Oktatás, képzés, fejlesztés SZIE GTK Emberi Erőforrás Szak Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Fogalmak. A képzés céljai, hatékonysága Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Morális érték, hozzáállás Szemé-lyiség Fogalom meg-nevezése Ismeret, tudás (tudás: ismeret birtoklása) Készség (ismeret al-kalmazása) Visel-kedés Morális érték, hozzáállás Szemé-lyiség Cél változtatása Oktatás X Eligazodás az életben Képzés X, illetve járulékos jelleggel Járulékos jelleggel (kiv.: spec. program) Konkrét szférában teljesít-ményjavulás Tréning (angol-szász ért.) Járulékos jelleggel Alacso-nyabb mun-kakörök / telj. javulás Fejlesztési folyamat(!) (angol-szász ért.) (Aránylag már kevésbé hangsúlyos) Magasabb munkakörök/ előmenetel Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
A képzés céljai Bevezető képzés Operatív képzés (dinamikus szintfenntartás) Minőség, termelékenység, selejtcsökkentés, balesetcsökkentés, Alkalmazkodó képesség, rugalmasság (nyelvi, szakmai, üzleti, emberi vonatkozások) Elégedettség növelés Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
A képzés céljai Stratégiai képzés (megújulás, változtatás) Versenystratégia kialakításának képessége Változási igény felébresztése Változásmenedzselési felkészítés Műszaki és specifikus vezetési ismeretek; kvalifikációnyújtás, -szélesítés; nyelvi képzés kiterjesztése (stratégiai irányultsággal) A szervezeti felépítés, működés változása (például összevonás, racionalizálás, humanizálás) Szervezetfejlesztés általában, kultúra, kultúrközi érzékenység Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Példa. “GE & BB házasság - Tigrosaurus kialakulása” (Vecsenyi J.) Hangyák Dinoszauruszok változási készség Vállalkozási és Alacsony Gazellák Gyorsan növekvő vállalkozások Hagyományos kisvállalkozások nagyvállalatok Üzleti és működési tapasztalat Magas Hagyományos, Tigrisek Dinamikus, vállalkozó Üzleti kihívás Egy hagyományos bank átalakítása pénzügyi szolgáltatóvá Átalakítani egy helyi ‘dinoszauruszt’ egy globális ‘tigrissé’ Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Képzési szükséglet felmérése Szervezeti szint Trendek Stratégia, tervek, vezetés Humánpolitikai elemzés Munkaköri szint Munkakörelemzés, feladatleltár Lehetőség, motiváltság és felkészültség elkülönítése az elemzésben Egyéni szint 2. szint alkalmazása egyénekre Személyes érdeklődés, tanulási habitus Jelen munka; jelen munkakör a jövőben; új/magasabb munkakör Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Vezetőképzés és átalakulás: illesztés a szervezeti környezethez – gyakorlati példa Előkészületek Szükségletfelmérés. Üzletági és cég specifikus témafigyelés A résztvevők kiválasztásának megtervezése és lebonyolítása. (merítési arány, értékelési módszerek, szakértői idő) Tanárok orientációja. Oktatói csapatépítés, céges belső oktatók és konzulensek tájékoztatása, felkérése A programmal kapcsolatos kommunikáció tervezése, működtetése Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Gyakorlati példa – folytatás/I. Végrehajtás Résztvevői teamek képzése és –működtetése Személyes fejlesztés. Egyéni fejlesztési terv módszertanának kidolgozása. Az egyéni fejlődés segítése Mentorálási rendszer tervezése és működtetése Projektek rendszere. Belső szponzorok, külső konzulensek. Projekt facilitálás, tanácsadás, értékelés Tanári kommunikáció (elméleti és gyakorlati, külső és belső oktatók) Vezetési know how sorozat Vezetői networking. „Vezetői klub” Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Gyakorlati példa – folytatás/II. Értékelés és követő program Résztvevői monitoring. Résztvevői értékelés Program értékelés Követő karrier tanácsadás Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
