FILOZÓFIATÖRTÉNET.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Advertisements

A Barátság.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Szeretlek (Előadja: Benkő Péter)
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked 2005 február.
Albert Einstein idézetek.
Görög filozófia.
“13 tanács egy életre".
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Novellaelemzési szempontok
Két magzat beszélget az anyja hasában …
"Keresd az életben mindig a szépet
PITHAGORASZ Készítette: Skorka Anett.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)
PLATÓN (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Középkori istenérvek.
“13 tanács egy életre" „13 tanács egy életre”.
Isten misztériumának előzetes kérdése
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Építészet.
13 tanács egy életre.
1 1 1.
Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám
Gabriel Garcia Márquez: 13 jó tanács az élethez
A konstruktivista pedagógia alapjai
Buddhista logika és paradoxonok
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Pedagógiai antropológia és etika
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
A csillagászat keletkezése
Bevezetés a filozófiába
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Miért nem valóságos az idő?
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A kommunikáció tényezői
A kurzus anyaga: 12 válogatott szöveg a filozófia történetéből
Leonardo a Szabadság Teológiájának egyik megújítója.
13 tanács egy életre ( munkatársi csapat épités) ( felnőttoktatás,
Az Élet Igéje szeptember.
Bölcsességek, aforizmák
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Hans-Georg Gadamer ( ) hermeneutikai művészetelmélete
Hát én lennék, és Botond!! 
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Filozófiatörténet előadások 1I.
Milyen szép a világ Készítette: Süni.
Erdélyben járunk, a bennszülöttek egy része vámpír. Az emberek mindig azt mondják, amit igaznak hisznek, a vámpírok az ellenkezőjét. De az embereknek és.
MÍTOSZ Párisz és Oiné története
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Bevezetés a filozófiába
Az ókori kultúrák.
“13 tanács egy életre".
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A teremtő és gondviselő Atya
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

FILOZÓFIATÖRTÉNET

KÖVETELMÉNYEK ÍRÁSBELI VIZSGA ELŐADÁS + KÖTELEZŐ OLVASMÁNYOK AJÁNLOTT IRODALOM: FILOZÓFIATÖRTÉNETI MUNKÁK DURANT: A GONDOLAT HŐSEI NYÍRI TAMÁS: A FILOZÓFIAI GONDOLKODÁS FEJLŐDÉSE STEIGER KORNÉL (SZERK.): BEVEZETÉS A FILOZÓFIÁBA - SZÖVEGGYŰJTEMÉNY

A FILOZÓFIAI ELŐZMÉNYEI ÉS KEZDETEI

a./Az ember számára a világ mindig is értelmezett világ - az értelmezés valamilyen nézőpontból, valamilyen szempont szerint és valamilyen célból történik - a filozófia egyfajta világértelmezési mód és egy bizonyos tudásforma - hogyan helyezhető el az európai kultúrában?

b./ A mitikus világkép korszaka mítosz – müthosz – mese, történet a világ értelmezése elmesélt történet formájában történet - cselekmény - cselekvő szereplők => minden jelenségnek és létezőnek szereplővé kell válnia - a jelenségek és a létezők a történetben nyerik el értelmüket a világ a környező világot jelenti - a mindennapok életvilágát az élet mágikus szemlélete - rítus, kultusz

c./ A filozófia mint a mítosszal szembeni alternatív világértelmezési mód a problémává lett élet - a rutinszerűen élt élet célja és értelme kérdésessé válik, egyúttal kijelölődik valamilyen cél, mely túl van a puszta ismétlésen és reprodukción Az első filozófiai mondat - Thálész: "Minden víz.„ - "Mi a mindenség?„ Mi a … ? a teoretikus pillantás – theórein : a dolgokat önmagukban, a maguk határai között, tisztán felfogni, önmagukban, önmagukból meghatározni (definíció)

a filozófiai tehát a teoretikus világértelmezés tudásformája „A filozófia a csodálkozásból született.” Mit jelent az, hogy alternatív világértelmezési mód? – Mitosz és filozófia viszonya – Szókratész és Phaidrosz Ilisszosz-parti beszélgetése

Phaidrosz: Mondd csak, Szókratész, nem innen valahonnan az Ilisszosz mellől ragadta el a hagyomány szerint Boreasz Óreithüiát? Szókratész: Valóban így mondják. Phaidrosz: Vajon nem éppen innen: Kellemesnek, tisztának és átlátszónak mutatkozik itt a víz, és alkalmasnak rá, hogy lányok játszanak mellette. Szókratész: Nem, hanem úgy két-három sztadionnal lejjebb, ahol az Agra szentélyéhez kelünk át; ott oltára is áll Boreásznak.

Phaidrosz: Még sose ötlött a szemembe Phaidrosz: Még sose ötlött a szemembe. De mondd csak, Zeuszra, Szókratész: hiszed, hogy igaz ez a mitikus elbeszélés Szókratész: Ha a mai „bölcsek” módjára nem hinnék benne, nem keltenék feltűnést; és szofista szokás szerint elmondanám, hogy Boreász szele sodorta le a közeli sziklákról a lányt, amint Pharmakeia nimfával játszott, és minthogy ilyen véget ért, azért mesélték róla, hogy Boreász ragadta el innen vagy Arész szirtjéről – mert ez a szóbeszéd is járja, hogy onnan, s nem innen ragadta el…

Én azonban, Phaidrosz, barátom, egyébként kellemes időtöltésnek gondolom az ilyesmit, csak éppen egy szörnyű okos és nem túlságosan szerencsés ember foglalatosságának – s nem egyéb okból, csupán azért, mert aztán meg a hippokentauroszok alakját lesz kénytelen helyrehozni, utána a Khiméráét, majd felé özönlik a Gorgók és Pégaszoszok tömege, és egyéb lehetetlen, csodás teremtmények sokasága; s ha az ember nem hisz bennük, és mindegyiket valami természetes jelenségre próbálja visszavezetni, mintegy paraszti, józan ésszel élve, ugyancsak sok szabad időre lesz szüksége. Nekem bizony egyáltalán nincs időm ilyesmire…

d./ Milyen más tudáformák alakulnak ki az európai kultúrában? teoretikus (filozófia és tudomány) - a dolgokat önmagukban, tisztán megismerni - igaz-hamis Vallási-etikai - kiindulópont: feltétlen hit a transzcendenciában, mely az abszolút, „objektív” mérték - a dolgokat ez alapján értékeli - jó - rossz (etika) Esztétikai - művészetek - a világ "szubjektív" értékelése - szép-rút Utalás a mítosz funkcióira, Szt. Ágostonra és Kantra

E három világértelmezési mód és tudásforma az európai kultúrában oly mértékben elvált egymástól, hogy bizonyos kérdésekben nem csak eltérő, egymással össze nem egyezetethető "nézeteket" vallanak, de még egymás kompetenciáját is megkérdőjelezik. A legvilágosabb példa - a világegyetem keletkezésének, működésének tudományos, illetve vallásos magyarázata