Térábrázolás különböző életkorokban Erdős Klára Moholy Nagy Művészeti Egyetem Vizuális és Környezetkultúra Tanár szak
A gyermek rajzok fejlődésére alapvetően három dolog van hatással biológiai adottságok nemzeti kultúra és életmód nevelés és a művészet Térábrázolás három fejlődési szintje: Egy dimenziós Két dimenziós Harmadik dimenzió: önállóan nem minden gyerek jut el erre a szintre
Korszakokra bontott fejlődés különböző állomásai* 1-3 kor firkakorszaknak 4-6 éves korszak a pre sematikus korszak -12 évesek, sematikus korszak -14 éveseket a realizmus hajnala 14-17 éves korosztály a döntések kora *Victor Löwenfeld felosztása alapján Térbeliség: Levinstein Perspektíva teljes hiánya Térbeli egység Távlat szerinti elrendezés Közelebbi tárgy nagyobb a távolabbi kisebb (méret és tér)
5-6 évesek több szempontú ábrázolása Egyidejűleg több nézőpont Egy tárgy ábrázolásán belül is Mindig azt a nézőpontot választják, amelyik leginkább megfelel a képzeletükben élő képnek
Térábrázolások Térábrázolás kezdetei Egymás mellé sorolt elő és oldal nézet Kiterített ábra Nem látvány ábrázolás Információ közlés
Térábrázolások Egydimenziós rajz A méretek nem felelnek meg a perspektíva szabájainak
Térábrázolás fejlődése Ugyan azon gyerek rajza 11 és 14 éves korában
Térábrázolások Kétdimenziós ábrázolás Perspektívára való törekvés(házak) Levinstein szerinti harmadik fok: a távolabbi ház kisebb
17-18 éves kor fejlett tér ábrázolása
Térábrázolási feladat megoldásai 11 és 14 éve s korosztályból Megadott tér , szoba, kollázs technikával való berendezése, saját szoba vagy álomszoba
11 évesek legjobb munkái A tárgyak szépen vannak körbe vágva Van felső emelet is Sok részlet Aldó képen jó a perspektíva
11 évesek leggyengébb munkái A képek körbe vágása nem szép Kaotikus elrendezés Perspektíva teljes hiánya
14 évesek legjobb munkái Szép körbe vágások harmónikus környezet Térbeliségre törekvés Tapétázás egyszerű
14 évesek leggyengébb munkái Szép körbe vágás Térbeiliségre törekvés(képek a falon) Kevés tárgy Képek mérete nincs összhangban egymással
Köszönöm a figyelmet Felhasznált irodalom:Kárpáti Andrea (2001): Firkák, formák, figurák - a vizuális nyelv fejlődése a kisgyermekkortól a kamaszkorig. Pécs: Dialóg Campus Kiadó Saját dolgozat és gyűjtés: Vizuális nevelés és befogadás, dolgozat 2007