Kerékpáros fejlesztések A kerékpárosbarát település dr. Kukely György Terra Studio Kft.
KERÉKPÁROSBARÁT TELEPÜLÉS JELLEMZŐI Számos jó példa a terepbejárások során Megfelelő mennyiségű és minőségű infrastruktúra Biztonságos tárolás Sokan kerékpároznak hivatásforgalmi céllal
KERÉKPÁROSBARÁT TELEPÜLÉS JELLEMZŐI Számos jó példa a terepbejárások során Van lehetőség szabadidős kerékpározásra Elkötelezett a település vezetése Megalapozott helyi fejlesztéspolitika (hálózati terv)
KERÉKPÁROSBARÁT TELEPÜLÉS HALADÓ SZINT További feltételek - még kevésbé terjedtek el: Ne legyen autóközpontú a város Szemléletváltás – ne az autósokat „védjék” a kerékpárosoktól Gyalogosokat, kerékpárosokat vissza integrálni a szintbeni közlekedésbe Megszüntetni a keresztezésmentes csomópontokat, a szintbeni akadályokat Aktívabb társadalmi szemléletformálás, képzés Nagyon lassú előrehaladás a kerékpárosbarát megközelítés „HALADÓ” szempontjai irányába!
NEM KERÉKPÁROSBARÁT JELLEMZŐK Tipikus problémák Egyoldali létesítmények Sok kerékpározásra kijelölt járda Nem megfelelő használat (kerékpárosok, gyalogosok részéről is) Hiányzó összeköttetések Településszerkezeti akadályok (hidak, aluljárók, csomópontok)
NEM KERÉKPÁROSBARÁT JELLEMZŐK Tipikus problémák Nem biztonságos és nem elégséges tároló kapacitás Nem megfelelő kitáblázás Karbantartás hiánya Javaslatok: Gépjárműforgalom csökkentése – politikai döntés Gépjárműtől kell helyet elvenni! Precedenst kell teremteni – nincs még jó gyakorlat
INTEGRÁLT MEGKÖZELÍTÉS Integrált megközelítés kevéssé működik ROP-okból 592 településfejlesztési projekt 104 tartalmaz kerékpáros elemet 511 útépítési projekt 31 tartalmaz kerékpáros elemet Javaslatok: Ha már egyszer beavatkozunk minden közlekedő fontos Integrált szemlélet a projektötlet, a pályázati kiírások szintjén Potenciális kerékpáros elem fel kell rá hívni a figyelmet!
INTERMODALITÁS, MODAL-SPLIT Mindennapi közlekedési eszköz Tárolók vasút és buszállomásokon Nem kerékpárosbarát állomások Nem zártak, nem biztonságos tárolók Vasúti szintbeni keresztezésekre jó példák Vasúti alul- és felüljárók problémája Kerékpárszállítás nem megoldott Javaslatok: A közösségi és a kerékpáros közlekedés egymás vonzerejét erősítő folyamat A cél:a gépjárműről minél többen térjenek át más, alternatív közlekedésre Módváltási lehetőségek fejlesztése
FENNTARTÁS ÜZEMELTETÉS 1.476,9 km nagyrészt új létesítmény Ki a fenntartó? Önkormányzat vállalja Békés-Mezőberény Nagybajom 61-es főút Kőbánya Fehér út Javaslatok: Szemléletbeli változás szükséges Kerékpáros fenntartási források elkülönítése KSz – nagyobb hangsúly az éves ellenőrzésen
SZEMLÉLETFORMÁLÁS Szemléletformálás célja: Biztonságos kerékpáros közlekedés + Kerékpáros közlekedés népszerűsítése Támogatott projektek: Infrastruktúrafejlesztés kötelező program ROP Elsődlegesen szemléletformálás KEOP Célcsoportok: Általános iskolák Település lakossága
Kerékpáros közlekedés Szemléletformálás típusai: Népszerűsítő kampány Kerékpáros verseny Kerékpáros túra Bike to work Bike to school Oktatás, képzés + kapcsolódik hozzá Kerékpártámasz, kerékpár beszerzés, kölcsönző, szerviz
Kerékpáros közlekedés Önkormányzatok infrastruktúra kiépítése és fenntartása Oktatás, szemléletformálás az iskolák, civilek feladata Kinek a feladata a szemléletformálás ? Elnagyoltak Helyi hatás Sok kis, önálló program Rendszeresség hiánya Központi koordináció hiánya Nem illeszkednek országos programokhoz Eltérő motivációk a kerékpározás népszerűsítésében Vidéki kistelepülések Budapest, nagyobb városok
Kerékpáros közlekedés Szemléletformálás Sokkal nagyobb szerep, mint azt gondolnánk!!! Javaslatok: Koordináló szerepkör intézményrendszer Iránymutatás, útmutató az önkormányzatoknak Már kialakult jó gyakorlatok terjesztése országosan Rendszeresség, folyamatosság Oktatás erősítése KRESZ a tananyagba
Városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése a fenntartható városfejlesztés szolgálatában
Leszerződött támogatási összegek 2004-2013 között (milliárd HUF) A városi-elővárosi közösségi közlekedés háttérbe szorul a közlekedésfejlesztésben Leszerződött támogatási összegek 2004-2013 között (milliárd HUF) NFÜ Térképtér, 2013. 04. 11.
