Horváth Miklós Magyar Logisztikai Klaszter Úton a válságban BME - BESZÁLLÍTÓI ÉS INTEGRÁTORI KÉPZÉS, KÉPESSÉG,KÉSZSÉGFEJLESZTŐ KONFERENCIA Horváth Miklós Magyar Logisztikai Klaszter
Logisztika válsága Volumencsökkenés drasztikus és gyors (GDP és a logisztika viszonya) A szerződések általában nem tartalmaznak min.dijat vagy volumen garanciát Eszközfinanszrozás kritikussá válik Eszközökből nem lehet kimenekülni Rövidtávon az árak csökkenek és ez gyorsitja az iparág zsugorodását Gyors visszaépülés nem várható -2010+
Eszköztulajdonosok Nem mozgó eszközök Kapacitások kiigazítása Erőteljes konszolidáció, folyó beruházások leállítása, szerződések újratárgyalása Tulajdonosváltások,új alkalmazások keresése Szállítóeszközök Kapacitások csökkentése Érvényes megrendelések átütemezése Flottatulajdonosok teljes átrendeződése Nagy/kicsi aránya változhat
Logisztikai vállalatok A hatás változó Szolgáltatási profil Ügyfélportfólió Eszközvagyon mérete és finanszírozási igénye A szolgáltatás földrajzi sugara szerint A bankok csak a nagyobb és stabilabb vállalkozásokat hajlandóak finanszírozni A közúti fuvarozók helyzete a legkritikusabb Alultőkésítettség és piactalanság (alvállalkozók)
Várható folyamatok? A globális beszerzés változása Költségnövelő kezdeményezések átértékelése Szabályzás Környezetvédelem „Insourcing” Konszolidáció minden mennyiségben Közép vállalkozások eltűnése A vállalkozások száma csökken
Várható folyamatok? Kapacitások kiegyensúlyozatlanok Változó ellátási láncok Folyamatos csökkenés Kapacitások kiegyensúlyozatlanok Szállítmányozók és „Carrierek” Konkurencia a régióban
Magyar logisztika A csak hazai piacra dolgozó vállalkozások helyzete kritikussá válik – regionális stratégia hiánya! A vállalkozások az elmúlt években eszközszerzésre és nem piacszerzésre koncentráltak Az állam beavatkozó szerepe igen korlátozott Átmeneti forrás juttatása nem megoldás az árbevétel csökkenésére Logisztikai bail out? Nincs rá pénz! Szabályzási környezet változtatása? Nem vállalkozásbarát!
Kezdeményezések-iparág LIT Reformszövetség LEF MLK Mivel a folyamat lefutása még nem becsülhető meg ezért folyamatos egyeztetés szükséges Megszerezhető-e egy vezető - koordinátori szerep ebben a helyzetben?
Kezdeményezések -ipar Az már elfogadott beruházási projektek újratárgyalása „logisztikai „bail out”? Határon túli piaci munka támogatása „Hálózatosodás” elősegítése KKV szerepe a logisztikában korlátos
Kezdeményezések-állam Állami infrastruktúra beruházások Szélesebb körű egyeztetés szükséges Jövőbeli volumen elvárásokra épülő beruházások kerülendőek Futó beruházások átértékelése, lecsökkentése A politikai akarat szolgálja ki a gazdaság érdekeit Tabuk megszüntetése –DUNA
Kezdeményezések-állam Logisztika és FDI összefüggései – ITD szerepe A magyar logisztikai ipar érdekérvényesítése jelenleg gyenge Új szabályzások bevezetése mindig költségnövekedéssel járnak, miért? A cél most a vállalkozások költségeinek csökkentése, tehát olyan szabályozókra van szükség, amelyek költséget nem növelnek, vagy esetleg a költségeket csökkentik Költségnövelő tényező a helytelenül megszabott büntetés Az állam büntetésből származó bevételei nagy mértékben megnőttek
Logisztika-versenyképesség - kritériumok Vállalati méret Hálózatos üzleti modell Eszközök és infrastruktúra Humán erő
Humán erő és képzés a logisztikában Logisztikai munkaerő hiány? A képzés nehézségei Magyar adottságok MLK kezdeményezés
Q&A