1. Keresletet befolyásoló egyéb tényezők

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Kóstoljon bele” a Vidék Ízébe!
Advertisements

Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
A Turizmus sajátosságai a marketingben
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A Magyar Turizmus Kártya bemutatása
1.A gazdaság és az infrastruktúra fejlesztése, a foglalkoztatottság növelése 1.1 Mezőgazdasági és élelmiszeripari tevékenység fejlesztése •Biotermékek.
Önkormányzatok idegenforgalmi feladatai Tegyünk együtt Fejér megye idegenforgalmáért Garán Éva.
Vallási turizmus Kastélykápolna Erzsébet-park - Kálvária.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
Lakner Zoltán.
A helyi termék szerepe és lehet ő sége Zala megyében Kovács Tünde, projektszakért ő Kerka völgy aranya, a méz - a helyi termékekért Zalamerenye, 2010.
Zalai Borút Egyesület. Borutak Magyarországon •Villány-Siklós borút Egyesület (1994) •Balatoni Borutak szövetsége (2003) •Magyar Borutak szövetsége (2003)
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
DAOP turisztikai pályázatok Előadó: Fekete Klára DARFÜ Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft július 29.
Bevezetés az idegenforgalomba
A turizmus rendszer környezete
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
A piac Szakiskola.
JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYE TURISZTIKAI ELEMZÉSE Előadás Idegenforgalmi és szálloda szak II. Budapest, 2005.október 10. ŐRY PÉTER:
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
Helyi Vidékfejlesztési Stratégia Felülvizsgálata 2011.
Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
Aktív, falusi, ökoturizmus a Dél-Dunántúlon Endrédi Melinda.
UTAZÁS Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállítás és Vásár Futár Veronika február 21.
TDM Szakmai Nap november 21.
Ajkai Kistérség Idegenforgalmának jellemzői
Településmarketing Értékaudit.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
1458/18 tétel Kiutazási árualapjának közkedvelt desztinációjában váratlanul olyan politikai zavargások történtek, melyek lehetetlenné teszik további csoportok.
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Zalai Borút Egyesület. Borutak Magyarországon Villány-Siklós borút Egyesület (1994) Balatoni Borutak szövetsége (2003) Magyar Borutak szövetsége (2003)
A Fertő mente turizmusa Kundi Viktória PhD hallgató április 27.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Gödöllő és környéke kulturális turisztikai programjainak bővítése Előadó Maka Marianna TTF Nonprofit Kft.
„Barangoljon a Grassalkovich család birodalmában!
„Közös megjelenés egyéni arculat!” A Gödöllői Turisztikai Régió Programfejlesztési Terve
Zsámbéki-medence Idegenforgalmi Egyesület
Hódmezővásárhely az alföldi művészváros
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Az Idegenforgalmi Piac
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Turizmus gazdaságtan 3..
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A kulturális turizmus trendjei és a
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Foglalkoztatás-politika
vidékfejlesztési szakmai igazgató Bükk-Térségi LEADER Egyesület
Kastélyok és várak szerepe a turizmusban
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
Készítette: Nagy-Kovács Beáta Míra 2356./18. tétel
TOURINFORM IRODA BADACSONY SZIGLIGET
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
A Tisza-tavi Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezetek alakításának lehetőségei Molnár Anita Igazgató Magyar Turizmus Zrt. Tisza-tavi Regionális.
Pannon Helyi Termék Klaszter Megalakulás: október, közel egy éves előkészítő munka után Fő cél: a régióban fellelhető és előállítható mezőgazdasági.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
Bodrogolaszi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
MAGYAR-ROMÁN EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEK A FALUSI TURIZMUSBAN Prof.Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
Az ökoturizmus szerepe és lehetőségei Dél- Dunántúl turizmusában Hegyi Zsuzsanna Magyar Turizmus ZRT Dél-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatóság Pécs,
1. 2 SZOMBATHELY SZEREPE AZ EURÓPAI SZENT MÁRTON KULTURÁLIS ÚTVONAL LÉTREHOZÁSÁBAN Grünwald Stefánia Szombathely MJV Stratégiai és Idegenforgalmi csoportvezető.
A MEZŐFÖLD HELYI Közösség Helyi Fejlesztési Stratégiája elkészítésének mérföldkövei, a tervezés jelenlegi állása. Polgárdi, 2016.január 28.
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
Turisztikai tanácsadó
Gerje-Körút „A közös program”
Tourinform Gödöllői Kistérség Irodája
Előadás másolata:

1. Keresletet befolyásoló egyéb tényezők szabadidő diszkrecionális jövedelem (1 főre jutó) demográfiai tényezők (nem, életkor, foglalkozás, iskolai végzettség) lakókörnyezet (urbanizáltság, környezet állapota) vagyoni helyzet (gépkocsi, nyaraló) érdeklődés, hobbi szubjektív tényezők (divat, előítélet, presztízs)

2. A kereslet sajátosságai sokféleség: indítékok különbözőek változékonyság: objektív (jövedelem) és szubjektív okok (divat) komplexitás periodicitás: szezonalitás (évszakok, szabadság, iskolai szünetek, ünnepek) érzékenység a változásokra (ár, jövedelem, politika)

3. A döntési folyamat lényege Általában 1 évvel korábban kezdünk gondolkodni (fő szabadság esetén) Végleges elhatározás: február - április Szakma: árak, tarifák, szerződések Kiállítások, vásárok (szakmai – közönség) : WTM, ITB, Utazás Akciók: first minute, last minute

6.1. A kínálati alrendszer elemei Kínálat: a térség értékei és szolgáltatásai Vonzerők és azok fajtái Közlekedés Turisztikai infrastruktúra Általános infrastruktúra Egyéb szolgáltatások Imázs Humán tényezők Árak

6.2. A turisztikai termék Egy szolgáltatáshalmaz, melynek célja a turisták igényeinek teljes körű kielégítése A kínálat elemeit konkrét formában jeleníti meg Szolgáltató szemszögéből: egy vagy néhány szolgáltatás Turista szemszögéből: komplex szolgáltatáshalmaz Előállítása: Utazásszervező által Turista önmaga állítja össze

6.3. A kínálat sajátosságai Megfoghatatlanság Egyidejűség Sokféleség, heterogenitás Múlandóság Helyhez kötöttség, merevség Szezonalítás Erős verseny Nagy eszköz- és tőkeigény Nem exportálható adottságok nagy súlya „Láthatatlan” export Szolgáltatások nagy hányada

6.3. A vonzerők kitüntetett szerepe és csoportosítása Eredet szerint: természeti – ember alkotta Fajták szerint : természeti – kulturális – speciális Hatókör szerint: helyi – regionális – országos – nemzetközi Jelentőség szerint: Elsődleges - kiegészítő Tulajdonos szerint: magán - köz - non-profit Tartósság szerint: állandó - esemény, rendezvény

6.4. A vonzerők értékelése: vonzerőleltár Desk-research és field-research módszerekkel Szisztematikus meghatározás: - név, típus, elhelyezkedés, elérhetőség, sajátossága, esetleges problémák, fotó, térkép Értékelés: - hatókör, fejlesztés/megőrzés költségei, hatásai, megközelíthetőség, teherbíró-képesség

6.5. Esettanulmány: Vonzerőleltár készítése Magyarországon OIB határozat: alapkutatás 1997-ben, 9 régióban Célja: - versenyképes turisztikai termékek kijelölése, - fejlesztésre leginkább érdemes (hatékony) régiók (kistérségek) meghatározása - termékfejlesztési javaslatok megfogalmazása - elvek érvényesítése a pályázatok elbírálásánál Lényege: vonzerők számbavétele (elkészült) + értékelése (nem történt meg)

6.6. Magyarországi vonzerőleltár készítésének módszere Csaknem 3200 településen egyszerre Régiónként egy-egy koordináló szervezet (kutató, tanácsadó, egyetem = vállalkozó) Személyes megkérdezés, interjúk  önkormányzatok Meglévő adatbázisok (Tourinform, útikönyvek) Tapasztalat: szubjektív értékítélet, hiányos adatbázisok

