Kerékpáros fejlesztések

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kerékpáros Műszaki Szabályozás elemei - vitaindító Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja.
Advertisements

Kerékpáros fejlesztések között Mitől lesz kerékpárosbarát egy település? Dr. Kukely György cégvezető Terra Studio Kft április 24.
Projekt általános bemutatása
„Kerékpáros Magyarország Program” és a kerékpáros infrastruktúra fejlesztési lehetőségei Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter.
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A Kerékpáros Közlekedés Előnyei. Magyar Kerékpárosklub Adatok Európából  Naponta 100 millió kerékpáros utazás  Több mint 300 millió kerékpár  Városokban.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Kerékpáros Magyarország Program Bringázz a Munkába Kerékpárosbarát Település szeptember 16.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A kerékpáros közlekedésfejlesztés aktuális feladatai
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Szemléletformálás a kerékpáros közlekedés támogatásában
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
1 Kerék-Pár a várospolitikában Kerékpárosbarát úthálózat tervezési eszköztára kis- és nagyvárosok számára Dalos Péter november 18.
Kerékpáros_hálózat_kutatás Bartus Tamás Mészáros Márton Tanszéki_Terv_
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Településmarketing Imázsaudit (folytatás). 2 Dunning-Norman-féle kutatás Tényezősorrend: 1. város- / régióimázs 2. helyi kulturális, 3. nyelvi, 4. kényelmi.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Legyen fókuszban az utas! Városi és elővárosi közösségi közlekedésfejlesztés értékelése Zábrádi Zsolt Terra Studio Kft
Tóth Judit Kerékpáros Magyarország Szövetség évi pályázatok.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje Magyarországon. Országosan alkalmazható, rugalmas, helyi adottságokhoz illeszthető, de a központi felügyeletet.
A nemzeti hálózat ma 1887 működő végpont 1430 kiképzett eTanácsadó 19 megyei központ.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Az állami szervezetek feladatai és lehetőségei a fejlesztési programok hatékonyságának javítása érdekében Dr. Novák Csaba Budapest, április 16.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
A KERÉKPÁROS A KERÉKPÁROSTURIZMUSLEHETŐSÉGEI és Balatonkenese rekreációs térséggé válása Balatoni kerékpáros turisztikai fejlesztések jó gyakorlatának.
KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉS BUDAPESTEN XD csapat Készítette: Márta Zsolt Gyűjtötte: Mészáros Valentin Előadja: Rimóczi András.
A kerékpáros turizmus előnye, haszna közvetlen EU-s támogatások, EuroVelo-hálózat Balatonkenese, Csikai Mária
KÁL-KÁPOLNA vasútállomás és környezetének fejlesztése
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Az Államreform Operatív Program évi akcióterve.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
Gerje-Körút „A közös program”
Kerékpáros fejlesztések Zala megyében
SUMP - kérdés Magyarországon
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

Kerékpáros fejlesztések A kerékpárosbarát település dr. Kukely György Terra Studio Kft.

KERÉKPÁROSBARÁT TELEPÜLÉS JELLEMZŐI Számos jó példa a terepbejárások során Megfelelő mennyiségű és minőségű infrastruktúra Biztonságos tárolás Sokan kerékpároznak hivatásforgalmi céllal

KERÉKPÁROSBARÁT TELEPÜLÉS JELLEMZŐI Számos jó példa a terepbejárások során Van lehetőség szabadidős kerékpározásra Elkötelezett a település vezetése Megalapozott helyi fejlesztéspolitika (hálózati terv)

KERÉKPÁROSBARÁT TELEPÜLÉS HALADÓ SZINT További feltételek - még kevésbé terjedtek el: Ne legyen autóközpontú a város Szemléletváltás – ne az autósokat „védjék” a kerékpárosoktól Gyalogosokat, kerékpárosokat vissza integrálni a szintbeni közlekedésbe Megszüntetni a keresztezésmentes csomópontokat, a szintbeni akadályokat Aktívabb társadalmi szemléletformálás, képzés Nagyon lassú előrehaladás a kerékpárosbarát megközelítés „HALADÓ” szempontjai irányába!

NEM KERÉKPÁROSBARÁT JELLEMZŐK Tipikus problémák Egyoldali létesítmények Sok kerékpározásra kijelölt járda Nem megfelelő használat (kerékpárosok, gyalogosok részéről is) Hiányzó összeköttetések Településszerkezeti akadályok (hidak, aluljárók, csomópontok)

NEM KERÉKPÁROSBARÁT JELLEMZŐK Tipikus problémák Nem biztonságos és nem elégséges tároló kapacitás Nem megfelelő kitáblázás Karbantartás hiánya Javaslatok: Gépjárműforgalom csökkentése – politikai döntés Gépjárműtől kell helyet elvenni! Precedenst kell teremteni – nincs még jó gyakorlat

INTEGRÁLT MEGKÖZELÍTÉS Integrált megközelítés kevéssé működik ROP-okból 592 településfejlesztési projekt  104 tartalmaz kerékpáros elemet 511 útépítési projekt  31 tartalmaz kerékpáros elemet Javaslatok: Ha már egyszer beavatkozunk  minden közlekedő fontos Integrált szemlélet a projektötlet, a pályázati kiírások szintjén Potenciális kerékpáros elem  fel kell rá hívni a figyelmet!

