A FIZIKA TÖRTÉNETE 2004/2005. tanév II. félév

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Föld helye a Világegyetemben. A Naprendszer
Advertisements

A Föld helye a Világegyetemben. A Naprendszer
HELYÜNK A VILÁGEGYETEMBEN
Síkmértani szerkesztések
Ptolemaiosz tétel bizonyítása 1.
A FÖLD, ÉLETÜNK SZÍNTERE
A) A bolygók pályájának megfigyelése után azonosítsa a bolygók neveivel a betűjelüket! Írja utánuk a betűjelüket! a)  Szaturnusz b)  Jupiter
Tudománytörténeti érdekességek < Dr. Spissák Lajos >
2005. november 11..
A NÉGY FŐELEM Tűz,víz,levegő és föld.
Készitette:Bota Tamás Czumbel István
Manapság a Földről így vizsgáljuk a csillagokat…
A NAPRENDSZER ÁTTEKINTÉSE.
Az általános tömegvonzás törvénye és Kepler törvényei
A feladatokat az április 21-i Repeta-matek adásában fogjuk megoldani
Húrnégyszögek Ptolemaiosz tétele
Mozgások Emlékeztető Ha a mozgás egyenes vonalú egyenletes, akkor a  F = 0 v = állandó a = 0 A mozgó test megtartja mozgásállapotát,
Térfogat és felszínszámítás 2
Poliéderek térfogata 3. modul.
Háromszögek hasonlósága
Film fénytöréshez Lencsék Film fénytöréshez
Látókör.
A hasonlóság alkalmazása
Készítette: Kálna Gabriella
Thalész tétel és alkalmazása
A háromszög nevezetes vonalai, pontjai
A bolygómozgás törvényei
A Föld helye a világegyetemben
A háromszögek nevezetes vonalai
1. Szabály A játéktér. 1. Szabály – A játéktér A játéktér borítása A versenyszabályoknak megfelelően természetes és mesterséges borításon is lehet mérkőzéseket.
Ma sok mindenre fény derül! (Optika)
KINEMATIKAI FELADATOK
Csillagászati földrajz – TOTÓ I.
Fénytörés. A fénytörés törvénye Lom svetla. Zákon lomu svetla.
Thalész tétel és alkalmazása
Háromszög nevezetes vonalai, körei
Ptol-1 Ptolemy Claudius, the great Greek mathematician lived and worked in the 2 nd century B.C. An important theorem about inscribed quadrilaterals.
1. feladat Egy 16 m oldalú szabályos háromszög alakú füves rét kerületén valamely csúcsból kiindulva méterenként elültettünk egy répát. Aztán kikötöttük.
1. feladat Egy henger alakú olvasztótégelyben 25 cm ma-gasan olvasztott viasz van. A henger sugara 15 cm. A viaszból olyan négyzet alapú egyenes gúla.
Telefonos feladat A-ból B-n keresztül C-be utaztunk egyenletes sebességgel. Indulás után 10 perccel megtettük az AB távolság harmadát. B után 24 km-rel.
Avagy a világ ismerete az ókorban
A csillagászat keletkezése
-fényvisszaverődés -fénytörés -leképező eszközök
Geometriai transzformációk
NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ Panoráma sorozat
Transzformációk egymás után alkalmazása ismétlés
XVII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny
Csillagászati és térképészeti ismeretek
Föld körüli keringés fizikája
Geometriai számítások
OPTIKAI LENCSÉK 40. Leképezés domború tükörrel és szórólencsével.
Newton és gravitációs törvénye
A FÖLD, A KÉK BOLYGÓ A FÖLD FORGÁSA ÉS KÖVETKEZMÉNYEI
Galileo Galilei élete és munkássága
A Naprendszer.
Galilei és az inkvizíció
Energia, munka, teljesítmény
A bolygómozgás Kepler- Törvényei
Érintőnégyszögek
Hidrosztatikai alapok (hidrosztatikai paradoxon)
A háromszög nevezetes vonalai
Kúpszerű testek.
Együtt a Naprendszerben
Fizika 2i Optika I. 12. előadás.
“SĂ CUNOAŞTEM MATEMATICIENII LUMII”
A felvilágosodás előfutárai
Geometria 9. évfolyam Ismétlés.
Naprendszerünk adatainak megismerése
ELEMI GEOMETRIAI ISMERETEK
Készítette: Porkoláb Tamás
Előadás másolata:

