Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék 10. Előadás Karbantartási rendszerek. Gépjármű üzemképességének megbízhatósága Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Karbantartási rendszerek A karbantartási rendszerek meghatározzák a vizsgálati csoportok tartalmát és azok gyakoriságát. Fajtái: 1, Merevciklusú karbantartási rendszerek => adott időközönként el kell végezni. 2, Egyedi karbantartási rendszerek.
Merevciklusú karbantartási rendszerek a, 3 lépcsős karbantartási rendszer 1, lépcső: Napi gondozás (aknás vizsgálat) 2, lépcső: I. számú műszaki szemle. 3, lépcső: II. számú műszaki szemle. Gyakoriságot meghatározó tényező gyakoriság 1 (aknás v.) üzemi nap üzemelési nap üzemi nap üzemelési nap 2 Naptári nap 6 hét 3 Naptári nap 1 év
b, Korszerűsített karbantartási rendszer A háromlépcsős előnyei megmaradnak 1, napi gondozás üzemelési nap üzemelési nap aknás vizsgálat üzemelési nap üzemelési nap 2, vizsgálat km. futás 15 000 km 3,kisjavítás km. futás 90 000 km Tartalmazza: Megbontásos vizsgálat és szükség szerinti javítás II. sz. műszaki szemle műveletei + a technológiában előírt alkatrész cserék kötelezően Célja: a járulékos (közvetett) hibák kiküszöbölése. Gyengepontok: függőcsap+persely, gömbfejek, fékdob+fékpofa, tengely kapcsoló
c, Szakaszos v. gyári TMK karbantartási rendszer „A” – szemle 20 e. km „B” – szemle 40 e. km „C” – szemle 60 e. km Példák: Ikarus 415 autóbusz: 1, napi gondozás üzemnap 2, aknás vizsgálat 1 hét 3, I. sz. műszaki szemle 6 hét 4, II. sz. műszaki szemle 1 év Audi TT Cupé: 1, napi gondozás 2, „A” szemle 20 e. km 3, „B” szemle 40 e. km 4, „C” szemle 80 e. km IVECO tgk.: 1, napi gondozás 2, szerviz művelet 15 e. km 3, átvizsgálás 25 e. km
Egyedi karbantartási rendszerek Elhasználódással arányos karbantartás. Olyan igénybevétel mérő eszközök vannak melyek adott paramétereket vizsgálnak. a, Igénybevételek mérése mikroprocesszorral BMW => fordulatszámot mér -> kopás érték hűtővíz hőfoka elfogyasztott üzemanyag naptári napok Ezek figyelembevételével jön a szerviz jelzés BMW => ≈ 23 e. km nél
b, Személyi számítógéppel végzett mérés (SAP) => számítógépes program
e: km futás/ km futás norma: 0…35% 0,8 35,1…45% 0,9 45,1…55% 1,0 55,1…65% 1,1 65,1…75% 1,2 75% felett 1,3 üzemanyag korrekciós tényező: ü pl. Ik 260 30 l/100 km Ik 280 34,5 l/100 km Városi szorzó: 1,25…1,3 Útvonal szorzó: 1,1…1,5
PC kijelzi 1 héttel korábban BHJ 113 I. sz. szemle következik. Javítószázalék: adott jármű hány százalékban nem vesz részt a forgalomban, mert: - I. sz. szemlén, - II. sz. szemlén, - futójavítás, - szerviz, - karambolos javítás, - v. alkatrész hiány miatt áll az autó. pl. 100db autóbuszból 8db-ot javítanak = 8 Javítási % Üzemképességi szint: = 100% - javítási % 100 – 8 = 92%
c, UFAC karbantartási rendszer: Üzemanyag fogyasztáson alapuló kontrol KINZLE: 6000 ± 500 l gázolaj fogyasztása után => => I. számú műszaki szemle
Minőségbiztosítási rendszerek alkalmazása a karbantartásba TPM – Total Productiv Maintenance (Átfogó Termelékeny Tarbantartás) Feladata: - Optimalizálja a karbantartás hatékonyságát, - Megelőzi az autóbusz hibákat, - Segíti az öntevékeny karbantartást. Tartalma: 1, Karbantartás szükséglet megelőzése. Tervező asztalon karbantartás mentes konstrukciók tervezése. 2, Megfelelő karbantartás (TMK elv érvényesül). 3, Fejlesztő karbantartás. Folyamatosan figyelembe vesszük a dolgozók tevékenységét.
Összehasonlítás: Hagyományos TPM Gépkocsivezető napi gondozást végzi öntevékeny karbantartás Karbantartó műhely karbantartás + javítás Karbantartás + javítás Mérnökök Karbantartási rendszer - Karbantartás mentesség tervezés figyelembe vétele. - Könnyű karbantarthatóság biztosítása
RCM Megbízhatóságra való törekvés => Repülőzésből származik - Biztosítani kell egy adott szintű megbízhatóságot. - Költség minimalizálásra való törekvés.
Gépjárművek üzemeltetési megbízhatósága