Oktatás, képzés, fejlesztés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
Advertisements

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
Négy vállalkozási alaptípus
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
SZEMÉLYZETI MARKETING
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Rendészeti vezető-kiválasztás
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Az EEM helye a menedzsmentben
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Pedagógus értékelési rendszer
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Vállalkozásmenedzsment I.
A BKF tudástranszfer modellje a
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az üzletek operatív működtetése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Országos nagykereskedelmi menedzser
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Négy vállalkozási alaptípus
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Oktatás, képzés, fejlesztés SZIE GTK Emberi Erőforrás Szak Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Fogalmak. A képzés céljai, hatékonysága Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Morális érték, hozzáállás Szemé-lyiség Fogalom meg-nevezése Ismeret, tudás (tudás: ismeret birtoklása) Készség (ismeret al-kalmazása) Visel-kedés Morális érték, hozzáállás Szemé-lyiség Cél változtatása Oktatás X Eligazodás az életben Képzés X, illetve járulékos jelleggel Járulékos jelleggel (kiv.: spec. program) Konkrét szférában teljesít-ményjavulás Tréning (angol-szász ért.) Járulékos jelleggel Alacso-nyabb mun-kakörök / telj. javulás Fejlesztési folyamat(!) (angol-szász ért.) (Aránylag már kevésbé hangsúlyos) Magasabb munkakörök/ előmenetel Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

A képzés céljai Bevezető képzés Operatív képzés (dinamikus szintfenntartás) Minőség, termelékenység, selejtcsökkentés, balesetcsökkentés, Alkalmazkodó képesség, rugalmasság (nyelvi, szakmai, üzleti, emberi vonatkozások) Elégedettség növelés Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

A képzés céljai Stratégiai képzés (megújulás, változtatás) Versenystratégia kialakításának képessége Változási igény felébresztése Változásmenedzselési felkészítés Műszaki és specifikus vezetési ismeretek; kvalifikációnyújtás, -szélesítés; nyelvi képzés kiterjesztése (stratégiai irányultsággal) A szervezeti felépítés, működés változása (például összevonás, racionalizálás, humanizálás) Szervezetfejlesztés általában, kultúra, kultúrközi érzékenység Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Példa. “GE & BB házasság - Tigrosaurus kialakulása” (Vecsenyi J.) Hangyák Dinoszauruszok változási készség Vállalkozási és Alacsony Gazellák Gyorsan növekvő vállalkozások Hagyományos kisvállalkozások nagyvállalatok Üzleti és működési tapasztalat Magas Hagyományos, Tigrisek Dinamikus, vállalkozó Üzleti kihívás Egy hagyományos bank átalakítása pénzügyi szolgáltatóvá Átalakítani egy helyi ‘dinoszauruszt’ egy globális ‘tigrissé’ Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Képzési szükséglet felmérése Szervezeti szint Trendek Stratégia, tervek, vezetés Humánpolitikai elemzés Munkaköri szint Munkakörelemzés, feladatleltár Lehetőség, motiváltság és felkészültség elkülönítése az elemzésben Egyéni szint 2. szint alkalmazása egyénekre Személyes érdeklődés, tanulási habitus Jelen munka; jelen munkakör a jövőben; új/magasabb munkakör Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Vezetőképzés és átalakulás: illesztés a szervezeti környezethez – gyakorlati példa Előkészületek Szükségletfelmérés. Üzletági és cég specifikus témafigyelés A résztvevők kiválasztásának megtervezése és lebonyolítása. (merítési arány, értékelési módszerek, szakértői idő) Tanárok orientációja. Oktatói csapatépítés, céges belső oktatók és konzulensek tájékoztatása, felkérése A programmal kapcsolatos kommunikáció tervezése, működtetése Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Gyakorlati példa – folytatás/I. Végrehajtás Résztvevői teamek képzése és –működtetése Személyes fejlesztés. Egyéni fejlesztési terv módszertanának kidolgozása. Az egyéni fejlődés segítése Mentorálási rendszer tervezése és működtetése Projektek rendszere. Belső szponzorok, külső konzulensek. Projekt facilitálás, tanácsadás, értékelés Tanári kommunikáció (elméleti és gyakorlati, külső és belső oktatók) Vezetési know how sorozat Vezetői networking. „Vezetői klub” Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Gyakorlati példa – folytatás/II. Értékelés és követő program Résztvevői monitoring. Résztvevői értékelés Program értékelés Követő karrier tanácsadás Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