A FIZIKA TÖRTÉNETE 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

AZ ALEXANDRIAI ISKOLA HÉRON ÉS PTOLEMAIOSZ 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz A város alapítója: NAGY SÁNDOR (Kr.e. 332 – ben) 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Tudományos intézményt alapítottak: Muszeion (Müszeion) Egyik szárnyában költők, festők, művészek voltak A másik szárnyában tudósok dolgoztak Itt dolgozik Euklidész, Eratoszthenész is 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz A két részt a KÖNYVTÁR kötötte össze 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz HÉRON (Kr.e. 100 körül) Mérnök, fizikus, feltaláló Művei: Metrika Pneumatika Mechanika Katoptrika 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Matematikában: A háromszög területének kiszámítására vonatkozó Héron-képlet: T = [s(s-a)(s-b)(s-c)]1/2 s =(a+b+c):2 a, b és c: a háromszög oldalai 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz SZIFÓN (szivornya) A működés Héron szerint a vákuum lehetetlenségén alapul 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz KLEPSZIDRA A működés a vákuum lehetetlenségén alapul 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz HÉRON labdája 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Szökőkút 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz A gőzgép őse (kezdetleges gőzgép): EOLIPIL 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz A gőzgép őse (kezdetleges gőzgép): EOLIPIL 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Héron automatái: Az énekesmadár és a bagoly 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Héron automatái: Az áldozati tűz hatására a kígyó sziszegni kezd, az emberi alakok pedig tömjént szórnak a tűzre 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Héron automatái: Az áldozati tűz által felmelegített levegő automatikusan kitárja a hívők előtt a szentély kapuját 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz turbinája 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Héron utalása a fényvisszaverődés törvényére 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz KLAUDIOSZ PTOLEMAIOSZ 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz KLAUDIOSZ PTOLEMAIOSZ (Nincs köze az ő korában már kihalt uralkodó családhoz, a LAGIDA PTOLEMAIOSZ-okhoz) A név viselője görög, amihez nem „illik” a latin név: Claudius Születési és halálozási éve bizonytalan: Kr.u. 70 – 147 (Kudrjavcev) 100 – 178 (vagy a II. évszázad eleje, Szabó Árpád) 90 – 160 (Simonyi Károly) 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Művei: Almageszt Geographiké Hüphégészisz (földrajz) Optika Tetrabiblosz (asztrológia) 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Az Almageszt cím kialakulása Mathematiké szyntaxisz tész asztronomiasz (A csillagászat matematikai rendszere) Kiegészítették a „nagy” jelzővel: megalé szyntaxisz (nagy rendszer) A jelző felsőfokba kerül: megiszté szyntaxisz (legnagyobb rendszer) Az arabok névelőjükkel (al) kiegészítették A latin fordításokban: ALMAGESZTUM 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Az Almageszt 13 könyvből áll I. könyv: Az ég mint gömb forog körülöttünk A gömb alakú Föld mozdulatlan, ez van a Világegyetem középpontjában A Föld mérete: pont az egészhez viszonyítva A húrtáblázat Ptolemaiosz tétele 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz A húrtáblázat: Milyen viszonyban vannak az ívek és a húrok, amelyek egy adott kör egy adott középponti szögéhez tartoznak? 