A képzésben résztvevők fejlesztésének fő irányai Gyakorlati példa/IV: A képzésben résztvevők fejlesztésének fő irányai Változások előmozdítása: a saját gyakorlat felülvizsgálata, fejlesztése cégben gondolkodás, ezen belül más szakmák speciális értékeinek megértése, hirdetése a problémák megkeresésével a vezető váljon azok „tulajdonosává”, megoldójává (felelősség, részvállalás) Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Elsajátítandó tudás, készség, szemlélet Feltétlen szükséges! Még tudnia kellene... Nemsokára szükséges! Általában szükséges! Jó volna, ha tudná! Ezen kívül érdekli... Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Annál az eshetőségnél, hogy képez-zük embereinket, majd távoznak,csak egy dolog lehet rosszabb: ha nem ké-pezzük őket, és maradnak. Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Képzési hatékonyság Illeszkedés Ismérvek Stratégia Humánpolitika Ismérvek Valós igényeket szolgál Probléma-centrikus (prioritások, specifikus megoldások) Mint tanulási folyamat motiváló, gyakorlat-centrikus, visszajelzést nyújtó Tevékenységorientált (a tényleges tevékenységet befolyásolja- „mit teszek másképpen”?) Eredmény-centrikus, mérhető Időbeni megvalósítás: folyamatos Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Képzési célmeghatározás Tevékenységmegnevezés: pl. főtengely esztergálás Jellemzés: leíró, számszerű (pl. „x” pontosság, „y” darabszám, „z” selejtszint), tény/tervezett Teljesítés időpontja Célidőpont; közbenső mérési időpontok, elvárt részeredmények A célelérés módja A képzés specifikációja, erőforrásai Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
A képzés módszerei Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Példák elsősorban munkához kapcsolódó módszerekre Demonstráció Megbízott személy ismertet, bemutat, visszajelez Betanító kézikönyv Összevont „tanulás+feladatvégzés” egyre bonyolultabb feladatokon (más néven: „tervezett munkamegtapasztalás”; motiváló hatás) Körbejáratás Újragyakoroltatás (ritkán előforduló kulcsfeladatoknál) Programozott tanulás Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Példák tréning módszerekre Esettanulmány Szereputánzás Szerepjáték Üzleti játékok – versenyjelleg Szimuláció – tényleges körülmények, esettartalom, szerepek, környezet Outdoor gyakorlatok Önismereti, viselkedési, személyiségfejlesztő tréningek. Csapatépítés Mentorálás. Coaching (utóbbi intenzívebb, hangsúlyosabb a személyes fejlődés) Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
A képzési helyszín kérdése Előny Hátrány Házon belül Kapcsolódás a munkához, jobb transzfer Költségtakarékosság Munkarend, idő, logisztika Bizalmi légkör hiánya Belső oktató módszertani felkészültsége Eszközelhasználódás, selejtgyártás Zavaró tényezők Házon kívül Külső oktató felkészültsége Speciális eszközök Nyugodt környezet Bizalmi légkör Tanulási (nem termelési) helyzetek: ismételhetőség, kockázatmentesség (eszköz) Nem elég speciális Költségesebb Transzfer problémák Logisztikai, időbeni alkalmazkodást igényel Előny/Hátrány Helyszín Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
A képzés megszervezése Alternatívák, döntés a képzési szükséglet alapján Elfogadtatás Vezetés Közvetlen felettesek Érintettek Erőforrás biztosítás Helyszín (kivitelezés, elhelyezés) Személyek Eszközök Részletes tervezés Tananyag Módszer Ütemterv Értékelés, ellenőrzés Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
Szintek és felkészültségi igények Felsővezető Középvezető Közvetlen v. Beosztott sz. szakmai emberközi elvi-stratégiai Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán
A fejlesztés alapelvei Kérdés Reális feltevés Válasz A tapasztalatra, IQ-ra, motivációra fókuszálni? „Az emberek nehezen változnak…” Az igényekhez illeszkedő tehetséget kiválasztani! A fejlődés lépcsőit előírni? „Időpazarlás azzal foglalkozni, ami ‘nincs meg’ valakiben...” Az eredményeket előírni! A gyengeségeket azonosítani és fejleszteni? „Jobban megéri azt kihozni, ami ‘benne van’ a személyben…” Az erősségekre koncentrálni! Képezni és följebb léptetni? „Már fentebbiek elvég-zése sem könnyű… A további illeszkedést megtalálni! Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán