A középkor művészete Ókeresztény művészet II–V/VI. sz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nana Mouskuri – Schubert / Ave Maria
Advertisements

Bizánci birodalom.
A képek és a szövegrészek forrása:
(középszintű érettségihez)
Az antik művészet. Görög művészet – „A nagy ébredés”
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Román stílus jellemzői(formákban):
Művészetek az ókorban (egyiptomi-görög-római)
Szabó Antónia Jusztina
Az antikvitás akropolisz.
EGYHÁZTÖRTÉNET.
A román, a gót és a reneszánsz művészet
A reneszánsz művészet; előtte
Román stílus, 10–12. sz.– az első, egész Európára kiterjedő művészeti stílusirányzat Gótika: 13. sz. végétől – 15. sz. végéig.
A nemzetközi kapcsolatok történeti gyökerei I.
A reneszánsz.
(középszintű érettségihez) Korakeresztény, Népvándorlás kora, Bizánc
Arab, iszlám kultúra,művészet
Emberi válaszutak a művészettörténetben A középkor
Középkori kincstárak Velence, San Marco.
Ikonográfiai alapismeretek-4
Ikonográfiai alapismeretek
Az Isenheimi oltár Az Isenheimi szárnyasoltár keletkezése, ikonográfiai programja A középkori nyugat-európai festészet szintézise (gótika – reneszánsz)
Építészet, szobrászat, festészet
ÁRPÁD-KORI TEMPLOMOK ZALÁBAN
I. A honfoglalás és a korai középkor műveltsége
I. A honfoglalás és a korai középkor műveltsége
Frivaldszky Lőrinc Bizánc építészete.
M Ű V É S Z E T.
Építészettörténet.
T.
Le Puy en Velay egy festöi városka középkori hangulattal. Auvergne-ben, Franciaország felsö-Loire körzetében. FRANCIA Le Puy en Velay.
A keresztény egyház a korai középkorban
San Vitale, Ravenna, 570.
Művészetterápia Válaszutak a művészettörténetben vizsga 2004
A nagy népvándorlás.
A gótika, sz..
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka
Gótikus szobrászat: főleg épületszobrászat, kevés az épülettől független (szabadon álló) szobor, fából faragott oltárok, ötvöstárgyak.
A román kor (romanika) művészete
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
Az orosz kultúra jellegzetessége
Jellemezze az alábbi példát alapul véve a korakeresztény templomalaprajzot és tömegformálást, mutasson rá az általánosságokra és az egyedire.
ÓKERESZTÉNY MŰVÉSZET I.sz. 3. sz. – 8. sz. Készítette: Ecseri István.
Reneszánsz.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Barokk művészet Készítette: Ecseri István.
ANDREJ RUBLJOV
A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
02/10/ :56 T.B. STRASSBURG A Kis Franciaország „A Kis Franciaország“ egy nagyon kedves és bájos terület, csatornákkal, jellegzetes, múlt századbeli.
Egyetemes barokk művészet I.
Történelmi háttér 1240–1480Tatár uralom és a széttagoltság kora Csúd-tavi csata („a jégcsata” – Ледовое побоище, németül – Schlacht auf.
Román stílus ( XI- XIII.szd.)
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
Bizánci és ókeresztény művészet. Róma városának Antikvitás- kori emlékei Az ókeresztény korban alapított négy legfőbb székesegyház, a későbbi zarándoktemplomok:
Kialakulása, nyugati és keleti
Középkor Képei: Román Stílus
BÚTORTÖRTÉNET 1.2.
AZ ÓKERESZTÉNY ÉS A BIZÁNCI MŰVÉSZET
Az Ottó- kor és a korai romanika művészete -utolsó röpdolgozat-
A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata
A KÖZÉPKORI EGYHÁZ KIALAKULÁSA.
A román, a gót és a reneszánsz művészet
A középkor zenéje ( ). ~ A közékor a Római Birodalom bukásától (476) egészen a XV. század végéig, Amerika felfedezéséig, 1492-ig tart. ~ A vallás.
Román stílus Félköríves mennyezet Vastag falak Szűk, kicsi ablakok
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
Előadás másolata:

A középkor művészete Ókeresztény művészet II–V/VI. sz. Római birodalom keretei; a hellenisztikus művészet hatása Bizánci stílus VI. sz. Eltávolodás az antik hagyományoktól Új, a keresztény teológiával összefüggő művészet kialakítása Kelet-Római birodalom (Konstantinápoly/Bizánc) IV. sz. Román stílus X–XII. sz. Róma központú latin kereszténység Bizánci hatás; a „nyugati” művészet – törzsi művészeti hagyományok továbbélése Gótikus stílus XIII–XIV. sz.

Ókeresztény szarkofágok Hellenisztikus stílus – keresztény tematika A „12 apostol-szarkofág” Ravenna, San Apollinare in Classe, V. sz.

III. sz.-i ókeresztény művészet – hellenisztikus hatások Krisztus szobor – a filozófus-szobrok stílusában Jó Pásztor – Krisztus-szimbólum Róma, Priscilla katakomba Jó Pásztor. IV. sz.

