Másfél évtized a tudás szolgálatában – a MOK 15 éve Dr. Dinya László Kaposvár, aug. 25.
„Kezdetben vala a gondolat…” ÉvMOK-konferenciákFelsőoktatás-politikaKözgazdasági Nobel-díjak 1995.I. Miskolc, szept ”Marketing a felsőoktatásban – tény, tartalom, tendencia” Bokros-csomag - tandíj? megszorítások? integrációk? Robert E. Lucas: a racionális várakozások hipotézisének kifejlesztése, alkalmazása, amelymegváltoztatja a mikroökonómiai elemzést és lehetővé teszi a gazdaságpolitika mélyebb megértését 1996.II. Szolnok, szept „Tudományos kutatás - marketing” Új FTV: normatív finanszírozás, költségtérítés James Mirrlees – William Vickrey: az aszimmetrikus információ melletti ösztönzők gazdasági elméletéhez való alapvető hozzájárulás 1997.III. Tatabánya, szept „Marketing egy stabilizálódó világban” Lisszaboni egyezmény aláírása - növekvő hallgatói létszámok Robert Merton – Myron Scholes: a derivatívák értékeinek meghatározására szolgáló új módszer 1998.IV. Pécs, szept „Hagyomány és megújulás a magyar marketingoktatásban” Orbán-kormány – (Világbanki kölcsön + tandíj) törölve, (költségtérítés + normatív finanszírozás + integrációk prioritása) marad Amartya Sen: a jóléti közgazdaságtanhoz való hozzájárulás 1999.V. Budapest/KKF, aug „Marketing a globalizálódó világban” Bolognai egyezmény aláírásaRobert Mundell: a különböző árfolyamrendszerek melletti monetáris és fiskális politika, valamint az optimális valutáris övezetek elemzése
Mi foglalkoztatott bennünket? „Vigyázó szemünket” távoli horizontra vetve Stratégiai kihívások, módszertani fejlődés Stabilizálódó és globalizálódó világ, megújulás
…majd beköszöntött a XXI. század … ÉvMOK-konferenciákFelsőoktatás-politikaKözgazdasági Nobel-díjak 2000.VI. Veszprém, aug „Marketing az új évezred küszöbén ” „De jure” integrációk – de facto cégtáblacserék James Heckman: a szelektív minták elemzésének elmélete és módszerei Daniel McFadden: a diszkrét választás elemzésének elmélete és módszerei 2001.VII. Gödöllő, aug "Stratégiai kihívások és válaszok a marketingoktatásban és kutatásban" Bologna-bliccelésGeorge Akerlof – Michael Spence – Joseph Stiglitz: a piacok elemzése aszimmetrikus információ mellett 2002.VIII. Szeged, aug „Az információs társadalom marketing kihívásai” Medgyesi-kormány – a bolognai folyamat beindul itthon is Daniel Kahneman: pszichológiai kutatási szempontok bevezetése a gazdaságtudományba, különös tekintettel a bizonytalanság melletti emberi ítéletekre és döntéshozatalra 2003.IX. Debrecen, szept "Marketing a bővülő Európában" CSEFT-vita és viharokVernon L. Smith - Robert F. Engle: laboratóriumi kísérletek alkalmazása az empirikus gazdasági elemzés eszközeként, különösen a különleges piaci mechanizmusok tanulmányozásában X. Sopron, aug „ Ú j tendenci á k a marketingben é s oktat á s á ban ” EU-csatlakozás – indul a BA- szakok előkészítése Clive W. J. Granger – Finn E. Kydland: az együtt haladó trendű gazdasági idősorok elemzésének módszerei
Teli optimizmussal… Nagy reményekkel az új évezred elé Bővülő Európa Bővülő kihívások – információs társadalom, trendi trendek
…és szaporodtak a kihívások! ÉvMOK-konferenciákFelsőoktatás-politikaKözgazdasági Nobel-díjak 2005.XI. Győr, aug „Marketingoktatás és kutatás az átalakuló magyar oktatásban” BA-szakstruktúra elfogadásaRobert Aumann – Thomas Schelling: a konfliktus és kooperáció jobb megértése a játékelméleti elemzésben 2006.XII. Budapest/BMGE, aug "Fenntartható fejlődés - társadalmi orientáció - innováció" Gyurcsány-kormány – BA- szakok zöme megindul Edmond Phelps: az intertemporális helyettesítések makrogazdasági elemzéséért 2007.XIII. Gyöngyös, aug „Globális marketingkihívások” HEFOP- és PPP - pályázatokLeonid Hurwicz - Eric Maskin – Roger Myerson: a mechanizmustervezés elméleti alapjainak lefektetése 2008.XIV. Budapest/BCE, aug „Az interdiszciplanaritás megjelenése a marketingoktatásban és kutatásban” MA-szakok indulásaPaul Krugman: a nemzetközi kereskedelem mozgásainak és a gazdasági aktivitás területi összefüggéseinek elemzése 2009.XV. Kaposvár, aug „Új marketingkihívások a XXI. században – fenntartható fogyasztás” Bajnai-kormány - új felvételi rend érzékelhető „eredményei” ???
Növekvő realizmus… Oktatási rendszerváltás Fenntartható fejlődés és fogyasztás Egyre komplexebb világ - állandósuló kihívások
Vidéki marketingműhelyek? Az új felsőoktatási „játékszabályok” kihívásai a gazdasági (marketing) képzéssel szemben: Piaci zsugorodás a vidéki intézmények érezték meg elsődlegesen Budapesti intézmények „elszívó hatása”: – jelentkezők száma – főben és piaci részesedésben is –elsőhelyes jelentkezők száma – piaci részesedésben –felvettek száma – piaci részesedésben. Legnagyobb vesztese a vidék jelentős részesedés csökkenés, szinte valamennyi vidéki képző város „megszívta”.
Részesedések alakulása teljes felsőoktatási piacból
Gazdasági képzés: Budapest vs. vidék
Gazdasági képzésre felvettek számának változása
Köszönve a figyelmet… a következő évtizedekhez is kitartást kívánok!