Bevezetés a Java programozásba

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tömbök C#-ban.
Advertisements

LEgyméretű tömbök, vektorok Alkalmazott Informatikai Tanszék SZÁMÍTÁSTECHNIKA I. dr.Dudás László 17./0. lVektorok definiálása lVektorok definiálása kezdőértékekkel.
LFüggvények Alkalmazott Informatikai Tanszék MŰSZAKI INFORMATIKA dr.Dudás László 20./0. lFüggvények deklarációja és prototípusa lA függvénydefiníció lHivatkozás.
JavaScript.
Programozási alapismeretek 4. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 4.2/  A szöveg A szöveg.
Dinamikus tömbök.
Csala Péter ANDN #4. 2 Tartalom  C# - ban előre definiált típusok  Változók  Változókkal műveletek  Elágazás  Ciklus.
Sztringek.
Bevezetés a Java programozásba
Bevezetés a Java programozásba
1 Programozás alapjai GEIAL312B (ANSI C) BSc (Bachelor of Science) / Alap képzés 2005/2006. őszi félév Miskolci Egyetem Általános Informatikai Tanszék.
5. előadás (2005. március 22.) Függvények definíciója, deklarációja, hívása Enumerációs adattípus 1.
4. előadás (2005. március 8.) Pointerek Pointer aritmetika
Programozás II. 3. Gyakorlat C++ alapok.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás II. 6. Gyakorlat const, static, dinamikus 2D.
Függvények, mutatók Csernoch Mária.
Mutatók, tömbök, függvények
Programozás I. Horváth Ernő.
Java programozási nyelv 3. rész – Osztályok I.
WEB Technológiák Dr. Pance Miklós – Kolcza Gábor Miskolci Egyetem.
C# tagfüggvények.
Web-grafika (VRML) 10. gyakorlat Kereszty Gábor. Script típusok Elemi típusok: szám: egész vagy lebegőpontos – int / float – 1 / 1.1 string: ‘Hello World!’
C++ Alapok, első óra Elemi típusok Vezérlési szerkezetek
Programozás I Függvények általános jellemzői
Ficsor Lajos Template-ek CPP8/ 1 Template-ek. Ficsor Lajos Template-ek CPP8/ 2 A template fogalma Kiindulási probléma: tetszőleges típusokon kellene ugyanolyan.
Kivételkezelés a C++ nyelvben Bevezetés
Tömbök Csernoch Mária.
Összetett adattípusok
Programozási Nyelvek (C++) Gyakorlat Gyak 02.
VI. Konténerek 18. Tömbök 19. Rendezés, keresés, karbantartás
VI. Konténerek 18. Tömbök 19. Rendezés, keresés, karbantartás
Alprogramok deklarációja, definíciója és meghívása Páll Boglárka.
Karakterláncok Páll Boglárka.
Karakterláncok Páll Boglárka. Karakterláncok Karakterlánc olyan karakterek sorozata amelyek az ASCII táblázatban találhatók. Maximális hossza rögzített,
Feladat: 1.Írjunk eljárást amely egy paraméterként megadott stringből kitörli az összes ‘b’ betűt. 2.Írjunk eljárást amely beolvassa egy személy adatait.
Rendezések és szövegkezelő függvények
Készítette: Csíki Gyula
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Visual Basic 2008 Express Edition
Komoróczy Tamás 1 Java programozási nyelv Stringek.
Java programozási nyelv Tömbök
Java programozási nyelv Metódusok
Java programozási nyelv Adatbekérés konzolról
Egyenesvonalú (lineáris) adatszerkezetek
Objektum orientált programozás 3. Függvények Nagy Szilvia.
Objektum orientált programozás
Objektum orientált programozás
Objektum orientált programozás
V 1.0 ÓE-NIK-AII, Programozás I. Karaktersorozatok Feladatok.
Feladatok (értékadás)
Függvények a C nyelvben 1 Függvényeket a következő esetekben szokás írni: Ha ugyanazt a tevékenységet többször is el kell végeznünk ugyanolyan típusú,
C Programozási alapok.
1. feladat  Készíts olyan függvényt, mely paraméterül kapja két egész típusú változó címét, s hívása után a két változó értéke helyet cserél.
Excel programozás (makró)
Programtervezés, programozás I. 2.5 tömbök,stringek
Objektum orientált programozás 4. Mutatók, típusok és struktúrák Nagy Szilvia.
Függvények, mutatók Csernoch Mária. Függvények függvény definíciója az értelmezési tartomány tetszőleges eleméhez hozzárendel egy értéket –függvény helyettesítési.
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam
Függvények, mutatók Csernoch Mária. Függvények függvény definíciója az értelmezési tartomány tetszőleges eleméhez hozzárendel egy értéket –függvény helyettesítési.
TÁMOP /1-2F JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam Osztályok, objektumok definiálása és alkalmazása. Saját.
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
a programegységek között
Beépített függvények használata programozáskor
Hernyák Zoltán Magasszintű Programozási Nyelvek I.
A CLIPS keretrendszer
Hernyák Zoltán Magasszintű Programozási Nyelvek I.
JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam
Előadás másolata:

