BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2014. 07. 13. 1 2D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kamarai prezentáció sablon
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Weblap szerkesztés HTML oldal felépítése Nyitó tag Záró tag Nyitó tag Záró tag oldalfej tözs.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Csillagászati földrajzzal kapcsolatos feladatok
Humánkineziológia szak
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Lencsék és tükrök képalkotásai
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre.
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
Koordináta transzformációk
Koordináta transzformációk
Az optikák tulajdonságai
Inkrementális 3D képszintézis
Sugárkövetés: ray-casting, ray-tracing
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
Sugárkövetés: ray-casting, ray-tracing Szirmay-Kalos László.
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
3D képszintézis fizikai alapmodellje
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre Árnyalások.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2006 őszi félév 1 2D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre Árnyalások.
Térelemek Kőszegi Irén KÁROLYI MIHÁLY FŐVÁROSI GYAKORLÓ KÉTTANNYELVŰ KÖZGAZDASÁGISZAKKÖZÉPISKOLA
Műszaki ábrázolás alapjai
A virtuális technológia alapjai Dr. Horváth László Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Ma sok mindenre fény derül! (Optika)
szakmérnök hallgatók számára
4.7. Textúra A felület anyagszerűsége Sík-képek ráborítása a felületre
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Számítógépes grafika 5. gyakorlat. Előző órán Textúrázási módok Pixel shader használata.
A számítógépes munkahely ergonómiája
Számítógépes Grafika Megvilágítás Programtervező informatikus (esti)‏
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre Árnyalások.
2D-3D számítógépes grafika
Árnyalási módok.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre Árnyalások.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2006 őszi félév 0 2D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta.
BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre.
Vektorok különbsége e-x = [ex-xx ey-xy ez-xz] e e-x x szempozíció
Sugárkövetés: ray-casting, ray-tracing
Számítógépes grafika Bevezetés
3D képszintézis fizikai alapmodellje Szirmay-Kalos László Science is either physics or stamp collecting. Rutherford.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Informatikai Automatizált Rendszerek Konzulens: Vámossy Zoltán Projekt tagok: Marton Attila Tandari.
3. Szoftver-ergonómiai alapismeretek
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
4.6. A Fénysugár-követés módszere (ray-tracing) Mi látható a képernyőn, egy-egy képpontban ? (4.4.LÁTHATÓSÁG) A képponton át a szembe jutó fénysugár melyik.
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Áramlástan Tanszék február.
Képek feldolgozása 7. osztály.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
Természetes világítás
OPTIKAI TÜKRÖK ÉS LENCSÉK
Geodézia BSC 1 Gyors ismertető
Máté: Orvosi képfeldolgozás12. előadás1 Három dimenziós adatok megjelenítése Metszeti képek transzverzális, frontális, szagittális, ferde. Felület síkba.
4.6. A Fénysugár-követés módszere (ray-tracing) Mi látható a képernyőn, egy-egy képpontjában ? És az ott milyen színű ? (4.7. Árnyalás)
3D grafika összefoglalás
Global Illumination.
Vizualizáció és képszintézis
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
Árnyékszerkesztés alapjai
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
Épületelemek árnyéka.
Előadás másolata:

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre Árnyalások 1. rész

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Árnyalási módok Árnyalás visszaverődés számítás nélkülÁrnyalás visszaverődés számítással

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Árnyalási módok Phong Monte-Carlo Irradiance Cache Photon Map

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Visszaverődések TükrösDiffúzIrányítottSpekuláris

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Fénymodellek AmbiensDiffúzSpekuláris + Diffúz Ambiens + Spekuláris + Diffúz

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Árnyalások - 1 Poligon árnyalások

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Poligon árnyalás család Első eljárás Nincs visszaverődés számítás Pontatlan árnyékvetés Puha árnyékok Egyszeres átlátszóság Gyors (OpenGL, DirectX)

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Számítógépes képalkotás - 1 Rajzelem KR ➔ Világ KRLapokra bontásEltolás

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Számítógépes képalkotás - 2 ForgatásAnizotróp átméretezésProjektív TR

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Számítógépes képalkotás - 3 Hátsólap eltávolításVágásZ koordináták elhagyása

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Gouraud és Phong árnyalások

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Poligon árnyalás család Drótvázas (Wireframe) Dróthálós (Wiremesh) Takart vonalas (Hidden line) Konstans (Flat, Constant) Gouraud (Smooth) Phong

