Fónai Mihály – Nyilas Orsolya Debrecen, 2010

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A célcsoport munkaerő-piaci helyzetét és életminőségét javító információk az interneten és azok használata Tapolcai-Hatházi Andrea főigazgatói PR tanácsadó.
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
„A MUNKA NEMESÍT II.” "A programot az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja."
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
általános főig. helyettes
Szőke István Szakmai igazgató Dombóvár - Roma Fórum.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Baranya Megyei Munkaügyi Központ Állami Foglalkoztatási Szolgálat Pécs, Király u. 46.
M OBILITÁSI HAJLANDÓSÁG VIZSGÁLATA FŐVÁROSI ÁLLÁSKERESŐK KÖRÉBEN Molnár Nikolett PhD-hallgató XI. MRTT vándorgyűlés Kaposvár, 2013.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Civil szervezetek a munka világában
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. Vándorgyűlése
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Határ menti munkavállalás Ausztriában Hardi Tamás tudományos munkatárs Győr, október 5. A határmentiségtől az integrált határrégióig.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
dolgozva tanulni Pergő Margit polgármester Berhida Város Önkormányzata
A büntetés-végrehajtási szervezet részvétele
A régió és ezen belül a kistérség munkaerő-piaci helyzete, hiányszakmák a régióban, a foglalkoztatáspolitika aktuális kérdései.
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
Demográfiai válság: Hová tartasz Nógrád megye?
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Látássérült Nők Munkaerőpiaci Reintegrációja a Fehér Bot Alapítványnál A „Sorstárssegítők a Szociális Szférában” című programról.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
AZ ÉSZAK-ALFÖLDI RÉGIÓ és HAJDÚ-BIHAR MEGYE MUNKAERŐPIACI HELYZETE
AZ ÉSZAK ALFÖLDI RÉGIÓ EGÉSZSÉGÜGYI HELYZETÉRŐL
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
A legKISEBBSÉG is számít!
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt a változásokért
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Előadás másolata:

Fónai Mihály – Nyilas Orsolya Debrecen, 2010 Iskolai végzettség, tanulási motivációk és képzési programok roma felnőttek körében Fónai Mihály – Nyilas Orsolya Debrecen, 2010

A romák magyarországi helyzete A 2001-ben végzett népszámlálás adatai szerint nemzetiségi hovatar-tozás alapján 190 ezren vallották magukat cigánynak, ezzel szemben az általánosan elfogadott reprezentatív szociológiai felmé-rések szerint a roma népesség száma 520-650 ezer főre tehető (68/2007.(VI.28.)OGY határozat). Az említett adatok közti különbségnek számos oka van: ezek között kell említeni a társadalmi megbélyegzéstől való félelmet, illetve az asszimilációs törekvéseket is. Az előbbi adatok miatti különbség nehézséget okoz a romáknak szánt programok kialakításánál és megvalósításánál is. Viszont: az önbevalláson alapuló, szociális és területi szempontok, illetve ezek metszetei megfelelő eszköztárat nyújthatnak a probléma kezelésére.

Aktuális munkaerő-piaci helyzetkép az Észak-alföldi régióban Az Észak-alföldi régió az ország második legnagyobb kiterjedésű régiója, területe 17 729 km². a régiót Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, és Szabolcs–Szatmár-Bereg megye alkotja, településeinek száma 389, ezek kétharmada Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében található. A régió 27 kistérsége közül – az országban egyedüliként – nem található dinamikusan fejlődő térség. A KSH adatai szerint 2008. évben a régió lakosainak száma 1528,8 ezer fő, a legnépesebb megye Szabolcs-Szatmár-Bereg, a legalacsonyabb népességszámot pedig Jász-Nagykun-Szolnok megyében találhatjuk.

A roma lakosság helyzete az Észak-alföldi régióban A régió demográfiai és foglalkoztatási mutatóira igen jelentős hatással van a roma népesség magas száma. A 2001-es népszámláláskor a magukat cigánynak vallók aránya a népesség egészén belül régiónkban 3,1%, ezzel az aránnyal a régiók sorában második helyen álltunk. A népszámlálás hivatalos adataival szemben mértékadó becslések szerint az Észak-alföldi régió roma lakosságának száma kb. 130-140 ezer főre tehető, arányuk a teljes lakosságon belül 9-12%. Népesség arányuk az elmúlt 20 évben mintegy 20-25%-kal növekedett. A kistérségek között a roma lakosság számát és arányát tekintve jelentős szóródás tapasztalható: egyes kistérségekhez tartozó településeken arányuk a 70-80%-ot is eléri (Tiszabura 85-90%, Tiszabő közel 95%).(Fónai-Filepné 2000)

