A pedagógus és diák szerep értelmezési lehetőségei attitűdök – értékek; nevelői stílusok; szaktárgyi – szakmai felkészültség; szem.sajátosságok
A pedagógus és diák szerep értelmezési lehetőségei Szerepértelmezés szempontjai Vezetés – irányítás (Lewin – tekintélyelvű, demokratikus, ráhagyó) Teljesítmény – munkamorál (Gordon:instrumentális, expresszív, i-e) Magatartás (Adelson: dominatív, integratív) Kapcsolat (Fidler: feladat – kapcsolatorientáció; kontingencia-modell) Teljesítmény (Ungárné: agresszív-közönyös-együttműködő; korlátozó-tehetetlen)
A pedagógus és diák szerep értelmezési lehetőségei Szerepösszetevők: Kelemen L.(eszmeiség, szilárd világnézet, meggyőződés; szaktudás – tájékozottság; közlőképesség; humanitás) Kuzmina (megosztott figyelem, képzelet, igényesség, tapintat,szervező-alkotóképesség) Rogers (hitelesség, felt.nélküli elfogadás, empátia) Sallai (rugalmas viselkedésrepertoár, konstruktív helyzetalakítás, kreativitás, erőszakmentesség, együttműködési képesség, mentális egészség, elemző-képesség) Adelson (sámán: narcisztikus-karizmatikus; lelkész: küldetéstudat; misztikus gyógyító: diákra koncentráló önzetlenség)
A pedagógus és diák szerep értelmezési lehetőségei Hatékony tanári viselkedésmódok: Világosság Változatosság Feladatorientáltság Pontos visszajelzés Sikerélmény biztosítása (!!!) Tanulói ötletek hasznosítása Strukturálás Kérdéskultúra Lelkesedés Igazságosság