KÖSZÖNTJÜK HALLGATÓINKAT!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Advertisements

Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Depóniagáz, mint üzemanyag
Energia – történelem - társadalom
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
Energetikai folyamatok és berendezések
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
A hidrogén szerepe az energia tárolásban
Dr. Barótfi István tanszékvezető, egyetemi tanár
Az EuP/ErP irányelv hatása az épületgépész rendszerek tervezésére
Raklap és Tüzép csoport Raklap és Tüzép csoport.
A HIDROGÉN TÁROLÁS MAGYARORSZÁGI HELYZETE
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
NEM MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
Dr. Gács Iván, BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék 1 Környezetvédelem Üvegházhatás.
Tízezren innen és túl A magyar tőzsde és a világ pénzügyi piacai 2003 őszén Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde Rt.
Energiaellátás: Tárolás
Dr. Gerse Károly MVM Zrt. vezérigazgató-helyettes április 18. Európai energiapolitika - magyar lehetőségek a villamosenergia-iparban Kihívások Lehetőségek.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
Légszennyezőanyag kibocsátás
A jövő és az energia Mi lesz velem negyven év múlva ? Mivel fogok közlekedni ? Fázni fogok otthon vagy melegem lesz ?
Készítette: Gáti-Kiss Dániel Témakör: Energiagazdálkodás
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Megújuló energiaforrások Felkészítő tanár: Venyige Judit
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Hagyományos energiaforrások és az atomenergia
Az energiaellátás és fogyasztás tudományos alapok és feladatok Meskó Attila A magyar energiapolitika és környezetpolitika új kihívásai április 10.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A villamosenergia-ellátás forrásoldalának alakulása
1 Megújuló villamosenergia arányát tekintve: Új befektetések a fenntartható energiarendszerekbe Technológiánként: Értékben: Régiónként: Forrás:
Biogáz berendezések fontossága az energiaellátásban
BIOGÁZTERMELÉS GAZDASÁGI KÉRDÉSEI
A növénytermesztés lehetőségei az alternatív energia-előállításban
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS MÉRSÉKLÉSÉRE, AZ ÜVEGHÁZ HATÁSÚ GÁZOK EMISSZIÓJÁNAK CSÖKKENTÉSÉRE SZERVEZŐDŐ NEMZETKÖZI MEGÁLLAPODÁSOK – SIKEREI, KUDARCAI Balogh.
Jut is, marad is? Készítette: Vígh Hedvig
Magyarországi vezetékes szállítás fő vonalai
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Bioenergiák: biodiesel, alga olaj
Alkohollal a csúcsra Kaszab István Szuro-Trade cégcsoport Környezettudatos közlekedés roadshow 2012.
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
SZÁMÍTÁSI FELADAT Határozzuk meg, hogy egy biomassza alapú tüzelőanyag eltüzelésekor a kén-dioxid emisszió tekintetében túllépjük-e a határértéket. Az.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Az az atomerőművek energiatermelése, biztonsága és környezeti hatásai
Energia és (levegő)környezet
KÖSZÖNTJÜK HALLGATÓINKAT! Önök Vári Péter A láthatatlan üzenet - Rádiótávközlés a mindennapok szolgálatában előadását hallhatják! December 8.
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Atomenergia kilátások Kovács Pál OECD Nuclear Energy Agency OECD Nuclear Energy Agency.
Az alternatív energia felhasználása
Globalizáció és környezeti problémák
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
2030 – A mi városunk A 3 Fázis Lengyel Vivien Pocsai Zsófia
1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, szeptember 28, Zalaegerszeg.
Bioenergia 3_etanol (fajlagosok)
Bioenergia, megújuló nyersanyagok, zöldkémia
Előadás másolata:

KÖSZÖNTJÜK HALLGATÓINKAT! 2010. április 7. KÖSZÖNTJÜK HALLGATÓINKAT! Önök Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? előadását hallhatják!

