Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A LEVEGŐ.
Advertisements

A gázok sűrítése és szállítása
A belsőégésű motor részei és működési elve…
DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4.
A kétütemű befecskendezéses (DITECH)motor
A légkör összetétele és szerkezete
5. témakör Hőtermelés és hűtés.
Körfolyamatok (A 2. főtétel)
ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos.
Összefoglalás 7. osztály
A FLUIDUMOK SZÁLLÍTÁSA
Stirling körfolyamat Elméleti alapötlet
Négyütemű szikragyújtásos motor Štvordobý zážihový motor
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Hűtőkompresszorok Irodalom: Dr. Jakab Zoltán, Kompresszoros hűtés II.
Motormechanika Hengerblokk A motor tömegének csökkentése 7,8 kg-mal
Volumetrikus szivattyúk
Volumetrikus szivattyúk
Energiaellátás: Előállítás
Vegyészmérnök feladata
5. témakör Hőtermelés. 1. Hőellátási módok A felhasznált végenergia kb. 2/3-a hő. Hőigény: – ipari-technológiai (kb. 50 %): nagy hőmérsékletű (hőhordozó:
5. témakör Hőtermelés és hűtés.
Korszerű dízel motorok
Érckörforgások az óceáni kéreg és a tenger között.
Otto motor.
Belsőégésű motorok Agócs Roland F7D
Összefoglalás 7. osztály
Volumetrikus szivattyúk
A nedves levegő és állapotváltozásai
Belsőégésű Motorok Hidrogén Üzeme
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
Készítette: Pordán Ivett és Raffai Renáta
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
Levegőellátás - a levegő tulajdonságai, a sűrített levegő előállítása,
Eördögh Balázs Pozsonyi Miklós.
Keverékképzés és égés benzin motorokban
Belsőégésű motorok töltetcseréje
DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, június 5.
Hőtan.
EGYFOKOZATÚ KOMPRESSZOROS HÜTŐKÖRFOLYAMAT
- Vázolja fel a hűtőkompresszor jelleggörbéit!
SZÁMÍTÁSI FELADAT Határozzuk meg, hogy egy biomassza alapú tüzelőanyag eltüzelésekor a kén-dioxid emisszió tekintetében túllépjük-e a határértéket. Az.
Dr. Emőd István egyetemi docens BME Gépjárművek Tanszék
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Wankel-motor Működési elve Szerkezeti felépítése
A belsőégésű motor részei és működési elve
HŐTAN 4. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
HŐTAN 5. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
TECHNIKA ÉS TECHNOLÓGIA
Hőtan III. Ideális gázok részecske-modellje (kinetikus gázmodell)
Készítette: Csala Flórián
Egészítse ki a megfelelő szóval a mondatokat:
A belsőégésű motor A gőzgép hátrányai: Nagy méret Külső kazán
4. Energiaátalakitó folyamatok és gépek
James Watt.
A kétütemű dízelmotor felépítése, működése, modern alkalmazásai.
Hidraulikus mentőszerszámok HOLMATRÓ Típusismeret.
Hulladékhő hasznosítása: Stirling motor működtetése alacsony hőmérsékleten TDK(Bemutató)
Levegőellátás - a levegő tulajdonságai, a sűrített levegő előállítása,
Járművillamosság-elektronika
Technikai Találmányok BEMUTATÓ ALCÍMEBEMUTATÓ ALCÍME.
LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK Bohátka Sándor és Langer Gábor
Kiss Bettina Hosszú Norbert
HŐ- ÉS ÁRAMLÁSTECHNIKA I.
MECHANIZMUSOK.
HŐ- ÉS ÁRAMLÁSTECHNIKA I.
Vegyészmérnök feladata
Négyütemű belsőégésű motor működése
MŰSZAKI ALAPISMERETEK MŰSZAKI ISMERETEK MŰSZAKI-BERUHÁZÁSI ISMERETEK
Előadás másolata:

Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás. A négyütemű motor Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás.

Belsőégésű motorok osztályozása A keverékképzés és gyújtás alapján: benzinmotorok: főleg benzinnel és külső keverékképzéssel működnek. Az égést külső gyújtógyertya indítja meg Dízelmotorok: belső keverékképzést alkalmaznak és gázolajjal működnek. A hengerben öngyulladás következtében indul meg az égés

Belsőégésű motorok osztályozása A működés módja szerint: Négyütemű motorok: zárt gázcserével működnek, és egy működési ciklushoz négy dugattyú löket, ill. két főtengelyfordulat szükséges Kétütemű motorok: nyitott gázcserével működnek és egy működési ciklushoz két dugattyú löket, ill. egy főtengelyfordulat szükséges

Belsőégésű motorok osztályozása A hűtés szerint Folyadékhűtésű motorok Léghűtésű motorok

