukat szolgáló módszereket, A résztvevők megismerjék a hatékonyságnövelés és a veszteség-csökkentés lehetőségeit, és saját vállalatuknál alkalmazni tudják a gyártás és a logisztika területén. *lean (angol): szikár, sovány

LEAN Manufacturing alapok Lean kialakulása, jelentése, alapelvei A Toyota Gyártási Rendszer (TPS) A 7 fő veszteség

A Lean kialakulása, jelentése, alapelvei

A Lean kialakulása, jelentése, alapelvei Az első fő mérföldkő 1910 a Ford T modell gyártása a termelésre koncentrált. Az egyszerű földművesekből lett munkások egy típusú autót gyártottak futószalag rendszerben, egyszerű műveletekre lebontva. A Fordnál vezették be a dolgozói ajánlási rendszert. A GM által, 1930-ban meghirdetett marketing elemeket is tartalmazó termelési rendszer alapja, az volt, hogy az azonos alvázra közel azonos, de kicsit más autót szereltek, a vevők igényeit figyelembe véve. Ehhez már kellett a rövidebb ideig tartó szerszámcsere. A Toyota a 60-as években kezdte a teherautó- és szövőgép-gyártásra alapozott termelési kultúráját fejleszteni. A Toyota alapvetően azért vezette be módszertanát, hogy elkerülje a dolgozók elbocsátását, stabil cégműködést tudjon biztosítani. A Peter Drachar osztrák közgazdász javasolta, hogy a termék minőség javítása érdekében adjanak nagyobb felelősséget és jogot a gondolkodni is képes operáto- roknak.(ezt a javaslatot a GM nem fogadta meg) Az operátorokból nagyon sok dolgozik egy jelentősebb gyárban, ezért, ha képezzük és mozgósítjuk őket, akkor jelentős erőt képviselhetnek a folyamatos fejlesztésben.

A Lean kialakulása, jelentése, alapelvei Az 1989-es években lezajlott informatikai folyamat eredménye az internet széles- körű elterjedése. Egyszerre sok versenytársa lett mindenkinek és természetesen sok lehetséges ügyfele is. Globálisan kell gondolkodni, gyors változás és alkalmaz- kodás szükséges. A Toyota stratégiája az hogy sok féléből keveset gyártani és a kialakított rendszert átadni a beszállítóknak is. Ma a Toyota rendszer széleskörű alkalmazása, adaptálása jellemzi a Lean fejlő- dését.

A Toyota Gyártási Rendszer (TPS) Vevői elégedettség Just in time Jidoka Dolgozói elégedettség Kölcsönös bizalom a vezetőség és a dolgozók között

A Toyota Gyártási Rendszer (TPS) Egy darab a folyamatban Egyenletes ütemezés Több folyamatot magába foglaló anyagkezelés Kiképzett dolgozók több munkahelyre A gyártóberendezések a gyártási sorrendnek megfelelő elrendezése (Layout) Berendezések az alkatrészek továbbításához A gyártási egységek csökkentése a gyárt.egységben történő termelésben ->az előkészítés idejének csökkentése A MUDA felismerése Folyamat A JIT beve-zetése A vállalat egységének erősítése Egységesített munkafolyamatok A személyzet igényközpontú foglalkoztatása A sorok a személyzet rugalmas alkalmazásához megfelelő módon történő kialakítása Az ütemidő igényhez történő igazítása Kaizen célok A nyereség elérése a vállalat további fennma-radásának alapfelté-tele Az -ember -anyag -gép termelé-kenysé-gének fokozása Munkatársak kiképzése - KAIZEN Vizuális gyártásvezérlés kanban segítségével, a túltermelés és a hibás alkatrészek elkerülése Termék- és információáramlás kombinációja Definiált mennyiség / nem definiált idő Nem definiált mennyiség / definiált idő Húzó rendszer Problémák esetén azonnali megállás Automatikus megállás/meghatározott állapotok esetén történő megállás Problémák feltárása ANDON, kijelzőtáblák, standard munkatábla Auto-matiz-musok kialakítása A minőség beépítése A személyzet kialakítása Ember és gép szétválasztása Hanedashi-módszerek Ismétlődő hibák kiküszöbölése - Pokayoke Problémák felismerése

