Egészségügyi tárgyú NSRK- fejlesztések értékelése Kiss Norbert Hétfa Kutatóintézet; Budapesti Corvinus Egyetem Váradi Balázs Budapest Intézet; Eötvös Loránd.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Advertisements

Energetikai projektek előkészítése, finanszírozása M27 ABSOLVO Consulting.
Gayár Csilla, pénzügyi menedzser VÁTI Kht. Pécsi Területi Iroda DDOP Utólagos akadálymentesítés (Egyenlő esélyű hozzáférés a közszolgáltatásokhoz)
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
A tranzitfoglalkoztatás területén megvalósuló módszertani fejlesztő munka bemutatása Szeged, Regionális szakmai műhely, február 18.
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Gazdaságfejlesztési pályázatok 2009, 1.kör Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Budapest, április 11. dr. Bart István Igazgató Magyar Energiahatékonysági Intézet Lakóépületek Energiahatékony Felújítása Lakossági igények, állami.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Szakmai monitorozás.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Egészségügyi fejlesztések értékelése – Életmódprogramok Kiss Norbert Hétfa Kutatóintézet Budapesti Corvinus Egyetem április 25.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
a Nyugat-dunántúli Operatív Program
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
TDM Szakmai Nap november 21.
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
"Együttműködés, Lehetőség, Tudáshasznosítás, ELTE" Kutatási- és technológiatranszfer szolgáltatások fejlesztése az ELTE-n TÁMOP /1/KMR
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Tájékoztató az ÉÁOP vízrendezési pályázatainak szakmai véleményezéséről.
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése GOP konstrukció és KMOP tükörkonstrukció.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Egységes egészségügyi információrendszer
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Ápolóeszköz kölcsönzés Négy hónap tapasztalatai Dr Pusztai Erzsébet.
1 „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban” EP 1 részprojektjének eredményei.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
JEREMIE Programok módosulásai
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Tapasztalatok - aktuális kérdések
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
EKOP projektek jelene és jövője
Infotér konferencia – EKOP előrehaladása Balatonfüred,
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
Környezeti nevelés uniós forrásokból
A betegellátás keretei és rendszere
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
A lelki egészségfejlesztési központok és a lelki egészségfejlesztés szakmai támogatása az országos háttérintézmények bevonásával dr. Koós Tamás szakmai.
„Út a munkához” program tapasztalatai
Towards an Effective Regional Resource Allocation (TERRA) Zárókonferencia Nagyvárad, március 19. A projekt rövid bemutatása - célok és eredmények.
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3 Tájékoztatás a Kísérő Intézkedések részprogram Adatszolgáltatási folyamatairól Hajléktalanokért.
Előadás másolata:

Egészségügyi tárgyú NSRK- fejlesztések értékelése Kiss Norbert Hétfa Kutatóintézet; Budapesti Corvinus Egyetem Váradi Balázs Budapest Intézet; Eötvös Loránd Tudományegyetem Budapest, április 30.

Tartalom Az egészségügyi fejlesztések általános értékelése Az egészségügyi fejlesztések területi célzása A járóbeteg-ellátási fejlesztések értékelése Gép-műszer kataszter értékelése Életmódprogramok értékelése 2Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Az egészségügyi fejlesztések áttekintése Alkalmazott módszertan: – Egészségügyi fejlesztési konstrukciók (EMIR) – Egészségügyi szolgáltató mint kedvezményezett (EMIR) – Támogatás és folyó OEP-finanszírozás progresszivitási szinthez rendelése Főbb megállapítások: – Egészségügyi konstrukciók nagy súlya – Kis mértékű támogatás ROP-ból (akadálymentesítés, gyógyturisztika), KEOP-ból, EKOP (e-egészségügy innen is) – GOP, ROP, TÁMOP munkahelyi projektjei: magánszolgáltatók is részesülhettek (kb. 11,5 Mrd Ft) – TIOP és ROP-ok közötti kapcsolat – régiók, nagytérségek – Jellemzően csak egy forrásból kaptak támogatást a közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók – HR-fejlesztés (8,5 Mrd Ft): eltörpül az ágazati bértömeg mellett, csak nagyon célzott területeken lehet tartós hatás 3Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Fejlesztések ellátási szintek szerinti célzása Folyó OEP finanszírozás (2011) Fejlesztések Összeg (Mrd Ft)% % Alap % % Járó % % Fekvő % % Mentés % % Vérellátás % % Egészségfejlesztés % % Összesen % % 4Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