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Drótháló: raszterizált vektoros kép Színes drótháló Takartvonalas árnyalás Konstans árnyalás Gouraud árnyalás – diffúz visszaverődés Phong árnyalás, spekuláris visszaverődés Poligon árnyalás család © 1990 Pixar

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Mélységjelzés Takartvonalas ambiens fénnyel Íves felületek – spekuláris visszaverődés Fényforrások a modelltérben Textúra leképzés Áthelyező leképzés (displacement mapping) Visszatükrőződés leképzés Poligon árnyalás család © 1990 Pixar

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Z-buffer: takarás =+ =+

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Z-buffer: Distance Cueing Distance Cue: pszichológiai fogalom, jelentése távolságjelző, mélységérzékelő mozzanat. Distance Cueing Z-buffert használó eljárás, amely a távolsággal arányosan csökkenti a pixelek világosságát, illetve módosítja a színüket. Near Distance: kezdő távolság. Near Density: a moduláció kezdő értéke a kezdő távolságnál. Far Density: a moduláció teljes értéke a hátsó vágósíknál. Sűrűség=1 Sűrűség=0 Far density Near density Távolság - sűrűség Első vágósík Hátsóvágósík Near distance Kamera NincsDepth CueingFog Cueing Látótér

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Z-buffer: átlátszóság Kamera Z X,Y 1 2

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Z-buffer: Phong Shadow Map Árnyékszámítás két képpel, három lépésben: 1. (V) kamerakép: felvétel a kamera nézőpontjából, Z-buffer tárolja a pixelek mélységét; 2. (S) árnyékkép: felvétel a fényforrás nézőpontjából, Z-buffer tárolja a pixelek mélységét; 3. kamerakép transzformációja az árnyékkép koordináta-rendszerébe. A két Z- buffer összevetése: ha P v > P s, akkor P v pixelt P s pixel takarja, tehát P v pixel árnyékban van, színét a fényforrás nem módosítja. Ha P v < P s, akkor P v pixel megvilágított, színét a fényforrás módosítja.

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Képhibák

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Képhibák javítása előszűréssel Mip Mapping (Multi In Parvo – Sok a kicsiben) eljárás a textúra-képekből különböző felbontású változatot készít, hogy a textúra részletessége a változó 3D-s geometria állandó felbontású mintavételezéséhez igazodhasson. Így például a perspektivikusan rövidülő kőfal közeli képén a nagyfelbontású változat, a távoli képén a kisfelbontású változat szolgáltatja a textúra-képet.

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Árnyalások - 1 Ray trace árnyalás

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Raytrace árnyalás Arthur Appel, 1968 Nézetfüggő eljárás Nincs többszörös visszaverődés számítás, (a hiányzó derítést az un. ambiens fény pótolja) Csúcsfény, tükröződés, átlátszóság Éles vetett árnyékok Kiegészítő eljárások: –Anti-aliasing képjavítás (SuperSampling) –Környezeti kép (Environment Map) –Különleges fényforrások a többszörös visszaverődés pótlására, az árnyék élesség csökkentésére (Sky Light, Ground reflection)

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Raytrace árnyalás Ablak Visszaverődési centrum Pixel (r) Pixel (t) Pixel (p) Geometria Pixel (a) StSt SeSe SrSr SsSs N Fényforrás

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Raytrace árnyalás Sugarak S e elsődleges sugár (szemponttól a felületig) S s árnyéksugarak (felülettől a fényforrásokig) S r tükör sugár (felülettől a tükröződő felületig), majd onnan tovább, ha az is tükröződő… S t átlátszóság sugár (felülettől a mögötte levő felületig), majd onnan tovább, ha az is átlátszó… A szempontból kiinduló, a képpontokon átmenő elsődleges sugarak soronként, pixelről-pixelre haladva letapogatják a geometriát. A mintavételi pontokban kapott RGB értékek összeadódnak a másodlagosan indított sugarakkal (árnyék, tükör, átlátszóság) kapott RGB értékekkel.

