Dr. Kovács Emőd VISZ Díjátadó Ünnepség 2007. 12.18. computer graphics Számítógépi grafika Grafikai irányok, kutatások és egyebek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NEURONHÁLÓK.
Advertisements

Verő Balázs Dunaújvárosi Főiskola AGY Kecskemét, 2008 június 4.
L ÁTHATÓSÁG MEGHATÁROZÁSA tavaszi félév.
Farkas Bálint Az előadásban... Pár szó a játékok világáról Fejlesztés játékosan Elméleti alapok gyorstalpalója Fejlesztés.
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
Készítette: Zaletnyik Piroska
2D képszintézis Szirmay-Kalos László.
Geometriai Transzformációk
Geometriai transzformációk
Geometriai modellezés
2D képszintézis Szirmay-Kalos László. Számítógépes grafika feladata képszintézis Virtuális világ modell modellezés Metafórák: 2D rajzolás világ = sík.
Geometriai modellezés
Számítógépes grafika és képfeldolgozás
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
Bevezetés a digitális technikába
SzTE JGYTFK Matematika Tanszék
Neurális hálók néhány alkalmazása a komputergrafikában
Mesterséges neuronhálózatok
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, D képszintézis 4. előadás.
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Geometriai modellezés 2. előadás.
Modellezés és tervezés c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mérnöki Informatikus MSc 4. Előadás.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Mesterséges intelligencia
2D képszintézis és textúrák
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Modellezés és szimuláció c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mechatronikai Mérnöki MSc 11.
Gráfok Készítette: Dr. Ábrahám István.
Mesterséges Intelligencia Alapjai II. beadandó Orosz György – Vörös Gyula – Zsiák Gergő Pál.
Mesterséges Intelligencia Alapjai II. beadandó Orosz György – Vörös Gyula – Zsiák Gergő Pál.
Diplomamunka Geometriai invariánsokat interpoláló rekurzívan finomítható felületek Valasek Gábor ELTE IK, 2008.
Geometriai invariánsokat interpoláló rekurzívan finomítható felületek
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Bevezetés a Számítógépi grafikába - előadás
Számítógépes Grafika Programtervező informatikus (esti)‏ Textúrázás.
2008/2009 tavasz Klár Gergely  Gyakorlatok időpontjai: ◦ Szerda 10:05–11:35 ◦ Csütörtök 10:00+ε –11:30+ε  Gyakvez: ◦ Klár Gergely ◦
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK - 15 Németh Gábor. 2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 2 NEURÁLIS HÁLÓZATOK Három fő hajtóerő: 1.Az információ-technológia.
Lasztovicza László Neurális hálózatok Lasztovicza László
Textúra elemzés szupport vektor géppel
Hőeloszlás háromszögelt síkrészeken Május, 2002 Bálint Miklós Vilmos Zsombori
Dr. Kovács Emőd VISZ Díjátadó Ünnepség computer graphics Számítógépi grafika Grafikai irányok, kutatások és egyebek.
Többváltozós adatelemzés
2D képszintézis Szirmay-Kalos László.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Informatikai Automatizált Rendszerek Konzulens: Vámossy Zoltán Projekt tagok: Marton Attila Tandari.
TransMotion Emberi mozgás digitalizálása
Összetevő- és telepítési diagram
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Bevezetés a számítógépi grafikába 2. Paraméteres görbék Paraméteres görbe: 2D-ben: paraméter: általában: kikötések: legyen folytonos legyen folytonosan.
Elektronmikroszkópia
Bevezetés - Vonalak. Koordinátarendszer Windows form x y Az y lefelé nő Transzformáció a hagyományosra x Eltolás y Ellentett és eltolás.
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Geometriai modellezés 2. előadás.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Parciális korreláció Petrovics Petra Doktorandusz.
Informatikai eszközök a virtuális valóság szolgálatában Hapák József ELTE-IK X. Eötvös Konferencia.
Szabadkai Műszaki Szakfőiskola 1. A neuron modellje a következő 3 elemből áll: 1. A szinapszisok halmaza amelyekkel a neuronok egymáshoz vannak kapcsolva.
Intelligens Mérnöki Rendszerek Laboratórium Alkalmazott Matematikai Intézet, Neumann János Informatikai Kar, Óbudai Egyetem Mielőtt a virtuális térbe lépnénk.
TERMÉKSZIMULÁCIÓ Modellek, szimuláció 3. hét február 18.
Kutatási beszámoló 2002/2003 I. félév Iváncsy Renáta.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európa terv keretében valósul meg. Számítógép- architektúrák dr. Kovács György DE AVK GAIT.
Mesterséges Neurális Hálózatok 3. előadás
Modellek a számítógép megismeréshez Takács Béla
1.Kanonikus felügyelt tanulási feladat definíciója (5p) 1.Input, output (1p) 2.Paraméterek (1p) 3.Hipotézisfüggvény (1p) 4.Hibafüggvény/költségfüggvény.
Kontinuum modellek 1.  Bevezetés a kontinuum modellekbe  Numerikus számolás alapjai.
Operációkutatás I. 1. előadás
Priv. Doz. Andreas SCHÖBEL Győr – március
Mesterséges intelligencia
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
C/C++, hobbi játékprogramozás
A mesterséges neuronhálók alapjai
Bevezetés a mély tanulásba
Nagy Attila1,2, Rovó László1, Kiss József Géza1
Előadás másolata:

Dr. Kovács Emőd VISZ Díjátadó Ünnepség computer graphics Számítógépi grafika Grafikai irányok, kutatások és egyebek

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Mi az a Computer Graphics? - Ábrák és képek előállítása, manipulálása számítógéppel - Algoritmusok vizuális szimulációk készítésére

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Fő jellemzők - Képfeldolgozás ( representing 2D images) - Modellezés (Representing 3D objects) - 3D-s realisztikus megjelenítés (rendering) - Animációk

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Modellezés - - Nem csak Maya, vagy ehhez hasonló program használata - - Hanem rengeteg matematikai, elméleti háttér: - - NURBS, Polygons, Subdiv Surfaces, Natural World - - Texture Mapping, Ray Casting, Cameras, Radiosity, Rendering Equations - Három lehetőségünk van a modellezések során? - Poligonmodellek - NURBS (Non Uniform Rational B-Spline ) felületek - Subdivision technikák

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Mivel foglakozunk Egerben - Kutatás: - Geometriai modellezés, azon belül a rendezett illetve a rendezetlen adatok modellezési feladatainak vizsgálata. A rendezetlen adatok vizsgálata mesterséges intelligencia eszközeivel ( neurális hálók). - Számítógépes modellezésben standardnak számító B-spline görbék és felületek alaptulajdonságainak vizsgálata - Számítógépi grafika oktatásának tartalmi és módszertani kérdései - Oktatás: - Bevezetés a számítógépi grafikába c. tárgy - Komputergrafika sáv a PTI BSc-n - Játékfejlesztés - X-Box porgramozása kurzus februártól

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Nerve Cells and Astrocyte (SEM x2,250). (Scanning Electron Microscope) This image is copyright Dennis Kunkelt

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd dendrit: nyúlvány a külvilág, vagy a többi neuron bejövő (input)jelei számára sejtmag:elektrokémiai számítási műveletet axon: nyúlványa a kémiai végeredményt elektromossá alakítja és továbbítja a fizikai kimenetre, mondjuk egy izom felé szinapszis: neuronok közötti kapcsolódást biztosítja

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Mesterséges megvalósítás - Dendrit: bemeneti csatorna - Sejtmag: összegzés - Axon: kimenet - Szinapszisok: együtthatók vagy súlyok, Füle Sándor, PID.hu

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Eredmény: Neurális hálózat Fekete doboz x1x1 x2x2 xnxn F y1y1 y2y2 ymym … … Egy egyszerű megvalósítás:

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Interpoláció és approximáció rendezettlen ponthalmaz esetén Kohonen-háló segítségével - A Kohonen-háló egy kétrétegű, felügyelet nélküli és folytonosan kiértékelt neurális hálózat

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd A tanulási algoritmus - Rendezettlen adatok koordinátái - Az output pontok koordinátái: (a j. output neuron súlyai: - 1. A súlyértékek kezdeti inicializálása a rendezettlen ponthamaz centrumának környezetében - 2. Új inputértékek megadása véletlenszerű választással

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd A tanulási algoritmus - 3. Az output neuronok távolságának a meghatározása - 4. Nyerő neuron kiválasztása d c =min (d j ) - 5. A nyerő neuron környezetében lévő súlyok változtatása - 6. Ismétlés a 2. lépéstől a kilépési feltételig

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Miért Kohonen-háló? - A háló adja meg a sorrendet - A felületelméletben használt topologiát állítja elő - Jól ismert felületillesztési algoritmusokat tudunk a továbbiakban alkalmazni. (Bezier-, B-spline surface, NURBS) - Jól illeszkedő felületet kapunk - Kiinduló, bázis felülete lehet egyéb alkalmazásoknak - Dinamikus felépítési lehetőségek

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Görbék és felületek

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Input pontok helyet szakaszok 1. 1.Vonalfelületek 2. 2.Kifejthető felületek Megoldás: projektív geometriai elemek: Plücker-koordináták Visszavezetjük a problémát több dimenzióban görbeinterpolációra

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Plücker coordinates

. Whitney’s Umbrella

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Módszertani kérdések, eszközök - 3D modellező rendszer megismerése, kurzus kialakítása: Blender, MAYA, 3DStudioMAX - Raytracing: Povray - Grafikai alkalmazások fejlesztése: - Visual Studio 2005 GDI+ - Visual Studio Direct3D: DirectX, OpenGl - Játékfejlesztés: XNA Game Studio, DirectX - XBOX 360 alkalmazás készítés - Könyvek: Hibák javítása

Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Köszönöm a figyelmet - Kovács Emőd,