Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Lean, kaizen 2007. november 23. JIT

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Lean, kaizen 2007. november 23. JIT"— Előadás másolata:

1 Lean, kaizen 2007. november 23. JIT - Vevői igények kielégítése a karcsú (Lean) gyártási rendszer kialakításával - Győr, Előadó: Stasztny Péter Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

2 A lean gyártásszervezés célja
Lean, kaizen 2007. november 23. A lean gyártásszervezés célja A vevő által elvárt minőség és szállítási / szolgáltatási képesség javítása a költségek csökkentése mellett Vevői elégedettség Minőség Q L Szállítói / Szolgáltatói szerviz K Költségek A Karcsú Gyártás / Szolgáltatás a csapatmunkára épül, amit céltudatos csapatépítésen keresztül érünk el. Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

3 A JIT bevezetése A MUDA A folyamat kialakítása felismerése Kaizen
Egy darab a folyamatban Egyenletes ütemezés Több folyamatot magába foglaló anyagkezelés Kiképzett dolgozók több munkahelyre A gyártóberendezések a gyártási sorrendnek megfelelő elrendezése (Layout) Berendezések az alkatrészek továbbításához A gyártási egységek csökkentése a gyárt.egységben történő termelésben ->az előkészítés idejének csökkentése A MUDA felismerése A folyamat kialakítása Kaizen célok Egységesített munkafolyamatok A személyzet igényközpontú foglalkoztatása A sorok a személyzet rugalmas alkalmazásához megfelelő módon történő kialakítása Az ütemidő i-gényhez tör-ténő igazítása Vizuális gyártásvezérlés kanban segítségével, a túltermelés és a hibás alkatrészek elkerülése Termék- és információáramlás kombinációja Definiált mennyiség / nem definiált idő Nem definiált mennyiség / definiált idő Húzó rendszer

4 A túltermelés felszámolásának módszere a „Just in Time”
Lean, kaizen 2007. november 23. A JIT megvalósításának sikertényezői A túltermelés felszámolásának módszere a „Just in Time” Csak a szükséges terméket! Csak a szükséges mennyiségben! Csak a szükséges időben! Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

5 Lean, kaizen 2007. november 23. A JIT megvalósítása A folyamatos fejlődés érdekében a négy kulcs sikertényezőt a következő sorrendben célszerű alkalmazni 1. Egy da-rab a folya-matban 2. Ütem-idő 3. Húzó elv 4. Nulla hiba 1. Cél: Összekapcsolt és sorba rendezett ele-mekkel lehet elérni a gyártás folyamatos-ságát 2. Cél: Az elvégzett munka mennyiség szinten tartásával érjük el a ritmust. 3. Cél: A folyamat végrehaj-tása során csak azt az alkatrészt viszi el a következő munkahely amire szüksége van. 4. Cél: Fejleszteni és sta-bilizálni minden fo-lyamatot a cégen belül. Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

6 erőforrás kialakítása és
Lean, kaizen 2007. november 23. A JIT megvalósítása 1. Egy darab a folyamatban A gyártás technikai tervezése, emberi erőforrás kialakítása és üzemeltetése Mérnöki és termelés szervezési feladat 2. Ütemidő 1. Cél: Összekapcsolt és sorba rendezett elemekkel lehet elérni a gyártás folyamatosságát 2. Cél: Az elvégzett munka mennyiség szinten tartásával érjük el a ritmust. Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

7 valamint a vizualizálás
Lean, kaizen 2007. november 23. Húzó elv – a logisztikai és a programozási rendszer kialakítása A csomagolás technika, az anyag tárolás és mozgatás valamint a vizualizálás megtervezése, kialakítása és üzemeltetése 3. Húzó elv A logisztikai mérnök és a termelés szervezés feladata 3. Cél: A folyamat végre-hajtása során csak azt az alkat-részt viszi el a kö-vetkező munka-hely amire szük-sége van. Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

