Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás 1. óra szeptember 2., 3. v
Tartalom Tűzvédelem Munkavédelem Laboratóriumi rend További információ: Tájékoztatás 2
Tűz és munkavédelem 3
Tűzvédelem Tilos: – tűz és robbanásveszélyes anyagot behozni – nyílt láng használata – dohányozni – enni/inni Tűzveszély: – elektromos műszerek Használat előtt meggyőződni hibátlan állapotukról! 4
Tűz esetén Szólni Tűzoltók hívása (105 / 112) Központi rendészeti ügyelet hívása ( ) Áramtalanítás Tűz oltása (poroltó) Elektromos tüzek esetén: áramütés veszélye Menekülés 5
Munkavédelem Nem nyúl semmihez Munkavégzésre alkalmas állapot (nem: betegség / tudatmódosítók) Berendezések ismerete (használati útmutatók) Működőképes a berendezés? Nem javít (csak villanyszerelő / villamos mérnök) Földelés! 6
Áramütés esetén Áramkört megszakít (főkapcsoló) Elsősegély (lélegeztetés, stabil oldalfektetés,...) Szólni Mentők hívása (104 / 112) 24 órás megfigyelés korházban – Szívritmuszavarok → halál – Szövetsérülés → vérrög → halál 7
Laborrend Csak az dolgozhat a laborban, aki ismeri a tűz és munkavédelmi szabályzatot, valamint a laborrendet, és ezt aláírásával igazolta is Felelősségvállalás a használt eszközökért Tilos enni/inni Óra végén mindent a helyére kell pakolni Számítógép – Csak engedéllyel szabad bármit telepíteni, átállítani – Óra végén: mindent visszaállítani eredeti állapotába (saját fájlok törlése) 8
Tájékoztató 9
Mérés és adatgyűjtés laboratórium Adatok elemzésének alapjai Műszerek, szenzorok használata LabVIEW programozás – Grafikus programozási környezet – Gyors fejlesztés – Mérnöki és tudományos feladatok 10
Információk A kurzus honlapja: Oktatók / munkatársak Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás Mellár János 11
Követelmények Nem lehet igazolatlan hiányzás Igazolt hiányzások száma legfeljebb 3 Az összes gyakorlat elvégzése Értékelés alapja: jegyzőkönyvekre adott pontszám Legalább 50%-os eredmény 12
Gyakorlatokon való részvétel Igazolt hiányzás: – Utólag igazolás bemutatása – Előzetes egyeztetést követően a gyakorlatvezető engedélyével hiányzik Pótlás: – Utolsó héten – Előzetes megbeszélés alapján, a többi időpontban Késés: – Max 5 perc – Utána pontlevonás 13
Gyakorlati munka Előzetes felkészülés – Anyagok: Honlap – Dolgozat, számonkérés: bármikor – Előzetesen megoldandó feladatok Elsősorban egyéni munka – Az órák egy részében pármunka – Az egy padban lévők segíthetnek egymásnak – Oktatók segítsége Az órák egy részében jegyzőkönyv készítése 14
Jegyzőkönyv A sablon jegyzőkönyvet kell kitölteni Beadási határidő: az óra végén (1 óra 30-kor) – – – pdf formátum, Max 5 MB, + mellékletek zip-ben Fájlnév: KissK.03.pdf (mellékletek KissK.03.zip) Levél tárgya: MAL - 03 – Kedd 8h A jegyzőkönyv a saját munkát kell dokumentálja. Tilos: – Valótlanságot állítani benne – Más munkáját bemásolni 15
Gyakorlat menete Óra elején tájékoztatás Leltárellenőrzés Feladatok megoldása – Programozás – Kapcsolások elkészítése – Mérés – Bemutatás – Dokumentálás Jegyzőkönyv elkészítése, elküldése Rendrakás, leltárellenőrzés 16
Levelek tárgya Jegyzőkönyv: MAL-03-Cs10 Hiányzás: MAL - Hiányzás (dec 3) Pótlás: MAL - Pótlás (dec 5) Levelek küldéséhez nem csak a stud-os címek használhatók 17
Tematika LabVIEW alapjai Mérési adatok elemzése, megjelenítése Műszerek használata Oszcilloszkóp vezérlése LabVIEW segítségével Mérési feladatok LabVIEW környezetből Szenzorok, távadók Kommunikációs protokollok Távmérés 18
Hallgatói értékelések 19
„A tanterv alapvetően jó, csak nem tudom hogy mennyire fogom ezt használni ilyen programozási környezetben” 20 LabVIEW használata: – Ipar (járműipar, repülőgépgyártás, tesztelés) – Kutatás (ELI, NASA, CERN) – Gyors fejlesztés A programozási környezet csak egy eszköz A szöveges programozási nyelvektől eltérő szemlélet
„Az óra elég rövid, a végén kapkodások vannak a folyamatos kérdezgetések miatt. A bevezetésnek részletesebbnek kellene lennie (mondjuk +1 óra).” 21 A feladatok egy része szorgalmi feladat Cél: problémák önálló megoldása A problémás részekre több időt szánunk majd
„Lehetnének részletesebb, jobban magyarázó diák.” 22 Sokszor célszerű, ha valaki saját maga jön rá a megoldásra Több magyarázó dia lesz