A roma lakosság helyzete az Észak-alföldi régióban Az Észak-alföldi régióban a 16. életévnél idősebb cigány népesség 40%-a nem rendelkezik befejezett 8 általános iskolai végzettséggel, mindössze 12-13% szerzett valamilyen szakmát, százalékokban szinte alig mérhető a közép- vagy felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya. (Fónai-Filepné 2000)

A roma lakosság helyzete az Észak-alföldi régióban A cigányság alulfoglalkoztatásának fő okait a képzettségbeli hiányosságok mellett az alábbiakra vezethetjük vissza: települési hátrányok – az apró falvakban élő romáknak legális munka-lehetőséget nem kínál a helyi munkaerőpiac, a hagyományos cigány munkaerőt foglalkoztató gazdasági ágazatokból való kiszorulás, a szegénységi csapdából eredő életviteli stratégiák – a szociálpolitikai támogatások gyakran meghaladják az adott munkajövedelmek nagyságát, így nincs motiváció a munkavállalásra, az újonnan létrejövő vállalkozások elsősorban a kvalifikált munkaerőt preferálják, folyamatosan tetten érhető, de nem bizonyítható a foglalkoztatási diszkrimináció, a munkaerőpiacról történő tartós kiszorulás, a munkavégző képességek elvesztését vagy annak kialakulatlanságát eredményezte.

A roma lakosság helyzete az Észak-alföldi régióban A roma munkavállalókra jellemző, hogy többségükben alulkvalifikált vagy segédmunkát végeznek, az esetek többségében csak alkalmi vagy szezonális jelleggel, ami nem biztosít komolyabb és folyamatos jövedelmet. leggyakrabban végzett munkák pl. földmunka közműépítéseknél, közterületek karbantartása során fűnyírás, takarítás, építőipari vagy mezőgazda-sági segédmunka stb. A közép vagy felsőfokú végzettségűek már jobb munkaköröket is kapnak: pl. roma újságoknál, alapítványoknál, egyéb kisebbségi szervezeteknél, esetleg felméréseket, kutatásokat végeznek valamely intézmény számára, KSH-nak, esetleg szociális jellegű munkát végeznek cigány lakókörzetekben.

A roma lakosság helyzete az Észak-alföldi régióban Az Észak-alföldi régió felmérése szerint a legvonzóbbak a függetlenséggel járó és a szabadban végezhető munkák: saját háztartásban végzett munka: 38,6% napszám, mezőgazdasági napszám 30,6% építőipari munka 27,3%. Érdekesnek mondható, hogy a legkevesebben választották a hagyományos roma szakmákat: 3,5%.

Észak-alföldi Regionális Munkaügyi Központ programjai A romák társadalmi integrációját elősegítő és azzal összefüggő intézke-dések – 1021/2007. (III. 18.) kormányhatározat végrehajtását szolgáló intézkedések és projektek az Észak-alföldi Regionális Munkaügyi Központban az alábbiak: Munkaerő-piaci programok: Segítő Pedagógus Alacsony iskolai végzettségű munkanélküliek felzárkóztató munkaerő-piaci programja Ibrány térségében Roma közösségfejlesztő asszisztens II. Roma közösségfejlesztő asszisztens III. Pályakezdő a közoktatásban Esélyteremtés hátrányos helyzetűeknek Munkaerő-piaci menedzser

Észak-alföldi Regionális Munkaügyi Központ programjai A Munkaügyi Központ részéről 1998 és 2008 között kizárólag a cigány etnikum számára 159 különféle szakmai és felzárkóztató képzés volt betervezve és szervezve, viszont érdektelenség miatt 49 meghiúsult, vagyis közel az egyharmada. A Munkaügyi Központ már azt is komoly sikerként könyveli el, ha a képzést követően a hallgatóknak az 50%-a el tud helyezkedni. Ezt az arányt azonban ritkán sikerül elérni, később pedig elindul a folyamatos lemorzsolódás, mert a frissen végzett dolgozóknak nincs elég szakmai tapasztalata, vagy nem elég hatékonyak és magabiztosak a munkavégzés során.