A területi célzottság vizsgálata Alkalmazott módszertan – Egészségügyi fejlesztési projektek az EMIR adatbázisból Hozzárendelés progresszivitási szintekhez és kistérségek lakosságához (intézmények szintjén) – Folyó OEP finanszírozás Hozzárendelés progresszivitási szintekhez Hozzárendelés kistérségekhez (OEP kistérségi adatok) – Elkerülhető halálozás kistérségi szintű bontása (Vitrai József és Bakacs Márta) A fejlesztések és a folyó finanszírozás elkerülhető halálozás szerinti célzásának vizsgálata Lorenz-görbével – A legrosszabb egészségügyi helyzetű x% a források hány százalékát kapta 5Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Elkerülhető halálozás kistérségi megoszlása (Vitrai József - Bakacs Márta) 6Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

A fejlesztések célzása jobb, mint a folyó finanszírozásé 7Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Az alapellátási fejlesztések célzása a legjobb 8Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

De a járóbeteg-ellátás fejlesztések célzása sem rossz 9Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Fekvőbeteg-ellátási fejlesztések célzása 10Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Fejlesztések területi célzása: kvantitatív mutatók Összes forrás Járóbeteg- ellátás Fekvőbeteg- ellátás Alapellátás Egészségügyi állapot szerint az alsó 50% az összes forrás hány százalékából részesül? Fejlesztési források60,174,456,579,2 Folyó finanszírozási források 48,143,949,946,7 Egészségügyi állapot szerint a legjobb és a legrosszabb helyzetű decilis forrásának aránya Fejlesztési források0,620,380,730,18 Folyó finanszírozási források 1,041,290,941,14 11Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

