A kurzus programja Dátum Témakör november 10.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Versenyelemzés 8.fejezet.
Tökéletes verseny és monopólium
A verseny - a piac alkotója
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Fogalma, összefüggések
Piaci korlátok.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
MIKROÖKONÓMIA ÖSSZEFOGLALÓ
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
Vállalattal kapcsolatos fogalmak
Műszaki haladás közgazdasági szempontból Meyer Dietmar március 3.
Szállítási költségek, térséggazdálkodás
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 8. előadás 1/11 DátumTémakörElőadó február 6.Bevezetés – A makroökonómia tudománya Fenyővári Zsolt február 13.A.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA I.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 DátumTémakör szeptember.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 6. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 1. előadás 1 BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA Előadás: szerda óra, Laky Dezső terem (GO3) Előadó:
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 1. előadás 1 A kurzus programja előadás: kedd 14-16, TIK nagyelőadó előadók:Czagány László, docens –
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 1. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 10. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Marketingmenedzsment 2008
Március órától út 114-ben (óra helyett)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
A VÁLLALATI KÖLTSÉGEK.
A fedezeti pont szerepe a távhőszolgáltatásban
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Sipos Viktória & Motyovszki Gergő
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
Tiszta monopólium.
Költségek, költségfüggvények
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
Termelési tényezők piaca
Átlagtermék, határtermék, optimális inputkombináció
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI 1 Makroökonomia Szabó Richard V.Előadás Makrogazdasági egyensúly Április.
Összefoglalás Vállalati költségek.
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
ÁRBEVÉTEL ÉS PROFIT, FEDEZETI PONT ÉS ÜZEMSZÜNETI PONT
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A termelés költségei.
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
A termelés költségei.
Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
Piaci formák Piaci résztvevők száma Termék jellege sok kevés egy
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Zh Október 13-án csoportbeosztás szerint óra ideje alatt (pontos beosztás Neptunos üzenetben) Zh megírása nem kötelező. Igazolvány, számológép, toll kell.
KÖZGAZDASÁGTAN: Mikro- és makroökonómia BMEGT30A001
A piac és a piacgazdaság
Költségek és költséggörbék
A vállalat kínálata és a piac jellege
Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
Előadás másolata:

A kurzus programja Dátum Témakör november 10. szeptember 15. 1. Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai szeptember 22. 2. A kereslet és a kínálat általános jellemzői, a piaci egyensúly szeptember 29. - október 6. 3. Az egyéni kereslet október 13. 4. A fogyasztói viselkedés mikroökonómiája október 20. 5. A termelés mikroökonómiája  reálfolyamatok október 27. 6. A vállalat viselkedése, költség, bevétel, profit november 10. 7. Piacformák  a kompetitív piac november 17. 8. A tiszta monopólium piaca november 24. 9. A termelési tényezők piaca  tényezőkereslet és -kínálat december 1. 10. Nemzetközi kereskedelem és komparatív előnyök december 8. 11. Piaci elégtelenségek december 15. ELŐVIZSGA

Az előadás felépítése A főbb piacformák A kompetitív vállalat modellje Az ágazat helyzete hosszú távon

Monopolisztikus verseny 1. A főbb piacformák 1. Tökéletes vs. tökéletlen verseny Meghatározó szempontok: Termelők száma Termék jellege Piacok Termelők száma Termék jellege Tökéletes verseny Sok Homogén Monopolisztikus verseny Differenciált Oligopólium Néhány Hom. vagy Diff. Monopólium Egyetlen

Tökéletes verseny Tökéletlen verseny „árelfogadó” „árképző” d d P P Q

2. A kompetitív vállalat modellje 1. Modellfeltevések Végtelen sok eladó és vevő A szereplők árelfogadóak A gyártott termék homogén A szereplők tökéletesen informáltak Az ágazatban a be- és kilépés költségmentes

T = AR·Q  AC·Q T = A·Q 1. Az optimális kibocsátás Cél: profitmaximalizálás! Elsődleges kritérium: MC = MR AC Ft MC T = AR·Q  AC·Q másképpen… P = MR = AR Gazdasági profit T = A·Q AVC A „profitmaximalizáló stratégia” Q Qoptimális

TC > TR TR > VC TR < VC 2. A rövid távú veszteségminimalizáló stratégia TC > TR de… Ft TR > VC AC MC tehát… Rövid távon érdemesebb termelni, mint bezárni! AVC Ha… Veszteség A P = MR = AR TR < VC Rövid távon is bezár! Q Qoptimális

s 3. Az egyéni kínálati függvény Ft Fedezeti pont AC MC P4 AVC P3 P2 Q Q1 Q2 Q3 Q4 Üzembezárási pont A kínálati függvény a határköltség-függvény üzembezárási pont feletti szakasza.

3. Az ágazat helyzete hosszú távon Ft LAC: Longrun average cost LAC Ha… P2 P > LACmin Pegyensúlyi akkor belépnek az ágazatba. P1 Ha… Q P < LACmin akkor kilépnek az ágazatból. Hosszú távon az egyensúlyi ár az egyéni átlagköltség minimuma, vagyis az ágazat vállalatainak nincs gazdasági profitja.