A parlament szerepe a hatalomgyakorlásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény Szent Korona alapú jogrendszer.
Advertisements

Az évi szabadságharc és annak törvényi vonatkozásai
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
Közigazgatási alapismeretek
A köztársasági elnök. 1. Alkotmányos helyzete ► 1.1. Megbízatás keletkezésének módja - prezidenciális rendszerek > végr. hatalom > közvetlen választás.
EU alapismeretek E-Learning.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
Demokrácia és diktatúra
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Az Európai Unió intézményrendszere
Az ellenforradalom és Horthy hatalomra jutása
A HORTHY- RENDSZER.
Mentortanárképzés eLearning támogatása
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
Az államhatalom terjedelme és korlátai
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Államszervezet és közigazgatás
1. Magyarország államformája 1918-ig
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
Politikai rendszerek típusai I. Demokráciák és diktatúrák
A Magyar Köztársaság államszervezete
Állam, politika, kormányzat, civil szervezetek Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Alkotmány és alaptörvény Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
A kormányzati döntéshozási folyamat Magyarországon
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
alkotmány – állam- és kormányformák
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Kormányformák.
A magyar parlamentarizmus
Diplomáciai protokoll
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás.
Az Alkotmánybíróság.
Választójog és választási bíráskodás. Reformjavaslatok a XVIII. században  Cél: a képviseleti rendszer alapjainak kiszélesítése  Hajnóczy József Alkotmánytervezete.
AZ ÁLLAMFŐ JOGÁLLÁSA A POLGÁRI KORBAN
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Az ÖNET megújításának lehetséges módja Schmidt Jenő, ÖNET munkacsoport vezetője, TÖOSZ elnök Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar.
Mezey Barna Egyetemi tanár
Közigazgatási ismeretek az országgyűlés és szervei, a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság, a bírósági szervezet és az igazságszolgáltatás szervei,
Állam, politika és ideológia a két világháború közötti Magyarországon.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A LAPTÖRVÉNY, A MAGYAR KÖZJOGI ÉS AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDSZER.
Országgyűlési választások Magyarországon. A választásokat szabályozza: az1989. évi XXXIV. törvény Ideje: négy évente tavasszal A köztársasági elnök írja.
Rendszerváltás Diktatórikus államberendezkedés demokráciává alakul Magyarországon ezt a folyamatot rendszerváltásnak nevezzük. Magántulajdon Hosszú,
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A demokrácia alapvető intézményei A hatalmi ágak megosztása Politológia I.Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
Önkormányzat és állam.
Az ügyészi szervezet és feladatok
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
4. Az Alkotmány.
Az EU intézményrendszere
Az EU intézményrendszere
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Az alkotmányos monarchia jellemzői Angliában
A végrehajtó hatalom (államfő és kormány)
A kormányzati rendszerek
A magyar kormányzati rendszer
A politikai rendszerek tipológiája I.
Előadás másolata:

A parlament szerepe a hatalomgyakorlásban A parlamentarizmus

Demokrácia és diktatúra A parlament Történelmi áttekintés Parlament struktúrája Parlament funkciói Országgyűlés szervezete, megalakulása Országgyűlés tisztviselői Az alkotmány, és alkotmánybíróság

Diktatúra: Egyeduralom Hatalmuk önkényen alapszik. Politikai kissebségnek az állampolgárok beleegyezése, felhatalmazása nélküli kormányzás. Demokrácia: Népuralom A kormányzati rendszer az állampolgárok beleegyezésén, és felhatalmazásán nyugszik

Modernkori diktatúra: A közhatalmi döntéseket a hatalmon lévők önkényesen hozzák Nincsenek alkotmányos korlátok A hatalom autoritását nem az állampolgároktól kapja Demokratikus rendszer: Állampolgárok beleegyezésén alapuló kormányzati rendszer Állampolgárok választanak a versengő politikusok közt, akik meghatározott időre és döntési jogkörrel rendelkeznek Államhatalom ellenőrizhető Ellenzék lehetősége a hatalom békés átvételére Egyéni szabadságjogok Általános választójog