8 Nulla hiba – a minőség beépítése a folyamatba
Lean, kaizen 2007. november 23. Nulla hiba – a minőség beépítése a folyamatba 4. Nulla hiba A hiba előfordulás elemzése, a bekövet- kezés megakadályozá- sának megtervezése, kialakítása és üzemeltetése Mérnöki és termelés szervezési feladat 4. Cél: Fejleszteni és stabilizálni minden folyamatot a cégen belül. Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

9 Just in Time a gyakorlatban
Lean, kaizen 2007. november 23. Just in Time a gyakorlatban Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

10 szerint kiépített gyártási rendszer
A vevői elvárások szerint kiépített gyártási rendszer Előtte Utána Cél: Összekapcsolt és sorba rendezett elemekkel lehet elérni a gyártás folyamatosságát

11 Untersuchungsbereich: Lösungsansätze/Verbesserungen
„U” cellák kialakítása Az „U” kialakítási forma lehetővé teszi, hogy a munkahelyek között az emberek száma rugalmasan változtatható legyen. A dolgozók tudnak egymásnak segíteni. A folyamat kezdete és vége közel van egymáshoz, az eredményt látja az első ember is. Az anyagellátás kívülről, a sor körbejárásával elvégezhető. A dolgozók szemből kapják az alkatrészeket, nem kell forogniuk. Situation Vorher Situation Nachher Hinweis: Untersuchungsbereich: Projektteam: , Datum: Seite :10 von: 15 Lösungsansätze/Verbesserungen A7 G B N Q R A C E H J K L D Ö M W F V S X 1 2 3 4 5 6 P3 P2 P1 P6 M1 M2 P5 P4 M7 M5 M6 M4 nyomtat ó

12 Folyamatszervezés A folyamatszervezés emberek, üzemeszközök,,
bemenetek térbeli és időbeli együttműködését szabályozza a munkafeladatok teljesítése érdekében.

13 A folyamat illesztése a vevői igényhez
Lean, kaizen 2007. november 23. A folyamat illesztése a vevői igényhez A vevői igény alapján számított ütemidő (ritmus) Előtte Utána Cél: Az elvégzett munka mennyiség szinten tartásával érjük el a ritmust Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

14 Vevői ütem – Ritmusa van a gyártásnak
Lean, kaizen 2007. november 23. Vevői ütem – Ritmusa van a gyártásnak Ha a vevő termelési ütemének megfelelően gyártjuk a termékeinket, akkor nem lesznek felesleges eladhatatlan készleteink. Rugalmas gyártási rendszer és beszállítói háttér szükséges. A szezonalitás kisimítása: a gyártási és beszállítási rendszerünk nem teszi lehetővé a szélsőségek kezelését, - előregyártás, ha a maximum fölött rendel a vevő, - szabadságolás, ha a minimum alatt rendel a vevő  Takt számolás, munkahelyek eltérő taktjainak kiegyensúlyozása Munkahelyek vizsgálata. Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

15 A vevői ütem kiszámítása
Lean, kaizen 2007. november 23. A vevői ütem kiszámítása elérhető munkaidő / műszak ütemidő = sec. példa: vevői igény üteme / műszak = 59 sec 455 db. Technológiai idő 20 Vevői ütem. 59 sec 10 Műveletek A B fúró köszörű mosó ellenőrző maró Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

16 Munka elemző tábla MET (Yamazumi)
Lean, kaizen 2007. november 23. Munka elemző tábla MET (Yamazumi) A folyamat jellemzői A Lean Management feladata: Egyértelmű mérési eredmények felvétele A pazarlás beazonosítása, kiemelése: - A folyamat elemzésével A teamek munkájának elemzésével - A részleg munkájának elemzésével Felülvizsgálat Értékes Segédfunkciók Mi ami nem értékes? Az amiért a vevő nem fizet. Nem értékes Utómunka Hosszú utak Javítások Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