INTERMODALITÁS, MODAL-SPLIT Mindennapi közlekedési eszköz Tárolók vasút és buszállomásokon Nem kerékpárosbarát állomások Nem zártak, nem biztonságos tárolók Vasúti szintbeni keresztezésekre jó példák Vasúti alul- és felüljárók problémája Kerékpárszállítás nem megoldott Javaslatok: A közösségi és a kerékpáros közlekedés egymás vonzerejét erősítő folyamat A cél:a gépjárműről minél többen térjenek át más, alternatív közlekedésre Módváltási lehetőségek fejlesztése

FENNTARTÁS ÜZEMELTETÉS 1.476,9 km nagyrészt új létesítmény Ki a fenntartó? Önkormányzat vállalja Békés-Mezőberény Nagybajom 61-es főút Kőbánya Fehér út Javaslatok: Szemléletbeli változás szükséges Kerékpáros fenntartási források elkülönítése KSz – nagyobb hangsúly az éves ellenőrzésen

SZEMLÉLETFORMÁLÁS Szemléletformálás célja: Biztonságos kerékpáros közlekedés + Kerékpáros közlekedés népszerűsítése Támogatott projektek: Infrastruktúrafejlesztés  kötelező program  ROP Elsődlegesen szemléletformálás  KEOP Célcsoportok: Általános iskolák Település lakossága

Kerékpáros közlekedés Szemléletformálás típusai: Népszerűsítő kampány Kerékpáros verseny Kerékpáros túra Bike to work Bike to school Oktatás, képzés + kapcsolódik hozzá Kerékpártámasz, kerékpár beszerzés, kölcsönző, szerviz

Kerékpáros közlekedés Önkormányzatok infrastruktúra kiépítése és fenntartása Oktatás, szemléletformálás az iskolák, civilek feladata Kinek a feladata a szemléletformálás ? Elnagyoltak Helyi hatás Sok kis, önálló program Rendszeresség hiánya Központi koordináció hiánya Nem illeszkednek országos programokhoz Eltérő motivációk a kerékpározás népszerűsítésében Vidéki kistelepülések  Budapest, nagyobb városok

Kerékpáros közlekedés Szemléletformálás Sokkal nagyobb szerep, mint azt gondolnánk!!! Javaslatok: Koordináló szerepkör  intézményrendszer Iránymutatás, útmutató az önkormányzatoknak Már kialakult jó gyakorlatok terjesztése országosan Rendszeresség, folyamatosság Oktatás erősítése KRESZ a tananyagba

Városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése a fenntartható városfejlesztés szolgálatában

Leszerződött támogatási összegek 2004-2013 között (milliárd HUF) A városi-elővárosi közösségi közlekedés háttérbe szorul a közlekedésfejlesztésben Leszerződött támogatási összegek 2004-2013 között (milliárd HUF) NFÜ Térképtér, 2013. 04. 11.

Pénzügyi és környezeti fenntarthatóság és hatékonyság: Az új projektekkel szembeni elvárások: fenntarthatóság és hatékonyság Pénzügyi és környezeti fenntarthatóság és hatékonyság: Környezeti fenntarthatóság: zéró emisszió előtérbe helyezése Pénzügyi fenntarthatóság: a csökkenő források miatt a leghatékonyabb projektekre törekedni: 1. meghatározott szolgáltatási minimum elérése, 2. ezen felül a leghatékonyabb projektek támogatása. Mindenáron beruházó szemlélet helyett kisebb projektek, minimális beruházás, Helyette szolgáltatások fejlesztése több szoft elemmel (pl. potenciális utasok és kiszolgáló személyzet szemléletformálása).

Az új projektekkel szembeni elvárások: utasközpontúság teljes utazási lánc lefedése, integrált fejlesztések: közlekedés és városfejlesztés együtt kezelése, ágazatok közötti intermodalitás biztosítása, szolgáltatók közötti integráltság NKS-ben javaslatot tenni a hatékony intézményi háttér kialakítására (pl. tarifaközösség). szolgáltatás-jelleg erősítése: célok: az autóval közlekedők átcsábítása és a jelenlegi használók megtartása ehhez a közösségi közlekedést is el kell „adni”: marketing kell! szemléletformálási tevékenység beépítése a projektekbe.

Integrált típusú, stratégiai gondolkozás Hogyan is kellene csinálni? – Szeged példája Integrált típusú, stratégiai gondolkozás Alkalmazott eszközök Stratégiai célok Közlekedési projektekhez is kapcsolni kell egyéb típusú projektelemeket Más típusú projektbe, ahol lehetséges és szükséges, közlekedési elemet is beépíteni Így lehet növelni a közösségi közlekedés népszerűségét Zéró emissziós közlekedési módok támogatása Fenntartható közlekedés irányába haladnak Területi felzárkóztatás: esélyegyenlőség a hátrányosabb közlekedési helyzetű területeken Menetrendi egyeztetések, buszmegállók fejlesztése (szolgáltatási színvonal és biztonság növelése) Közlekedési szövetségek létrehozása Érdemi előrelépés nem történt

Projektek Szegeden Kötöttpályás hálózat fejlesztése: zéró emisszió 2 projektben villamos- és trolivonalak építése és fejlesztése, kapcsolódik hozzá: forgalomirányítás, utastájékoztatás, kerékpáros elem, járda- és útfelújítás. Városi végállomások fejlesztése: integráltság 2 városi projektben decentrumok fejlesztése, Biztonságos és kényelmes várakozás, utastájékoztatás, járművezetők pihenése, városkép javítása. Környéki buszmegállók fejlesztése: területi felzárkózás 5 projektben 15 településen fejlesztették a megállókat, Várók, kerékpártárolók, sebességmérők, városképi elemek (utcabútorok, hulladékgyűjtők, növénytelepítés). Városfejlesztési projektek: integráltság Biopolisz park: alapvetően K+F projektbe integráltak közlekedési elemeket (trolivonal, kerékpársáv). Integrált városfejlesztés: városrendezésen kívül villamosvonal, kerékpárút stb.

Köszönöm a figyelmet!!! kukely.gyorgy@terra-studio.hu