Quo vadis automobil? – Hogyan autózunk a következő évtizedben? A mobilitás és annak következményei A járművek károsanyag emissziója A járművek üzemanyag fogyasztása és CO2-kibocsátása A tervezett szabályozások és a határértékek betartásának lehetőségei A klímagázok forrása és hatásuk Földünk éghajlatára Hogyan gazdálkodunk a hagyományos energia-készletekkel? Hogyan tovább? – Új stratégiák az autók hajtásának fejlesztésében Alternatív hajtóanyagok Hibrid hajtásrendszerek Prognózisok a következő évtizedre Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

A mobilitás általános megvalósítása korunk egyik legnagyobb vívmánya. Az eszmék, az emberek és az áruk szabad áramlásának lehetősége közép-kelet Európában a kilencvenes években az emberi jogok kiteljesedését eredményezte. Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

A forgalomban lévő járművek számának alakulása OECD – országok „fejlődő” országok [millio db.] 2010 több mint 1.1 milliárd jármű személygépkocsik könnyű szállító járművek motorkerékpárok haszonjárművek

A forgalomban lévő járművek számának dinamikus növekedése láttán felmerül a kérdés: hol van a fenntartható fejlődés határa? Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Válasz a fenntartható fejlődés két legfontosabb kérdésére: Környezet terhelése Energia-készletek felemésztése Károsanyag kibocsátás csökkentése Tüzelőanyag-fogyasztás csökkentése Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

A hajtás-rendszer fejlesztési irányait meghatározó kihívások Energia Klímagázok CO2 Kipufogógáz emisszió CO, NOX, HC, PM 2030 1995 2000 2005 2010 2015 2020 2025 Forrás: VW Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

A gépjárművek károsanyag kibocsátását nemzeti- és nemzetközi megállapodások, törvények egyre szigorúbban és eredményesen befolyásolják. Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Károsanyag-kibocsátás csökkentése A megengedett emissziókat nemzetközi egyezmények, törvények szabályozzák Diesel-motorok

Károsanyag-kibocsátás csökkentése A megengedett emissziókat nemzetközi egyezmények, törvények szabályozzák Otto-motorok

Károsanyag emisszó határértékek alakulása Európában (SZGK) CO HC NOX R 15 R 15/01 R 15/03 R 15/04 R 15/02 Euro 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5 Euro 6 Károsanyag emisszó határértékek alakulása Európában (SZGK) Forrás: Meta Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Részecske emisszió – g/kWh 0.8 0.7 0.6 0.5 0.4 0.3 0.2 0.1 1974 EU0 1988 Diesel-motorok emisszó- határértékeinek változása Részecske emisszió – g/kWh EU1 1992 US 2010/EU6 Die längerfistigen Emissionswerte sind so niedrig, daß man sie buchstäblich mit der Lupe finden muß. Eine besondere Herausforderung stellt der praktisch nicht mehr vorhandene Spielraum für Produktions- und Serientoleranzen dar sowie die Genauigkeit und Reproduzierbarkeit der Meßtechnik. Entsprechende Qualitätssicherungsprozesse sind zu entwickeln und rechtzeitig zu erproben bzw. einzuführen. EU2 1996 EU3 2001 EU5 2008 EU4 2005 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 NOx Emisszió – g/kWh

1995-től kezdve lényeges változás a környezet-politikában Az autóipar eddig mindig teljesítette azokat az elvárásokat, amelyeket a törvényhozás a járművek károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében megfogalmazott. 1995-től kezdve lényeges változás a környezet-politikában a Föld éghajlatának változásáért a klímagázokat teszik felelőssé! Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Nemzetközi konferenciák a CO2 emisszió csökkentésére Klima-konferenciák: 1992, Rio de Janeiro 1995, Berlin 1997, Kyoto 1998, Buenos Aires 2001, Marrakesch 2003, Mailand 2004, Buenos Aires 2005, Montreal 2006, Nairobi 2007, Bali 2008, Posen 2009, Kopenhagen Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Az alábbi táblázat a Németországban 2001-ben mért adatokat és azok A Kyoto Konferencián meghatározták a klímagázokat és a széndioxid-hoz viszonyított egyenérték átszámításuk arányát. Az alábbi táblázat a Németországban 2001-ben mért adatokat és azok CO2-egyenértékre való átszámítását mutatja tonna tonna Kohlendioxid (CO2) 858.000.000 1 858.000.000 87,4 % Methan (CH4) 2.885.000 23 66.335.000 6,8 % Lachgas (N2O) 194.000 296 57.424.000 5,8 % Összesen : 981.779.000 100% Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

