Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger
Az adatfelvételek március kérdőív, 100 tanár (különböző iskolatípusok) és 100 főiskolai hallgató 2006 őszi félév strukturált interjúk 243 db kvantifikálható többletinformációk a nyitott kérdések révén
Kérdések Tanult-e gyógypedagógiát Szervezett képzésen belül (alapképzés, továbbképzés) Más formában hallott-e róla Szakirodalom, más olvasmányai, kollégákkal beszélgetve... Van-e tapasztalata, milyen (saját, intézményen belül, hallomásból...) Mi a véleménye az együttnevelésről? Melyik megoldást támogatja? Milyen fogyatékossággal élő oktatását vállalná, melyiket nem – miért? Milyen segítségre lenne szüksége, ha vállalná az együttnevelésben való részvételt? Milyen nehézségek akadályoznák? Alkalmasnak tartja-e magát jelenleg a feladatra – miért igen, miért nem?
Következtethetünk... Általános szakmai tájékozottságra Az ismeretek forrására, alaposságára A témával kapcsolatos (és az általános szakmai) érdeklődésre, nyitottságra, tanulási hajlandóságra Az elsősorban deklarált álláspont hitelességére Pedagógusi szerepértelmezésre, elköteleződésre, attitűdökre Szakmai-módszertani felkészültségre (egyéni és intézményi) Képzési hiányterületekre
Eltérő értelmezések, fogalmi zavarok, bizonytalanságok roma tanulók "más fogyatékosok", részképességzavarosak viselkedészavarosak alacsonyan motiváltak, rosszul teljesítők Beteg gyerekek A „normálistól” eltérők ide tartozik-e...
2000/2006
Nehézségek Képzettség hiánya Eszközök, feltételek hiánya Személyiségvonások, adottságok (elszántság, kor) Anyagiak Szakmai környezet Egyéb okok (diákok, szülők elutasítása)
A támogatás mértéke A szaktudás jellege Önképzés Meglévő tapasztalat Település