OBJEKTUMORIENTÁLT PROGRAM

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
Advertisements

Az algoritmizálás oktatás egy lehetséges útja: Visual Basic
Programozás III OOP ALAPOK.
Rendszerfejlesztés.
3. A programozás eszközei, programozás-technikai alapismeretek
5. Előadás 1. rész Műszaki informatika.
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék IT rendszerek modellezése Micskei Zoltán
IT infrastruktúra modellezése
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
13.a CAD-CAM informatikus
Vizuális modellezés Uml és osztálydiagram UML eszközök
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás II. 7. Gyakorlat Operator overloading.

Raffai M.: IR-fejlesztés és -menedzsment
Szoftverrendszerek fejlesztése
Porkoláb Zoltán, Kozsik Tamás, Zsók Viktória,
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
5. előadás Parametrikus polimorfizmus. Generikus programozás
5. előadás Parametrikus polimorfizmus. Generikus programozás. Az Ada sablonok.
ISZAM III.évf. részére Bunkóczi László
Programozástechnológia
Az UML kiterjesztési lehetőségei
Szoftvertechnológia Módszertanok.
WEB MES (webes gyártásirányító rendszer) Kiss Miklós (G-5S8)
Objektum Vezérelt Szoftverek Analízise Ferenc Rudolf és Beszédes Árpád Szegedi Tudományegyetem FrontEndART.
Objektumok. Az objektum információt tárol, és kérésre feladatokat hajt végre. Az objektum adatok (attribútumok) és metódusok (operációk,műveletek) összessége,
A valós világ modellezése. Az embert a valós világ modellezésekor a következő gondolatok vezérlik: Absztrakció Megkülönböztetés Osztályozás Általánosítás,
Adatfolyam modellezés az SSADM-ben
Objektumorientált adatbázisok és szabványok Ispány Márton.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
1Objektumorientált elemzés és tervezés - Alapfogalmak Gyurkó György Objektumorientált elemzés és tervezés Alapfogalmak.
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Programozás. fordító (compiler): a program forrásszövegéből egy gépi kódú, futtatható programot (pl. EXE) állít elő, vagyis a programot lefordítja a gép.
Adatbázisrendszerek jövője
Java Angster Erzsébet: OO tervezés és programozás, Java I. kötet alapján Készítette: Andor Gergely és Angster Erzsébet Ellenőrizte: Dr. Szelezsán János.
2008/2009 – 2. félév levelező tagozat
3.2. A program készítés folyamata Adatelemzés, adatszerkezetek felépítése Típus, változó, konstans fogalma, szerepe, deklarációja.
A WSDM weboldal- tervezési módszer a gyakorlatban Nagy Gusztáv
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Objektumorientált programozás
Objektumorientált tervezés
Objektumorientált tervezés Út az objektumig Az objektum fogalma, jellemzői Objektummal kapcsolatos fogalmak Hardverfogalmak A rendszer modell nézetei Objektumorientált.
Rendszertervezés Alapfogalmak; Az informatikai rendszer
UML Unified Modelling Language Szabványos jelölésrendszer elemeivel írja le diagramok formájában a rendszer működését a különböző modell-nézetek szempontjából.
Objektumvezérelt rendszerek tervezése
Funkciós blokkok A funkciós blokkok áttekintése Az alkalmazás előnyei.
6-os Kurzus (UML) Visszatekintés: ”történelmi szempontok”
Szoftver születik Eötvös Konferencia Köllő Hanna.
Webes alkalmazásfejlesztés
Gyurkó György. Az állapotmodellezés célja Általánosságban ugyanaz, mint a többi dinamikus modellezési technikáé: Jobban megismerni a problémát. Finomítani.
Programozás, programtervezés
UML modellezés 3. előadás
Információs rendszer fejlesztése 5. előadás
5. előadás Műszaki informatika.
Gyurkó György. Az OO programozás és tervezés története 1960-as évek: SIMULA (véletlen folyamatokat szimuláló programok írása) az OO nyelvek őse 1970-es.
Programozás I. 3. gyakorlat.
5. előadás Parametrikus polimorfizmus. Generikus programozás. Az Ada sablonok.
Continuous delivery: cél a működő szoftver
EUCIP konferencia október 20. Cséfalvay Katalin Fejlesztés (BUILD) modul.
A szoftver mint komplex rendszer: objektumorientált megközelítés.
Adatstruktúrák Algoritmusok Objektumok
UML használata a fejlesztésben, illetve a Visual Studio 2010-ben
Operációs rendszerek.
Objektumorientált fejlesztés – szoftverobjektumok fizikai megjelenése
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
Az interaktív vizsga jellegzetes feladattípusainak áttekintése
Rendszerfejlesztés gyakorlat
Nagy Attila1,2, Rovó László1, Kiss József Géza1
Előadás másolata:

OBJEKTUMORIENTÁLT PROGRAM KOVÁCS DÁVID

Előzmények A strukturált programozást felváltja az objektumorientált programozás, hiszen a strukturált programozás már nem képes a megváltozott igényeknek megfelelő szoftver megalkotására. Szoftverkrízis: A szoftverfejlesztés válsága, amely az 1960-as évek végén robbant ki: Hagyományos módszer Minőségi szoftver Megoldás: Objektumorientált tervezési szemlélet elterjedése Modellkészítés

Objektumorientáltság Az objektumorientáltság egy szemléletmód, amelynek alapján több rendszerfejlesztési módszertant is kidolgoztak és publikáltak.  Az objektumok általános használatához definiálni kell az objektum környezetét (osztályát), ez lényegében egy sablonként használható több azonos típusú objektum egyidejű használatához.