A földi atmoszféra összetétele (térfogat %-ban) A földfelszín közelében tiszta, száraz levegőben mérve Nitrogén 78,08 Oxigén 20,95 Argon 0,93 Széndioxid 0,034 Hidrogén 0,00005 Egyéb nemesgázok 0,00245 A tiszta levegő csak 0,038%-ban tartalmaz CO2-t 1 CO2-molekulára 2.630 más gázmolekula jut! Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Ezzel a részaránnyal a szénmonoxid csak nyomelemnek számít. A jelentősége abban van, hogy nappal elnyeli, abszorbálja a Napról a Föld felszínére jutó hősugárzás egy észét, ill. éjszaka a Földről a világűr felé irányuló hősugárzás egy részét. Ezzel „szabályozza” a földi átlaghőmérsékletet, a mindennapi életünket befolyásoló klímát. A növények fotoszintézise révén meghatározó szerepe van a levegőben lévő oxigén újratermelésében. 6 H2O + 6 CO2 = 6 O2 + C6H12O6 napfény + klorofil Ugyanakkor a Kyoto-konferencia óta a széndioxidot teszik felelőssé az atmoszférikus üvegház-hatás erősödéséért, az éghajlat állítólagos változásáért.

Honnan származik a földi CO2-emisszió Természet 770 Gt/a (óceánok 43%, talaj 28 %, vegetáció 28%, biomassza égése 1%) CO2 emisszió (800 Gt/év) Erőművek Háztartások és kisfogyasztók Ipar Antropogén CO2 emisszió 30 Gt/év Biomassza égetése Légiközlekedés, hajózás, egyéb Közlekedés által okozott CO2 emisszió 5,7 Gt/év Ebből SZGK 1,8 Gt/a TGK SZGK (a teljes emisszió 0,225 %-a) Meta Ableitung aus ATZ Fachbuch Umweltschutz in der Automobilindustrie

Honnan származik a földi CO2-emisszió Antropogén CO2-emisszió Insgesamt 30 Gt/a Természetes CO2-emisszió összesen 770 Gt/év Ocánok 43% Vegetáció 28% Talaj 28% Biomassza égése 1% Légi közl. 2.5% Teng. hajózás 1.5% Egyéb közlekedés 1% TGK 7% SZGK 6% Biomassza égetése 14% erőművek 25% Fűtés és kisfogyasztók 24% ipar 19% ATZ Fachbuch Umweltschutz in der Automobilindustrie

A Világon mért klímagáz-emisszió (2005) Elektromos áram termelés 25 % A termőföld használatának 18 % megváltoztatása + erdőírtás Mezőgazdaság 14 % Közlekedés 14 % Ipar 14 % Háztartás 8 % (fűtés, klíma, főzés stb) Egyéb 7 % Összesen 100 % Gőz ??? Napjainkban messze nem a közlekedés a legkritikusabb szektor! Példa: Mezőgazdaság, álattenyésztés Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Egy fejőstehén által évente kibocsátott metángáz Egy fejőstehén évente átlagosan 111,7 kg metángázt bocsát ki, ami egyenértékű egy az EU-Bizottság által megfogalmazott 130 g/km-es CO2 kibocsátású gépkocsi 18 ezer kilométeres futásteljesítmény alatt mért CO2 kibocsátásával. Ha a keletkező trágyából a környezetbe jutó metán (CH4) és kéjgáz (N2O)hatását is figyelembe vesszük, akkor további mintegy 6000 km-es futásteljesítményt is hozzá kell számolni.

Különböző élelmiszerek CO2 egyenértékei Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Egy főre jutó húsfogyasztás (kg / év) FAO előrejelzés 2050-re: Hústermelés 229 millió tonnáról → 465 millió tonnára Tejtermelés 580 millió tonnáról → 1043 millió tonnára

A széndioxid koncentráció változása a Hawaii szigeten a Mauna Loa hegységben 3400 m magasságban végzett mérések alapján Évszakonkénti változás a vegetáció hatására Évenként mintegy 0,7-0,8 ppm növekedés Jelenlegi koncentrácó átlag- értéke 330 ppm Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

A hőmérséklet és a CO2 koncentráció változása az elmúlt 400 ezer évben az Antarktiszon A hőmérséklet és CO2-értékek az elmúlt ca. 450 ezer évben kb. 100 ezer év periódus szerint ingadoznak. A hőmérséklet növekedését a CO2 koncentráció változása mintegy 500-1500 év fáziskéséssel követte. Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Az utóbbi évtizedekben években a nyersanyag- és így a kőolaj árának emelkedése kapcsán egyre gyakrabban felmerül a kérdés: meddig biztosítják a földi készletek a fenntartható mobilitást biztosító egyre növekvő járműpark igényeit A valószínűsíthető klímaváltozási folyamat fókuszba kerülése pedig sürgetően felvetette a foszilis üzemanyagok helyett a szintetikus és a megújuló forrásokra támaszkodó „alternatív hajtóanyagok” fejlesztésének és előállításának igényét. Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

