Csomagolt termékek szállításának és nyomonkövetésének gazdasági haszon elemzése a térinformatika támogatásával Horváth Adrián, Mojzes Ákos, Takács Gábor Budapest, 2012. december 12.
Feladat, cél: Legnagyobb veszteség: Termék sérülése Olyan rendszer alapjainak felállítása, amely segít a helyes útvonal meghatározásban (termék, csomagolás sérülés megelőzés, károk okainak és eredetének megállapítása)
Laboratóriumi vizsgálatok Rezgés/vibrációs teszt: Nemzetközi és vállalati szabványok szerint A szállítás során fellépő rázó igénybevételek szimulálására Szinuszos, random rázások (max. 2 tonna terhelhetőség, 0-100 Hz) Ütésvizsgálatok (Nemzetközi és vállalati szabványok szerint): Vízszintes irányú ütés: lejtőpályás ütköztetés (hirtelen fékezés szimulációja) Függőleges irányú ütés: ejtő vizsgálattal (pályaegyenetlenség, anyagmozgatás) Klíma állósági vizsgálatok: Logisztikai lánc során fellépő környezeti igénybevételek szimulációjára -40°C-tól +99°C-ig, változtatható páratartalommal Sópermet vizsgálat
Logisztikai igénybevételek (kontinentális szállítás) Tervezés előtt fontos tudni az igénybevételeket Vibrációs, ütési igénybevétel (rakodás, út egyenetlenség, vasúti átjáró, stb.) I. ábra Pálya-jármű halmazolt rakomány sematikus modellje (ütési igénybevétel)
Humán igénybevételek Halmazolt csomagolás Anyagmozgató személyzet hozzáértése (targonca, kézi anyagmozgatást segítő eszközök) Gépjárművezető vezetési stílusa Széles körben elterjedt módszer a költséghatékonyság miatt, de Ezáltal extrém igénybevétel a termék csomagolási rendszerre (Statikus, és dinamikus igénybevétel is megjelenhet a logisztikai láncban) Halmazolt csomagolás
Környezeti, és klímahatások Közúti szállításnál: Levegőben lévő légnedvesség, hőmérséklet ingadozás A feladat nagyon komplex, és összetett.. Mi lehet a megoldás?
Az adatrögzítő rendszer bemutatása Szorosan a termékhez/csomagoláshoz van rögzítve Rögzíti, eltárolja: időt; földrajzi szélességet, hosszúságot; fellépő g gyorsulási értékeket; hőmérséklet-, és páratartalmat Adatok begyűjtése, elemzése: Ezzel képes lesz a rendszer a kár okainak meghatározására.
Az adatrögzítő rendszer bemutatása Adatbázis kialakítás, amely a térkép paramétereire épül, és meghatározza a legelőnyösebb útvonalat. Fontos: a sérüléshez köthető pontok tárolása Feladat: kiválogatni a normáltól eltérő értékeket
Adatkezelés folyamata (2. ábra)
3. Ábra - Rögzített adatok szűrése Rendszer vázlata Út választás (csomagolás erőssége alapján): rövidebb, de rosszabb minőség hosszabb, de jobb minőség Ehhez jó térképre, és nagy mennyiségű adatra van szükség… 3. Ábra - Rögzített adatok szűrése
3. Ábra - Rögzített adatok szűrése Adatok leválogatása 1 lépés: Normál értékek leválogatása 2. lépés: Vezetői hiba értékek leválogatása Eredmény: csak az út jellegzetességeit mutató adatok. Ezen adatok, és az esetleges káresemények rögzítését tudnia kell a rendszernek. 3. Ábra - Rögzített adatok szűrése
Rendszerrel szemben támasztott követelmények Eszköz / adatgyűjtő: hőmérséklet -20°C - +60°C közötti hőmérsékletsávban legalább 0,5°C felbontással páratartalom 0 – 100% min. 0,5%-os felbontással ábrázolva légnyomás 300-1200 mbar-os határok között ábr. min. 0,5 mbar-onkénti felbontással gyorsulás 1,2- 10 G között ábrázolva min 0,01 G felbontással
Eszköz funkcionális jellemzői szélsőséges környezetben valóműködés: pontos működés extrém, szélsőséges értékek között. hosszú működési idő Folyamatos adatgyűjtés akár 4-5 hétig is memória és kommunikáció: nagy mennyiségű adat lokális tárolása, esetlegesen adat küldése GSM, GPRS hálózaton keresztül sűrűn történő adatrögzítés: minimum 0,5 másodperces rögzítési mérték az elvárt
Térkép (jól használható) Fontos, hogy lehessen szerkeszteni Tudjunk betölteni pontokat, azokat megjeleníteni, szűrni, stb. Egy lehetséges megoldás:
Tesztelés g-érték mérés: Az eszköz egyéb beállításai: mintavételi frekvencia: 50-10.000 s/csatorna gyorsulás (3 csatorna) figyelmeztető és limit beállítások Hőmérséklet: -55 oC és +85oC között folyamatos adatrögzítés nedvesség (0-100% RH) GPS-ről GMap-ra
Esettanulmány Arad – Moszkva távolság Sérülés esetén egész rakományt visszaküldik Zsitomir- Arad között két lehetséges útvonal Rövidebb – rosszabb (Románia) Hosszabb – jobb (Magyarország)
Melyik éri meg? Rövidebb útvonal/alsóbbrendű utak/nagyobb igénybevétel a csomagoláson: erősebb, de drágább dobozok? Hosszabb útvonal/elsőrendű utak/kisebb igénybevétel a csomagoláson: gyengébb minőségű, olcsóbb dobozok A rendelt mennyiség 52 paletta. A jármű egy 24 tonnás kamion, ahol a raklapok halmazolva vannak elhelyezve.
Költségek összesítve Csomagolási kérdések, szállítás során fellépő hatások, megbízói elvárások függvényében a kis kockázatú utat célszerű választani.
Konklúzió Ismert körülmények között, az adatok ismeretével, azokat figyelembe véve a csomagolástervezési fázisban laboratóriumi körülmények között is verifikálom a rendszert, akkor elkerülhetőek a visszatérő, nagy költséget jelentő árukárok, vagy visszaszállítások. Ezzel a költségcsökkentésen túl a logisztikai láncban szereplők hozzáértését, tevékenységét is tudom ellenőrizni, mellyel a felelősségi jogkörök tisztázása is megalapozottabb.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Takács Gábor takacsg@sze.hu