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Visszatükrözési szintek Alan Watt: 3D Computer Graphics O szint 1 szint 2 szint3 szint4 szint5 szint

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Képhibák javítása túlmintavételezéssel SuperSamping (Szupermintavételezés) eljárás lokálisan megnöveli a mintavételi helyek számát, a pixelkép mérete (felbontása) nem változik.. Ha mintavételi gyakoriság (felbontás) elégtelen – lásd a felső sort -, az eljárás mintavételek számát lokálisan megnöveli, majd az eredményt átlagolja, - lásd az alsó sort. Az eljárás adaptív (alkalmazkodó): akkor indul el, ha a szomszédos pixelek világosság- vagy színkülönbsége meghaladja a felhasználó által beállított küszöbértéket.

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Képhibák javítása zajjal: jittering Szürkefokozat szám csökkentés (kvantálás) zaj nélkül és előkevert zajjal: a)Mintakép 64 szürkefokozattal, b)4 szürkefokozatra kvantált kép, c)Zajjal kevert 64 szürkefokozat, d)4 szürkefokozatra kvantált zajos kép. Túlmintavételezés jittering nélkül Túlmintavételezés jitteringel

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Environment Map Environment map, környezeti kép a raytrace árnyaláshoz kifejlesztett eljárás, amellyel a visszatükröződő és átlátszó felületek realizmusa növelhető, és világításra (derítésre) is alkalmas. A környezeti kép 3D-s modellt befoglaló doboz lapjaira feszített pixelképek, amelyeket az elsődleges sugarak nem, csak a másodlagos sugarak (tükröződés és átlátszóság) „látnak”. Így a környezeti kép(ek) háttérként csak az átlátszó felületek mögött, és visszatükröződő felületeken visszatükröződésként jelennek meg.

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Environment Map

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Árnyalások - 1 Fényforrások

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Ambiens fény, Camera Light Az ambiens fény matematikai fény, a többszörös visszaverődés számítást pótolja. Valamennyi anyag (textúra) világosságát megnöveli, hogy az árnyékban levő felületek ne legyenek feketék. Ha nincs többszörös visszaverődés számítás, az ön- és vetett árnyékok feketék. A kamera fény (vaku) a nézőpontban vagy a közelében helyezkedik el. Modellezés közben is működtethetők az egyszerűbb árnyalások, ilyenkor a kamerafény pótolja a fényforrásokat. Nincs vetett árnyéka.

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Ambiens takarás (Ambient Occlusion) Az ambiens takarás pszeudó megvilágítás, amelynek mértékét az határozza meg, hogy a legközelebbi felület mennyire takarja. Pontosabban a felület mért pontjára emelt félgömben másik felület hol helyezkedik el. A közel eső felület csökkenti a megvilágítottságot. Az ambiens takarás használható közvetlenül, és kiegészítésként a többszörös visszaverődés számítás lerövídítésére.

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Pontfény és Reflektor (Omni Light & Spot Light)

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Párhuzamos fény (Distant Light, Directional Light) A távoli fény párhuzamos fénysugarakat bocsát ki egy irányban. A fénysűrűség nem csökken a távolsággal. Kapcsolódó fény: SkyLight (Égbolt fény) A fény iránya meghatározható: a) a modelltérben két adatponttal (irányvektorral), vagy… b) párbeszédablakban (mint napfény) a földrajzi hellyel és az időponttal az általános koordináta-rendszer origóján keresztül forgatva. (Északi irány az y tengely)

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Égbolt fény (Sky Light) Égbolt fény (Nishita, Nakamae, 1983) CIE tiszta égbolt fénysűrűség eloszlás CIE felhős égbolt fénysűrűség eloszlás

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Égbolt fény (Sky Light) Uniform skylightOvercast sky Direct sunlight Clear skyClear sky incl. direct sunlight

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Területfény (Area Light)

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / IES és Eulumdat fájlformátum 1. IESNA91 2. [TEST] Simple intensity distribution 3. [MANUFAC] Lightscape Technologies, Inc. 4. TILT=NONE IESNA91 2. [TEST] Simple intensity distribution 3. [Gyártó] 4. TILT=NONE Szorzótényező 8. Vízszintes szög 9. Függőleges szög Nyílás mértékegység: 1 láb, 2 méter. 12. Nyílás szélessg, hossz, magasság IES Standard File Format for Electronic Transfer of Photometric Data and Related Information

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / IES és Eulumdat fájlformátum

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / Árnyalások - 1 © Batta Imre, ,5