A Föld fejlődésének gondolati éve A nyersanyagkészletek felhasználását, a környezetet szennyező, károsító tevékenységek robbanásszerű fejlődését és hatását az élő környezetre nehéz érzékelni. Heinrich Siedentopf csillagász alkalmazta az u.n. gondolati évet arra a célra, hogy a Föld élővilágának 170 millió éves fejlődését emberi léptékben bemutassa. (170 millió év → 365 nap) január 1. megjelenik a vegetáció márc. első szárazföldi élőlények május lombos fák július őshüllők szeptember dinoszauruszok kihalnak október a főemlősök kifejlődése nov. 2. hete emberszabású majmok december 30 szerszámot még nem használó, de már egyenesen járó ember elkezdi életét Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Újév előtt 4 óra megkezdődik a földművelés 6 perc időszámításunk kezdete 36 másodperc ipari forradalom 12 másodperc az első autó (1886) A gondolati év utolsó 30"-ben az ember mindent megtesz azért, hogy a természetben eddig fellelhető nyersanyagokat és a szilárd, folyékony és gáznemű energia-hordozókat szinte tökéletesen felélje. Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

(feltételezve a jelenleg prognosztizált igény-növekedést) Meddig biztosíthatóak az egyre növekvő igények a ma ismert energia-készletek kitermelésével (feltételezve a jelenleg prognosztizált igény-növekedést) Kőolaj 43 év Földgáz 64 év Kőszén és lignit 200 év Uránium 40 év Ha ehhez hozzászámoljuk a ma még gazdaságtalan előfordulásokat, a feltételezett "reménybeli" készleteket és a kitermelés feltételezhető technológiai fejlesztéseit, akkor ez az idő a következőkre növekszik: Kőolaj 67 év Földgáz 150 év Kőszén és lignit 1500 év Uránium 500 év Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Mit tehet az autóipar a készletek kimerülésének késleltetése érdekében? Csökkenteni kell a motorok üzemanyag-fogyasztását Szorgalmazni kell az alternatív üzemanyagok alkalmazását A fogyasztáscsökkentésre irányuló törekvéseket több szempontból is kedvező hatásúnak kell értékelni: Az üzemeltetési költségek csökkentése A készletek racionális felhasználása A motorüzem során keletkező klímagázok (CO2) csökkentése 1995-től kezdve a Föld éghajlatának változásáért a klímagázokat teszik felelőssé Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

A motorikus üzem során keletkező széndioxid mennyisége mCO2 az égés során keletkező széndioxid tömege Müa az elfogyasztott üzemanyag tömege CO, HC a kipufogógázban mért emissziós tényezők 1 liter/100 km-es fogyasztásra vetítve a kibocsátott CO2 mennyisége Diesel-motor 26,5 g/km·CO2 → de a Dieselmotor hatásfoka jobb!! Benzinmotor 24,0 g/km·CO2 Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

195 sec 195 sec 195 sec 195 sec 400 sec város város város város országút A kipufogógáz-emissziós értékek mérésekor alkalmazott Új Európai Menetciklus (EMVG) ECE EUDC A motor üzemi tartományas A menetciklus tartománya A menetciklus átlagos „üzempontja” fordulatszám [1/min] we [kJ/dm3] Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Jellegzetes fogyasztási kagylódiagram Optimális fogyasztás: Közepes fordulatszám Nagy terhelés Európai menetciklus: Kis fordulatszám Kis terhelés + üresjárat Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