17 3Ms A 3 M MUDA (Pazarlás) MURI (túlterhelt) MURA (egyenetlen)
Lean, kaizen 2007. november 23. A 3 M 3Ms MUDA (Pazarlás) Olyan művelet, amely valamilyen módon elhagyható MURI (túlterhelt) Olyan művelet, amelyet az ütemidőn felül kellene a dolgozónak elvégeznie MURA (egyenetlen) Az ütemidőt nem éri el a dolgozó terheltsége, kénytelen várakozni „ Minden olyan tevékenység, mely erőforrásokat igényel, de értéket nem teremt” Készítette: Toldi Sándor, Pannon-Quality

18 3Ms Gyakorlati példa Idő 1 2 3 MUDA (pazarlás) MURI (túlterhelt)
Nem értékes Értékes Non Value Add Idő Ütemidő 1 2 3 3Ms MUDA (pazarlás) MURI (túlterhelt) MURA (alulterhelt) Számold fel a pazarlást Az ütemidő csökkentése Számold fel a pazarlást Számold fel a pazarlást

19 kialakítási veszteségek csökkentése
A munkahely kialakítási veszteségek csökkentése Konkrét munkahely elemzése: 1 Mozgatás 2 Megfogás és elengedés 3 Beállítás 4 Várás és tartás 5 Lebontás (kivétel a készülékből) 6 Összeillesztés 7 Szellemi tevékenységek 8 Általános megjegyzések A munkahelyek közötti műveletelem csomagok átadhatóságának elemzése, az új ciklus idő kialakítása, a kapott új művelet elem sorok véleményeztetése majd betanítása a dol- gozókkal közösen, az elért tényadatok visszamérése, a szükséges korrekciók elvégzése.

20 Termelésszervezés a JIT-hez - Kanban
8 00 8 10 8 20 8 30 8 40 8 50 9 10 9 00 következő kanban felvétele Vevői igény a kanban beadása a folyamatba 1 2 a ciklus minden ütemben ismétlődik ütemadó folyamat kiszállítás 3 4 egy befejezett mennyiség felvétele a befejezett alkatrészek átszállítása a supermarketbe vagy a kiszállításra

21 A Kanban rendszer kialakítása
Eredményes logisztikai munka alapfeltétele a gyors, pontos információáramlás. Egyszerű és hatékony szabályozásának egyik lehetősége a KANBAN, mint információ hordozó. Mi a KANBAN? Japán szó, „jelző táblát” jelent. A Toyotánál speciálisan kis kártyákat jelöl, melyek termelési és szállítási utasításokat hordoznak. A tényleges alkatrészfogyás a megmunkálási lépések során a kártyák segítségével szabályozott. A következő termelési egység az „előzőtől” beszerzi az anyagot, az „előzőnél” az elvitt alkatrészre egy termelési rendelést vált ki. A KANBAN-t támogatja a „Supermarkt – rendszer”, ahol a felhasználó árut vesz le a polcról, az üres hely felismerésre, majd újra feltöltésre kerül.

22 „termelésindító” kanban „készletlehúzó” kanban
A kanban folyamat „termelésindító” kanban „készletlehúzó” kanban vevői folyamat beszállító folyamat A B termék Vevő folyamat:a szupermarketből szükség esetén elveszi a szükséges mennyiséget. Beszállító folyamat: a felhasznált mennyiséget pótolja.

23 Heijunka kombinált kivitelben
1 sor / termék típus 8 00 8 10 8 20 8 30 8 40 8 50 9 10 9 00 A B C típus 1 oszlop / ütem az ütem itt = 10 perc kanban heijunka box- gyártás kiegyenlítő tábla

24 A Supermarkt tervezése
Készletek nagyságának meghatározása, raktárhelyek tervezése: - fogyás (db/idő -> anyagtartó/lefedettség) - újra beszerzés, - feltöltés ideje Bejövő áruraktár és termelő cella közötti „híd” Előnyei: - termelőhely alkatrészkészlete és helyigénye csökken - rendelkezésre állás, ezáltal a rugalmasság nő - összes készletnagyság nagymértékben csökkenthető Raktárkészlet Szinkrongyártás Raktárkészlet Raktárkészlet valós meghatározott raktárkészlet „Húzóelv” Szupermarket „Tolóelv” ideális

