A középkor művészete Ókeresztény művészet II–V/VI. sz. Római birodalom keretei; a hellenisztikus művészet hatása Bizánci stílus VI. sz. Eltávolodás az antik hagyományoktól Új, a keresztény teológiával összefüggő művészet kialakítása Kelet-Római birodalom (Konstantinápoly/Bizánc) IV. sz. Román stílus X–XII. sz. Róma központú latin kereszténység Bizánci hatás; a „nyugati” művészet – törzsi művészeti hagyományok továbbélése Gótikus stílus XIII–XIV. sz.
Ókeresztény szarkofágok Hellenisztikus stílus – keresztény tematika A „12 apostol-szarkofág” Ravenna, San Apollinare in Classe, V. sz.
III. sz.-i ókeresztény művészet – hellenisztikus hatások Krisztus szobor – a filozófus-szobrok stílusában Jó Pásztor – Krisztus-szimbólum Róma, Priscilla katakomba Jó Pásztor. IV. sz.
Az ókeresztény művészet fordulópontja: IV. sz Az ókeresztény művészet fordulópontja: IV. sz. a monumentális keresztény művészet születése Constantinus császár [306–337] – templomépítkezések (Konstantinápolyban 21 templomot emeltetett) Róma, Szent Péter templom, IV. század (rekonstrukció)
A bazilikális templomtípus eredete sz i s hosszház /hajó Aula Palatina, 310 k. Contantinus helytartói palotájának fogadóterme
Maxentianus bazilikája. 310 k.
Ókeresztény – bizánci bazilika Ravenna, San’Apollinare in Classe, 549
Az ókeresztény mozaik művészet – a Jó pásztor képtéma hellenisztikus életkép jelenetként Ravenna, Galla Placidia mauzóleuma, V. sz.
A bizánci stílus kialakulása Síkhatás Szkémák szerinti ábrázolás Az antik illúziókeltő ábrázolás (rövidülés, térmélység) kerülése Ravenna, San Apollinare in Classe, VI. sz. Apszismozaik
Keleti eredetű Krisztus-ikonográfia Krisztus Pilátus előtt Szíria, VI. sz-i kézirat illusztráció) Trónoló Krisztus Egyiptom, Bauiti freskó. VI. sz.
A bizánci művészet jellegzetes vonásai Hieratikus (a szentség megjelenítésére törekvő) stílusjegyek: Arany háttér Geometriai rend – emberi alak ábrázolásában is Szkémák szerinti (lényeges vonásokra leegyszerűsített) emberábrázolás konceptuális művészet Síkhatás Esztétikai kánon Delphi, Hosziosz Lukasz Kolostortemplom XI. sz. Pantokratór apszismozaik A három körös bizánci szkéma
Pantokratór ábrázolás ('Mindenható') Pantokratór-ikon VI. sz. Sínai Szt. Katalin kolostor Krisztus-Pantokratór XIII. sz. mozaikkép, Hagia Szophia
Ortodox ikonművészet (bizánci tradíció, orosz átvétel) Vlagyimiri Istenanyja. XII.sz. Andrej Rubljov: Szentháromság-ikon (XV. sz.)
Konstantinápoly, Hagia Szophia, 532–537.
A Hagia Szophia belső tere Jusztiniosz császár
A nyugati keresztény művészet kezdetei Róma építészeti öröksége – a „romanika” Előzmény: ókeresztény bazilika-típus VII. sz. közepe: hispániai vizigót templom
A román stílusú bazilika Rosheim, plébániatemplom, 12. sz.
A román stílus – kolostori építészet St. Nectaire bencés apátsági templom
A román stílusú templom belső térkiképzése Dongaboltozat, bordákkal erősített A boltozat a félköríves lezárású tagozati- és formaelemek rendszerébe illeszkedik (ajtók, kapuk, árkádsorok, díszítő vakárkádok) Toulouse, Saint-Sernin templomfőhajója, 12. sz.
A román stílus (az első összeurópai stílusirányzat) Murbach (Elzász), Bencés apátsági templom. 1130 k. Ják, Szent György Bencés apátsági templom, 1220 –1256.
Bélapátfalva, ciszterci apátsági templom. XIII. sz.
Chartres, nyugati homlokzat, főkapu, tümpanon-dombormű, XII. sz. Román stílusú szobrászat: Maiestas Domini Trónoló Krisztus az evangélista szimbólumokkal övezve Chartres, nyugati homlokzat, főkapu, tümpanon-dombormű, XII. sz.
Szobrászat Arles, St. Trophime templom Nyugati homlokzat főkapu Stílusjegyek: Félköríves lezáródású formák Kapubéllet Tümpanon-dombormű Kapuosztó pillérszobor Klasszikus örökség: oszlopokkal tagolt felület Háromszügű tümpanon-forma
Törzsi művészet hatása (germán, kelta motívumok) A Herefordshire-i templom kapuja. XII. sz.
Román stílusú szobrászat – a törzsi művészet hatása Szarmata övdísz (Kr.e. 4. sz.) Viking hajó 850 k. Oseberg Souillac, 12. sz. kapuosztó pillér
Romás stílusú szobrászat (oszlopfők) Chauvigny St. Pierre káptalani templom oszlopfői, XII. sz.
A képzőművészet szerepe a középkori keresztény művészetben Bizánci művészet – kultikus funkció: Ikon (szentkép): mennyei szférában lévő szentek megjelenítése „Az ikonosztáz: látomás. …szentek és angyalok megjelenése, mennyei bizonyságok, mindenek előtt pedig az Istenanyja és a testet öltött Krisztus bizonyságának megjelenése: bizonyság arról, ami a testen túl van.” (Pavel Florenszkij: Az ikonosztáz Corvina, 1988. 23.o.) Nyugati művészet – illusztratív funkció: „Ami az olvasni tudóknak az írás, a tanulatlan szemlélőnek ugyanaz a festészet…” I. Gergely pápa, VI. sz. vége (In Marosi: A középkori művészet olvasókönyve. Bp. Balassi Kiadó, 1997. 29.
A román stílusú festészet XII. sz. Aviai oltár (táblakép)
A Seo de Urgel székesegyház antependiuma (oltár előlap) XII. sz.
Evangélista szimbólumok Kódex illusztrációk X. sz-i kódex-illusztráció (Beatus: Apokalipszis-kommentár) Evangélista szimbólumok