A kedvező tendencia stagnál A tüzelőanyag-fogyasztással ekvivalens CO2-kibocsátás csökkentése Az Európai Autógyártók Szövetségének önkéntes vállalása Otto Diesel Trend Cél 200 A kedvező tendencia stagnál 180 CO2- kibocsátás [g/km] 160 140 120 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2006 2008 2010 Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Személygépkocsik CO2 kibocsátásának EU-s szabályozása 1.000 1.100 1.200 1.300 1.400 1.500 160 140 120 100 80 180 Flotta CO2 kibocsátás [g/km] Nettó járműtömeg [kg] PSA GM Daimler FORD BMW-Group Renault VW-Group FIAT -16% -12% 14% 17% 20% 24% 25% EU-flotta átlag 2006 Ütem (2015-ig) Motor + hajtáslánc optimalizálással megoldható EU-cél 2015 130 g/km 2. Ütem (2015-2020) HCCI-eljárás Alternatív tüzelőanyagok Hibrid hajtás ……. EU-cél 2020 95 g/km Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Innovatív motortechnikák a CO2 határértékek elérésére Változtatható hengertérfogat (hengerkikapcsolás) Változtatható kompresszió viszony Multibefecskendező rendszerek Termomenedzsment) Lézer-gyújtás START-STOP „minimál-hibrid” motor Változtatható paraméterű szelepvezérlés Változtatható szívócsőhossz és szívócső kikapcsolás Változtatható paraméterű feltöltés Downsizing Innovatív motortechnikák a CO2 határértékek elérésére Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Downsizing Módszer Hengertérfogat csökkentése A fajlagos energiasűrűség növelése feltöltéssel Eredmény Kisebb hengertérfogat ellenére változatlan teljesítmény A motor CO2-kibocsátásának jelentős csökkentése Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Downsizing Nyomaték [Nm] 300 2.0 l 147 kW TSI 260 2.8 l 150 kW VR6 MPI 220 2.0 l 110 kW FSI 180 2000 4000 6000 Fordulatszám [1/min] Forrás: VW Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

%-ban 2.8l 150kW VR6 MPI ca. 20.0 % 2.0l 147kW TSI Fogyasztási és gyorsítási értékek összehasonlítása Fogyasztáscsökkenés %-ban Feltöltés VR6 - >R4 MPI - >FSI Súrlódás Égés Seb.váltó 6.0 5.0 2.0 2.5 1.5 3.0 10 2.8l 150kW VR6 MPI 9 Fogyasztás [l/100km] NEFZ ca. 20.0 % 2.0l 147kW TSI 8 5.fokozat 6.fokozat 9 11 13 15 Forrás: VW 80 – 120 km/h [s]

Komplex koncepció a klímagázok csökkentésére (2020-as célok) Elektromos áram Villamos-hajtás Üzemanyag- cella Megújuló energia forrás Hidrogén (regenerativ) SunFuel® HCCI Zellulóz-Etanol SynFuel CNG Földgáz Hybrid Gázolaj Kőolaj TDI/TSI/DSG Benzin Forrás: VW

Alternatív üzemanyagok használata Europa: Otto: etanol, földgáz, autogáz Diesel: biodiesel Cél: 10% 2020-ig USA: Otto: etanol Diesel: - Cél: 2022: 120-140 Mio. m3/év etanol Oroszország: Otto: autogáz Diesel: - Japán: Otto: E-áram Hybrid Kina: Otto: metanol Diesel: DME, CtL Brazília: Otto: etanol Diesel: biodiesel Irán: Otto: földgáz Diesel: - India: Otto: autogáz Diesel: biodiesel Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Biogén üzemanyagok fajtái Második generáció - SunFuel® • Biomass to Liquid BtL (Choren) • Zellulose Etanol (Iogen) Első generáció • Biodiesel (repce) • Etanol (gabona, cukorrépa) • nagy CO2 –t csökkentő potenciál • Nincs beavatkozás a táplálékláncba • Nagy hektáronkénti hozamok Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Konventionelle/alternative Kraftstoffe/Antriebe Energiaforrás Energiatároló Motor Kőolaj, földgáz, szén Atomenergia Víz, szén, nap Biomassza Benzin, Diesel CNG, LPG Methanol Hidrogén Akkumulátor Bio- Üzemany. Methanol szintézis Hidrogén előállítás Elektromos Energia előállítása szintézis Methanol Konverter Üzemanyag c. Elektromotor Belső égésű mootor Hybrid-rendszer Kimerülő energiaforrások Megújuló energiaforrások Alternatív Hagyományos

Akkumulátor – Az energiatároló méretezése Netzladung

E-hajtómotor – Követelmények/kialakítás Netzladung Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

2015-ig (130 g/km CO2 ) Alapfunkciók: Generátor Önindító Kiegészítő funkciók START-STOP Booster Regeneratív fékezés Aktív lengéscsillapítás Akkumulátor-management 2015-ig (130 g/km CO2 ) E-motor, integrált motor-generátor Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Range Extender modul a hatótávolság növelésére Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Miért olyan lassú az elektromos hajtás elterjedése? Akkumulátor túl drága: 500 € / kWh 10 kWh -> 5000 € költség Akkumulátor túl nehéz: 160 kg akkumulátor-tömeg egy 55 literes üzemanyag tartályban lévő 48 kg gázolaj tömeghez viszonyítva Hatótávolság túl kicsi: 50 km hatótávolság (TwinDrive) egy BlueMotion jármű 1200 km-es értékéhez viszonyítva [ (1200 km / 48 kg) : (50 km / 160 kg) = 80 ] Hiányzó infrastruktúra: Feltöltési lehetőségek, feltöltési idő 270 perc Mérsékelt elfogadottság: Sound / feeling / feltöltési idő / hatótávolság fűtés vagy klímaberendezés hiánya

Arról nem beszélve, hogy a hagyományos erőművekkel előállított, és a „konnektorból” letölthető árammal működő járműhajtási rendszerek összesített hatásfoka és klímagáz termelése ma még nem igazán és nem mindenütt versenyképes.

