Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2.
Konkrétszabály elmélet Wason szelekciós feladat (1966) „Ha a kártya egyik oldalán magánhangzó van akkor a másik oldalán páros szám van.” p nem-p q nem-q
Igazságérték-tábla feltételes és kétszeres feltételes operátorokra P Q ha P, akkor Q Ha P, akkor, és csak akkor Q i i i i i h h h h i i h h h i i
Változatok „Ha egy levél le van zárva (pecsételve), akkor 50 Ft-os bélyeg van rajta.”
Változatok „Ha valaki alkoholt iszik, akkor biztos, hogy már elmúlt 18 éves.”
Magyarázatok az instrukció félreértelmezése - igazolni és nem cáfolni Wason, Johnson-Laird (1972) ha cáfol, eredményes nem logikus (racionális) megfeleltetési torzítás Evans (1984) a kérdésben említett kártyák implicit vs. explicit negatív (b ill. nem a) tartalom függő eredményesség Mankeltow, Evans (1979): emlékezetkiváltó hipotézis közvetlen és analóg ismeretek a helyzetről helyzetek osztályára vonatkozó konkrét szabályok
Pragmatikus következtetési sémák Cheng és Holyoak (1985) a szabályok konkrétsága helyzet (kontextus) függő megengedő (ha x szükséges, akkor y kell legyen) és kényszerítő (ha x van, y-t kell tenni) sémák hibák forrása: a helyzet nem képezhető le pragmatikus sémára a sémákból más következik
Bizonyítékok Kísérletek: Cheng és Holyoak korábbi ismeretek (posta vs. repülőtér) logikai értelem megadott (explicit vs. implicit) Az ismertséggel logikai értelem (pl. megengedő séma) aktiválódik és javul a teljesítmény! Standard logika és pragmatikus sémák tanítása A pragmatikus sémák tanítása javítja a teljesítményt!
Problémák Más logikai viszonylatok esetén (és, vagy …) nem jelez semmit az elmélet A modell nem teljes: a nem logikai alapú torzítás kifejtetlen A természetes nyelv értelmezése kifejtetlen Empirikus ellenérv Jackson, Griggs (1990) explicit vs implicit negatív explicit alkalmazásával javul a teljesítmény és nem feltétlenül a logikai értelem miatt!