Dr. Kovács Emőd VISZ Díjátadó Ünnepség computer graphics Számítógépi grafika Grafikai irányok, kutatások és egyebek
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Mi az a Computer Graphics? - Ábrák és képek előállítása, manipulálása számítógéppel - Algoritmusok vizuális szimulációk készítésére
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Fő jellemzők - Képfeldolgozás ( representing 2D images) - Modellezés (Representing 3D objects) - 3D-s realisztikus megjelenítés (rendering) - Animációk
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Modellezés - - Nem csak Maya, vagy ehhez hasonló program használata - - Hanem rengeteg matematikai, elméleti háttér: - - NURBS, Polygons, Subdiv Surfaces, Natural World - - Texture Mapping, Ray Casting, Cameras, Radiosity, Rendering Equations - Három lehetőségünk van a modellezések során? - Poligonmodellek - NURBS (Non Uniform Rational B-Spline ) felületek - Subdivision technikák
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Mivel foglakozunk Egerben - Kutatás: - Geometriai modellezés, azon belül a rendezett illetve a rendezetlen adatok modellezési feladatainak vizsgálata. A rendezetlen adatok vizsgálata mesterséges intelligencia eszközeivel ( neurális hálók). - Számítógépes modellezésben standardnak számító B-spline görbék és felületek alaptulajdonságainak vizsgálata - Számítógépi grafika oktatásának tartalmi és módszertani kérdései - Oktatás: - Bevezetés a számítógépi grafikába c. tárgy - Komputergrafika sáv a PTI BSc-n - Játékfejlesztés - X-Box porgramozása kurzus februártól
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Nerve Cells and Astrocyte (SEM x2,250). (Scanning Electron Microscope) This image is copyright Dennis Kunkelt
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd dendrit: nyúlvány a külvilág, vagy a többi neuron bejövő (input)jelei számára sejtmag:elektrokémiai számítási műveletet axon: nyúlványa a kémiai végeredményt elektromossá alakítja és továbbítja a fizikai kimenetre, mondjuk egy izom felé szinapszis: neuronok közötti kapcsolódást biztosítja
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Mesterséges megvalósítás - Dendrit: bemeneti csatorna - Sejtmag: összegzés - Axon: kimenet - Szinapszisok: együtthatók vagy súlyok, Füle Sándor, PID.hu
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Eredmény: Neurális hálózat Fekete doboz x1x1 x2x2 xnxn F y1y1 y2y2 ymym … … Egy egyszerű megvalósítás:
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Interpoláció és approximáció rendezettlen ponthalmaz esetén Kohonen-háló segítségével - A Kohonen-háló egy kétrétegű, felügyelet nélküli és folytonosan kiértékelt neurális hálózat
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd A tanulási algoritmus - Rendezettlen adatok koordinátái - Az output pontok koordinátái: (a j. output neuron súlyai: - 1. A súlyértékek kezdeti inicializálása a rendezettlen ponthamaz centrumának környezetében - 2. Új inputértékek megadása véletlenszerű választással
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd A tanulási algoritmus - 3. Az output neuronok távolságának a meghatározása - 4. Nyerő neuron kiválasztása d c =min (d j ) - 5. A nyerő neuron környezetében lévő súlyok változtatása - 6. Ismétlés a 2. lépéstől a kilépési feltételig
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Miért Kohonen-háló? - A háló adja meg a sorrendet - A felületelméletben használt topologiát állítja elő - Jól ismert felületillesztési algoritmusokat tudunk a továbbiakban alkalmazni. (Bezier-, B-spline surface, NURBS) - Jól illeszkedő felületet kapunk - Kiinduló, bázis felülete lehet egyéb alkalmazásoknak - Dinamikus felépítési lehetőségek
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Görbék és felületek
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Input pontok helyet szakaszok 1. 1.Vonalfelületek 2. 2.Kifejthető felületek Megoldás: projektív geometriai elemek: Plücker-koordináták Visszavezetjük a problémát több dimenzióban görbeinterpolációra
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Plücker coordinates
. Whitney’s Umbrella
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Módszertani kérdések, eszközök - 3D modellező rendszer megismerése, kurzus kialakítása: Blender, MAYA, 3DStudioMAX - Raytracing: Povray - Grafikai alkalmazások fejlesztése: - Visual Studio 2005 GDI+ - Visual Studio Direct3D: DirectX, OpenGl - Játékfejlesztés: XNA Game Studio, DirectX - XBOX 360 alkalmazás készítés - Könyvek: Hibák javítása
Matematikai és Informatikai Intézet Dr. Kovács Emőd Köszönöm a figyelmet - Kovács Emőd,