Bevezetés a Java programozásba Multimédiafejlesztő tanfolyam 2. foglalkozás Készítette: Csekéné Molnár Erika, 2009

1. Tömbök és sztringek Tömb fogalma Deklaráció és helyfoglalás Több dimenziós tömbök A String

1.1 Tömb fogalma Definíció: Egymással összetartozó azonos típusú és méretű adatok csoportja, ahol az elemeket indexel érjük el. Hivatkozni egy x nevű tömb i-dik elemére az i-1 indexel lehet, azaz a x[i-1] kifejezéssel. Pl.: t nevű, 5 elemű tömb, amely egész számokat tárol t[0] 14 t[1] 3 t[2] 47 t[3] 36 t[4] 8

1.2 Deklaráció és helyfoglalás Deklaráció: egy tömbre mutató referencia létrehozása adattípus tömb_név[ ]; Pl.: int t[ ]; Helyfoglalás: tömbobjektum létrehozása a memóriában t = new int[5]; Egy lépésben: int t[ ] = new int[5]; Kezdőérték adás a deklarációban: int t[ ] = { 14, 3, 47, 36, 8}; Tömb elemeinek száma: tömb egyedváltozója t.length (eredménye: 5) Feladat1: Írj programot, amely kiírja a páros számokat 1-től 20-ig, használj tömböt a számok tárolására! (SzamolTomb.java)

1.3 Több dimenziós tömbök Kétdimenziós tömbök: táblázatok ábrázolása, ahol az adatok sorokban és oszlopokban helyezkednek el. Egy elem azonosításához két érték kell: az első a sor száma, a második az oszlop száma. Példa: 2 soros és 3 oszlopos táblázat 18 25 3 4 57 69 int tomb[ ] [ ] = { { 18, 25, 3}, { 4, 57, 69} }; Például: a tomb[1][2] eleme a 69. Feladat: Írj programot, amely kiírja a fenti tomb elemeit táblázatos formában! (Tablazat.java)

1.4 A String Sztring fogalma: karaktersorozat (betű, számjegy, speciális karakter), gyakorlatilag karakterekből álló tömb. Deklarálás és értékadás: String s = „Helló Világ!”; (Értéke nem változtatható, konstans.) Sztringek összefűzése: + műveleti jel segítségével Sztringek néhány metódusa: s.length() string hossza, s.valueOf(p) szöveges típusúvá alakítja a paraméterét, s.charAt(i) a string i-dik pozíciójában lévő karakterét adja Feladat: Írj programot, amely összefűz három sztringet, megadja a karakterek számát és kiírja visszafelé is a szöveget! (Sztring.java)