A járóbeteg-ellátási fejlesztések pozicionálása A fejlesztések pozicionálása mennyiben találkozott a valós szükségletekkel? Módszertan: dokumentumelemzés, statisztikai elemzés Főbb megállapítások: – A pályázati eljárásban benyújtott megvalósíthatósági tanulmányok eltérő módszertannal készültek. – Rövid „felfutási” időszak – Időbeli elérhetőség javult: Kb. 310 ezer ember számára lett elérhető 20 percen belül az alapszintű járóbeteg-ellátás Emeltszintű ellátás (négy alapszakma + kardiológia, traumatológia) kb. 150 ezer ember számára lett elérhető 25 percen belül Autóbuszos elérhetőség a legrövidebb utazási időt alapul véve hasonló mértékben javult, de a menetrendek összehangolása problémás a rendelési idővel – Kicsi üzemméret, mérsékelt kapacitáskihasználtság 12Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Alapszintű szakellátás 20 percen belüli elérhetőségének változása 13Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Az ellátórendszer igénybevételének változása A konstrukció hatására mennyivel nőtt az ellátórendszer igénybevétele? Módszertan: a fejlesztett („kezelt”) és kontroll kistérségek lakossága esetszámának összehasonlítása – Párosításos különbségek különbsége módszerrel – Panel regressziós keretben, fixhatás becsléssel Fő megállapítások (TIOP 2.1.2) : – Erőteljes (25-30%-os) igénybevétel-növekedés szinte mindegyik szakmában mindkét módszer alapján – A 60 év felettiek körében kb %, a fiatalabbak körében 13-23% az igénybevételre tett hatás – Az igénybevétel a hasonló kistérségekben megfigyelhető arányra javult 14Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Rövid távú egészségügyi hatások A szakrendelések elérhetőségének javulása hatott-e pozitívan a krónikus betegek gondozásba vételére, illetve a gondozás során szükséges szakorvosi vizsgálatok elvégzésére? A beruházással érintett kistérségi járóbeteg-ellátási kapacitások hozzájárultak-e a táppénzen töltött idő csökkenéséhez? Módszertan: statisztikai elemzés Főbb megállapítások: – Táppénzes esetek és napok száma 4-6%-kal csökkent (TIOP ) – Cukorbetegek évenkénti szemészeti vizsgálata: 8%-os növekedés (vérzsírszint, Hb1Ac laborvizsgálatok esetében nem mutatható ki szignifikáns hatás) 15Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Gazdasági fenntarthatóság A beruházással érintett kistérségi járóbeteg-ellátó központok működése hosszú távon is fenntartható-e? Módszertan: esettanulmány, szakértői interjúk Főbb megállapítások: – A benyújtott fenntarthatósági számítások, üzleti tervek gyakorlatilag már a szerződéskötéskor elavultak voltak. – A közös kistérségi fenntartás lényegében nem valósult meg. – Opcionális szolgáltatások problémája – A fizikai infrastruktúra kihasználtsága a kis üzemméretből adódóan nem is lehet hatékony. – A finanszírozási rendszerből következik, hogy ezek az intézmények nem – vagy csak nagy nehézségek árán – tudnak pénzügyi egyensúlyba kerülni. – Méltányossági szempontok 16Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Gép-műszer kataszter fejlesztése: A kialakított informatikai rendszer Illeszkedő hardver- és szoftverkörnyezet a központi oldalon Az adatszolgáltatás megfelel a kor követelményeinek Automatikus betöltés + webes felület Kliensoldali interface készítését is kezdeményezték, 2 nagy informatikai rendszerszállító el is készítette Előzetes interjúk adatszolgáltatókkal és -felhasználókkal A jelentendő adattartalom bővült (kötelező + opcionális) Az adatszolgáltatói oldal információ-előállítási folyamata nem került modellezésre Problémák a nómenklatúrával és a törzsadatokkal 17Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Gép-műszer kataszter fejlesztése: Hatékonyság és eredményesség „Szabályszerű” jelentés növeli az adminisztratív terheket Csak kevés szolgáltató igyekszik „jól” jelenteni Jogszabályi kényszerítő erő nincsen, ellenérdekeltség van Az adatmigráció megvalósult a régi és új rendszer között Validálás csak mintavételes módszerrel történt Összességében a megfelelően jelentő intézmények aránya nem növekedett (kb. 10%) Az adatbázisnak kevés felhasználója van Javaslat: – intézményi folyamatok figyelembe vétele – működési engedélyezésbe való beépítés 18Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Életmódprogramok (2009): A pályázati eredmények áttekintése 19Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése Összesen kb. 250 ezer projektrésztvevő (EMIR-monitoring) Forrás: Online kérdőív Forrás: EMIR-jelentéskészítő (2013. jan. 10.)

Életmódprogramok célzása 20Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése

Életmódprogramok: A programok megfelelősége és hatása 21Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése Egyéni és közösségi életmódváltozásra való ösztönzés állt a középpontban Kapacitásfejlesztés, az egészséget támogató helyi környezet kialakítása kevéssé volt prioritás A projektek valódi szakmai tartalmát nehéz azonosítani és követni, és így a szükségleteknek való megfelelést értékelni A szakmai tartalom minőségbiztosítása kimaradt a pályázati folyamatból (kivéve az LHH-s pályázatokat) Nem LHH-s egészségtervek sokszor formálisak A szakmai módszertani intézmények ajánlásai, anyagi csak igen kis részben hasznosultak a projektekben Az „összeollózott” kommunikációs tartalmak a jellemzőek Hosszú távon fennmaradó hatás nem érhető el (szakértői vélemények alapján) Kis összegű pályázatok mellett komoly adminisztráció

Életmódprogramok: Hozzájárulás a helyi feltételek megteremtéséhez 22Egészségügyi tárgyú NSRK-fejlesztések értékelése Nem látható, hogy az egészségtervek hogyan kapcsolódnak a helyi szükségletekhez, igényekhez Nem váltak az egészségtervezés dokumentumává LHH-s kistérségek esetében volt szakmai támogatás Partnerek bevonása: leginkább a szociális szférából Projektek idejére szóló partnerségi megállapodások Az „egyszerű és olcsó” megoldásokat kevésbé preferálták a pályázók („most van pénz…”) Esélyegyenlőség horizontális célként „One size fits all” gyakorlata A tapasztalatok jelentős része beépült a es újabb kiírásokba

Köszönjük a figyelmet.