Reklámpszichológia Kutatási módszerek
A kvalitatív versus kvantitatív módszerek Miért? Hogyan? Milyen? Kis minta Több, rugalmas módszer Mélységek, megértés A moderátor készségeitől függ Kvantitatív Mennyi? Nagy minta Kisszámú egységes módszer Számszerűsít, előrejelez A kivitelezőtől kevéssé függ
Kvalitatív módszerek Mire használjuk? Pl. Változó piacstruktúra Új piacok Új termékek Márkákat megkülönböztető dimenziók feltárása Fajtái: Csoportos interjú Egyéni mélyinterjú Megfigyelés
Csoportos interjú Mikor ne használjuk? Nagyon bizalmas téma Erős társadalmi nyomás Önéletrajz fontos Komplex pszichoszociológiai kérdés Célminta nehezen összeszervezhető
Csoportos interjú: előnyök és hátrányok Kevesebb szorongást okoz mint az egyéni helyzet Sok spontán válasz Demonstrálja az egyéni különbségeket Kreativitást növeli Szóhasználat, sajátos attitűd megfigyelhető Trs., kulturális nyomás megfigyelhető Hátrányok Megdermedhet a légkör Öszinteség csökken Kissebbségi álláspont elsikkadhat Perspektívát veszíthet
Csoportos interjú: moderátor szerepe Lényegi kérdések felé terel Elmélyedést segíti Megfigyeli a csoportdinamikát Megfigyeli a non-verbális kommunikációt Megfelelő légkört teremt Felmerülő problémák Domináns válaszadó Anekdotázás Semmitmondó tömör válaszok
Speciális interjú csoportok Minicsoport (3-4 fő) Bizalmas téma Életpálya fontos Serdülők Hosszú csoportos interjú (3-4 óra) Fontos a csoporttá alakulás Időigényes projektív módszerek Komplex kérdések mélységekben Sok stimulusanyag Visszahívott csoport Tapasztalatszerzés Először általános attitűd, aztán fókuszálás
Speciális interjú csoportok Sensitivity panel Technikailag kiképzett Csoport Őszinte reakciók Feltárás, felfedezés, diagnózis 6 alkalom után nem használható Brainstorming Szabályok tisztázása Stimulusanyag