Fenntartható fejlődés Német G. Dániel 2013. November 5.
Mi a fenntartható fejlődés?
Koncepciók és definíciók ‘70: „Az ökológiai eltartó rendszerekkel összhangban működő gazdaság” Daly H 1973 – Steady State Economy Meadows D. x2 1972 – Limits to Growth ’80: „A jelen szükségleteit anélkül elégíti ki, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket” ENSZ – Közös jövőnk (Bruntland jelentés) ’90: Föld Charta 27 pontja Rio – ENSZ Környezet és Fejlődés Agenda 21 2000-es évek: Triple bottom line Hasna A.M – 2007 A Psychological Approach to a Thriving Resilient Community Fejlődés ? 3
Fenntartható fejlődés 1.1 Fenntartható fejlődés ≠ Környezetvédelem Fenntarthatóság GAZDASÁG TÁRSADALOM KÖRNYEZET
Erős és gyenge fenntarthatóság Erőforrások helyettesíthetősége? KÖRNYEZET GAZDASÁG TÁRSADALOM TÁRSADALOM VS. KÖRNYEZET GAZDASÁG Gyenge Erős 5
Erőforrás gazdálkodás Cowboy gazdaság – űrhajós gazdaság Erőforrások lokalitása Elosztás – igazságosság és időhorizontok 6
Fenntartható realitása Praktikusan többnyire a közvetett vagy közvetlen gazdasági hatások optimalizálás mellett a legkedvezőbb környezeti / társadalmi hatások elérése a reális, piaci / politikai megközelítése a fenntarthatóságnak. GAZDASÁG TÁRSADALOM KÖRNYEZET Adományok, szociális programok
Fenntarthatóság kihívásai Mi a legfontosabb fenntarthatósági kihívás? Energia Esőerdők és biodiverzitás Klímaváltozás és légszennyezés Betegségek Túlnépesedés 8
Vállalati fenntarthatóság - bevezetés
Vállalati fenntarthatóság 1.1 Fenntartható fejlődés ≠ Vállalati fenntarthatóság „Üzleti megközelítés, amely úgy teremt hosszú távú részvényesi értéket, hogy megragadja azokat a lehetőségeket, és kezeli azokat a kockázatokat, melyek a gazdasági, környezeti és társadalmi fejlődésből származnak.” – Robeco SAM Röviden: a vállalati fenntarthatóság az üzleti szféra hozzájárulása a Fenntartható Fejlődéshez Különböző fogalmak: Fenntartható fejlődés, Fenntarthatóság, SD, CSR, CR 10
Fenntartható vállalatok két alapvető típusa Környezetvédelmi vagy szociális megoldások piacképes szolgáltatása (fenntarthatóság = érték) Környezeti és szociális szempontból optimalizált szolgáltatások (fenntarthatóság = értéknövelő / piaci megkülönböztetés) Példák: melyik-melyik? 11
Vállalati fenntarthatóság - kommunikáció Melyik csoport érdeke az előzőek közül inkább a fenntartható értékek/eredmények kommunikációja? Interbrand és Deloitte publikáció - Best Global Green Brands 2013 Teljesítmény > Megítélés Előző évek és iparági benchmarkok Összpontszám A legzöldebb márka? A rangsor tetejének pontszámai? 12
Vállalati fenntarthatóság - teljesítmény és megítélés elemei Vállalatirányítási struktúra Hitelesség Működés Differenciálódás Logisztika és utaztatás Relevancia Érdekelt felek bevonása Konzisztencia Termékek és szolgáltatások Megértés Ellátási lánc Jelenlét / ismertség Green-washing vs. tényleges értékközvetítés 13
Mi lesz a folytatásban. Vállalati fenntarthatóság II Mi lesz a folytatásban? Vállalati fenntarthatóság II. Felelős befektetések Fenntarthatósági menedzsment Fenntarthatósági jelentéstétel és teljesítményjavítás 14
Kérdések? Presentation title
Köszönöm a figyelmet! Német G. Dániel Tanácsadó +3670 620 9883 dnemet@deloitteCE.com Presentation title
“Deloitte” is the brand under which tens of thousands of dedicated professionals in independent firms throughout the world collaborate to provide audit, consulting, financial advisory, risk management, and tax services to selected clients. These firms are members of Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL), a UK private company limited by guarantee. Each member firm provides services in a particular geographic area and is subject to the laws and professional regulations of the particular country or countries in which it operates. DTTL does not itself provide services to clients. DTTL and DTTL member firm are separate and distinct legal entities, which cannot obligate the other entities. DTTL and each DTTL member firm are only liable for their own acts or omissions, and not those of each other. Each of the member firms operates under the names "Deloitte," "Deloitte & Touche," "Deloitte Touche Tohmatsu," or other related names. Each DTTL member firm is structured differently in accordance with national laws, regulations, customary practice, and other factors, and may secure the provision of professional services in their territories through subsidiaries, affiliates, and/or other entities. Deloitte Central Europe is a regional organization of entities organized under the umbrella of Deloitte Central Europe Holdings Limited, the member firm in Central Europe of Deloitte Touche Tohmatsu Limited. Services are provided by the subsidiaries and affiliates of Deloitte Central Europe Holdings Limited, which are separate and independent legal entities. The subsidiaries and affiliates of Deloitte Central Europe Holdings Limited are among the region’s leading professional services firms, providing services through more than 3,900 people in 34 offices in 17 countries. Deloitte provides audit, tax, consulting, and financial advisory services to public and private clients spanning multiple industries. With a globally connected network of member firms in more than 150 countries, Deloitte brings world-class capabilities and deep local expertise to help clients succeed wherever they operate. Deloitte's approximately 200,000 professionals are committed to becoming the standard of excellence. © 2013 Deloitte Central Europe 17