A művészettörténet kiemelkedő alkotásainak megközelítése:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az ókori Mezopotámia művészete
Advertisements

Az őskori vallás.
A képek és szövegrészek forrása
„A történelem az élet tanítómestere.” /régi közmondás/
Az antik művészet. Görög művészet – „A nagy ébredés”
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
T.
Az ókori Mezopotámia művészete
Rodostói kakukkok.
Az őskor művészete.
Művészetek az ókorban (egyiptomi-görög-római)
Térábrázolás különböző életkorokban
Az Ókori Kelet világnézete
AZ ŐSKOR KULTÚRÁJA.
Egyiptomi kultúra Készítette: Engárt Zsuzsanna
A reneszánsz művészet; előtte
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Előadó: dr. Újvári Edit főisk.docens
Gondolatok a művészet rendszeréről
Segédanyag a vizuális kultúra tanulásához Horák György
Az őskor hitvilága,művészete
Ókori Egyiptom művészete
Történelem vizsga képei
Egyiptom építészete Frivaldszky Lőrinc.
Mezopotámia építészete
Demográfia 2. A Világ népessége.
Az égei civilizáció.
ŐSKOR MŰVÉSZETE 5.oszt. Nékám Róbertné.
A mai órán az őskor festészetével ismerkedünk meg!
BALATONŐSZÖD – TEMETŐI DŰLŐ. A BALATONŐSZÖDI MASZK.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
Egyiptomi hétköznapok és ünnepek
Egyiptomi lakáskultúra
M Ű V É S Z E T.
Ókori Kelet.
Építészettörténet.
Az egyiptomi építészet művészi feladatai
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Készítette: Pető Tamás
Egyiptom művészete.
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A világ képe az arabokról
EGYIPTOM.
Történelem vizsga képei
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Műelemzés festészet, szobrászat →TÉMÁK mi a látott művek ábrázolási témája? a témát hozza kapcsolatba a kompozícióval is! (Sándor Zs., 2013)
Az ókori Egyiptom.
Oskar Bätschmann ÚTMUTATÁS AZ INTERPRETÁCIÓHOZ: MŰVÉSZETTÖRTÉNETI HERMENEUTIKA prezentációs anyag Propedeutika / Bevezetés a művészettörténetbe TÁMOP /2/A/KMR
Propedeutika JOHANN KONRAD EBERLEIN Tartalom és belső tartalom: az ikonográfiai-ikonológiai módszer prezentációs anyag TÁMOP /2/A/KMR
Az antikvitás Művészeti ágak.
EGYIPTOM Az ókor művészete i.e i.sz.476 Készítette:
MEZOPOTÁMIA.
Az őskor művészete I.e. ~ – i.e Készítette: Ecseri István.
EGYIPTOM.
Mezopotámiai lakáskultúra
Az őskor művészete Kr.e ig.
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
Egyiptom, a Nílus ajándéka 27. o.. Egyiptom földje  Földrajzi környezet  elszigetelt  a „sivatag”  A Nílus az élet - öntözés itt is szükséges  áradás,
Őskor művészete Zetye Péter Előadása.
Görög művészet.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A MŰVÉSZET KEZDETEI Kr. e időszámításunk kezdetéig
Az ókori kelet.
Kükládikus női idolok Parosz, Kr. e. 3. évezred
Egyiptom Kormos Áron 5.a.
Mezopotámia építészete
Kultúra Szalayné Kelemen Ildikó
Összeállította: Halász Dávid
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

A művészettörténet kiemelkedő alkotásainak megközelítése: Kiinduló kérdés: mi műalkotás rendeltetése? 1. Ikonográfia/ikonológia (Erwin Panofsky: A jelentés a vizuális művészetekben. Bp., 1984. Gondolat Kiadó) Ikonográfiai ismérvek: mi a kép témája, milyen motívumokat attribútomokat alkalmaz? 2. Művészettörténeti hermeneutika (Oskar Bätschmann: Bevezetés a művészettörténeti hermeneutikába. Bp., 1998., Corvina. ): Milyen képi eszközökkel (vizuális formákkal, kompozícióval, technikával) alkotja meg a művész a műalkotást; a képi eszközök hogyan válnak jelentéshordozóvá?

A művészet kezdetei. „Furcsa kezdetek” TÖRTÉNETI KORSZAKOLÁS: A paleolitikum művészete: vadásztársadalmak kora (őskőkor kezdete: 2,5 millió évvel ezelőtt) Felső paleolitikum (Kr. e. 35.000 – Kr. e. 8.300) 25.000 éven keresztül állatszellemek uralta hiedelemvilág: barlangfestmények kora Neolitikum (Kr. e. 8.300 – 3.000) földművelés, állattenyésztés elterjedése Közel-Keletről Az alkotás funkciója: mágikus – rituális cél A képmás varázserejébe vetett hit

Archaikus művészet Kéregfestményt készítő ausztrál bennszülöttek Az archaikus művészet – konceptuális (fogalmi) művészet Kőidol, 300.000 évvel ezelőtt

Lascaux-i barlang (részlet) Kr. e. 13.000 k. A barlangi művészetről alkotott hipotézisek: vadászmágia; sámán szertartások Lascaux-i barlang (részlet) Kr. e. 13.000 k.

