Novellaelemzési szempontok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arany János: Toldi összefoglaló
Advertisements

Hogyan írj remek webes értékesítési szöveget? Langmár Zsuzsanna A hatékony sales oldalak titka.
Orosz realizmus Összefoglalás.
Összeállította: Dóber Valéria
STÍLUSRÉTEGEK.
Móricz Zs.: Hét krajcár.
Szilvási Lajos: Egymás szemében
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
A bibliai lecke előkészítése és tanítása (1-2.)
Megértési értelmezési folyamatok
Szeress úgy, mintha Téged még soha senki sem bántott volna meg!!!
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
A párbeszéd (egy valódi megtörtént eset)
Orosz realizmus ELŐZMÉNYEK:
A regény műfaji jellegzetességei
Szóbeli érettségi tétel (középszint) Témakör: Portrék Tétel: A felvilágosodás Csokonai Vitéz Mihály költészetében A tétel forrása: SÍPOS Jenőné – SZÉLLNÉ.
interperszonális személyiség-koncepciója
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
József Attila Érettségi tételminta.
Stilisztika „Szépen az ír és beszél, akinek sikerül még a bonyolult gondolatait is egyszerűen és világosan előadni. A művészet pedig ott kezdődik, ahol.
(1878–1933) író, hírlapíró, a modern magyar prózaírás kiváló mestere
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Szakdolgozat címe Készítette: X.Y Miskolci Egyetem
Két súlyosan beteg ember feküdt egy kórteremben. Egyikük minden nap délután felült az ágyban egy órácskára, hogy ezzel megmozgassa a szervezetét. Az.
A stílus fogalma, hírértéke
A szövegértés tanítása II.
A haldokló beteg ápolása
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
K Ö T É L Ez egy történet a hegymászóról, aki szeretett volna feljutni a legmagasabb hegycsúcsra. Erre a nagy útra sok évi felkészülés után indult el.
Mesék bűvöletében Az állatmese
Éntudat – identitástudat - énkép
A szövegszerkesztés menete
Összeállította: Dóber Valéria
Antigoné.
Dráma Irodalmi mű.
Miért nem valóságos az idő?
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Érettségi esszék középszinten
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Barát Müller Péter.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
A postás, aki egy ujjal tudott fütyülni MŰNEME: epika MŰFAJA: novella
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Thomas Mann (Lübeck, 1875– Zürich, 1955)
A BALLADA Formája: verses Szerzője: népballada – ismeretlen
A stílusrétegek IV november 6..
Hogyan tanulok? 5/8.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
TÉREY JÁNOS: ÁTKELÉS BUDAPESTEN (2014) Arató László 2015.
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
„Csináljunk egy gépet, ami helyettünk gondolkodik” Bill Gates.
A népköltészet A nép közösen alkotott, megőrzött, szájhagyomány útján terjedő költészete. A népköltészeti alkotások szerzője ismeretlen. A szóbeli terjedés.
A mese.
A rendíthetet-len ólomkatona
Szabó Magda : Abigél.
1. mesék Készítette: Horváth Andrea.
1. Balladák.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
20. AZ ALAKZATOK STÍLUSHATÁSA
A stílus.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A klasszikus szerkezet a görög tragédiában:
A strukturalista, a hermeneutikai és a dekonstruktív interpretáció
A novellaelemzés szempontjai
Arany János:Toldi -összefoglaló
Katona József Érettségi tételminta.
Előadás másolata:

Novellaelemzési szempontok

Mit NE csinálj! Ne a történetet kommentáld, nem kell újrafogalmazni az esemény(eke)t! Ne hidd, hogy a novella valós történet! Ne beszélj a szereplőkről úgy, mintha valóságos, élő emberek volnának, hiszen a teljes szöveg az író céljának a megvalósulása, FIKCIÓ! Ne írd, hogy „az író azt akarta mondani, hogy…”!, hiszen csak felvetett egy problémát, hogy TE továbbgondold!

Mivel kezdd az elemzést? Korrajz A szerző személye A mű keletkezésének háttere A mű elhelyezése az írói életműben

Mit kell tisztázni a tárgyalás bevezetésében? A térszerkezetet: Hol játszódik a mű? Van-e ennek jelentősége? Konkrét hely vagy akárhol lehetne a térképen? Ha konkrét a hely, szimbolizál-e valamit? (sziget, nagyváros stb.) Az időszerkezetet: Mikor történik az esemény? Mennyi idő alatt történnek a fordulatok? Milyen napszakban/évszakban/történelmi korban? Van-e ennek jelentősége? Ki beszél? E/1. személyű a narráció ( az író az egyik szereplő szubjektív szemszögéből akar megszólalni) Együtt tudsz-e érezni olvasóként a narrátorral? Egyetértesz vele? VAGY E/3. személyben szólal meg; ekkor tárgyilagosabb a hangnem. A szerző szándékosan hallgat vagy mesél el dolgokat. Gondold át, mit miért! Kik a szereplők? Ki kivel áll ellentétben? Szereplők viszonyai. Ki mit képvisel? Mi a kiinduló helyzet, hogyan fordul másba? Hogyan változik meg a kapcsolatrendszer a végére?

A szerkezet áttekintése Expozíció: Kit ismerünk meg, milyen helyzetben, mikor, hol történik… Bonyodalom: Mi billenti ki statikus helyzetéből a szereplők viszonyát, a történet menetét? Retardáció(késleltetés), kibontakozás: a probléma kiteljesedése Tetőpont: a fokozódó feszültség eljut egy pontra, ahol fordulat áll be a cselekményben, ez lehet drámai, de mindennapi is. Megoldás: Hogyan zárul a történet? Maradnak súlyos kérdések?

A novella vizsgálata Címmagyarázat Kulcsmotívumok: visszatérő gondolatok, tárgyak a novellában, van-e jelentőssége a neveknek (pl. beszélő nevek), a főhős foglalkozásának stb. Állapotváltozások: Mi volt a kiindulóhelyzet, s hová jutott a mű végére, hogyan rendeződtek át az erőviszonyok, a szereplők kapcsolatai, kinek alakult át az élete, miért? A fordulópont milyen állapotváltozást eredményezett (akár az olvasóban is)? Mi mit tettünk volna? Ellentétek: a szöveg dinamizmusát, belső feszültségét adják, (pl. a mű elején sötétség, a végére kivilágosodik stb.) Egyéb alakzatok: ismétlés, ismétlődés, párhuzamos szerkesztés, paradoxon, felsorolás, részletezés, fokozás, túlzás, humor, irónia, gúny A szókincs stilisztikai vizsgálata: szókincsréteg (pl. tájnyelvi szavak, szakszók, archaikus szavak v. neologizmusok), a szófajok stílushatása, szólások, közmondások; Mondatformák (egyszerűek, összetettek, mondatfajták szerepe…) Stílusárnyalatok: jellemzően szépirodalmi-e, adott szereplők megnyilatkozása köznyelvi, népies, szlenges, választékos, patetikus, bizalmas,családias, közönséges, durva

Befejezés A mű tanulsága, mai emberekre vonatkoztatható konklúziója, általános emberi tapasztalatok rögzítése A fő gondolatok áttekintése