Az SDT monitor projekt során alkalmazott tanítási módszerek Dancsó Tünde Zárókonferencia
Dancsó Tünde2 Az új módszerek bevezetése A frontális módszert fel kell váltani a korszerűbb módszerekre, pl. pármunka, csoportmunka, projektmódszer. Az alkalmazott módszer hatékonysága függ a korosztálytól. Figyelembe kell venni az életkori sajátosságokat. A bevezetéskor a fokozatosság elvét kell érvényesíteni.
Dancsó Tünde3
Dancsó Tünde4 Pármunka esetén Ha önállóan szervezik: –A barátok kerülnek egy párba. –Nem alakulnak ki új kapcsolatok. –Az egyforma képességűek kerülnek egy párba. –Jelentős teljesítménybeli különbségek alakulnak ki a párok között.
Dancsó Tünde5
Dancsó Tünde6 Csoportmunka esetén „A csoportok beosztását a tanulókra bíztam. Most fontosabbnak tartottam a tanulók együttműködésének fejlesztését a képességek szerinti bontásnál.” Új cél jelenik meg a csoportmunka során: –az együttműködés szellemének fejlesztése
Dancsó Tünde7 A kezdeti bizonytalanság „A feladat egy bemutató készítése volt. A gyerekek a megadott témák közül és a pár- és projekt munkaformák közül választhattak. Végül a csoportok úgy alakultak meg, hogy pármunkában és egyéni munkaformában dolgozták fel a kiválasztott témát.”
Dancsó Tünde8
Dancsó Tünde9 Egy obszervációs naplóból… „A tanulók láthatóan jól érezték magukat az órán. Első ilyen SDT-s órájuk volt, és nagyon igazgatottak voltak az óra elején. A módszer újdonsága nagyon motiválóan hatott rájuk. Egész órán lelkesen de fegyelmezetten dolgoztak.”
Dancsó Tünde10
Dancsó Tünde11 Az első tanulságok „Sajnos a pármunkában dolgozó csoportok nem lettek kész a PowerPoint bemutatójukkal, így az ő munkájukból nem tudok csatolni. Az ok valószínűleg a párok közötti nem megfelelő feladatmegosztás volt.” Tanulság: a feladat vállalását kell megbeszélni és számon kérni a tanulóktól.
Dancsó Tünde12 Belevágunk korszak „A gyerekek csoportmunkában dolgoztak. A csoportmunka és a számítógép használata nagyon lelkesítette a tanulókat. A csoportok önszerveződéssel alakultak ki. A tanárnak nem kellett beleszólnia a csoport szervezésébe. (Csak egyszer kérte az egyik gyerek, hogy szeretne másik csoportba átmenni.)” Tanulság: csak a megfelelő mértékben szabad beleszólni a csoportok szerveződésébe.
Dancsó Tünde13 Pármunka jellemzői „Pármunkában sokkal lelkesebben dolgoztak a gyerekek. Meg tudták beszélni a feladat megoldását, tudtak egymásnak segíteni. Az animációs feladatokat sokkal szívesebben oldják meg, mert azokban tevékenykedniük kell. A második hasonló feladat megoldása már egyáltalán nem okozott problémát, a tanulók olyan gyorsan megoldották a feladatot, hogy még időt is nyertem.”
Dancsó Tünde14 Új számonkérési formák jelennek meg „Köszönet igazgató úrnak, hogy az itthoni gépemre is telepítette a Class Servert, így elég időt tudtam fordítani arra, hogy megismerjem a rendszer lehetőségeit. Nagyon sok időbe telt, mire az első feladatlapot elkészítettem, de nagyon büszke voltam magamra, amikor elkészültem.”
Dancsó Tünde15 A gép javít helyettünk? „A feladatlap írása közben alig tudtam megállni, hogy ne segítsek a diákoknak. Instrukcióim leginkább a helyesírásra vonatkoztak, mert tudtam, hogy a gép csak az általam megadott válaszokat a megfelelő helyesírással fogadja el. Persze, automatikus javításra állítottam a programot. Most már tudom, hogy ez önzés volt a részemről, de annyira örültem neki, hogy ilyen könnyen kijavítok egy dolgozatot…”
Dancsó Tünde16 Kezdünk belejönni… „Az új témakörök feldolgozása során szinte minden órán használtuk az SDT anyagokat, tanítási óránként más-más formában pl.: csoportmunkában, pármunkában. Most az animációk projektoros kivetítésekor olyan frontális munkamódszert alkalmaztunk, amely segíti az új ismeretek feldolgozását és a térképi szemlélet fejlesztését. Így lassan elmondhatjuk, hogy egyre jobban belejövünk, a gyerekek és a tanár is!”
Dancsó Tünde17 Visszatérhetünk-e a régi módszerekhez? „A gyerekek a számonkérésnél erősen reklamáltak a Learning Gateway után, mert szerintük annak segítségével sokkal könnyebben meg tudják oldani a feladatokat. Saját bevallásuk szerint utálnak írni. No meg várni kell arra is, hogy kijavítsam a dolgozatokat…”
Dancsó Tünde18
Dancsó Tünde19 A csoportmunka során is mindenkinek dolgozni kell! „A frontális munkánál nagyon élvezetesek voltak azok a Flash animációk, amik a mássalhangzótörvényeket szemléltették! Nagyon figyelték a tanulók a mozgó és átalakuló betűket. A feladatok számítógépes feldolgozása csoportmunkában tevékeny munkára késztette a tanulókat. Lelkesen, közösen gondolkodva munkálkodtak.”
Dancsó Tünde20 Értékelés a csoportmunka során „A csoportok munkájának értékelésénél pontosan kiderült, melyik feladatnál vannak hiányosságok és melyek azok, amik hibátlanul sikerültek. Három munkaforma egy tanórán történő alkalmazása folyamatos munkában tartotta a gyerekeket. Nem lanyhult a figyelmük, mert annyira változatos volt az óra.”
Dancsó Tünde21 Egy projektmódszer tanulságai „Nehéz volt a feladat elmagyarázása. Ebben én vagyok a ludas, mert nem fogalmaztam meg egyszerűbben a feladatokat. Ezért a másfél óra első perce lényegesen kimerítőbb volt, mint egy átlagos tanóra... A hátralévő időben viszont szokatlan passzivitásra voltam ítélve, mivel a dolgok szépen mentek nélkülem is a maguk útján. Nagyon kényelmes óra volt :-)”
Dancsó Tünde22