Belsőégésű motorok osztályozása Dugattyú mozgása szerint: Alternáló dugattyús motorok Forgó dugattyús motorok Felix Wankel: született 1902. augusztus 13

Belsőégésű motorok osztályozása A hengerek elrendezése szerint 1, Soros motorok 2, Bokszermotorok 3, V motorok

Négyütemű benzin motor szerkezete A négyütemű benzinmotor lényegében négy egységből és járulékos segédberendezésekből áll Motorház(A hengerfejfedélből, a hengerfejből, a hengerekből, a forgattyúházból és az olajteknőből áll.) Forgattyús hajtómű(A dugattyúkból a dugattyú csapszegekből, a hajtórudakból, a forgattyútengelyből és csapágyazásból áll.) Motorvezérlés(A szelepekből a szeleprugókból,a szelepemelő himbákból, a szelepemelő tengelyből, a vezérműtengelyből, a vezérmű kerekekből, a vezérmű láncból vagy fogas szíjból áll.) Keverékképző rendszer(Porlasztó- vagy befecskendező rendszer, szívócső vagy szívócsőrendszerből áll.) Segédberendezések(Gyújtórendszer, olajellátó-kenő rendszer, hűtés, kipufogó rendszer.)

Működés Egy működési ciklus a forgattyús tengely két fordulata alatt zajlik le. A működési ciklus négy üteme: Szívás Sűrítés Terjeszkedés Kipufogás

1. Ütem: Szívás A dugattyú lefelé mozog A szívószelepen keresztül tüzelőanyag-levegő keverék áramlik a hengerbe (porlasztó, vagy befecskendező rendszer segítségével) A szívószelep nyitási szöge eleinte 1800 volt de ezt 3150 -ra növelték. Előnye hogy több üzemanyag keverék tud beáramolni

2. Ütem: Sűrítés A dugattyú felfelé mozgása során az eredeti hengertérfogat 7..12-edd részére sűríti a friss keveréket. A sűrítés során 400..5000C sűrítési véghőmérséklet jön létre A sűrítési végnyomás elérheti a 18bart

2. Ütem: Sűrítés A benzinmotor annál jobban hasznosítja a tüzelőanyag energiáját, és így annál jobb hatásfoka, minél nagyobb a sűrítési arány. Sűrítési arány: Jele:  Kiszámítása:  =(Vn+Vc)/Vc Vn:lökettérfogat Vc:kompresszió térfogat

2. Ütem: Sűrítés Sürítési arány =7 =9 Sűrítési végnyomás =10 bar =16bar Max égési nyomás =30 bar =42 bar P ki. szelep nyitásakor =4bar =3bar =9 sűrítési aránynál 10%- kall nő a hasznosítható munka és 10%- kall csökken a tüzelőanyag fogyasztás is

3. Ütem: Terjeszkedés(égés) A robbanásszerű égés 2000…2500 0C-os max hőmérsékletet ér el és 30..60 bar nyomást.

3. Ütem: Terjeszkedés(égés) A terjeszkedés hátralévő részében a nagy nyomású égéstermék gázok kitágulnak. A dugattyút az alsó holtpontig mozdítják el és ezzel a hő energia mechanikai munkává alakul. Az ütem végére a nyomás 3..4 bar -ra a hőmérséklet 900..800 0C -ra csökken

Égési folyamat A tüzelőanyag és oxigénmolekuláknak egymáshoz közel kell lenniük annak érdekében, hogy az égési folyamat rövid idő alatt befejeződjék Elméleti levegőszükséglet: 1kg benzinhez kb.: 14,8 kg (=12m3) levegő

4. Ütem: Kipufogás A forgattyús ház alsó holtpontban való tehermentesítése végett a kipufogó szelep már kb.: 40..900-kal az alsó holtpont előtt nyit. Az égéstermék gázok még a megmaradt 3..5 bar nyomás következtében hangsebességgel távoznak a hengerből.

4. Ütem: Kipufogás Az égéstermék meleg időjárás estén nem látható A vízgőz azonban télen lecsapódik a hideg levegőn és fehér füstként látható Ha fekete füst áramlik ki a kipufogón akkor a karburátor túl dús tüzelő anyag keveréket állít elő A kék füst arra utal, hogy motorolaj kerül a hengerbe(kopott szelepvezetők miatt)

Indikátor diagram A működési ciklus négy üteme alatt a henger és az égéstér nyomásának változását a dugattyú út(lökettérfogat) függvényében ábrázolva kapjuk a motor indikátor diagramját, amely egyben a munkafolyamat diagramja is.

Motor jelleggörbék Egy motor üzemközbeni viselkedését motorfékpadon, különböző fordulatszámokon, a nyomaték és a tüzelőanyag-fogyasztás adatait mérve vizsgálják.

Vége