Az ókeresztény művészet fordulópontja: IV. sz Az ókeresztény művészet fordulópontja: IV. sz. a monumentális keresztény művészet születése Constantinus császár [306–337] – templomépítkezések (Konstantinápolyban 21 templomot emeltetett) Róma, Szent Péter templom, IV. század (rekonstrukció)

A bazilikális templomtípus eredete sz i s hosszház /hajó Aula Palatina, 310 k. Contantinus helytartói palotájának fogadóterme

Maxentianus bazilikája. 310 k.

Ókeresztény – bizánci bazilika Ravenna, San’Apollinare in Classe, 549

Az ókeresztény mozaik művészet – a Jó pásztor képtéma hellenisztikus életkép jelenetként Ravenna, Galla Placidia mauzóleuma, V. sz.

A bizánci stílus kialakulása Síkhatás Szkémák szerinti ábrázolás Az antik illúziókeltő ábrázolás (rövidülés, térmélység) kerülése Ravenna, San Apollinare in Classe, VI. sz. Apszismozaik

Keleti eredetű Krisztus-ikonográfia Krisztus Pilátus előtt Szíria, VI. sz-i kézirat illusztráció) Trónoló Krisztus Egyiptom, Bauiti freskó. VI. sz.

A bizánci művészet jellegzetes vonásai Hieratikus (a szentség megjelenítésére törekvő) stílusjegyek: Arany háttér Geometriai rend – emberi alak ábrázolásában is Szkémák szerinti (lényeges vonásokra leegyszerűsített) emberábrázolás konceptuális művészet Síkhatás Esztétikai kánon Delphi, Hosziosz Lukasz Kolostortemplom XI. sz. Pantokratór apszismozaik A három körös bizánci szkéma

Pantokratór ábrázolás ('Mindenható') Pantokratór-ikon VI. sz. Sínai Szt. Katalin kolostor Krisztus-Pantokratór XIII. sz. mozaikkép, Hagia Szophia

Ortodox ikonművészet (bizánci tradíció, orosz átvétel) Vlagyimiri Istenanyja. XII.sz. Andrej Rubljov: Szentháromság-ikon (XV. sz.)

Konstantinápoly, Hagia Szophia, 532–537.

A Hagia Szophia belső tere Jusztiniosz császár

A nyugati keresztény művészet kezdetei Róma építészeti öröksége – a „romanika” Előzmény: ókeresztény bazilika-típus VII. sz. közepe: hispániai vizigót templom

A román stílusú bazilika Rosheim, plébániatemplom, 12. sz.

A román stílus – kolostori építészet St. Nectaire bencés apátsági templom

A román stílusú templom belső térkiképzése Dongaboltozat, bordákkal erősített A boltozat a félköríves lezárású tagozati- és formaelemek rendszerébe illeszkedik (ajtók, kapuk, árkádsorok, díszítő vakárkádok) Toulouse, Saint-Sernin templomfőhajója, 12. sz.

A román stílus (az első összeurópai stílusirányzat) Murbach (Elzász), Bencés apátsági templom. 1130 k. Ják, Szent György Bencés apátsági templom, 1220 –1256.

Bélapátfalva, ciszterci apátsági templom. XIII. sz.

Chartres, nyugati homlokzat, főkapu, tümpanon-dombormű, XII. sz. Román stílusú szobrászat: Maiestas Domini Trónoló Krisztus az evangélista szimbólumokkal övezve Chartres, nyugati homlokzat, főkapu, tümpanon-dombormű, XII. sz.

Szobrászat Arles, St. Trophime templom Nyugati homlokzat főkapu Stílusjegyek: Félköríves lezáródású formák Kapubéllet Tümpanon-dombormű Kapuosztó pillérszobor Klasszikus örökség: oszlopokkal tagolt felület Háromszügű tümpanon-forma

Törzsi művészet hatása (germán, kelta motívumok) A Herefordshire-i templom kapuja. XII. sz.

Román stílusú szobrászat – a törzsi művészet hatása Szarmata övdísz (Kr.e. 4. sz.) Viking hajó 850 k. Oseberg Souillac, 12. sz. kapuosztó pillér

Romás stílusú szobrászat (oszlopfők) Chauvigny St. Pierre káptalani templom oszlopfői, XII. sz.

A képzőművészet szerepe a középkori keresztény művészetben Bizánci művészet – kultikus funkció: Ikon (szentkép): mennyei szférában lévő szentek megjelenítése „Az ikonosztáz: látomás. …szentek és angyalok megjelenése, mennyei bizonyságok, mindenek előtt pedig az Istenanyja és a testet öltött Krisztus bizonyságának megjelenése: bizonyság arról, ami a testen túl van.” (Pavel Florenszkij: Az ikonosztáz Corvina, 1988. 23.o.) Nyugati művészet – illusztratív funkció: „Ami az olvasni tudóknak az írás, a tanulatlan szemlélőnek ugyanaz a festészet…” I. Gergely pápa, VI. sz. vége (In Marosi: A középkori művészet olvasókönyve. Bp. Balassi Kiadó, 1997. 29.

A román stílusú festészet XII. sz. Aviai oltár (táblakép)

A Seo de Urgel székesegyház antependiuma (oltár előlap) XII. sz.

Evangélista szimbólumok Kódex illusztrációk X. sz-i kódex-illusztráció (Beatus: Apokalipszis-kommentár) Evangélista szimbólumok