A képzésben résztvevők fejlesztésének fő irányai Gyakorlati példa/IV: A képzésben résztvevők fejlesztésének fő irányai Változások előmozdítása: a saját gyakorlat felülvizsgálata, fejlesztése cégben gondolkodás, ezen belül más szakmák speciális értékeinek megértése, hirdetése a problémák megkeresésével a vezető váljon azok „tulajdonosává”, megoldójává (felelősség, részvállalás) Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Elsajátítandó tudás, készség, szemlélet Feltétlen szükséges! Még tudnia kellene... Nemsokára szükséges! Általában szükséges! Jó volna, ha tudná! Ezen kívül érdekli... Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Annál az eshetőségnél, hogy képez-zük embereinket, majd távoznak,csak egy dolog lehet rosszabb: ha nem ké-pezzük őket, és maradnak. Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Képzési hatékonyság Illeszkedés Ismérvek Stratégia Humánpolitika Ismérvek Valós igényeket szolgál Probléma-centrikus (prioritások, specifikus megoldások) Mint tanulási folyamat motiváló, gyakorlat-centrikus, visszajelzést nyújtó Tevékenységorientált (a tényleges tevékenységet befolyásolja- „mit teszek másképpen”?) Eredmény-centrikus, mérhető Időbeni megvalósítás: folyamatos Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Képzési célmeghatározás Tevékenységmegnevezés: pl. főtengely esztergálás Jellemzés: leíró, számszerű (pl. „x” pontosság, „y” darabszám, „z” selejtszint), tény/tervezett Teljesítés időpontja Célidőpont; közbenső mérési időpontok, elvárt részeredmények A célelérés módja A képzés specifikációja, erőforrásai Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

A képzés módszerei Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Példák elsősorban munkához kapcsolódó módszerekre Demonstráció Megbízott személy ismertet, bemutat, visszajelez Betanító kézikönyv Összevont „tanulás+feladatvégzés” egyre bonyolultabb feladatokon (más néven: „tervezett munkamegtapasztalás”; motiváló hatás) Körbejáratás Újragyakoroltatás (ritkán előforduló kulcsfeladatoknál) Programozott tanulás Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Példák tréning módszerekre Esettanulmány Szereputánzás Szerepjáték Üzleti játékok – versenyjelleg Szimuláció – tényleges körülmények, esettartalom, szerepek, környezet Outdoor gyakorlatok Önismereti, viselkedési, személyiségfejlesztő tréningek. Csapatépítés Mentorálás. Coaching (utóbbi intenzívebb, hangsúlyosabb a személyes fejlődés) Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

A képzési helyszín kérdése Előny Hátrány Házon belül Kapcsolódás a munkához, jobb transzfer Költségtakarékosság Munkarend, idő, logisztika Bizalmi légkör hiánya Belső oktató módszertani felkészültsége Eszközelhasználódás, selejtgyártás Zavaró tényezők Házon kívül Külső oktató felkészültsége Speciális eszközök Nyugodt környezet Bizalmi légkör Tanulási (nem termelési) helyzetek: ismételhetőség, kockázatmentesség (eszköz) Nem elég speciális Költségesebb Transzfer problémák Logisztikai, időbeni alkalmazkodást igényel Előny/Hátrány Helyszín Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

A képzés megszervezése Alternatívák, döntés a képzési szükséglet alapján Elfogadtatás Vezetés Közvetlen felettesek Érintettek Erőforrás biztosítás Helyszín (kivitelezés, elhelyezés) Személyek Eszközök Részletes tervezés Tananyag Módszer Ütemterv Értékelés, ellenőrzés Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

Szintek és felkészültségi igények Felsővezető Középvezető Közvetlen v. Beosztott sz. szakmai emberközi elvi-stratégiai Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán

A fejlesztés alapelvei Kérdés Reális feltevés Válasz A tapasztalatra, IQ-ra, motivációra fókuszálni? „Az emberek nehezen változnak…” Az igényekhez illeszkedő tehetséget kiválasztani! A fejlődés lépcsőit előírni? „Időpazarlás azzal foglalkozni, ami ‘nincs meg’ valakiben...” Az eredményeket előírni! A gyengeségeket azonosítani és fejleszteni? „Jobban megéri azt kihozni, ami ‘benne van’ a személyben…” Az erősségekre koncentrálni! Képezni és följebb léptetni? „Már fentebbiek elvég-zése sem könnyű… A további illeszkedést megtalálni! Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán