Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Diagnosztika szabályok felhasználásával, diagnosztikai következtetés Modell alapú diagnosztika diszkrét módszerekkel.
Advertisements

Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
NEMMONOTON KÖVETKEZTETÉS (NONMONOTONIC REASONING).
Tudás, közösség, hatalom
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Új Esély munkakonferencia október 13. Braun József.
Képességszintek.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
A pánikbetegség kezelése
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései)
Matematikai logika A diasorozat az Analízis 1. (Mozaik Kiadó 2005.) c. könyvhöz készült. Készítette: Dr. Ábrahám István.
Logika 3. Logikai műveletek Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék február 24.
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Szillogisztikus következtetések (deduktív következtetések)
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Kognitív megközelítések
Jt Java Kifejezések,precedencia. jt 2 Egy kifejezés operandusokból és operátorokból (műveletekből) áll. A kifejezésben szerepelhet egy vagy több operandus,
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Egyensúlyelmélet Egyensúlyra törekvés Z Z X W Y X Y.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Szavak a tartályban Előadó: Kovács Gábor, ELTE-BTK filozófia szak
Függvények III Logikai függvények. Hamis A HAMIS logikai értéket adja eredményül. HAMIS( ) A függvény alkalmazása helyett egyszerűen beírhatjuk a HAMIS.
A konstruktivista pedagógia alapjai
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
A pánikbetegség kezelése
Érvelés Technika Ziegler Zsolt
Buddhista logika és paradoxonok
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Egytényezős variancia-analízis
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Idegen nyelvek tanulása
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Praxis-elméletek a szociális munkában Avagy: mi a kurzus értelme és aktualitása?
EGY MÉRÉS NEM MÉRÉS? NEMZETI ÉS TELEPÜLÉSI SZINTŰ IFJÚSÁGI STRATÉGIÁK KUTATÁSI SZÜKSÉGLETEI Kádár-Csoboth Péter Nemzetközi trendek, új kihívások.
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
(nyelv-családhoz képest!!!
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Henkin-Hintikka-játék szabályai, kvantoros formulákra, még egyszer: Aki ‘  xA(x)’ igazságára fogad, annak kell mutatnia egy objektumot, amire az ‘A(x)’
Kutatásmódszertani dilemmák
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Automatikus dokumentum- feldolgozó megoldások
Nem minden az aminek látszik…
FARKAS VIVIEN. MINTAVÉTELEZÉSI FREKVENCIA  A digitalizálás során használt legfontosabb minőségi tényező a mintavételezési frekvencia, vagy mintavételezési.
A BKF tudástranszfer modellje a
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Tudás- és konfirmációs paradoxonok Hempel- avagy holló-paradoxon
Programozás C# -ban Elágazások.
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében
Dialektika, logika, retorika, avagy miről lesz szó
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
3. osztályban.
Előadás másolata:

Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2.

Konkrétszabály elmélet Wason szelekciós feladat (1966) „Ha a kártya egyik oldalán magánhangzó van akkor a másik oldalán páros szám van.” p nem-p q nem-q

Igazságérték-tábla feltételes és kétszeres feltételes operátorokra P Q ha P, akkor Q Ha P, akkor, és csak akkor Q i i i i i h h h h i i h h h i i

Változatok „Ha egy levél le van zárva (pecsételve), akkor 50 Ft-os bélyeg van rajta.”

Változatok „Ha valaki alkoholt iszik, akkor biztos, hogy már elmúlt 18 éves.”

Magyarázatok az instrukció félreértelmezése - igazolni és nem cáfolni Wason, Johnson-Laird (1972) ha cáfol, eredményes nem logikus (racionális) megfeleltetési torzítás Evans (1984) a kérdésben említett kártyák implicit vs. explicit negatív (b ill. nem a) tartalom függő eredményesség Mankeltow, Evans (1979): emlékezetkiváltó hipotézis közvetlen és analóg ismeretek a helyzetről helyzetek osztályára vonatkozó konkrét szabályok

Pragmatikus következtetési sémák Cheng és Holyoak (1985) a szabályok konkrétsága helyzet (kontextus) függő megengedő (ha x szükséges, akkor y kell legyen) és kényszerítő (ha x van, y-t kell tenni) sémák hibák forrása: a helyzet nem képezhető le pragmatikus sémára a sémákból más következik

Bizonyítékok Kísérletek: Cheng és Holyoak korábbi ismeretek (posta vs. repülőtér) logikai értelem megadott (explicit vs. implicit) Az ismertséggel logikai értelem (pl. megengedő séma) aktiválódik és javul a teljesítmény! Standard logika és pragmatikus sémák tanítása A pragmatikus sémák tanítása javítja a teljesítményt!

Problémák Más logikai viszonylatok esetén (és, vagy …) nem jelez semmit az elmélet A modell nem teljes: a nem logikai alapú torzítás kifejtetlen A természetes nyelv értelmezése kifejtetlen Empirikus ellenérv Jackson, Griggs (1990) explicit vs implicit negatív explicit alkalmazásával javul a teljesítmény és nem feltétlenül a logikai értelem miatt!