GÖDÖLLŐ ÉS TÉRSÉGE ESETTANULMÁNY VONZERŐLELTÁR GÖDÖLLŐ ÉS TÉRSÉGE ESETTANULMÁNY

A kistérség és a turizmus A kistérség - 9 település, ebből 1 város A turizmus jelentősége a régióban általában csekély Információs pontok: Gödöllő, Isaszeg Idegenvezetés: Gödöllő, Zsámbok Utazási iroda: Gödöllő Szálláshely kapacitás: Gödöllő Fejlesztési tervek: 5 településen

Nemzetközi jelentőségű vonzerők - 1. Gödöllői Királyi Kastély

Nemzetközi jelentőségű vonzerők - 2. Máriabesnyő - Kapucínus templom

Országos jelentőségű vonzerők Gödöllő: Agrártudományi Egyetem Gödöllő: Mezőgazdasági Gépmúzeum Veresegyház: termálstrand Galgamente: folklór

Jellemző turisztikai termékek Kulturális termékek Rendezvényturizmus Városlátogatás Műemléki turizmus Folklór Vallási turizmus Kirándulások Horgászturizmus Termálturizmus Sport, kerékpáros turizmus

A fejlesztési esettanulmány Az új kistérség lehatárolása Gödöllő központtal egy a Dunakanyarhoz hasonló jelentőségű kistérség 20-30 km-es körzet, Budapest és Környéke 35 település Terméktípusok kialakítása Kapcsolódó vonzerők Rendszeres és alkalmi rendezvények További javasolt kínálati elemek és fejlesztési javaslatok

Nemzetközi jelentőségű vonzerők - 3. Mogyoród - Hungaroring

1 - Kastélyturizmus, műemléki turizmus Vonzerők Gödöllő: Kastély, Művésztelep, Egyetem, Városi Múzeum Galgahévíz: Mocsárba rejtett harang Isaszeg: Isaszegi csata emlékmű Nagytarcsa: Trianon emlékmű Őrbottyán: Harangöntő műhely Rendezvények Kastély kulturális rendezvényei Folklórprogramok Lovarda: Dáma lovaglás

1 - Kastélyturizmus, műemléki turizmus Javasolt kínálati elemek: Történelmi körutazás: Dunakeszi, Isaszeg, galgahévíz, Gödöllő Harangok nyomában: Őrbottyán, Galgahévíz Művészet és történelem: Gödöllői művésztelep, Szada - Székely Bertalan műterme Nemzetiségek és kultúrák: magyar, szlovák és sváb hagyományok Gödöllő környéki kastélyok: Aszód, Tura, Váchartyán Egyházi építészet Próbálja ki! - szövés, harangöntés, dénárverés Sissy nyomában: postakocsizás és nosztalgia gőzös

2 - Lovasturizmus Vonzerők Dámalovaglás Lótenyésztési- és Oktatási Kísérleti telep - GATE Grassalkovich Lovas Egylet Lovas-íjász vállalkozás (Szada) Lovasklubok, lovasiskolák 8 településen Rendezvények Díjugrató Kupa, Gödöllő Alagi Lovas Majális Lovaglás, lovas táborok Vadászvacsora, Lovagitorna - Gödöllő

2 - Lovasturizmus Javasolt kínálati elemek: Lovas csomagajánlat: egy- és kéthetes tartózkodásra Lovagló tanfolyamok különböző tudásszinten Korosztályos programok (aktív és passzív elemekkel) Programok speciális célcsoportoknak: fogyatékkal élők, lovas szakemberek, testnevelők… Lovaglóruhák bemutatója - korok, stílusok Ló és lovasa - szépségverseny

3 - Gasztronómiai és bortúrák Vonzerők Gödöllői Királyi Kastély gasztronómiai ajánlata valamint a város egyéb éttermei Fót: Fáy András présház (ma vendéglő) Veresegyház: XVIII. századi csárda (ma vendéglő) Üllő: Juhsajtfeldolgozó Galgahévíz: Hotel GAIA (vegetáriánus- és öko-ételek) Rendezvények Szüreti rendezvények 10 településen Vadászvacsora és Lovagitornás vacsora a Kastély udvarán Folklórvacsorák, lakodalmasok (Galga-mente)