A barlangi művészet fennmaradt alkotásainak döntő része (kb A barlangi művészet fennmaradt alkotásainak döntő része (kb. 80%-a) a „Magdaléni kultúra” korában keletkezett: 18.000 - 11.000 éve Altamira (17.000 évvel ezelőtt) Rénszarvasagancsból formázott bölény (kb. 10 cm, dárdavető töredék) 12.000 ével ezelőtt

A Tuc d’Audoubert barlang bölényfigurái Őskori plasztika A Tuc d’Audoubert barlang bölényfigurái Csontból faragott lándzsavető Kb. 12.000 évvel ezelőtt

Őskori női idolok („vénusz-szobrok”) Kr. e. 30.000 – 10.000 Termékenységi jelentéskör

Az európai neolit-kori építészet A megalitikus kultikus építészet alapformái: menhir ‘kőoszlop’; cromlech ‘kősor’ Dolmen ‘kőasztal’ Trilit ‘három kő’

A megalitikus kultikus építészet Stonhenge, Kr. e. 3100 k.- Kr. e. 1600

Stonehenge rekonstrukció A III. fázis alaprajza és tájolása

Törzsi művészet Formai, technikai gazdagság Nigériai bronzszobor, XV. sz. Formai, technikai gazdagság A művészet története nem a technikai készség fejlődését mutatja, hanem az eszmék és szükségletek változásait Inka agyagedény VI. sz. Maori fafaragás. XIX. sz.

Ausztrál törzsi művészet Sziklafestmények és geometrikus díszítésű csurunga kő

Az ókori keleti birodalmak művészete A közel-keleti folyamvölgyi államok (Kr.e. IV. évezredtől)

Mezopotámia művészete Ur, mezopotámiai város a Kr.e. 3. évezred elején; központja a zikkurat, a holdisten, Nanna temploma (rekonstrukciós rajz) A zikkurat: „A vihar hegyorma”; „Kötelék ég és föld között”

Mezopotámia templomtípusa: a zikkurat

Mezopotámiai szobrászat (sumer, asszír) Kr. VII. sz. Asszír dombormű. Asszúrbanipál lovasserege Kr.e. 2200 k., Gudea enszi

Mezopotámiai szobrászat (asszír) Kr.e. VII. sz. Asszurbanipal egy szárnyas géniusz kíséretében Kr.e. VIII. sz., Horszabadi palota kapuőrző lamasszu

Az egyiptomi templom Egyiptomi művészet: „Művészet az öröklét számára” Gombrich Az öröklét egyiptomi elképzelése: vallási ihletésű; az istenek erejének megújulásához és a halottkultuszhoz kapcsolódik Valószerűség és mértani szabályosság Edfu, Hórusz-templom (Kr. e. III. sz.– Kr. I. sz.) Alaprajzában, tér- és tömegalakításában az óbirodalmi hagyományokat követi: szimmetriatengelyre felfűzött téregységek sorozata

Edfu, Hórusz-templom

Portré-szobrászat a halottkultuszban A szobrász elnevezése: „az, aki életben tart” Női portré, Gizeh, Kr. e. 2700 Férfi portré, Kr.e. 2500 k.

Szobrászat a halottkultuszban Rahotep és Nofret sírszobra (Óbirodalom, Kr.e. 2600 k.) Kephrén fáraó és Hórusz Egyiptom, Kr.e. 2400 k. Menkauré fáraó és felesége Kr.e. 2500 k.

Az egyiptomi domborműszobrászat „Naht felügyelő sztéléje” Kr. e. 2100 k., XI. dinasztia, a Középbirodalom kora Formai jellegzetességek: síkszerűség (két dimenzió), „legnagyobb felületek törvénye”, dekorativitás, sematizmus

Az egyiptomi síkművészet: tudatos művészi program eredménye; a háromdimenzióra utaló ábrázolási megoldások kiszelektálása. (Gombrich: Művészet és illúzió. Gondolat. 1972.) Kötélhúzó férfi ábrázolása. Masztaba dombormű az Óbirodalom korából, Kr.e. 2400 k.

Az Amarna-kor művészete – Ehnaton (IV. Amenhotep) fáraó (Kr.e 1355 – 1337) monoteista vallási reformja Aton-kultusz (naphimnuszok) Ehnaton portré-szobra Nofretete (befejezetlen) portré-szobra

Sírkamra festmény, Kr. e. 2500 k. Egyiptomi festészet Az „ismert, tudott dolgok” ábrázolása pontos megfigyelés alapján: konceptuális művészet A művész feladata az ismeretek tökéletes vizuális megörökítése: konvenciók, sémák szerepe. Sírkamra festmény, Kr. e. 2500 k.

Egyiptomi festészet Funkció: a sírkamrában az élet jellegzetességeinek ábrázolása Cél: – nem az egyszeri jelenség, látvány megörökítése – hanem a tipikus, időtlen esemény ábrázolása Formai jegyek: síkszerűség, kétdimenziós ábrázolás, stilizáció, dekorativtás KONCEPTUÁLIS művészet Egyiptomi sírkamra festmény részlete. Khnumhotep sírja, Kr.e. 1900 k.

Sírkamra falfestménye az 1. sz. Thébai sírból (Kr. e. XIII. sz Sírkamra falfestménye az 1. sz. Thébai sírból (Kr.e. XIII. sz. eleje) Szennedzsem sírja, mitikus aratási jelenet Kompozíciós sávok: különböző tér- és időbeli események; síkhatás, legjellemzőbb felületek ábrázolása