Diktatúra fajtái: Totalitárius: A társadalmi rendszer pluralitásának felszámolására törekszik Abszolút hatalmat akar az élet minden területén Autoriter: Nincs társadalom-alakító célja Meghagyják a politikán kívüli szférák autonómiáját A rezsim csak politikai ellenfeleit üldözi Katonai és polgári autoriter rendszerek Demokrácia fajtái: Procedurális: Formális kritériumai vannak A döntések létrehozásának módját vizsgálja Szubsztantív: A döntések milyenségét nézi Tartalmi kritériumokat állít

A parlament Demokratikus rendszer legjellegzetesebb intézménye Szabad választásokon megválasztott képviselőkből áll Legitimációja elsődleges Népszuverenitás érvényesülését reprezentálja

Funkciói: Az alkotmány megalkotása Kiegészítése Változtatása Törvényhozás Kormányzat és közigazgatás ellenőrzése Politikai kérdések megvitatása Közvélemény formálása

Történelmi áttekintés Anglia: XIII. Századtól van jelen a parlament. XIV. Századtól a korai parlament bírósági fórumként működött. XVII. Századtól hatalmi harc indult a király és a parlament közt a kormányzás hatalmi erőviszonyainak megváltoztatására a parlament javára. XVIII. Századtól a „király uralkodik, de nem kormányoz” XIX. Században a hatalom a parlament kezébe került, szabad választásokon a többségi pozícióba jutott párt elnöke lett a miniszterelnök.

Franciaország: 1875-től valósult meg XIX. Század parlamentje egyre inkább a polgárok parlamentje lett. Individualista jellegből szervezeti jelleg Középpontjába a szervezetileg tagolódó, és hierarchizálódó pártok és a pártok közvéleményt formáló és közvetítő tevékenysége áll A szocializmus és a tömegdemokrácia kialakulásával olyan elemek kerültek be a politikai rendszerbe, melyek a parlamentarizmus ellenfelei voltak

Magyarország parlamentarizmusának szakaszai: 1848 áprilisi törvények: Personalunió O-M Monarchia: az uralkodónak előszentesítési joga volt 1920-tól: az államforma király nélküli királyság Horthyt kormányzónak választották Horthy-korszak: olyan jogelemek épültek be a rendszerbe, melyek korlátozták az alapvető demokratikus elvek működését A nemzetgyűlés jogköre 1927-től kétkamarás rendszer, jogköre kitágult Korlátozott parlamentarizmus: kormányzás rendeleti úton történik, választási rendszere biztosítja a kormánypárt abszolút többségét 1930-as években a kormánygyűlés olyan széleskörű jogokhoz jutott, hogy a parlament ellenőrző feladata minimálisra csökkent 1938-tól a felsőházat megilleti a törvénykezdeményezés joga

II. Világháború után: általános feladat a demokratikus állam szervezése és működőképes piacgazdaság megteremtése Szovjetuniónak meghatározó szerepe volt hazánkra nézve: 1945-ös választásokat követően új parlamentet alakított ki Rendszere: törvényeket pártközi tanácsokon „egyeztették” 1946. Február 1. II. Köztársaság kikiáltása, de az államfői jogok erősen korlátozva voltak 1947-ben a ellenzék eltávolítása nemzetgyűlés parlamenti szerepe megszűnt 1949. Augusztus 20. Népköztársaság kikiáltása 1949-1950-re kialakult a szovjet diktatórikus rendszer

1989. Október 23. III. köztársaság kikiáltása 1989 őszén megszületett az alkotmányos szabályozás, a kétharmados törvények miatt a törvények érvényesülése az ellenzéktől függött 1990. Május 23. új Magyar Köztársaság első szabad választású demokratikus kormánya 1990 tavaszán MDF-SZDSZ paktum Kétharmados törvények megritkítása Kormány kormányfő hatalmának megszilárdulása a parlamentel szemben

1994-es választások: Horn-kormány győzelme 1998-as választások: FIDESZ- Orbán Viktor vezetésével. Szélesebb hatalmi politika kiépítése Posztkommunista Magyarországgal szemben a „ polgári Magyarország” kialakítása 2002 MSZP győzelme Medgyessy vezetésével, akit 2004-ben leváltottak 2003. Április 12. EU szavazás 2004-től Gyurcsány vette át Medgyessy helyét 2004. Május 1. Magyarország csatlakozott az EU-hoz 2004. Júliusában az Európai Parlament 24 magyar képviselőtagjainak választása. 2006. Április 9. MSZP Gyurcsány vezetésével