3 - Gasztronómiai és bortúrák Javasolt kínálati elemek: Sissy konyhájában - főzőtanfolyamok különböző szinten Vadételek készítése - tanfolyam és kóstolás Magyaros gasztronómiai kurzusok külföldieknek (profi és amatőr) Főpohárnoki borkóstolók Egyedi stílussal rendelkező vendéglátóhelyek

MOHÁCS ÉS TÉRSÉGE ESETTANULMÁNY VONZERŐLELTÁR MOHÁCS ÉS TÉRSÉGE ESETTANULMÁNY

A kistérség és a turizmus A kistérség - 21 település Mezőgazdasági terület - turizmus kiegészítő jövedelemforrásként jelenik meg Nincsenek nemzetközi jelentőségű vonzerők, de komplex kínálati elemei változatos termékekké formálhatók Aprófalvas település - Falusi turizmus Borturizmus Kulturális turizmus Természetjárás, öko-turizmus Nemzetiségi hagyományok - rokonlátogatás

Turisztikai adottságok, infrastruktúra Megközelíthetőség: megfelelő (közút, vasút, Duna) De: hiányzik a repülőtér és az autópálya Környezet állapota: jó Közbiztonság: jó Turizmus fejlesztési tervek: 1 település, DDNP Idegenvezetés: 6 település Információs szolgálat: Mohács, Bóly, Nagynyárád De: több helyen Faluház ellátja ezen funkciók egy részét Utazási iroda: Mohács Kereskedelmi szálláshely: 7 település (szálloda - Mohács) Falusi vendégfogadás: 12 település Kerékpárút: 7 településre

Szükséges fejlesztések Megközelíthetőség: vasút minősége, autópálya, Duna-híd Környezet állapota: szennyvízelvezetés (13 településen) Közbiztonság: folyamatos odafigyelés Turizmus fejlesztési tervek: kistérségi, megyei Információs szolgálat: bővítés, új információs pontok, programszervezők, tájékoztató táblarendszer Szálláshely: legalább egy magasabb színvonalú szálláshely, konferencia kapacitással Vendéglátás: minőségi színvonal javítása Kerékpárút: Dunaszekcső-Szederkény (57-es úttal párhuzamosan)

SVÁB BORÚT - A fejlesztések vezérfonala Célja: komplex kínálat, mely több terméktípust is átsző Arculatot formál Megkülönböztet Összefog (több terméktípust), termékcsomagot épít Kapcsolódó termékek a meglévő vonzerők alapján

1. Falusi turizmus A legjelentősebb termék Sváb lakodalmas programok, népi mesterségek Borászat (Bóly, Dunaszekcső, Nagynyárád, Szajk…) Feketekerámia (Mohács) Kékfestő műhely (Nagynyárád) Helytörténeti gyűjtemény (Somberek) Erdei tornapálya, lovarda (Szederkény) Fejlesztendő: vendégfogadás feltételei

2. Rokonlátogatás Alapja a működő német kapcsolatrendszer Folklór, nemzetiségi hagyományok ápolása Nemzetiségi fúvószenekar Nemzetiségi tánccsoport Borászat Helytörténeti gyűjtemény Fejlesztendő: helyi programok, vendéglátás Megjegyzés: alacsony gazdasági hozam, önállóan nincs racionalitása

Kulturális turizmus Természetjárás Nemzetiségi programok Műemlék jellegű épületek Mohácsi Történelmi Emlékhely, Múzeumok Busójárás, fekete kerámia, kékfestőműhely Természetjárás Duna-Dráva Nemzeti Park (Béda-Karapancsa) Dunapart, Várhegy (Dunaszekcső) Erdei tornapálya, lovarda Fejlesztendő: kijelölt turistautak, tűzrakók, pihenők, beállók, szervezett szemétgyűjtés

Színes mozaik (Folklór) Borturizmus Borászatok Védett pincesor Fejlesztendő: minőség, pincék látogathatósága, infrastruktúra (buszparkolók, WC) Színes mozaik (Folklór) Német nemzetiségi programok Kézműves műhelyek Busójárás Fejlesztendő: egyéb nemzetiségi programok (horvát, székely, szerb, cigány)