A Toyota rendszer célkitűzése, filozófiája A Toyota Gyártási Rendszer (TPS) A Toyota rendszer célkitűzése, filozófiája Célkitűzés: - a költségek csökkentése a MUDA felszámolásával (MUDA= a 7 veszteség forrás) - a szükséges alkatrészek a szükséges időre érkezzenek meg a felhasználás helyére (JIT) - jó minőségű termelést valósítsunk meg kedvező áron (Jidoka) Gondolkodásmód: - a MUDA, a „nem értékteremtő tevékenységek” megállapítása és eltávolítása a folyamatból, - rendelkezésre állás és mobilitás a vevő felé nem készletre gyártás és onnan történő kiszolgálás

A Toyota Gyártási Rendszer (TPS) A nyereség elérése a vállalat további fennmaradásának alapfeltétele Az ember, - anyag, - gép termelékenységének fokozása Az önszabályozások kialakítása A JIT bevezetése A személyzet alkalmazási feltételeinek kialakítása A minőség beépítése a folyamatokba, a berendezések automatizálása A húzó rendszer kialakítása Az ütemidő vevői igényhez történő igazítása A folyamat kialakítása

A MUDA felismerése KAIZEN CÉLOK A Toyota Gyártási Rendszer (TPS) Automatizmusok kialakítása A JIT bevezetése A MUDA felismerése Problémák felismerése KAIZEN CÉLOK Munkatársak képzése, motiválása A VÁLLALAT EGYSÉGÉNEK ERŐSÍTÉSE

A 7 fő veszteség MUDA 1: Túltermelés A túltermelés az összes közül a legrosszabb, ez az alapja a teljes pazarlásnak, elfedi a jobbítási lehetőségeket. A túltermelés annak az eredménye, hogy többet termelünk és előbb, mint szükséges lenne. Ez kiterjedhet a rossz méretű vagy túl komplikált berendezés használatától a túl nagy ciklus időig és a szükségtelen értékkel készített termékig.

- túlzott készlet, túlzott munkaerő, MUDA 1: Túltermelés Észrevehető tünetei: - túlzott készlet, túlzott munkaerő, különleges és / vagy túlméretezett berendezések, az üzemi cellák / folyamatok nincsenek egyensúlyban, - túlzott munka a folyamatban, - nyomás a termelésen a kihasználtság növelése érdekében, növekvő minőségi problémák, mert nem igyekszünk a őket kiküszöbölni. - nem összetartozó gyártási ciklusok és arányok, - nincs rögzítve a legjobb gyakorlat. Process 1 Process 2 Process 3

MUDA 2: Túlzott raktárkészlet A 7 fő veszteség MUDA 2: Túlzott raktárkészlet A készlet bármilyen raktáron lévő termék, amely meghaladja az elvárt mini- mális mennyiséget, növeli a főfolyamat idejét, a felhasznált területet, elszige- teli a folyamatokat és elfedi a problémákat. Minél nagyobb a gyártási csomag mérete, annál nagyobb készletre van szükség. Észrevehető tünetei: túlzott félkész és raktáron lévő késztermék, túl sok anyagmozgató berendezés és tároló polc, - túl sok raktárterület, - nagy csomag méret, - a mérnöki változtatások késleltetett haszna, - rejtett problémák / rossz hatékonyság, nehézségek a "elsőre be- elsőre ki" rendszer fenntartásában, - a kezelésből eredő kár, - rossz kapcsolattartás.

MUDA 3: Terület kihasználás A 7 fő veszteség MUDA 3: Terület kihasználás Az anyagfolyamatok megvalósításához szükséges terület nincs arányban a termeléshez felhasznált területtel. Észrevehető tünetei: a termelés (zöld) és a raktár terület (piros) között az arány nagyobb 1.3 – 1.0-nél. A területek, tároló helyek nincsenek jelölve. A jelöléstől eltérően vannak anyagok elrendezve. A raktározás szervezetlen, az egyes anyagok tárolási igénye túlzottan nagy.