Objektumorientált program Az objektumorientált programozás (angolul object-oriented programming, röviden OOP) egy programozási módszertan. Ellentétben a korábbi programozási módszertanokkal, nem a műveletek megalkotása áll a középpontban, hanem az egymással kapcsolatban álló programegységek hierarchiájának megtervezése. Az objektumorientált gondolkodásmód lényegében a valós világ lemodellezésén alapul. Az Objektumorientált program tehát egymással kommunikáló programok összessége, amelyben minden objektumnak megvan a jól meghatározott feladata.

Néhány fogalom Osztály (class): Az osztály egy felhasználói típus, amelynek alapján példányok (objektumok) hozhatók létre. Az osztály alapvetően adat és metódus (művelet) definíciókat tartalmaz. Objektum (példány): Információt (adatokat) tárol, és kérésre műveleteket végez. Van állapota.

Minőségi szoftver Helyesség Hibatűrés Védje ki a felhasználó hibáit Karbantarthatóság Könnyű módosítás Bővíthetőség Új igény szerint Újrafelhasználhatóság Kompatibilitás Operációs rendszerrel Felhasználó-barátság Könnyen kezelhető Hordozhatóság Gépről-Gépre Hatékonyság Célirányos feladatmegoldás Ellenőrizhetőség Integritás Sérthetetlenség Szabványosság

Vízesés-Modell Legrégebbi modell – Termékfejlesztésre koncentrál, az első példányig dolgozik, modellez.

FOLYAMAT

Jellemzői Üzenet/Kérelem Felelősség Bezárás, információ elrejtése Polimorfizmus (többalakúság) Osztályozás Osztály számossága Öröklődés Késői kötés

Objektumorientált rendszerfejlesztés lépései Analízis Tervezés Kódolás Tesztelés

Analízis Egy szoftver fejlesztésének korai fázisaiban a megvalósítandó rendszer feladatait szeretnénk feltérképezni: a funkcionális és egyéb jellegű követelményeket. Más szóval, a kérdés ilyenkor az, hogy a rendszernek mit kellene tennie.

Tervezés A meglévő modell alapján a szoftver konkrét (megvalósításához) vezető utat tervezzük meg. Ilyenkor arra keressük a választ, hogy a meghatározott specifikációt hogyan valósítsa meg a rendszer.

Objektumorientált rendszerfejlesztés módszerei OMT – 1991 (Object Modelling Technique = Objektum Modellezési Technika) Booch – 1991 (Grady Booch – amerikai szoftverfejlesztő) OOSE – 1992 (Object-Oriented Software Engineering = Objektum Orientált Szoftver Fejlesztés) UML – 1997. (Unifited Modelling Language = Egységesített Modellező Nyelv).

Objektumorientált nyelvek osztályozása Tiszta objektumorientált nyelvek SmallTalk – 1972 Eiffel – 1988 Hibrid nyelvek C++ - 1989 Java – 1986 Pascal – 1986 CLOS – 1988 Objektum alapú nyelvek Amelyekben létezik az objektum fogalma, de nem objektumorientáltak

Objektumorientált vizuális fejlesztőeszközök C++ SmallTalk Object Pascal

CASE eszközök CASE = számítógéppel támogatott szoftver-fejlesztés)

OO fejlesztési lépések Analízis Követelmény-feltárás Követelmény-elemzés Feladatspecifikáció

Osztályhierarchia-diagram Objektum-diagram Állapot-diagram Tervezés Osztálydiagram Osztályleírás (osztály neve, feladatleírás, objektumok száma, kapcsolatok, adatok) Osztályhierarchia-diagram Objektum-diagram Állapot-diagram Együttműködési diagram Használati eset diagram Szekvencia-diagram Programterv

Objektumok tesztelése Osztályok tesztelése Egységteszt Rendszerteszt Kódolás Implementálás Forráskód Tesztelés Objektumok tesztelése Osztályok tesztelése Egységteszt Rendszerteszt Dokumentálás Folyamatosan, a fejlesztés minden fázisában.

Az élelmiszerbolt OO-terve Osztálydiagram Használatieset-diagram, forgatókönyv Együttműködési diagram Szekvencia diagram Állapotdiagram Aktivitásdiagram Komponensdiagram Telepítési diagram

A rendszernek követni kell az objektumorientált rendszerek tervezésének egyik legismertebb formáját az Adatok-vezérlő-nézet (Modell-Controller-View) tervezési mintát. Ennek alapja, hogy a modell réteg csak adatokat tárol, a vezérlő rétegben lévő osztályok tartalmazzák a művelet/lekérdezést megvalósító osztályokat, míg a nézet réteg csak a megjelenítésért felel. A NÉZET KÖZVETLENÜL NEM FÉR HOZZÁ A MODELLBEN LÉVŐ ELEMEKHEZ.

Használati-eset (Use-case) diagram

Szekvencia-Diagram

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!