Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék Járművek és Mobil Gépek II. Dr. Keisz István, Némethy Zoltán 1 2010.09.06 1
Autódaru
Daruk csoportosítása szerkezetük szerint Híddaruk Forgódaruk Egy főtartós Két főtartós függő Híddaruk Bakdaruk Konzol nélküli Konzolos felhajtható konzolos Konténerdaruk Kábeldaruk Futódaruk Autó- és mobildaruk Portáldaruk Toronydaruk Billenő gémmel futómacskás gémmel
1.1. ábra. Két főtartós híddaru 1 daruhíd; 2 fejgerenda; 3 daruhíd bekötés; 4 haladómű; 5 futómacska teheremelő művel; 6 úszókábel; 7 függőkapcsoló; 8 villamos szekrény; 9 futómacska ütköző;10 elektromos átkötések.
1.2. ábra. Konzolos bakdaru 1 daruhíd; 2 fixláb; 3 ingaláb; 4 futómacska; 5 emelődob; 6 horogszerkezet; 9 haladómű; 8 macska futómű; 9 kezelőfülke; 10 úszókábel; 11 létra; 12 pódium; 13 kábeldob.
1.3. ábra. Kábeldaru
1.4. ábra. Kikötői portáldaru Reakcióerők: F + G =F1 + F2 A daru stabilitásának határa, ha: 0 ≥ F2
1.6. ábra. Építési toronydaru futómacskás gémmel
1.7. ábra. Mozgatóművek kinematikai vázlatai
1.8. ábra. Motor karakterisztika
1.10. ábra. Szalagfék típusok egyszerű Differenciál Összegező
1.11. ábra. Tengelyirányú erővel nyomó fékek Kúpos fék Tárcsás fék Lamellás fék A féknyomaték: M[Nm] = z*K [N] *r [m] *μ / sinβ ahol z = működő felületek száma, μ = súrlódási tényező
1.12. ábra. Tárcsafék
1. 9. ábra. Külső kétpofás fék A féknyomaték: M[Nm] = 2. K [N]. r [m] 1.9. ábra. Külső kétpofás fék A féknyomaték: M[Nm] = 2*K [N] *r [m] *μ* / sinβ μ * = súrlódási tényező
1.13. ábra. Elektrohidraulikus féklazító
Kézimozgatású emelők 2010.09.13. 16
1.15. ábra. Villamos emelődob
1.14. ábra. A teher emelőmű felépítése 1 Villamos motor; 2 Fékszerkezet; 3 Hajtómű; 4 Kötéldob; 5 Csigasor; 6 Emelt teher Teljesítmény szükséglet: P [W] = mQ [N] *ve[m/s]/η η = hatásfok << 1,0
1.16. ábra. A haladómű felépítése
1. 17. ábra. Hajtott darukerék és kerékszekrény sín (1. 38. ábra 1.17. ábra. Hajtott darukerék és kerékszekrény sín (1.38. ábra.) fogóval
Darukerék hajtáshoz teljesítmény Csapágy nyomaték: Mcs [Nm] = F [W] * μs * d [m] *1/2 Gördülési ellenállás nyomatéka: Mk [Nm] = F [W] * f [m] Hajtás nyomaték szükséglete: Mk [W] = Mcs + Mcs Teljesítmény szükséglet P [W] = Mk [W] * v [m/s] Figyelem: Ez egy kerék hajtásának a teljesítmény szükséglete
1.18. ábra. Forgótám talpcsapággyal és golyóskoszorú Talpnyomás V [N] = ( Gt + Q + Ge ) * g Oszlopot terhelő nyomaték M[Nm] = H*h Optimális ellensúly: Gt*b + Q*a - Ge*e = = Ge*e - Gt*b
1.21. ábra. Pászma változatok Normál Seale Warrington d= azonos dk = 2*db dk = db De a Warrington kötélnél a külső rétegben minden második elemi szál átmérője kisebb: cél a burkoló kör
Acélsodronykötelek A járomban elhelyezett orsókról lecsévélendő elemi szálakat sodrórózsán keresztül vezetve a sodrópontban a sodrógép hossztengelyében átvezetett központi szál köré egy irányban, egy vagy több sorban sodorják. 2010.09.13. 24
1.19. ábra. Kétszer sodrott normál kötél
1.20. ábra. Sodrásirányok
Acélsodronykötelek Jobbsodrású – Balsodrású (A csavarodás iránya) Hosszsodrású – Keresztsodrású Hosszsodrású: Elemi szálakból készült pászma ugyanolyan sodrású, mint a pászmákból készült kötél. Kersztsodrású: Elemi szálakból készült pászma ellentétes sodrású, mint a pászmákból készült kötél. 2010.09.13. 28
+ Acélsodronykötelek Kötél Elemi szál Pászma Kötélmag Elemi szál gyártása: Hengerlés d=5mm –ig Húzás Patentírozás Pászma + Kötélmag: acél vagy kender. Kötélmag Kötél 2010.09.13. 29
122/a Kötélvég kialakítások Szorítókengyel 2010.09.13. 30
122/b Kötélvég kialakítások Kötélszív Kötélcsülök Kötélék 2010.09.13. 31
1.23. ábra. Kötélkorong és kötéldob
1.24. ábra. Kötéldob horony és kötéldob karima
1.25. ábra. Kötélvég rögzítés dobon
1.26. ábra. Horogszerkezet
Kötélvezetés 2010.09.13. 36
Áram hozzávezetés 1.27, és 1.28. ábrák. 1.27. ábra. Csupaszvezetékes → 1.28. ábra. Hajlékony kábeles 1 úszókábel; 2 futómacska; 3 daruhíd; 4 elektromos bekötés; 5 kábel bekötés a futómacskán.
1.29. ábra. Pályamenti áram hozzávezetés kábeldobos tárolással. 2 daru lábszerkezet; 3 kábelcsatlakozás; 4 kábel terelő tárcsa; 5 kábelfordító pipa; 6 kábel.
1.30. ábra. Kötöző kötelek alkalmazása
1.31. ábra. Kötél függesztékek
1.32. ábra. Állítható távolságú emelőgerenda
1.33. ábra. Ollókaros fogó és excenteres lemezfogó
34. ábra. Kör alakú és szögletes emelőmágnes
1.35. ábra. Fenékürítésű edény
1.36. ábra. Billenő teknő
1.37. ábra. Kétköteles markoló munkaciklusa
Összefoglalás A járművek az anyagmozgatási folyamatában igen fontos elemek, használhatóságukat nagyban növelik és kiterjesztik a különböző felépítmények, ezért célszerű megismerni az azokat felépítő elemeket: Megfogók, horgok Kötelek, hevederek, Tárcsák, dobok Tartályok Markolók Dobok Tárcsák Tengelykapcsolók Fékek Villamosmotorok
Konténerdaru