Elektromos áram termelése során felszabaduló CO2 kg CO2 / KWh Atomerőmű 31 Kőszén erőmű 897 Kőszén hőerőmű 508 Barnaszén erőmű 1.142 Barnaszén hőerőmű 703 Földgáz gázt. erőmű 398 Földgáz gázt. hőerőmű 116 Szélerőmű 23 Vizierőmű 39 Napelem 89 Biogáz blockerőmű -414 52 Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7. 52

Well-to-Wheel elemzés: Az energia előállításának, tárolásának valamint hasznosításának értékelése Well-to-Wheel: Energiafelhasználás és klímagáz-emisszó az energiaforrástól a kerékig Well-to-Tank (üzemanyag): Az energiafelhasználás és a klímagáz-kibocsátás figyelembe vétele a kiter-meléstől a tankolásig / konnektorig …). Tank-to-Wheel (jármű): Az energiafelhasználás és a klímagáz-kibocsátás figyelembe vétele a menetciklus alatti járműüzemben Well-to-Wheel elemzés: A nyers energiahordozó kitermelése-, az üzemanyag gyártása-, az energiaátalakítás teljes folyamata-, a hajtási energiának a hajtáslánc elemein keresztül a jármű hajtott kerekein át az úttestre való továbbítása során felhasznált energia és az ehhez tartozó klímagáz-emisszió (CO2) értékének meghatározása. Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Távlatokban csak a megújuló erőforrások alkalmazása hozhat igazi áttörést. SunFuel / SynFuel Elektromos áram Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Közlekedési szokások és az igényeket kielégítő hajtásrendszerek Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

AUDI e-tron Detroit Motor Show 2010 A 2-üléses sportkocsi tömege: 1350 kg Ebből a lithium-ion akkumulátor-modul kapacitása és tömege: 45 kWh / 400 kg Az akkumulátorok feltöltési ideje otthon 220 V-os hálózati konnektorból: 11 óra 400V /32A alkalmazása esetén: 2 óra Menet közben a fékezéskor nyert energiát egy generátor az akkumulátor töltésére fordítja. Ezzel a hatótávolság: 250 km-re növelhető Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

AUDI e-tron Detroit Motor Show 2010 A két 19-collos hátsókereket egy-egy elektromos motor hajtja, melyek együttes teljesítménye: 150 kW Gyorsulási értékek: 0 – 100 km/h → 5,9 s 60 – 120 km/h → 5,1 s Maximális sebesség: 200 km/h-ban korlátozott Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

Prognózisok: A hibridhajtású autók növekedési rátája 2015-ig eléri a 20%-ot. 2015-ben valamennyi autó 10-11 %-a hibridhajtással rendelkezik A járulékos költségek magas szintje miatt a teljes-hibrid megoldások részarány 20 % alatt marad. A hibridpiac 70%-át az úgynevezett mikrohibridek foglalják el, amelyek funkciója a fékezési energia visszanyerésére és a gyorsítás segítésére korlátozódik és emellett egy Start-Stop automatika rendszert is tartalmaznak. A hibrid járművek elfogadottsága a városokban lesz domináns, ahol a jellegzetesen Stop-and-Go üzemmódban tudják kedvező tulajdonságaikat érvényre juttatni. . Dr. Gál Péter: Quo vadis automobil? - Hogyan autózunk a következő évtizedben? 2010. április 7.

KÖSZÖNJÜK MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! TÁMOP-4.2.3-08/1-2008-0011 KÖSZÖNJÜK MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! A rendezvény a „SZiENCE4YOU – Tudás- és tudomány disszemináció a Széchenyi István Egyetemen” című projekt keretében valósult meg. A program szervezői, támogatói: 61

A következő előadásunk Prof. Dr. Winkler Gábor Tér/képek - Városi terek Európában – régen és ma 2010. május 5. - 18:00-19:00 62