A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arany János
Advertisements

Erzsébet Amália Eugénia
Arany János Ősszel.
Realista építészet EKLEKTIKA
Hallelujah Thake This Waltz If It Be Your Will Suzanne Who By Fire Zenei pályafutása háttérbe szorítja költői és írói érdemeit, pedig a zeneiparbeli.
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
József Attila kései lírája
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
Petőfi Sándor / / Kovács Zsuzsanna.
Feldolgozás gondolattérkép segítségével
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
Arany János
A romantika Magyarországon
Az es forradalom és szabadságharc a magyar irodalomban
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Automatikus diaváltás A hangszórókat kérem bekapcsolni.
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Forradalmi költészete
A 19. századi líra átalakulása
Xántus János Világutazó, etnográfus, természetkutató
Arany János: A walesi bárdok.
Ki beszél a versben? A lírai én fogalma
A drámai monológ 28/B.
A szentimentalizmus 8/B.
Zsonglőrök, trubadúrok, minnesängerek
George Gordon Byron 26/A. Élete Született: London, 1788 Apai ágon főnemesi családból származott Apja,,Jack Byron kapitány’’, elszórta vagyonát, Franciaországban.
A MAGYAR SAJTÓ A SZABADSÁGHARC BUKÁSÁTÓL A KIEGYEZÉSIG
A romantika.
MAGYAR IRODALOM 7. OSZTÁLY.
A modern magyar költészet megteremtője és a szimbolizmus meghonosítója
Természet- és környezetvédelmi jog Előadó: dr. Németh Csaba.
Klasszikus magyar irodalom 2.
Dráma Irodalmi mű.
Művészettörténet zenészeknek Irányzatok a XIX
Romantika.
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
Eltéphetetlen kötelékeink
Egy műfaj nyomában: az elégia
Posztimpresszionizmus
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Pesten született, május 7-én
A romantika művészetfelfogása
Az abszolutizmus kora Magyarországon
A posztimpresszionizmus
József Attila tájlírája
PETŐFI SÁNDOR ( ).
Madách Imre Érettségi tételminta.
Ady: Új versek Ciklusok, témák, motívumok. 1. Bevezetés- Ady költészete  A 20. század eleji magyar líra megújítója  Szecessziós- szimbolista költői.
Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról.
Szeptember végén Petőfi Sándor szerelmi költészetéhez
A magyar felvilágosodás irodalma
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A romantika.
Vajda János: Nádas tavon 1
A versem címének helye Arany János.
A 19. század második felének orosz irodalma
Vojtina ars poeticája- Arany János(1861)
Előadás másolata:

A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón A romantika lebontása: Vajda János lírája

A magyar líra helyzete 1849 után Petőfi poétikájának folytathatatlansága – a tájlíra mint utánzás és szembeszegülés Lisznyay Kálmán: Palóc dalok (1851, 18522), Újabb palóc dalok (1858, 18592); Szelestey László: Kemenesi cimbalom (1853), Falu pacsirtája (1854); Spetykó Gáspár: Gyöngyvirágok (1854); Tóth Kálmán: Szerelmi vadrózsák (1853–54) közönségsiker – a „dalidó” mint multimediális lírai performansz Líraellenesség történelmi és eszmetörténeti hatások Európa: a pozitivizmus térnyerése; Magyarország: a szabadságharc leverése a regény előtérbe állítása a líraellenesség jegyében (Kemény Zsigmond: Eszmék a regény és dráma körül, 1853); a tárgyias líra előtérbe állítása a szubjektív lírával szemben (Gyulai Pál: Romvirágok, 1854; Arany János: Irányok, 1861)

Vajda János lírája mint a romantikus líra lebontása Határhelyzet: Vajda, „az utolsó romantikus és az első modern”: a romantikus stílus konvenciórendszerének lebontása A romantika paradoxona Vajdánál: indulása a Petőfi-hatás jegyében – Sirámok (1855) az önkifejezés népköltészeti alapú kifejlesztésének kísérlete; helyzetdal helyett: a népdal metaforikus beszédmódja

Másik irány: a romantikus önkifejezés megtalálása – és elvesztése a látomás deformálása (Gina emléke XXXII., 1860) (életrajzi háttér: Kratochwill Georgina iránti beteljesületlen szerelem); (vad)romantikus lírai szituáció: a férfi kísértetként jelenik meg a temetőben virrasztó nőnek – a vers végére a nő is kísértetté válik; tárgyiasítás saját érzelem helyett a nő majdani érzelmei (megbánja, hogy visszautasította a férfit); a női szereplő párhuzama az őrült zárdaszűzként megszemélyesített holddal összetett hatás: eldöntetlenség, nézőpontok összemosódása, „üres hely”, szintaxis

a romantikus tájköltészet lebontása a tájjal azonosuló romantikus költő szerepének elvesztése: A bikoli fák alatt (1880); a romantikus tájlíra egység-tapasztalatának felbomlása – a táj mint az emlékező én kivetítődése: Husz év mulva (1876); a természettel való azonosság élményének elvesztése – a lírai én kiíródása a természetből: A vaáli erdőben (1875)

A hagyományos narratívák általi önkifejezés leleplezése és lebontása a romantikus látomás beleírása a bűnbeesés narratívájába ~ az eljárás ironikus leleplezése: a lírai én megkettőzése önmegszólítás által, A kárhozat helyén (1872); a trópusok jelentésképző erejének megrendülése → a romantikus nyelv elvesztésének paradox hatása: Végtelenség (1875); a mitológiai toposzok lebontása; lépcsőzetes hasonlatok, szemantikai inkongruencia A romantika metaforikus nyelvének parodisztikus önfelszámolása: Alfréd regénye (verses regény, 1875)

A szimbolizmus felé – a természeti kép mint a lírai én állapotának kivetítődése: Az üstökös (1882) A romantikus líra devalválódása: publicisztikai jellegű politikai versek (Luzitán dal 1867/69, Credo, 1888, Lenni vagy nem lenni, 1893); vö. az Önbírálat és a Polgárosodás c. röpiratokkal (1862)