Jákli Zoltán KÖZOP Lebonyolítási Osztályvezető Magyar Közút NZrt. „Baleseti gócpontok megszüntetésének előkészítése” című projekt bemutatása Jákli Zoltán KÖZOP Lebonyolítási Osztályvezető Magyar Közút NZrt.
A Magyar Közút NZrt. hálózata A projektek evolúciója TARTALOM A Magyar Közút NZrt. hálózata A projektek evolúciója A projekt főbb állomásai Az „előkészítési” projekt bemutatása Várható hatások Jövőbeni tervek, kitekintés
Lorem Ipsum I. A Magyar Közút Nzrt. hálózata Az országos közutak hossza 31 698,0 km A teljes közúti forgalom 75 %-a itt bonyolódik Lorem Ipsum Az országos közutakból 8339,8 km a főhálózat Főhálózatból 2253,6 km "E" út, az európai hálózat része Az országos közutak hosszának 27 %-a átkelési szakasz Az országos közutakon 7435 db híd és 8669 közúti csomópont található
I. A Magyar Közút Nzrt. hálózata A főutak és gyorsforgalmi utak forgalma 2011. évi adatok alapján
I. A Magyar Közút Nzrt. hálózata A főutak és gyorsforgalmi utak nehéz gépjármű forgalma 2011. évi adatok alapján
- 54 % I. A Magyar Közút Nzrt. hálózata Személyi sérüléses balesetek az I. és II. rendű főúthálózaton (2007-2011) - 54 %
Személyi sérüléses balesetek száma jelzőlámpa nélküli csomópontokban I. A Magyar Közút Nzrt. hálózata Személyi sérüléses balesetek száma jelzőlámpa nélküli csomópontokban (I., II. rendű főúton; 2007-2011) - 48 %
I. A Magyar Közút Nzrt. hálózata A projektben érintett megyék
II. A PROJEKT EVOLÚCIÓJA elindul… TSZ Forrás Támogatás Ötlet
III. A projekt főbb állomásai Főbb események 2011. július 29. Nemzeti Fejlesztési Miniszter – elrendelő levél Forrás: KÖZOP-3.5.0-09-11 „Térségi elérhetőség javítása” 2011. október 20. Projektjavaslatok befogadása 2012. március 28-i Kormánydöntés – kiemelt projekt státusz 2012. május 15. Támogatási szerződések megkötése 2 projektre KÖZOP-3.5.0-09-11-2011-0015 „Baleseti gócpontok megszüntetésének előkészítése” (bruttó 475 MFt) KÖZOP-3.5.0-09-11-2011-0016 „Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton” (bruttó 11,4 mrd Ft) 2012. október 5. MK KözOP-specifikus önköltség-számítási szabályzatának jóváhagyása Projektmenedzsment költségek Szalagkorlát-telepítés saját teljesítésben Építés alatti ideiglenes forgalomtechnika saját teljesítésben 2012. november Megvalósíthatósági tanulmányok elkészültek
IV. Az előkészítési projekt bemutatása Miért éppen körforgalom? Jobb felismerhetőség Kedvező forgalomlefolyás Kevesebb konfliktuspont Alacsonyabb sebesség Összességében : NAGYOBB BIZTONSÁG
Fejlesztésre javasolt helyszínek IV. Az előkészítési projekt bemutatása Fejlesztésre javasolt helyszínek Terveztetés Engedélyeztetés Kiviteli tervek Területszerzés (ha szükséges) Régészet (ha szükséges)
IV. Az előkészítési projekt bemutatása Vizsgált paraméterek Jelenlegi geometriai kialakítás Baleseti helyzet (2007 – 2011), forgalmi viszonyok Várható balesetszám csökkenés Várható beruházási és üzemeltetési költségek Idegen terület érintettség Natura 2000 terület érintettség Régészeti értékek védelme miatti érintettség Egyéb, externális hatások Gazdasági hatékonysági mutatók (Nettó jelenérték, haszon-költség hányados, belső megtérülési hányad)
IV. Az előkészítési projekt bemutatása 471. sz. főút és 4918. j. út csomópontja Rendkívül balesetveszélyes helyszín, a csomópontban és térségében a vizsgált időszakban összesen 21 személysérüléses közlekedési baleset történt A helyszín csomópontra számított relatív baleseti mutatója 11,39 [b/107 jmkm/év]
IV. Az előkészítési projekt bemutatása 471. sz. főút és 4918. j. út csomópontja A csomópont átépítése esetén Rb=10 m belső- és Rk=17 m külső sugarú körforgalom kiépítése javasolt
IV. Az előkészítési projekt bemutatása 62. sz. főút – 70447. j. út (M7 alcsomópont) csomópontja A vizsgált helyszín az M7 autópálya fél-lóhere csomópont, valamint a 62. számú másodrendű főút háromágú jelzőtáblás szabályozású „T” csomópontja A helyszín csomópontra számított relatív baleseti mutatója [9,01 b/107 jmkm/év]
IV. Az előkészítési projekt bemutatása 62. sz. főút – 70447. j. út (M7 alcsomópont) csomópontja A csomópont átépítése esetén Rb=15 m belső- és Rk=23,5 m külső sugarú körforgalom kiépítése javasolt
Közlekedésbiztonsági hiányosságok IV. Az előkészítési projekt bemutatása Közlekedésbiztonsági hiányosságok A csomópont felismerhetősége, észlelhetősége nehéz, hangsúlyos az egyenes továbbhaladás látványa mellékirányból is A balra kanyarodó sávot szabálytalan előzésre használják
Közlekedésbiztonsági hiányosságok IV. Az előkészítési projekt bemutatása Közlekedésbiztonsági hiányosságok A csomópont geometriai kialakítása, a minden irányból önálló balra kanyarodó sávok kiépítettsége és a villanyoszlopok „vezető” hatása a nagy sebességű haladást segíti A fő- és mellékirány hegyesszögű csatlakozása rendkívül kedvezőtlen mind az észlelhetőség, mind a megfelelő járóvonal biztosítása szempontjából
IV. Az előkészítési projekt bemutatása Ütemterv
V. Várható hatások Átlagos csökkenés (%) Ország Ausztrália 41-61 45-87 Összes baleset Személysérüléses baleset Ausztrália 41-61 45-87 Franciaország 57-78 Németország 36 Hollandia 47 Nagy-Britannia 25-39 Egyesült Államok 37 51 Magyarország 47 (71)
V. Várható hatások A kiválasztott csomópontok balesetei 2007-2011 között Halálos Súlyos Könnyű Összesen Meghalt Súlyosan sérült Könnyen sérült Lakott 1 17 58 76 18 94 113 Nem lakott 11 50 75 136 14 186 275 Balesetek száma Sérültek száma Várható évi áldozat-, és sérültszám csökkenés Meghalt Súlyosan sérült Könnyen sérült Lakott 0,05 0,9 4,7 Nem lakott 1,932 10,35 25,668
V. Várható hatások
V. Jövőbeni tervek, kitekintés Építés mihamarabb Új forrás Új TSZ (Támogatási Szerződés) NIF? MK? Folyamatos baleseti ok-, és góckutatás Új helyszínek, új megoldások Vízelvezetési rendszer fejlesztése Hidak fejlesztése, szűk keresztmetszetek feloldása
Köszönöm a figyelmüket! jakli.zoltan@kozut.hu