Minőségmenedzsment 7. előadás LEAN – karcsú gyártás
„Mindent azért teszünk a gyártási folyamatainkban a vevői rendelés pillanatától fogva, hogy pénzt kapjunk a kész termékért. Ennek érdekében csökkentjük az előállításhoz szükséges időt azáltal, hogy eltávolítjuk az érték nem hozzáadó tevékenységeket, azaz a veszteségeket.” Taiichi Ohno
Érték amiért az ügyfél fizetni hajlandó, ami a termék funkcióját, színét, formáját, egyéb tulajdonságait úgy változtatja meg, hogy a termék közelebb kerül a vevő által elvártakhoz ill. amit már első alkalommal is helyesen végzünk el.
Veszteség mindazon tevékenység, amely közvetlenül nem állít elő a vevő számára értéket. szükségtelen, megszüntetendő az értékteremtést támogató, meg nem szüntethető kategóriákba.(például a szállítás egy része) Muda – 7 veszteség forrás Mura – egyenetlenséget, kiegyensúlyozatlanságot, szabálytalanságot jelent Muri – túlterheltséget, túlterhelést jelent
A lean gondolkodás Munkafolyamat Hagyományos fejlesztés Lean fejlesztés Nem értékteremtő folyamat Értékteremtő folyamat
Célok Kiegyenlített (balanced) rendszer Támogató célok: A rendszer töredezettségének megszűntetése A rendszer rugalmassá tétele A veszteségek csökkentése
A 7 veszteségforrás Készlet Túltermelés Várakozás Felesleges szállítás Felesleges mozgás Felesleges munkavégzés Hiba
A LEAN és a minőség
Minőség fejlesztés - Jidoka Jidoka (Automatizálás) – a hibák automatikus felismerése, monitoring rendszerek beépítése, Hiba jelzése A rendszer leállítása.
Poka Yoke – hibabiztos megoldások illesztési módszerek rögzített érték módszer sorrend módszer
Kanban kártya Kanban japán szó, jelensége: “jelzés” or “látható jel” Jelzés, hogy gyártani kell valamit Jelzés hogy szállítani kell valamit Papír nélküli termelés irányítási módszer
Megelőző karbantartás és takarítás Sort - rendszerezés Straighten – elrendezés Sweep – tisztán tartás Standardize – standard utasítások Self discipline - oktatás
Köszönöm a figyelmet!