2. Metódusok Metódusok típusai Deklaráció Metódus hívása metódusban Metódus hívása a main-ben Matematikai függvények

2.1 Metódusok típusai Procedúra (eljárás): Függvény: Speciális visszatérési értéke van: void Nem ad vissza értéket, NINCS return utasítása, Kifejezésen kívül lehet meghívni. Függvény: Kifejezésekben lehet alkalmazni Bemeneti értékekből kimeneti értéket állít elő VAN return utasítása, a mögötte álló kifejezés típusának meg kell egyeznie a függvény visszatérési értékével

2.2 Deklaráció Helye a programban: Általános alakja: A deklaráció bárhol állhat a programban, függvényhívás előtt és után is. DE egy metóduson belül nem lehet másikat definiálni. Általános alakja: visszatérési_érték metódus_neve(paraméterlista){ deklarációk; utasítások; } Például: int fgv(int p){ return p*p; Feladat: Írj programot, amely kiírja 1 és 10 közzé eső számok négyzetét, írj külön eljárást, ami kiírja a számokat és használd az fgv függvényt! (Negyzetszamok.java)

2.3 Metódus hívása metódusban Ha egy metódusban hívunk meg pl. egy függvényt, a függvénynév(bemeneti_paraméter) formában hivatkozunk rá. void kiir(){ for (int i=1; i<=10; i++) System.out.print(fgv(i)+" "); } int fgv(int p) { return p*p; }

2.4 Metódus hívása: a main-ben Objektumreferencia: adott objektumra hivatkozó mutató. Referencia típusú változó deklarálása: Negyzet p; Helyfoglalás a memóriában: p = new Negyzet(); Egy lépésben: Negyzet p = new Negyzet(); Ez a példányosítás. A Negyzet osztályú objektumból új egyedet hozunk létre. Így a p-n keresztűl tudjuk elérni a metódusokat. Egy metódus meghívása a main-ben példánynév.metódusnév formában történik. p.kiir(); public class Negyzetszamok { public static void main(String[] args) { Negyzet p = new Negyzet(); p.kiir(); }

2.5 Matematikai függvények A Math osztály függvényei: Pl. hatványozás: double pow(double alap, double kitevo) négyzetgyök: double sqrt(double alap) abszolút érték: double abs(double alap) kerekítés: double round() véletlen szám: double random() Függvény nevek túlterhelése: ugyanaz a neve, de különböző típusú paraméterei vannak. Pl.: int abs(int alap) Hívásuk osztálynév.metódusnév alapján történik, azaz: Math.random(); Feladat: Írj programot, amely kisorsolja az e heti ötös lottó számokat! Készíts saját metódusokat! (Lotto.java)

3. Statikus adatok Statikus metódusok Statikus változók

3.1 Statikus metódusok A metódus deklarációja a static alapszóval kezdődik. Előnye: nem kell példányosítani az osztályt, a metódus metódusnév alapján meghívható a main-ben. Pl.: (SNegyzet.java) public class SNegyzet { public static void main(String[] args) { kiir(); } static void kiir(){ for (int i=1; i<=10; i++) System.out.print(fgv(i)+" "); static int fgv(int p) { return p*p; } Feladat: Dolgozd át a Lotto.java programot, használj tömböt a számok tárolására és statikus metódusokat! (LottoTomb.java)

3.2 Statikus változók Helyük: a void main eljáráson kívül van Lényege: más eljárás is tudja használni az értékét, változás esetén csak egy helyen kell átírni Konstans értékű változó deklarásása: static int SZAM = 10; Feladat: Írd át a Szamol2.java programot, használd a fenti statikus SZAM konstanst a ciklus végének beállításához. (Szamol3.java)

4. Feladatok Írj programot, amely egy 5 elemű t tömb értékei közül kiválasztja a legkisebbet és a legnagyobbat, átlagot és összeget számol! (Tomb.java) Írj programot, amely az eheti Totó eredményeket listázza ki! (Toto.java)