A modern parlamentarizmus négy tényezője: Működő parlament: általában 4 éves ciklusokra választják Végrehajtó hatalom: tagjait választják Államfői hatalom: független a végrehajtói hatalomtól Alkotmánybíróság: Magyarországon 15 fős

Parlament struktúrája: Országonkénti eltérések lehetnek: Parlamenti képviselők száma A parlament működési elvei alapján egy- vagy két kamarás Változó lehet a parlamenti képviselők mandátumának érvényességi ideje Másképp működhet a visszahívhatóság intézménye Eltérőek lehetnek a parlament feloszthatóságának elvei

A parlamenti képviselők számát meghatározhatják: A választópolgárok arányában Parlamenti üléstermek helyeinek száma alapján Szabályozhatják még a pártok érdekeit figyelembe vevő szempontok is

Egykamarás rendszer: Egyetlen ház fejezi ki a népakaratot Fajtái: Kamarán belül különül el egy ellenőrző szerv Különálló szerv ellenőrzi a parlamentet belső kontrolként pl.: Luxemburgi államtanács

Kétkamarás rendszer Hatalom törvényhozáson belüli megosztását jelenti A két kamara közti ellenőrző vagy kiegyensúlyozó szerepet a két kamara legitimációs bázisa határozza meg, mely a megválasztás módjától, a mandátumának alkotmányosan biztosított érvényességétől függ Fajtái: Felsőház kinevezett tagokból áll: kevés hatalma van – Anglia Felsőház tagjait is választják, de legitimációja közvetett –Franciao Integrált kétkamarás rendszer: mindkét ház tagját választják, legitimációjuk azonos – Olaszo., Belgium

Parlament funkciói: Törvényhozás funkciója: Parlament fő funkciója Törvényhozási tárgyak típusai: alapjogi törvények Alkotmány Szervezeti törvények Költségvetési törvények Törvénykezdeményezési joga van: Köztársasági elnök Kormány Országgyűlési Bizottságok Országgyűlési Képviselők

Bizottságok szerepe a törvényhozásba: - A bizottságok a parlament kezdeményező, véleményező, javaslattevő szervei. A képviselők módosító javaslatai: A módosító javaslatról külön szavazni kell. Törvényjavaslatok vitája a plénumon: Általános vita Részletes vita Szavazási procedúra: (záró-vita) zárószavazás Más a tárgyalás menete, ha az országgyűlés a törvényjavaslatot kivételes eljárásban tárgyalja

Ellenőrzés funkciója: A kormányzat ellenőrzése a parlament önálló funkciója A kormányt a plénum előtt ellenőrzi a parlament. Önálló ellenőrzési szervek jönnek létre: Számvevőszék Bizottságok szerepe az ellenőrzésbe: Alkotmányjogi alapon kötelező a bizottság által kért adatok közlése a bizottság előtti nyilatkozat és vallomástétel Kezdeményezési joguk szinte korlátlan; saját kezdeményezésükre a saját területüket érintő bármely kérdést megtárgyalhatják, és állást foglalhatnak. A kormány tárgy szerint érintett tagja a bizottság kérésére köteles megjelenni, felvilágosítást adni a bizottság ülésén A bizottsági tagok kétötödének kérésére meghallgatást tart A bizottságok javaslataikkal, kezdeményezésükkel a kormányzati és jogvédő szervekhez egyaránt fordulhatnak. Vizsgálóbizottságok: az országgyűlés bármely kérdés megvizsgálására kiküldheti Eseti bizottságokat alakíthat meghatározott ügyek intézésére Tevékenységükről jelentést kell írni

Meghatározza: a kormányzás szervezetét irányát, és feltételeit Külügyi tevékenység: - Békekötés - Nemzetközi szerződések kötése - Rendszeres együttműködés az Interparlamentáris Unioval Hadügyek: - Az országgyűlés az alkotmányban meghatározott esetek kivételével dönt a hadügyekről Az alkotmány a rendkívüli jogrend három formáját nevesíti: - rendkívüli állapot (külső támadás) - szükségállapot (belső válsághelyzet) - Veszélyhelyzet Alkotmány általánosított nevesített parlamenti hatásköre: - önkormányzatok felosztásának joga