Kutatási terv Kutatásunkban a foglalkoztatás területére vonatkozó feladatok megva-lósítását szeretnénk feltárni, azokat a lehetőségeket számba venni, amiket az Észak-alföldi régió nyújt a romáknak, valamint azt, hogy a közmunkaprogramok tervezése és végrehajtása során milyen képzés illeszkedik a programhoz, a résztvevők munkaerőpiaci pozíciójának javítása érdekében milyen közhasznú és közcélú munkaprogramok indulnak, amelyeket követően javulhatnak a résztvevők elsődleges munkaerőpiacra történő bekerülésének esélyei. Nem csak a résztvevőket elemezzük, hanem a képzést is, az oktatót, az oktatás menetét, a módszerek hatékonyságát a képzés során: milyen módszerrel tanítanak, hogyan motiválnak, mennyire veszik figyelembe a felnőttek tapasztalatait, mennyire veszik figyelembe a roma kultúra mintáit és normáit.

Életszemlélet-formáló képzés roma munkavállalók részére 2010 januárjában új közmunkaprogramot (köztéri munkák, utcaseprés, parkfenntar-tás, hóhányás stb.) indított a Munkaügyi Központ feltétel volt, hogy a jelentkezők egy Életszemlélet-formáló képzésen vegyenek részt – melyet kizárólag roma munkavállalók részére terveztek a képzés 80 órában zajlott Témakörei: Alapvető higiénés szokások Mentálhigiénés ismeretek Környezettudatos életmód tréning Etikai ismeretek Elhelyezést segítő humán szolgáltatások Képességfejlesztő, önismereti és motivációs tréning Munkáltatói kapcsolattartás a gyakorlatban Kommunikációs ismeretek

Életszemlélet-formáló képzés roma munkavállalók részére 100 főre tervezték a programot – 86 fő vett részt Terveink szerint: minden résztvevővel egy 14 kérdésből álló kérdőívet akarunk kitöltetni illetve önkéntes alapon félig strukturált interjút terveztünk, természe-tesen minél több résztvevővel. Mivel ez volt az első „kérdőív bevetésünk” a siker és a tesztelés érdekében egyenként kérdeztük végig a részt-vevőket, segítve a kérdések értelmezését illetve az általuk legmeg-felelőbb válaszok megjelölését. Így vált egyértelművé, mely kérdések bizonyulnak túl bonyolultnak, melyek feleslegesek illetve milyen kérdésekkel kell még kiegészítenünk a kérdőívet Végül: 40 főt sikerült „rávenni” a kérdőív kitöltésére és az interjú elkészíté-sére – ebből 32 férfi és 8 nő. Ez a 40 fő – 1 kivételével – hozzájárult, hogy újra megkeressük, egy után-követéses vizsgálat reményében.

Életszemlélet-formáló képzés roma munkavállalók részére Korösszetétel szerinti részvétel Az adatok azt mutatják, hogy igen vegyes volt a képzéseken résztvevők korösszetétele. A legidősebb résztvevő 58 éves volt, míg a legfiatalabbak (4 fő) 21 évesen végezték tanfolyamot. 26 személy az, aki a 35 és 45 év közötti korosztályba tartozik 45 és 60 közötti korosztályba 6 fő tartozott

Életszemlélet-formáló képzés roma munkavállalók részére Legmagasabb befejezett iskolai végzettség a legtöbben (19 fő) csupán általános iskolai végzettséggel rendelkezik. 4 főnek még ez sincs – ők a 46-60 közötti korosztályba tartoznak. 9 fő szakmunkás végzettséggel rendelkezik (hegesztő, lakatos, betanított kőműves, könnyűgép kezelő, útburkoló). 3 fő szakközépiskolát végzett (szakács, vendéglátós, fodrász), 4 fő gimnáziumi érettségivel rendelkezik – mindegyik esti tagozaton végzett - ebből egy fő jelenleg a Miskolci Egyetem jogi karának levelezős hallgatója, egy pedig a Nyíregyházi Főiskola gazdálko-dás szakán levelezős hallgató.

Életszemlélet-formáló képzés roma munkavállalók részére Mióta munkanélküli?

