Az IKT szerepe a mai közoktatásban Digitális eszközök a tanórai és tanórán kívüli tevékenységben Sebőkné Orosz Katalin Leövey Klára Gimnázium és SZKI 2017.04.04.
Az elmúlt három év a Leöveyben
Az ENIS Az ENIS 4 fő kitűzése: A bevált példák elterjesztése Nemzetközi projektek támogatása Az Európai Bizottság programjaiban való részvétel Az élen járó iskolák további fejlődésének, illetve a kevésbé fejlett iskolákkal való együttműködésének ösztönzése, új szervezeti és pedagógiai megoldások kipróbálása
A Leövey az ENIS tagja – 2003. november részt vesz nemzetközi és hazai projektekben folyamatosan fejleszti az IKT integrálását és alkalmazását megosztja tapasztalatait, együttműködik más iskolákkal az iskola honlapját rendszeresen frissíti, beleértve a projekteket, tevékenységeket és a virtuális tanulási környezet minőségét 4-8 pedagógus részvételével alkotó műhelyt állít fel a projektek koordinálására gyakorló terepet biztosít tanárképzési és tanár-továbbképzési programok számára diákokból álló tanulócsoportokat hoz létre a programok kipróbálására
CELEBRATE a Leöveyben 2002. november – 2004. október
1. Tananyagok fejlesztése (2002. november-2003. szeptember) Biológia (Sebőkné Orosz Katalin) 1. Aktív transzportfolyamatok 2. Passzív transzportfolyamatok 3. A fotoszintézis fényszakasza 4. A fotoszintézis sötétszakasza Fizika (Závodszky Judit) 1. Egyszerű gépek 2. Fénytörés 3. Lencsék képalkotása Matematika (Bánhegyesi Zoltán) 1. Statisztikai adatok és ábrázolásuk 2. Statisztikai közepek 3. Adatok szóródása
2.1. A kipróbálás adatai (2003. november – 2004. május) 4 tanár, 8 tantárgy keretében, ~ 80 tanórán, (szakkörön, …) több mint 200 diákkal (~40%), 85 tananyagot (LO-t) próbált ki.
…és tapasztalatai diákok kedve, lelkesedése, érdeklődése; gyakorlat a IKT értelmes használatában; idegen nyelv gyakorlása; mélyebb, sokszínűbb tananyagismeret; Demoportál működési hiányosságai; némely anyag speciális szoftverigénye; némely anyag fordíthatatlansága; diákok rugalmassága; segítőkészsége; tanárok kedve, lelkesedése, érdeklődése;
2.2 Újabb tananyagok születése (fordítás, átszerkesztés, készítés) Fordítás: 4 db, Átdolgozás: 1 db Új anyag: 7 db Latin gyakorlatok (Kauders Tamás) A növények magánélete (Sebőkné Orosz Katalin) Statisztikai gyakorló tesztek (Bánhegyesi Zoltán) A gráfokról dióhéjban Euler hídjai Sir William játékai Az utazó ügynök
Celebrate biológus szemmel avagy egy tanári innováció főbb lépcsői Sebőkné
A biológia és a szemléltetés A szemléltetés problémája: Látható, de nem esztétikus Nem látható, mert túl időigényes vagy túl gyors Nem látható, mert távoli Nem látható, mert túl nagy Nem látható, mert túl kicsi Csak statikusan lehet szemléltetni
A szemléltetés forradalma Láthatóvá tenni a láthatatlant
A szemléltetés forradalma Esztétikussá tenni a szemléltetést Dinamikussá tenni a szemléltetést Példa Rövidíteni a szemléltetés idejét
A szemléltetés forradalma Interaktívvá tenni a szemléltetést Példa – rávezetés Példa – összefüggések felismerése Példa – tudásellenőrzés Példa – problémafeladatok Példa - játékosság
Élethosszig tartó tanulás: tanároknak is Az első animációk Flash-programozás és az eredmény Digitális fényképezés Digitális filmkészítés Sablonok használata: Digitalbrain Hachette
Digitalbrain
Hachette
Flash-programozás
Internetalapú intelligens eszköz fejlesztése az együttműködésen és vitán alapuló középiskolai tanulás segítésére 2004
Mi a SCALE? Egy eszköz, amely: Fejleszti a vitakészséget. Hozzáférhető a weben. Ösztönzi az együttműködésen és vitán alapuló tanulást. Láthatóvá teszi a vita elemeit, grafikusan ábrázolva azt. Megtanít, hogy a dolgokat több nézőpontból vizsgáljuk.
A SCALE kutatásfejlesztési program Résztvevő országok: Egyesült Királyság Franciaország Hollandia Finnország Portugália Magyarország
A vita mint oktatási módszer „Az újdonságok, újítások csaknem mindig átesnek a viták kereszttüzén. A lényeg mindenképpen ugyanaz: az igazság keresése. Ezért válhatnak a viták is fontos ismeretforrásokká.” (Zrinszky László) A vita mint oktatási módszer Fő célja a tanulás. Tanítja a kommunikációt és a tudásanyagot, amit vitat. Vitatkozók nemcsak állításokat fogalmaznak meg, hanem érvelnek is. Ehhez szükségük van adatgyűjtésre, felkészülésre.
Az oktató vita által a diákok: Motiváltabbak lesznek. Megtanulják a források, vélemények kritikus kezelését. Megtanulják tisztelni mások véleményét. Gondolkodásra kényszerülnek. Gyakorlatot szereznek információforrások kezelésében, az írásbeli, szóbeli érvelésben.
A DREW szoftver
A gráf:
A Zorka projekt: 2004
Mérjük meg a Földet! 2005
Mérjük meg a Földet!
Leövey a parlagfű ellen: 2004
Az SDT projekt: 2005 5 tanár 50 tananyag Kb. 100 tanuló Különböző tantárgyak és módszerek TIP/TAP
Köszönöm szépen a figyelmet!