25 Kanban rendszer kialakítása
A kártyák kialakítása a felhasználási cél szerint: Kivételezési: a kártyát tartó anyagmozgatónak felhatalmazást ad az anyagok raktárhelyről felhasználási helyre történő mozgatására Termelési: jelzi a gyártónak, hogy késztermékek lettek kitárolva, és utántöltésre gyártani kell A kártyák kialakítása a felhasználás módja szerint: Egy utas: a kártya üzemen belül egyszer kerül felhasználásra - az alkatrész ill. az anyagtartó felhasználása után többé nem kerül felhasználásra - késztermék legyártása után anyagtartóval együtt a vevőhöz kerül Több utas: a kártyák zárt körön belül adott pontok között mozognak. Darabszámuk az előre meghatározott készlet függvényében rögzített.

26 Kanban rendszer kialakítása
Információ hordozás módja: Materiális: papírra nyomtatott adatok, melyek kártyán a felhasználók között mozognak Elektronikus: a kártyák tartalma a felhasználók között elektronikusan kerül továbbításra - DFÜ/EDI - Interface Infrastruktúra szükséges (Hardware, Software)

27 Receiving the EDI transmitted demand
A kanban folyamat kialakítása a termelés vezérléséhez Darabolás Receiving the EDI transmitted demand Műanyag fröccsöntés KANBAN CONTROL Szerelés Csomagolás Kanban kártyák nyomtatása, tárolása, beolvasása

28 Egy utas Kanban készítése, rendezése
Kanbanok kinyomtatása (áru címkék) „Kiszállítás“  naponta Szerelési variánsonkénti osztályozás  variánstartó polc

29 A kanban rendszer szabályozása
A megbízásokat a sorrend megváltoztatása nélkül egyesével helyezzük a Heijunkába. Egy paletta legyártásához szükséges átlagos időtartam A Heijunkát minden esetben legalább egy műszakra előre be kell táblázni. A termelést nagyon szigorúan az adott sorren- dben kell végezni. Később gyártandó termék kártyáját előre venni tilos. Ha anyaghiány vagy minőségi probléma lép fel, a gyártási megbízást vissza kell tenni a tárolóba Nagyon fontos, hogy a kártya eredeti helyére, tehát a rekesz bal oldalára kerüljön vissza.

30 és információs folyamat kialakítása
A belső anyag és információs folyamat kialakítása Raktár Gyártó teamek Árú ávétel Kivételezési lista és a felhasználás könyvelése Komisiózó palettahelyek

31 és a szükséges eszközök tervezése, kialakítása
Az anyagfolyam és a szükséges eszközök tervezése, kialakítása Anyagtovábbító kocsik tervezése Tárolási helyek kialakítása, sínek a rendezett tárolásához

32 Az anyag ellátási útvonal tervezése, kialakítása
Bázis 3 6.megálohely 1.megálohely 5.megálohely 2.megálohely 4.megálohely 3.megálohely

33 Az anyag ellátási hely kialakítása, a munkatársak képzése
Hozza a vonatos az anyagot Hova kell neki leraknia?

34 A JIT vizuálisan kimutatja, hogy hogyan kell a termelésnek működnie
„Éppen időben módszer” = Az jó típusú alkatrésznek Az elvárt minőségben A kívánt időpontban Szükséges mennyiségben A felhasználási helyen Kell lennie. Nulla hibával zajlik a folyamat A vevő által elvárt ütemben Egy darab van a folyamatban A húzó elv érvényesül


Letölteni ppt "Lean, kaizen 2007. november 23. JIT"

Hasonló előadás


Google Hirdetések