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Az a szöghöz tartozó húr hosszát adja meg Ptolemaiosz chord a = 2∙sin(a/2) a = 1o esetén chord a = = 1∙60-1+ 2∙60-2+50∙60-3 = = 0,01745 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz A húrtáblázatot Ptolemaiosz a körbe írt szabályos sokszögek felhasználásával állítja össze. Felhasználja a Püthagorasz-tételt és az ún. Ptolemaiosz-tételt 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Ptolemaiosz-tétele Húrnégyszögben a szemközti oldalak szorzatösszege egyenlő az átlók szorzatával Speciális esetben (téglalap) az állítás átmegy a Püthagorasz-tételbe 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz II. könyv: Rövid összefoglalása annak, amit az antik asztronómia a Földről mint égitestről tanított III. könyv: A Nap mozgása és az időszámítás, az esztendő IV. könyv: A Hold és a hónapok V. könyv: A Hold és a Nap távolsága a Földtől 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Bevezeti az asztronómiai célokra használható hosszúságegységet: a Föld sugarát VI. könyv: A nap - és holdfogyatkozás VII. – VIII. könyv: 1028 állócsillag katalógusa, valamint a precesszió tárgyalása, a csillagglóbusz készítése 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz IX. - XIII. könyv: A bolygómozgás elmélete A GEOCENTRIKUS VILÁGKÉP 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Megmagyarázandó a bolygók ún. retrográd mozgása A Mars bolygó hurokmozgása 1975/76-ban 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Az epiciklus - elmélet (epiciklus: körön mozgó) 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Az egyszerűsített ptolemaioszi kép Sorrend: Föld Hold (Föld körüli körpályán) Merkur Vénusz Nap (Föld körüli körpályán) Mars Jupiter Szaturnusz 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Ptolemaiosz fénytöréssel kapcsolatos vizsgálatai BAPTISZTERION (fürdető-edény) A magyarázat a látósugarak elvén alapul 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Ha a G pontban rögzítünk egy pénzdarabot, akkor ezt az A pontból néző szem nem láthatja, mert az edény B felső sarka alatt levő rész nem engedi tovább a látósugarat, amely a G pontra eshetnék. A szemnek A pontból kibocsátott látósugara az üres edény belsejében csak D pontra juthatna el, ez pedig magasabban van, mint a G pontban rögzített pénzdarab. 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz De ha most megtöltjük az edényt vízzel az EZ vonal magasságáig, akkor a levegőn át érkező látósugár H pontnál éri el a víz felületét, itt megtörik, és most már mint HG egyenes ráesik a G pontban rögzített pénzdarabra. Ezáltal a pénzdarab látható lesz, mégpedig a rögzített pénzdarab virtuális képe a K pontban jelenik meg. 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Ptolemaiosz mérési eredményei (egy a Hartl-féle koronghoz hasonló eszközzel) Ha az AZ 10o, akkor a GH kb. 8o Ha az AZ 20o, akkor a GH kb. 15 1/2o Ha az AZ 30o, akkor a GH kb. 22 1/2o Ha az AZ 80o, akkor a GH kb. 50o Ennek ellenére kijelenti: a beesési szög és a törési szög egymással egyenesen arányosak 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Ennek ellenére kijelenti: a beesési szög és a törési szög egymással egyenesen arányosak 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Ptolemaiosz mérési eredményeiből - húrtáblázatát felhasználva- kimondható lett volna a későbbi Snellius-Descartes-féle törési törvény sin10o/sin 8o = 1,248 sin20o/sin15 1/2o =1,279 sin30o/sin22 1/2o =1,307 sin80o/sin50o = 1,286 Ennek ellenére kijelenti: a beesési szög és a törési szög egymással egyenesen arányosak 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz A kozmosz méretei A méretek meghatározásában jelentős szerepet játszanak: Arisztarkhosz Eratoszthenész Hipparkhosz Poszeidóniosz Ptolemaiosz 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz ahtFH = DH (ahtFH)/DF = DH/DF tFH/DF = (DH/DF):ah tFN/DF = =tFH/[(p/2 – aHN)∙DF] DN/DF= tFN/(aN∙DF) 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Eratoszthenész módszere a Föld sugarának mérésére 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola

Az alexandriai iskola. Héron és Ptolemaiosz Ajánlott irodalom 2004/2005. tanév II. félév Az alexandriai iskola