Országgyűlés szervezete, megalakulása: Országgyűlés alakuló ülése: A választásokat követő egy hónapon belül az államfő hívja össze, és nyitja meg. Három feladata:- Igazolja a képviselői mandátumot - Létrehozza a parlament belső szervezetét - A parlamentarizmus szabályai szerint kormányt alakít A képviselők mandátumuk igazolása után esküt tesznek Ezt követi az országgyűlés tiszti karának – elnök, alelnök, jegyzők- megválasztása Bejelentik a frakciók megalakulását Létrejön a házbizottság Meghirdetik a kormányprogramot

Az országgyűlés tisztviselői: Parlamenti elnök: Vele szembeni követelmények: - semlegesség - pártokfelettiség - objektivitás Hozzá kell beadni a javaslatokat, indítványokat, kezdeményezéseket. Az elnök teszi fel szavazásra a kérdést, megállapítja a szavazás végeredményét, határozatilag kihirdeti az országgyűlés döntését További feladatai: - koordinálja a bizottságok tevékenységét - Kapcsolatot tart a frakciókkal - Jóváhagyja az országgyűlés hivatali szerveinek ügyrendjét, kinevezi vezetőit

Alelnök: Helyettesíti az elnököt akadályoztatása esetén A felmentési jog kivételével jogai azonosak az elnökével Jegyzők: Segítik az elnököt a tanácskozások vezetésében Feladataik: - felolvassák az országgyűlési iratokat - elolvassák az eskü szövegét - összeszámlálják a szavazatokat - titkos szavazás esetén mint szavazatszámláló bizottság működnek - hitelesítik a jegyzőkönyveket - Két soros jegyző hitelesíti az Országgyűlési Határozatokat

Házbizottság: Tagjai: - Házelnök - Alelnök - Frakcióvezetők Szavazati joggal csak a frakcióvezetők, akadályoztatásuk esetén megbízottjaik rendelkeznek Feladatai: - folyamatos működés biztosítása - tanácskozási munkarend kialakítása - önálló indítványok tárgyalásának előkészítése - napirendi pont időkeretben történő tárgyalásának kialakítása

Országgyűlés bizottsági rendszere: Szakmaiság, és politikai tagoltság szerint szerveződnek Formái: állandó bizottságok eseti bizottságok ideiglenes bizottságok-vizsgálóbizottságok Állandó bizottság: - megbízásuk a ciklus végéig szól - tárcák, ágazatok szerint tagolt - tagjai csak képviselők lehetnek - akkor is működnek, mikor a parlament nem ülésezik - ülései a sajtó számára nyilvánosak - Határozatképesség: tagok legalább fele jelen van; szótöbbség

Frakciók: Egy adott párthoz tartozó képviselők csoportja hozza létre, így nem az országgyűlés szervei. Célja az országgyűlés tevékenységének összehangolása Nincs frakciós kényszer Egy képviselő csak egy csoportnak lehet tagja A képviselő kiléphet, vagy kizárhatják Hat hónap múlva csatlakozhat más frakcióhoz

Parlamenti apparátus: Az országgyűlés hivatala. Szintjei: - Főtitkárság - Gazdasági főigazgatóság - más első szervezeti egységek

Alkotmány és alkotmánybíróság: Alkotmány: A politikai közösség alaptörvénye A legmagasabb szintű jogszabály, mely törvényként köti a politikai élet minden résztvevőjét Rögzíti a legfőbb politikai intézmények közjogait, azok egymáshoz való viszonyát Rögzíti az állampolgárok jogait, és kötelességeit Meghatározza a társadalom és az állam viszonyát Biztosítja a személyes szabadságjogokat a jogegyenlőséget Szabályozza az államszervezet felépítését, és működését

Az alkotmánybíróság: Feladata az alkotmányosság elveinek védelme, és hogy ellenőrizze az alkotmány előírásainak betartását Önálló hatalmi ágat képvisel A bíráskodás funkcióját független bírói szervezet csúcsán elhelyezkedő Legfelsőbb Bíróság tölti be Eljárási rendje: - Normakontrollt gyakorol - Vizsgálja a meghozott törvényeket - Értelmezi az alkotmányt - Alkotmánysértés esetén vádeljárást folytat - Szervezeti és hatásköri vitákat dönt el - Vizsgálja a belső jog összhangját - Alkotmányjogi panaszokat tárgyal