Életszemlélet-formáló képzés roma munkavállalók részére Hogyan került a tanfolyamra? 4 alternatíva állt a válaszadók rendelkezésére: Álláskeresésem során több munkahelyen is el tudtam volna helyezkedni, ha ezzel a képesítéssel rendelkezem – 0 fő Régóta határozott elképzelésem, hogy szakmai ismereteimet ebben az irányban fejlesztem, de nem tudom, hogy a befejezést követően el tudok-e helyezkedni - 0 fő Nem volt elképzelésem, hogy mit tanuljak, a munkaügyi központ kirendeltségén ezt ajánlották – 3 fő Nem igazán látom mire jó ez a tanfolyam, de még mindig jobb itt, mint tétlenül otthon ülni, ráadásul annyit fizetnek érte, mintha dolgoznék. – 34 fő A válaszokból kiderült, hogy volt akit a Kisebbségi Önkormányzat küldte a tanfolyamra (3 fő) így a jövőben ez a válaszlehetőség is bekerül a kérdőívbe. Sajnálattal tapasztaltuk, hogy a munkaügyi központ által csupán 3 fő élt a lehetőséggel. A legtöbb résztvevőnek fogalma sincs mire jó ez a tanfolyam, de mert része a közmunka-programnak és még fizetnek is érte – azaz beleszámít a foglalkoztatás idejébe – így vállalta.

Életszemlélet-formáló képzés roma munkavállalók részére Hogyan ítéli meg a tanfolyam feltételeit, az elhelyezés körülményeit? A válaszadók többsége, azaz 28 fő úgy vélekedett, hogy tökéletesen megfelelő volt a helyszín illetve a tárgyi feltétel, amit az intézmény biztosított, ami elég jó aránynak tekinthető. Aki csak részben volt elégedett (3 fő), a hűvös tantermet kifogásolta, és a többiek „rendetlenségét” a mosdók állapota miatt.

Életszemlélet-formáló képzés roma munkavállalók részére Milyennek tartja a tanfolyam szervezettségét? Aki közepesnek minősítette a szervezettséget, indokként a szoros munkabeosztást – azaz 8.00-16.00 óráig tervezett órarenddel indokolta A többiek egyedül minimális előzetes tájékoztatást kifogásolták – miszerint már az első nap a reggeli tájékoztató után 16.00 óráig ott kellett maradniuk, és ők nem így készültek (nem vittek ebédet magukkal stb.)

Életszemlélet-formáló képzés roma munkavállalók részére Kap-e rendszeres visszajelzést a foglalkozásokon előre haladása sikerességéről vagy ismeretei hiányosságairól? Ennél a kérdésnél több választ is meg lehetett jelölni! Igen, rendszeresen a foglalkozásvezetőtől az órákon, illetve gyakorlatokon. – 33 fő Igen, rendszeresen dolgozatok és számonkérések formájában – 0 fő Igen, a részvizsgákon mutatott teljesítményem alapján – 35 fő Az előrehaladásom eredményességéről, az esetleges hiányosságaimról rendszertelen, eseti visszajelzést kapok. – 6 fő Nem kapok visszajelzést, a hiányosságaim feltárásában magamra vagyok utalva. – 0 fő A foglalkozásokon azt tapasztaltuk, hogy inkább dicsérnek az oktatók, mintsem elmarasztalnának valakit a hiányosságai miatt, vélhetően nem akarják kedvüket szegni, a lendületüket megtörni a hallgatóknak A legtöbb „negatív értékelés” inkább a fegyelmezés miatt keletkezett. A tanfolyam végén modulzáró vizsgát tettek a résztvevők – teszt formájában.

Életszemlélet-formáló képzés roma munkavállalók részére Megítélése szerint milyen a tanfolyam intenzitása, a foglalkozási idő kihasználása? Aki megerőltetőnek találta a képzést (2 fő) sokallta a 8 órát, szerintük napi 4 is elég lett volna Csupán egy fő érezte úgy, hogy sokszor tartanak szünetet az oktatók – szerinte vannak kieső idők, amit hasznosabban is el tudna tölteni, amit a nagy csoportlétszám és a sok eltérő életkorral magyarázott – „én sokszor unom az órákat”

Életszemlélet-formáló képzés roma munkavállalók részére Összességében milyennek ítéli meg a tanfolyamot? A b. válasz esetében kértük, hogy indokolja a válaszát: „Nem értem miről van szó” „Nem szeretek „bezárva lenni” „Én már az iskolában is utáltam tanulni, pont vén fejjel jönne meg a kedvem???”

Életszemlélet-formáló képzés roma munkavállalók részére A tanfolyam elvégzése után terveink szerint utánkövetéses vizsgálatra kerül sor- 20-25 fő bevonásával interjú módszerével: egyrészt a foglalkoztatási kimenetet, a kötelező foglalkoztatást vizsgálva (terepmunka) másrészt az egyén személyes sorsát vizsgálva, mit kezdett a tanfolyam által szerzett ismeretekkel, mennyire készítette fel a tanfolyam, az utánfoglalkoztatás megvalósult-e, illetve a képzettségével el tudott-e helyezkedni tartósan a munka világában.

Köszönjük a figyelmet!