MUDA 4: Anyagmozgatás, szállítás A 7 fő veszteség MUDA 4: Anyagmozgatás, szállítás A szállítás közvetlenül kapcsolódik a távolsághoz, összefügg vele. A jobb szállító jármű kihasználás (csomagtér kihasználás) és a szállítási költségcsökkentés nevében végzett szállítás a nagyobb készletre és nagyobb csomagban történő termelésre ösztönöz (ez téves eszme). A mi módszerünk a szállítási költségek csökkentésére, az hogy a távolságot kiküszöböljük a folyamatok között és ezáltal elkerüljük a szállítási költséget. A szállítási veszteség, az a fajta pazarlás, amit mindig próbáljunk kiküszöbölni, még akkor is, ha ezt jelenleg lehetetlen teljesen elérni.

MUDA 4: Anyagmozgatás, szállítás A 7 fő veszteség MUDA 4: Anyagmozgatás, szállítás Észrevehető tünetei: - rossz gyár / üzlet elrendezés, rossz anyagáramlás, rossz a rendtartás színvonala (szelektálás, rendezettség, tisztaság, stb.) - várni kell az anyagszállításra. Beszállító Vevő A rudakat hetente hozzák Napi szállítás Rúd alapanyag tároló raktár Forgácsoló üzem Csomagoló kiszállítás Daraboló

A 7 fő veszteség MUDA 5: Várakozás A folyamatban lévő rossz hatékonyság miatt fordul elő a várakozás. A nem kiegyensúlyozott folyamatok, a nagy csomagban történő gyártás vagy a nem megbízható berendezések eredményezhetik azt, hogy a soron következő folyamatoknak / vevőnek várnia kell. Észrevehető tünetei: a folyamatban lévő túlmunka a nem kiegyensúlyozott folyamatoknak köszönhető, nincs összhang a gépek és a dolgo- zók között, nincs a munkájuk össze- hangolva "lassabb" dolgozók / gépek, - a tervezettől elmarad a tényleges folyamat, unatkozó / elégedetlen dolgozók.

MUDA 6: Hibák és javításuk A 7 fő veszteség MUDA 6: Hibák és javításuk A hibákból eredő veszteség a javítás, az utómunka, az újra ellenőrzés és a selejt. A gyártási folyamatot szabványosítani és megbízhatóvá (teljesen bolond biztos) kellene tenni, a minőséget beépíteni a termékbe, hogy ne legyen szükség túlzott ellenőrzésre. Észrevehető tünetei: nem tervezett változások "pánikszerű" gyártás, - meg növekedett túlóra / munkaerő, nem összetartozó gyártási ciklusok és arányok, - alacsony munkamorál, meg növekedett távolság a folyamatok között, - nagy selejttároló, - rossz rendtartás, - elkülönített utómunka területek.

MUDA 7: Dolgozói mozgások és mozdulatok A 7 fő veszteség MUDA 7: Dolgozói mozgások és mozdulatok A mozgásból származó veszteség tipikusan a következőkre vonatkozik: lehajlás, nyújtózkodás, kicsavarodás és bármilyen szükségtelen mozdulat. A jó, ergonomikus munkahely alapvetően fontos az egészség és a bizton- ság szempontjából. A mozgásból származó veszteség miatt a dolgozók szenvednek és nem tudják a vevői követelményeket folyamatosan teljesíteni. Észrevehető tünetei: nem értéknövelő tevékenységek és mozdulatok, - rossz munkahely elrendezés, - nem kiegyensúlyozott folyamatok, - nem összetartozó gyártási ciklusok és arányok - növekvő hiányzások, - növekvő minőségi problémák, - rossz rendtartás.

4. téma: A 7 fő veszteség A nyolcadik veszteség: a kiaknázatlan emberi képesség Waste .