Pénzügyi és környezeti fenntarthatóság és hatékonyság: Az új projektekkel szembeni elvárások: fenntarthatóság és hatékonyság Pénzügyi és környezeti fenntarthatóság és hatékonyság: Környezeti fenntarthatóság: zéró emisszió előtérbe helyezése Pénzügyi fenntarthatóság: a csökkenő források miatt a leghatékonyabb projektekre törekedni: 1. meghatározott szolgáltatási minimum elérése, 2. ezen felül a leghatékonyabb projektek támogatása. Mindenáron beruházó szemlélet helyett kisebb projektek, minimális beruházás, Helyette szolgáltatások fejlesztése több szoft elemmel (pl. potenciális utasok és kiszolgáló személyzet szemléletformálása).
Az új projektekkel szembeni elvárások: utasközpontúság teljes utazási lánc lefedése, integrált fejlesztések: közlekedés és városfejlesztés együtt kezelése, ágazatok közötti intermodalitás biztosítása, szolgáltatók közötti integráltság NKS-ben javaslatot tenni a hatékony intézményi háttér kialakítására (pl. tarifaközösség). szolgáltatás-jelleg erősítése: célok: az autóval közlekedők átcsábítása és a jelenlegi használók megtartása ehhez a közösségi közlekedést is el kell „adni”: marketing kell! szemléletformálási tevékenység beépítése a projektekbe.
Integrált típusú, stratégiai gondolkozás Hogyan is kellene csinálni? – Szeged példája Integrált típusú, stratégiai gondolkozás Alkalmazott eszközök Stratégiai célok Közlekedési projektekhez is kapcsolni kell egyéb típusú projektelemeket Más típusú projektbe, ahol lehetséges és szükséges, közlekedési elemet is beépíteni Így lehet növelni a közösségi közlekedés népszerűségét Zéró emissziós közlekedési módok támogatása Fenntartható közlekedés irányába haladnak Területi felzárkóztatás: esélyegyenlőség a hátrányosabb közlekedési helyzetű területeken Menetrendi egyeztetések, buszmegállók fejlesztése (szolgáltatási színvonal és biztonság növelése) Közlekedési szövetségek létrehozása Érdemi előrelépés nem történt
Projektek Szegeden Kötöttpályás hálózat fejlesztése: zéró emisszió 2 projektben villamos- és trolivonalak építése és fejlesztése, kapcsolódik hozzá: forgalomirányítás, utastájékoztatás, kerékpáros elem, járda- és útfelújítás. Városi végállomások fejlesztése: integráltság 2 városi projektben decentrumok fejlesztése, Biztonságos és kényelmes várakozás, utastájékoztatás, járművezetők pihenése, városkép javítása. Környéki buszmegállók fejlesztése: területi felzárkózás 5 projektben 15 településen fejlesztették a megállókat, Várók, kerékpártárolók, sebességmérők, városképi elemek (utcabútorok, hulladékgyűjtők, növénytelepítés). Városfejlesztési projektek: integráltság Biopolisz park: alapvetően K+F projektbe integráltak közlekedési elemeket (trolivonal, kerékpársáv). Integrált városfejlesztés: városrendezésen kívül villamosvonal, kerékpárút stb.
Köszönöm a figyelmet!!! kukely.gyorgy@terra-studio.hu