A Regionális Operatív Programok keretében zajló pályázati lehetőségek ismertetése Stefán László ROP Irányító Hatóság 2010. június 17., Budapest
ROP – KÖZOP lehatárolás Mellékutak felújítása, építése Főutak korszerűsítése, építése Kerékpárutak építése belterületen, továbbá külterületen mellékutak mentén Külterületi kerékpárutak építése főutak mentén Önkormányzati közúthálózat fejlesztése Közlekedési módok összekapcsolása (vizi, közúti, légi), logisztikai központok fejlesztése Közúti közösségi közlekedés fejlesztése, közlekedési szövetségek előkészítése Kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztése
ROP Támogatható tevékenységek Infrastruktúrafejlesztés - Autóbusz állomások, autóbuszsávok, buszöblök, várok, buszfordulók, P+R / B+R rendszerek fejlesztése B) Eszközbeszerzés, IKT fejlesztések Dinamikus utastájékoztatás Forgalomirányítás Szolgáltatási színvonal erősítése, tervezés, együttműködés, egyedi megoldások - E-ticketing bevezetése - Közlekedési szövetségek előkészítése, tervezése - DRT (Demand Responsive Transport) bevezetése - Menetrendek összehangolása, tarifaközösségek… Részben a ROP-okon túlmutató tevékenységek
2007-2008 felhívások tapasztalatai A projektekből jellemzően hiányzott a területi és tartalmi együttműködés, partnerség, a pályázók az egyfordulós, nyílt pályázásnak próbáltak önállóan megfelelni; Az önkormányzatok szűk mozgástere és illetékességi területe miatt a megvalósítható tevékenységek köre is szűk maradt; Lokális, főleg kisebb léptékű, pontszerű projektek (buszöblök, buszvárók, pályaudvarok) kerülhettek támogatásra; A ROP-ok keretében eltérő tartalommal kerültek a felhívások meghirdetésre, hiányzott az egységesség, a központi átgondolás, iránymutatás.
Ezért a 2009-2010 felhívások változtatásai… 1 A régiós felhívások egységesítésre kerültek; Tevékenységek A-B-C) megbontás szerinti csoportosításra kerültek, bővült a pályázható tevékenységi kör (pl.: a kötöttpályás közösségi közlekedéssel közös létesítmények: utasvárók, közös utastájékoztatás is támogathatóvá vált); Szigorú tartalmi előírások kerültek előírásra a pályázatok tartalmára vonatkozóan (szabványok: ITSO, EH3, Transmodel, stb., fenntartható merev /beton/ burkolattípusok buszöblöknél, területi fenntartási kötelezettség, ha szolgáltató váltás történik;) Megtörtént a pályázói kör kibővítése a hazai viszonyoknak megfelelően (MÁV, Volánok) Emelkedett az igényelhető támogatás összege, egészen 700 M Ft-ig
Ezért a 2009-2010 felhívások változtatásai… 2 Komplex pályázatok előnyben részesítése: Ha a pályázó A + B + C tevékenységet is vállalt: 10 + 10 + 10 pont; Ha a pályázó ezeken belül további altevékenységeket vállalt: 3 + 3 + 3 pont; Ha a pályázó több települést vont be: 2 – 9 pont; Ha a pályázó megrendelőt is bevont: + 5 pont; Ha a pályázó nagyobb lakosságszámot ért el a fejlesztéssel: 2 – 15 pont. Megrendelő bevonásakor a szabályozási környezet változására is számítottunk, ami végül elmaradt.
Projektek – Példák – Dél-Alföld Dél-Alföldi Volán konzorcium a Kunság Volán vezetésével Bács, Kunság és Körös Volán járműveinek a GPS-es nyomonkövetése, forgalomirányítása kerül kialakításra, több résztvevő, régiós lefedettség => 2011-es települési fejlesztések már tervezhetnek az érkező adatokkal, fejleszthetik a megállóhelyi utastájékoztatásuk.
Projektek – Példák - Szolnok Jász-Kun Volán 2007-2008 Dinamikus Utastájékoztatás bevezetése Szolnok területén (járműfedélzeti GPS-ek + 8 megállóhelyi dinamikus tábla + internetes felület) Jász-Kun Volán 2009-2010 A dinamikus utastájékoztatás kiterjesztése Jász-NagyKun-Szolnok megye területére, elektronikus jegyrendszer elindítása Szolnok MJV 2007-2008 mindössze buszmegálló felújításokra pályázott. Szolnok MJV 2009-2010 értékelés alatt álló projektje már az infrastrukturális munkák mellett 46 megállóhelyi dinamikus utastájékoztató oszlop kihelyezését tervezi… => A szolgáltatók és települési önkormányzatok párhuzamos támogatásával jelentős előrelépés érhető el a jelenlegi szabályozási környezetben is!
ROP források (2007-2010: 32,4 Mrd Ft) 2007-2008 (Megítélt) 2009-2010 forrás (Részben megítélt) ÉMOP 1,5 ÉAOP 1,9 3,7 DAOP 3,6 1,8 DDOP 0,2 3,1 KDOP NYDOP 2,8 1,7 KMOP 8,4 Összesen: 16,9 15,5
KMOP – eltérések - projektek Egyfordulós, nyílt pályázati rendszerben: Buszsávok építése, kialakítása (lezárt) P+R parkolók, csomópontok fejlesztése (lezárt) Dunai hajózás fejlesztése (folyamatban) Kiemelt projektekként BKV FUTÁR forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszerének a fejlesztése: 4,0 Mrd Ft BKKKR – Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer fejlesztése: 0,9 Mrd Ft Rákoskeresztúri autóbuszsáv 0,8 Mrd Ft
Támogatott projektek – www.euter.nfu.hu Folyamatban lévő értékelések
Támogatott projektek – www.euter.nfu.hu
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. laszlo. stefan@nfu. gov. hu www. nfu Köszönöm megtisztelő figyelmüket! laszlo.stefan@nfu.gov.hu www.nfu.hu www.euter.nfu.hu